com hem - erfarenheter av deras telefoni?

Permalänk
Medlem

com hem - erfarenheter av deras telefoni?

Erfarenheter av com hem telefoni önskas:

- fungerar tjänsten med de flesta typer av telefoner (Diavox, Dialog, etc)? Bara att plugga in? Någon begränsning här, problem med någon särskild modell?

- även DECT-telefoner?

- ljudkvalitet: problem med eko, brus, störningar, etc?

- ljudkvalitet: påverkas ljudkvaliteten av samtidig surfning/download av filer?

- fungerar återuppringning i com hem's nät?

- tillförlitlighet: är det oftare driftsavbrott i com hem's nät jmf med Telia?

- kundtjänst: kvalitet? servicevilja?

- kundtjänst: får man vänta länge på att komma fram?

Permalänk
Medlem

Re: com hem - erfarenheter av deras telefoni?

Ursprungligen inskrivet av John_J

- fungerar tjänsten med de flesta typer av telefoner (Diavox, Dialog, etc)? Bara att plugga in? Någon begränsning här, problem med någon särskild modell?
Förklara Diavox samt Dialog, telefonmodeller? Vad jag vet så fungerar alla telefoner som körs på telias nät, dock fungerar inte alla nummerpresentatörer då vissa inte kör med svensk standard utan med "teliastandard".
Det pga av att telia i början varit enda leverantör och på så vis kunna köra med tekniker som inte stöds av standarden.

- även DECT-telefoner?
Förklara vad en DECT telefon är.

- ljudkvalitet: problem med eko, brus, störningar, etc?
Iochmed att telestationen ofta ligger en bra bit bort så blir det spänningsfall i ledningen och då KAN det bli problem med VISSA telefoner om dom har en för kort kabel till modemet, det är löst iochmed att man använder den långa kabeln man får av comhem.
Sen så skall man ha trådlösa basstationer en bit ifrån då de ibland orsakar brus.

- ljudkvalitet: påverkas ljudkvaliteten av samtidig surfning/download av filer?
Nej det gör det inte, dock finns det extremfall där det faktiskt påverkas av dl/ul aktivitet.
Detta undersöks vad jag vet.

- fungerar återuppringning i com hem's nät?
Ja.

- tillförlitlighet: är det oftare driftsavbrott i com hem's nät jmf med Telia?
Jo det är ju det, men det beror ju på att telia var först och comhem är nya sen förra året, men det blir bättre helatiden.

- kundtjänst: kvalitet? servicevilja?
Jaadu, självklart vill inte supporten/kundservice sitta och se någon ha problem och måsta pynta för det.
Dom gör vad dom kan, så fort dom kan, vissa fördröjningar förekommer ju såklart.

- kundtjänst: får man vänta länge på att komma fram?
Just nu, ja, pga högt tryck på telefonerna av någon anledning, kundeservice är inte ett obegränsat antal personer.

Jag hoppas du fick lite klarhet i detdär.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Re: Re: com hem - erfarenheter av deras telefoni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Ursprungligen inskrivet av John_J

- även DECT-telefoner?
Förklara vad en DECT telefon är.

DECT telefon är alltså vanliga digitala trådlösa telefoner

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Vi har comhem telefoni, du skall veta jag och morsan har blivit chockade över hur bra det funkar igemfört(stavning?:S hjärnsläpp:)) med bbb´s telefoni

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

DECT-telefoner fungerar kan jag säga direkt. Alla telefoner fungerar förutom de äldre s.k. pulsvalstelefonerna, dvs de utan * och #

Som nämnt fungerar inte vissa nummerpresentatörer.

Långa köer = ja. Ibland kommer man inte fram men det verkar ej beröra de som vill prata med telefonsupporten. Ringer man till deras övriga support är det lång väntetid senaste tiden jag försökt nå dem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man kommer fram fortare på Telefonisupporten är att den är högre prioriterad.
Anledningen till detta är att telefoni är en såpass viktig tjänst så den får inte gå ner helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har hört att utanför stockholms regionen ska det vara hemskt med strul men att det på senare tid börjat klarna upp. Samma sak som när dom lanserade sitt bredband antagligen

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Ja ingen är väl perfekt i början men en telefonitjänst är ju inte så bra om den ej fungerar... men men, de flesta har ju mobil numera om det krisar. BBBs telefoni fungerade ju inte heller bra i början...

