Permalänk
Medlem

Cu eller Alu

Hej alla kunniga.

Jag har tänkt att tillverka ett vatten kyl till min dator för att få den tystare.

Ska kyla en AMD 64 3000+ plus NB.

Jag undrar hur mycket kan det skilja om jag använder koppar eller aluminium till blocken.

Kommer inte klocka.

// Majstro

Permalänk
Medlem

Ska du inte klocka så duger aluminium. Det som skilljer metallerna åt är att koppar överför värmen lite bättre men som sagt: aluminium duger gott.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

blanda absolut inte aluminium och koppar i samma system i alla fall!

i så fall får du slänga ner ett offerlod af zink eller nåt i tanken för att slippa erodering.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Avstängd

trodde aluminium var känslig för saltvatten! går inte koppar och aliminium ihop med destillerat vatten?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
går inte koppar och aliminium ihop med destillerat vatten?

Ja de ska de väll göra?

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

ok, det kanske funkar i destillerat vatten har i alla fall hört att om man har skit (typ salt, men det kan vara lite allt möjligt) i vattnet kommer det att ta elektroner från ena metallen och ge till det andra. vet inte vilken av metallerna som ger och vilken som tar, men om man har zink i systemet också kommer det att ge elektroner till de andra metallerna.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Det skall teoretiskt sett funka i destillerat vatten (om man inte får
in föroreningar) men enklast är ju att hålla sig till en metall i systemet,
då slipper man ju bry sig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

ja tänkte ha en och samma metall i systemet, jag bara undrar om jag förlorar
så mycket i effekt att det skulle ha någon större betydelse.

// Majstro

Permalänk

Japp det spelar roll. Alu leder 2,2 jämfört med CU:s 3,9 i ngn enhet som är smått svårförstådd: 10^2 W / m * K
W=watt, m=massa K=kelvin?

Kvittar ju iaf då man kan se att koppar leder nästan dubbelt så bra som koppar. Om du dock tänker göra blocken tunna och inte större än kontaktytan mot värmekällan kvittar det nästan vad du väljer.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Japp det spelar roll. Alu leder 2,2 jämfört med CU:s 3,9 i ngn enhet som är smått svårförstådd: 10^2 W / m * K
W=watt, m=massa K=kelvin?

Kvittar ju iaf då man kan se att koppar leder nästan dubbelt så bra som koppar. Om du dock tänker göra blocken tunna och inte större än kontaktytan mot värmekällan kvittar det nästan vad du väljer.

Koppars värmekonduktivitet 401 W/m*K
Aluminiums 237W/m*K

Enhet: Watt per kg Kelvin.

Om det nu var det du menade. Läst Fysik A?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Ja in genom ena örat -> MVG -> ut genom andra örat.
Vad exakt betyder watt / kg*kelvin? Det låter ju snarare som värmekapacitivitet, hur mycket energie det krävs för att höja tempen på en viss massa ett antal grader.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Finns det någon metall som har högre värmeledande förmåga?

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Finns det någon metall som har högre värmeledande förmåga?

Ja det finns, t.ex. silver.

Permalänk

Att välja koppar framför aluminium är överskattat i de flesta fall, alu är ju billigare, lättare att få tag på samt mycket lättare att arbeta med. Så hade jag varit dig hade jag lugnt kört på alu....i praktiken skiljer det inte mycket på värmeledningsförmåga.

Lycka till med ditt projekt.

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

kolla bara på cpu-vattenblocket från zalman... där är nederdelen i koppar men ovandelen i aluminium.. men för att de inte ska bli en kemisk reaktion me vattnet då så har dom ett tunt lager guld över kopparn

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
kolla bara på cpu-vattenblocket från zalman... där är nederdelen i koppar men ovandelen i aluminium.. men för att de inte ska bli en kemisk reaktion me vattnet då så har dom ett tunt lager guld över kopparn

Guld är ju inte så bra på att transportera värme?
Kanske är ungefär som alu så det inte spelar så stor roll?

