Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Sådär...messa på!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag har lite problemas med min bild. Kör med DVI-kontakt till SCART. Problemet är att jag ser horisontella skuggor i form av streck i bakgrunden. De rör påp sig upp och ner slumpartat.
Först trodde jag att det var antenningången som störde, men med antennkabeln urdragen fortsatte det. Trodde även att det var chassijorden som strulade, så jag lödade av den. Samma fel. Idag testade jag att löda pinne 17 i SCARTen tillsammans med 13, 9 och 5 då den varit kopplad till GND i DVI-kontakten, och nu alltså är kopplad till samma jord som R, G och B (analog ground). Detta hjälpte inte heller.

Några förslag?

Bilden är kanon i övrigt. Bara det här lilla problemet jag stör mig på. Men kanske det har med min tv eller mitt grafikkort att göra. TV:n är en Philips 28PW6006 50Hz.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Funkar den modifierade kabeln även med Radeon X300/550/600/.....?

Permalänk
Inaktiv

fungerar inte detta på alla grafikkort, jag menar... vga utgångens signaler är väll ändå inte olika beroende på märke lr har jag helt fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macen
Jag har lite problemas med min bild. Kör med DVI-kontakt till SCART. Problemet är att jag ser horisontella skuggor i form av streck i bakgrunden. De rör påp sig upp och ner slumpartat.
Först trodde jag att det var antenningången som störde, men med antennkabeln urdragen fortsatte det. Trodde även att det var chassijorden som strulade, så jag lödade av den. Samma fel. Idag testade jag att löda pinne 17 i SCARTen tillsammans med 13, 9 och 5 då den varit kopplad till GND i DVI-kontakten, och nu alltså är kopplad till samma jord som R, G och B (analog ground). Detta hjälpte inte heller.

Några förslag?

Bilden är kanon i övrigt. Bara det här lilla problemet jag stör mig på. Men kanske det har med min tv eller mitt grafikkort att göra. TV:n är en Philips 28PW6006 50Hz.

om du har kabeltv så testa dra ur antennsladden... har liknande problem när jag kör tvout....
finns en lösning på elfa dock om så skulle vara fallet med artikelnummer:78-001-40

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macen
Först trodde jag att det var antenningången som störde, men med antennkabeln urdragen fortsatte det.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

HEHEHE tänkte precis skiva det också när jag såg att du redan quotat

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

MRJonas
Verkar va nåt krux med meddelandena jag skickat, men du borde ha fått nåt iaf. Säg till annars.

Visa signatur

FREDRiK | Skaffa Firefox samt Thunderbird - www.mozilla.org

Permalänk
Medlem

Mitt problem med horisontella skugglinjer är nu löst. Jag testade en annan modeline, och då var det borta. Mycket märkligt att min egen modeline, som ger väldigt lite overscan, skulle bidra till detta felet.
Nu är bilden suverän!

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk

Tack så mycket för denna guide "MrJonas" jag gjorde precis som den sa( bara att jag köpte en förstor krympslag men det gick bra ändå) och nu har jag knivskarp bild på min TV!
Men ett litet problem som jag har är att texten i windows flimrar lite vilket den gör i filmerna också om texten är väldigt liten och vit.
Jag har testat med att ändra på intällningarna i powerstrip men det hjälpte inte så mycket...
Vad kan problemet vara?
OBS jag har testat det på min kompis 50Hz TV och min 100Hz (det står att den klarar av 300Hz men det tror jag inte direct att den visar)

Permalänk
Medlem

Dark: Det är inget problem, det är en feature.

Att texten flimrar beror på att de tv-apparater du testat (liksom de flesta andra) bara kan visa bilden interlaced. Tyvärr måste man ha en tv som klarar av att visa progressiv bild för att få det helt stabilt.
Experimentera med olika storlekar och typsnitt på texten för att få det så bra som möjligt. Jag använder FFDshow med 26 punkter Arial och kan inte se något flimmer.

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat tips är att pilla ned kontrast och kanske även ljusstyrkan lite. Kontrastomfånget är i alla fall för min tv och gör att vitt skakar väldigt mycket om man inte drar ned kontrasten.

PS. Glöm inte att ändra kontrasten i overlay-fliken, inte bara den vanliga.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

Hej hej!

Jag håller på att bygga en HTPC för tillfället, processorn är en 1,7 ghz och 512 mb ram, grafikkortet är ett geforce 2 mx. Jag ska använda MediaPortal och de rekommenderade ett DirectX9 kort, tänkte slå två flugor i en smäll och köpa ett DX9 kort och löda en sån här kabel för perfekt tv-ut.