Telia har ju trots allt hållit på i 100år typ.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

IP telefoni är ju inte så bra om oskan gått och comhems saker inte funkar då kan man ju inte ringa :S tänk om någon är i nöd då :S

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
IP telefoni är ju inte så bra om oskan gått och comhems saker inte funkar då kan man ju inte ringa :S tänk om någon är i nöd då :S

Åter igen, det är INTE, jag säger det igen, INTE, ip-telefoni.
Det går över internet javisst men det körs mot en riktig växel, så det är en korsning kan man säga.

Men visst du har aldeles rätt, den största nackdelen är strömmavbrott.

EDIT: Tydligen var jag felinformerad, det är Ip-Telefoni men körs INTE över internet.

Rätt skall vara rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har massor av strul med vårat bredband så telefoni skulle jag aldrig vågat mej på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vi har massor av strul med vårat bredband så telefoni skulle jag aldrig vågat mej på.

Intressant, Vad har ni för problem? Själv har jag inte haft något problem under 2 års tid

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Natutligtvis, har man problem med bredbandet kan det vara smart att hålla sig ifrån telefonin...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Intressant, Vad har ni för problem? Själv har jag inte haft något problem under 2 års tid

ca. 1-3h downtime per dag... modem tappar anslutning konstant

har haft så sedan februari

Permalänk
Medlem

sitter i visby med comhem ip telefoni och kan bara ge högsta betyg åt den. funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Känner 2 personer som använder sig av detta och har haft problem dagligen, dessutom är det fördröjning på ca 2 sec konstant. Jag rekommenderar absolut inte comhem´s telefonitjänst.

Visa signatur

Best file compression around: "DEL *.*" = 100% compression

Permalänk
Medlem

comhem telefoni

Har comhems telefoni funkar utan problem.

Permalänk
Medlem

"känner 2 personer" är ju verkligen samma sak som att tjänsten fungerar dåligt också. Jag känner 2 personer som haft endel strul med deras teliatelefonlinje men inte fungerar telia dåligt för det och jag har inte problem att rekommendera dem om det nu skulle behövas i huvud taget.

"känna" är lika konkret som att jag är släkt med Kungen via en sysslings byssling ungefär.

comhem lär ha 30.000 kunder minst nu och 2 som har problem är ju ofrånkommligt och säkerligen inbakat i nån kalkyl för felmarginal. Jag ger dem tills nov att släta ut de få fel de har för då har de haft tjänsten igång 1år sedan lanseringen i Linköping. Man blir inte bäst över en natt helt enkelt. Ger man sig in i leken med en ny tjänst får man leken tåla.

maDa: Vad har tekniker och comhems support sagt om dina problem då? Jag antar ju att du anmält det ett antal ggr för annars tycker jag inte att du skall kunna klaga. Nått konkret måste du ju fått reda på, som tex dåligt fastighetsnät och fastighetsägaren vägrar bygga om eller liknande. Om det mot förmodan skulle vara fallet i ditt fall skulle jag skällt ut fastighetsägaren och bytt leverantör direkt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag använder comhem's iptelefoni. Någon fördröjning har jag aldrig upplevt, däremot är ljudkvaliteten något mer brusig än då jag ringde med Telia. Ringsignalen är också annorlunda då folk ringer till en (dvs den som de hör), vilket förvirrar en del (sannolikt pga amerikanskt modem).

Modemet man får är måhända heller ej fulländat då det blev så förvirrat av två missade samtal hos mig att det var tvunget att startas om innan det gick att ringa ut. Nummerpresentation funkar utan problem på min doro-telefon med inbyggd presentatör.

Sammanfattningsvis så funkar det hyggligt, men ha alltid en mobil som reserv.

