Permalänk
Medlem

Effektförbrukning Sempron 64

Enligt Tompa är effektförbrukningen för en Athlon 64 3000+ (Winchester) runt 3W i idle och runt 30W under full last.

http://www.tomshardware.com/cpu/20041115/pentium4_570-20.html

(Inte en specifik artikel om effektförbrukning men det borde väl ge en indikation)

Någon som vet eller kan ge en kvalificerad gissning på vad en Sempron 64 3000+ (Palermo) kan tänkas förbruka?

Båda är ju på 90nm och båda har Cool'n'Quiet. Finns det andra skäl till att en Sempron skulle kunna tänkas förbruka mer?

Permalänk
Medlem

Nej, snarare något mindre eftersom den har mindre cache.
Sen vet jag inte om klockfrekvensen skiljer, det påverkar ju naturligtvis också effektförbrukningen.
Inga större skillnader hursomhelst skulle jag tippa.

Permalänk
Medlem

Sempron förbrukar åtminstone inte mer än en Athlon64 på samma frekvens. Tänk dock på att vissa Sempron (modellerna under 3000+, tror jag) inte har Cool 'n Quiet.

Jag byggde en Palermo-baserad Sempron 2800+ igår och kan bekräfta att den går mycket sval. Tyvärr har jag inte möjlighet att "undervolta" den (p.g.a. att CnQ saknas), vilket hade gjort den ännu mycket svalare.

Vad jag kunnat se räcker originalkylaren och en fläkthastighet på 1300RPM för att hålla processorn på 40-45 grader under belastning i ett chassi utan några chassifläktar.