Just nu har jag fått igång bilden på tvn helt okej, bra färger och allt (tvn är riktigt gammal). Men när jag testade med ett ATI 9700TX (ja... det heter så, sitter i en dell) så fick jag ingen färg. Är orolig att samma sak händer med detta, tvn verkar bara vilja funka med nvidia. Tror ni det är någon risk?

Tjänar jag på att köpa ett nytt kort eller klarar jag mig bra med det jag har? Med tanke på det här med DX9?

Funkar det kortet jag länkade till att löda en sån kabel? Finns det bättre kort för samma peng (på dustin)?

Tack!

Permalänk

Tack för de snabba svaren MrJonas och PsychoSaurus!
XperienZe: Det finns 9600 pro för ett väldig bra pris! Som är ett DX 9 kort också. Kostar ca 700-800 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xroy
Någon som känner sig manad till att svänga ihop en sån kabel till mig? Skulle vara guld!

Samma här...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så svårt är det faktiskt inte att göra själv.

Det enda "jobbiga" är att få kontakterna att sitta ihop riktigt så att inte glapp förekommer inne i sladden. Men det undviks lätt om man sköter det rätt och har tid att pilla lite.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
Tack för de snabba svaren MrJonas och PsychoSaurus!
XperienZe: Det finns 9600 pro för ett väldig bra pris! Som är ett DX 9 kort också. Kostar ca 700-800 kr

Okej, men det är så att jag inte vill lägga mer än 400 kr på det ungefär. Vilket är då det bästa som funkar med denna guide? Och min tv borde väll klara det eftersom den klarar att få färg med GeForce 2 MX med S-VHS kabel och scartadapter som är inställd på komposit?
Har den RGB då?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av MrJonas
[B]liquiid: Jag känner igen problemet, men kommer tyvärr inte ihåg vad det berodde på. Har du lust att läsa igenom hela tråden på Minhembio.com's forum så har jag för mig att det står något där. Annars tror jag absolut att du kan lösa det genom att avinstallera drivrutinerna, starta om, köra Driver Cleaner Pro, och installera nyaste Catalyst. Återkom om det inte löser problemet...

MrJonas: Tyvärr hjälpte det inte med ominstallation av Catalyst (nyaste ver) och rensning med Driver Cleaner. Bilder ser fortfarande väldigt illa ut på min TV, ser som sagt ut som 256 färger.

Konstigt att Video blir så bra och inte bilder, kan inte fatta det. Ingen annan som har detta problem?

Visa signatur

harman/kardon is the thing!

Permalänk

Upprepar en gammal post som jag inte fick några svar på...

Jag har ett jäkligt märkligt problem

Allt började med att jag ville förlänga min kabel. Jag köpte först en vga-kabel på Claes Ohlsson som inte funkade så den lämnade jag tillbaka (pinne 9 fanns inte på den). Allt funkade fint om jag kopplade tillbaka som jag hade förut. Sedan köpte jag en ny kabel på Kjell & Company med pinne 9 ansluten. När jag kopplar in den får jag bara en grå bild. Sätter jag på text-tv på tv:n ser jag skrivbordet. Nu fungerar det inte heller att koppla tillbaka i orginalläget. Har kollat min lödda kabel och den ser bra ut.

Förslag?

Permalänk
Medlem

XperienZe: För att få RGB-signal ut måste du köra via VGA-kontakten. Alla grafikkort har RGB ut, det är standard för "analoga" skärmar. Det som skiljer sig åt är sync-signalen, där Radeon ger den enda som duger i det här fallet.
På Dustin kan du köpa det billigaste Radeon-kortet du hittar. Se bara till att du har två skärmutgångar om du tänkt koppla en vanlig skärm till datorn också. Mitt förslag är det här: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010071900

liquiid: Då har jag tyvärr ingen aning om vad som är fel. Men som sagt, jag känner igen problemet, så orkar du bara leta lite så tror jag att du hittar lösningen.

pezmannen: Sorry...önskar att jag kunde hjälpa dig.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

ni som vill spela BF 2 med den här kabeln så finns ett lite fix så spelet körs i ett fönster: ändra egenskaperna för genvägen från "+ fullscreen 1" till "+ fullscreen 0"

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Kanske dum fråga jag har, men om jag har en stor platt fin LCD (eller är det plasma?! Skit samma) med en vanlig d-sub (vga) ingång och kopplar datorn rakt till den - får jag då bättre eller sämre bild än denna hemmalödning? För tillfället verkar bilden helt OK (d-sub till d-sub)... men är det möjligt att göra den ännu bättre?? TVn jag har har stöd för 1280 pixlar tror jag (HDTV)... blir det några problem med upplösningen eller så?