Zalman vet nog vad de gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Koppars värmekonduktivitet 401 W/m*K
Aluminiums 237W/m*K

Enhet: Watt per kg Kelvin.

Om det nu var det du menade. Läst Fysik A?

Man skall icke kasta sten då man sitter i glashus...

Enheten på värmekonduktiviteten är given i: Watt / meter * Kelvin, inget annat.

Diamant (1000) > Silver(418) > Koppar (400) > Guld (311) > Aluminium (238)
Källa: Physics handbook

Som några redan skrivit: Den praktiska skillnaden mellan värmekonduktivitetsförmågan hos de båda materialen är inte så stor.
Temeperatuskillnaden över en 3mm tjock och 10*10mm stor yta är vid 100W belastning 7,5 grader för koppar och 7.9 grader för aluminium, rent TEORETISKT.
Korrosionsrisken ökar vid blandning av material, men vad jag vet finns det inga "katastrofer" redovisade pga. materialblandning på "normal" (skilda materialbaser i olika block etc. ) nivå . Och då menar jag inte att man kan skruva ihop ett kopparblock med en aluminum bult som båda är i kontakt med vattnet och varandra, sen dessutom jordade pluss att man ha 50/50 mellan klorin och kranvatten som kylmedium.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Guld är ju inte så bra på att transportera värme?
Kanske är ungefär som alu så det inte spelar så stor roll?

Zalman vet nog vad de gör.

Guld är en bra ledare men inte den bästa. Jag tror dom valt guld för att det är mjukt alltså att den ger det en mkt god kontaktyta (formar sig något) mot prollen jmf med ett hårt material av samma anledning som man har guldpläterade kontakter. Men om man ofta kopplar ur en kabel (lr tar bort sin kylare) så slits guldlagret. Av denna anledning finns ibland istället en annan metal (kommer inte ihåg vad den heter) som är MKT! MKT! Mkt! hårdare än guld som används på väldigt dyra proffskablar i PA branshen där man ofta kopplar ur och kopplar in.

Guld oxiderar inte heller eller får beläggningar...

Aluminium sägs vara bra som kontaktyta vid själva samspelet med luft lr vatten. Så länge du inte har tjockt gods är alltså alu mest prisvärt.

Zalmans block har alltså det bästa från teorin...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan
Korrosionsrisken ökar vid blandning av material, men vad jag vet finns det inga "katastrofer" redovisade pga. materialblandning på "normal" (skilda materialbaser i olika block etc. ) nivå .

Jag läste för många år sen en artikel av en kille som fick sitt alublock igen-geggat och delvis sönderfrätt pga blandning av metaller (radiatorn var i koppar). Jag har försökt hitta artikeln igen utan resultat tyvärr. Killen använde destillerat vatten (dock utan tillsatser) och kylde en P3 Katmai om jag inte minns fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Aluminium sägs vara bra som kontaktyta vid själva samspelet med luft lr vatten. Så länge du inte har tjockt gods är alltså alu mest prisvärt.