Permalänk
Medlem

Bruset kan bero på en trådlös telefonbasstation nära modemet. Alternativt nått annat trådlöst nära modemet. Hade det felet själv. Tonerna skall ändras i nov enligt en artikel på idg.se

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Precis som Phunky säger så är det troligtvis någon sändare i närheten som orsakar bruset. Och tonen är en amerikansk ton som kommer ändras under november månad.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Jag har ingen sändare i närheten av modemet. Den enda sändare öht i lägenheten är min mobil, som ej påverkar kvaliteten så vitt jag kunnat bedöma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
"känner 2 personer" är ju verkligen samma sak som att tjänsten fungerar dåligt också. Jag känner 2 personer som haft endel strul med deras teliatelefonlinje men inte fungerar telia dåligt för det och jag har inte problem att rekommendera dem om det nu skulle behövas i huvud taget.

"känna" är lika konkret som att jag är släkt med Kungen via en sysslings byssling ungefär.

comhem lär ha 30.000 kunder minst nu och 2 som har problem är ju ofrånkommligt och säkerligen inbakat i nån kalkyl för felmarginal. Jag ger dem tills nov att släta ut de få fel de har för då har de haft tjänsten igång 1år sedan lanseringen i Linköping. Man blir inte bäst över en natt helt enkelt. Ger man sig in i leken med en ny tjänst får man leken tåla.

Har aldrig påstått att det har funkat dålig för någon annan, men jag "känner" 2 personer (en närar vän och min syster) som det krånglar för hela tiden. Detta gör att jag aldrig kommer skaffa det och därför rekommenderar jag det heller inte till någon.

Visa signatur

Best file compression around: "DEL *.*" = 100% compression

Permalänk
Medlem

Ahh exzdream det förklarar saken lite bättre då.

Razor: Kopplar du via telias jack? Hört att det kan vara fel där också. Testa att koppla en telefon direkt in i modemet. Försvinner brus så kommer det störningar ur telias nät tyvärr.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Man kan ju säga såhär. Det ringer in kanske 100-500 samtal om dagen till telefonisupporten. Och med tanke på hur många kunder det finns på telefonisidan så är det en väldigt låg siffra som klagar. Och dessa är inte enbart klagosamtal. Utan dom flesta är bara där man hjälper med installationen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Phunky:

Telefonen är kopplad direkt till modemet med en modularkabel. Brusnivån är inte extrem på något sätt, men den är märkbart högre än hos Telia. Det var mest det jag ville säga.

Permalänk
Medlem

Aha, ja då vet jag inte vad som kan vara fel, brus skall ju inte uppstå på linjen då det skickas digitalt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

En del kunder tycker att ljudnivån är låg med comhems telefoni.

Det säger ju inte så mycket i och med att man brukar kunna skruva upp ljudet på telefoner, men vad vet man...

Permalänk

Har haft det i några månader nu och det rullar på utmärkt.

1. Du slipper Telia = Tjäna pengar och ge igen genom att sluta som kund hos dom är värt alla strömavbrott i världen.
2. Man har mobil som säkerhet om det blir orkan.
3. När du vant dig av med stationär telefoni kör du på mobil resten av ditt liv och betalar inga fasta avgifter. Alt. om du måste knussla med hemtelefonnummer dumpa en mobil hemma då.
4. Väntar ytterligare lite till dom släpper bättre IP telefoni med mobilen eller pillar själv med att ringa med IP telefoni vid datorn/PDA'n osv.

Du behöver inte skämmas längre om du inte har ett "vanligt" hemnummer.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Har haft det i några månader nu och det rullar på utmärkt.

1. Du slipper Telia = Tjäna pengar och ge igen genom att sluta som kund hos dom är värt alla strömavbrott i världen.
2. Man har mobil som säkerhet om det blir orkan.
3. När du vant dig av med stationär telefoni kör du på mobil resten av ditt liv och betalar inga fasta avgifter. Alt. om du måste knussla med hemtelefonnummer dumpa en mobil hemma då.
4. Väntar ytterligare lite till dom släpper bättre IP telefoni med mobilen eller pillar själv med att ringa med IP telefoni vid datorn/PDA'n osv.

Du behöver inte skämmas längre om du inte har ett "vanligt" hemnummer.

Vadå slipper Telia? Ringer för 45 öre/ samtal med dem. Telefonin fungerar även när det blir vanligt strömavbrott.