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Olmen: Den bästa bilden på din tv får du via VGA-ingången, utan tvekan. Den här kabeln är mest för oss som har vanliga CRT-apparater.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Lite OT men det har ändå anknytning till tråden.

Jag har en kabel som MrJonas så vänligen satte ihop åt mig. Den funkar perfekt och har gjort så sedan början på denna tråd. Jag har en HTPC med ett Radeon 9100 Atlantis från Sapphire. Detta kort verkar inte vara alltför vanligt ocg ATI har aldrig producerat nån 9100 krets. Det som är lite problematiskt är att det är lite svårt att spela upp en DVD. Processorn är en P3 1ghz och det är precis att det inte går, små hack hela tiden. För att råda bot på detta funderade jag på att köpa ett x-card men det skulle innebära att sladden inte skulle funka vilket inte är så bra. Har även försökt ta reda på om grafikkortet har hårdvarustöd för DVD uppspelning utan att jag hittat nåt bra svar.

Ok, va fan vill han tänker ni nu och det undrar jag också...Min fråga är väl kort och gott, Har Sapphire Radeon 9100 Atlantis hårdvarustöd för DVD-uppspelning? Måste man koppla nåt internt från DVD-rom till grafikkortet för att det skall funka? Finns det nåt sätt att kombinera ett x-card och VGA->SCARt kabeln, dvs bara använda x-card för DVD avkodning? Tror ni DVD-uppspelningen flyter bättre om jag köper ett X700 eller liknande budgetkort?

Som sagt lite OT men jag hoppas nån kan bistå mig med några bra svar.

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Olmen: Den bästa bilden på din tv får du via VGA-ingången, utan tvekan. Den här kabeln är mest för oss som har vanliga CRT-apparater.

Ah, tackar! Precis vad jag ville höra Skämt å sido: tack för det!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

MrJonas
PM till dig ang. sladden.

Visa signatur

FREDRiK | Skaffa Firefox samt Thunderbird - www.mozilla.org

Permalänk
Medlem

Gee: Jag har spelat upp DVD med bra resultar på ett Radeon 9000, som ju borde vara sämre än ett 9100. Det är nog inte själva grafikkortet som ger dig problem, det är nog någon drivrutin.
Du har väl kollat att DVD-läsaren kör i DMA-mode?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

MrJonas: Jag vete fan vad som är fel DVDn kör i DMA men när jag spelar upp så går CPUn i toppen, 100%. Det verkar inte som om grafikkortet gör ett skit. har "bara" 384mb SDRAM kan det ha betydelse, jag är tveksam. Vad för processor hade du när du körde med 9100 kortet?

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk

Konstig upplösning på TV

Tjenare!
Sitter här och sliter mitt hår över min tv-bild. Har byggt en sladd enligt http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/circuit.ht... eftersom jag har ett GeForce3. Alltså modellen med en massa kretsar och skit.

Bilden är stabil och kanonbra, men upplösningen är heeelt konstig.

Här är några bilder på hur det ser ut.

ftp://tordyvel.mine.nu/tvbild.jpg
ftp://tordyvel.mine.nu/vnc.jpg

På tvbilden så ser man att den är mycket utdragen på höjden. Verkar som tvn bara visar
halva. Har en widescreen tv, och den står i 4:3-läge.
OBS. Notera också muspekaren på bilderna. Har inte rört musen mellan bilderna. Väldigt skumt.

Finns det någon vänlig själ som vill hjälpa mig? Är snart flintis...

---------------------------------------------------------------------------------------------------
PowerStrip timing parameters:
720x576=720,96,40,136,576,9,13,21,15375,2060

Generic timing details for 720x576:
HFP=96 HSW=40 HBP=136 kHz=15 VFP=9 VSW=13 VBP=21 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 15,375 720 816 856 992 576 585 598 619 interlace +hsync -vsync
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Mvh Magnus

Permalänk
Medlem

tordyvel78: Du är medveten om att Geforce 3 inte klarar av interlacead bild va?
Den bild du får ut är i progressive scan, dock i halva upplösningen.. ie. 720x288 och därmed utsträckt.. inte så mycket du kan göra åt saken förrutom att byta grafikkort.