Det där är en myt. Koppar är alltid bättre än alu på att överföra värme.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Var det denna du menade Vicotnik? http://www.dansdata.com/burning.htm
Det där ser inte kul ut... Eller, jo lite.
Jag är inte på det klara med vilket vatten han använt, men han skriver det så att det ser ut som om han använt kranvatten.
Att han kommit fram till galvanisk korrosion när han har haft ett block fullt av simebildande bakterier tycker jag är lite överilat. Visst avlagringarna är säkert bestående av det han beskriver, men jag är lite tveksam om detta hade hänt UTAN bakterirnas närvaro. Jag har för mig att pH sjuker ganska drastiskt i vissa slimebildande "kallvattensbakterires" silme, vilket med sänkta flöden troligtvis ökar på korrosionen något oerhört.
Om man tittar på de bilder som han visar, kan man kanske se att korrosionen varit som störst i "kanten" på slimeformationen (Om man jämför före han gjort rent och efter..). Detta är min teori, ingen sanning.
Jag tror iof. att han haft extrem otur, men varför chansa, så bygg ditt system i en metall och minimera din oro.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan
Var det denna du menade Vicotnik? http://www.dansdata.com/burning.htm
Det där ser inte kul ut... Eller, jo lite.
Jag är inte på det klara med vilket vatten han använt, men han skriver det så att det ser ut som om han använt kranvatten.
Att han kommit fram till galvanisk korrosion när han har haft ett block fullt av simebildande bakterier tycker jag är lite överilat. Visst avlagringarna är säkert bestående av det han beskriver, men jag är lite tveksam om detta hade hänt UTAN bakterirnas närvaro. Jag har för mig att pH sjuker ganska drastiskt i vissa slimebildande "kallvattensbakterires" silme, vilket med sänkta flöden troligtvis ökar på korrosionen något oerhört.
Om man tittar på de bilder som han visar, kan man kanske se att korrosionen varit som störst i "kanten" på slimeformationen (Om man jämför före han gjort rent och efter..). Detta är min teori, ingen sanning.
Jag tror iof. att han haft extrem otur, men varför chansa, så bygg ditt system i en metall och minimera din oro.

Precis den är det, tack så jättemycket!

Jag måste läsa igenom den igen och bilda mig en ny uppfattning, det var som sagt ett antal år sen jag läste den och det är möjligt att jag minns fel.

Men som du säger; varför chansa?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Guld är ju inte så bra på att transportera värme?
Kanske är ungefär som alu så det inte spelar så stor roll?

Zalman vet nog vad de gör.

men de ja mena är att dom inte har koppar mot aluminium där utan har guld mot aluminium... jag syfta inte på de me värmeledningsförmåga...

Visa signatur

:)

Permalänk

Al oxiderar lättare än Cu. AlO (ej säker på siffrorna)
leder värme dåligt *rycker på axlarna*

personligen skulle jag tro att Zalman har valt Al pga att det är enkalre , billigare och mycket lättare gjuta.

kostnaden för en enskild person borde inte göra så stor skillnad... kör på Cu, för att undvika kemiska reaktioner... dessutom kan man ju använda rörmockardetaljer ...
Cu är enklare och löda dessutom...

Permalänk
Medlem

Om du blandra Cu med Al kommer följande att hända om du råkar få joner i vattnet.

Al2+| Al | Cu2+ | Cu

För er som inte förstår så kommer Al att fungera som reduktionsmedel och Cu som oxidationsmedel men detta kommer bara att uppstå om du får Cu2+ joner i vattnet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan

Diamant (1000) > Silver(418) > Koppar (400) > Guld (311) > Aluminium (238)
Källa: Physics handbook

Gör blockret i diamant så får du garanterat bra resultat

sen vad du ska välja beror väl mest på vad du vill ha för prestanda och vad du har för verktyg...

själv hade jag nog gått på aluminium just för att det är lättare att jobba med... sen skiljer det sig inte så väldigt mycket mot koppar... skillnaden mellan vattenblack med koppar och silver är ca 1-2 grader har jag sett... så det blir väl kanske 2-4 grader sämre om du kör med aluminium...

sen att aluminium oxiderar behöver du inte oroa dig för då det bildas aluminiumoxid på metallens yta som skyddar mot korrosion... fast jag vet inte hur pass mkt det påverkar prestanda... ngn som vet vad aluminiumoxid har för värmeledningsförmåga?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

9++ Detta händer ju inte om dom kör destilerat vatten. det ska ju vara "av jonat". Och en sådan process tar minst 2-3 år att det skall kunna hända något. Men se till att du får i av jonat vatten!

Over and out MVH Naturaren=D

Visa signatur

s939 3800+@4200+ | 2x1024 OCZ @ 517 | HIS X800XL@440/1040 | 320 Seagate SATA II | WD Raptor 36GB | nForce 4 chipset |

Permalänk
Medlem

9++: Och du känner inte att du behöver några elektronövergångar i din "cell"?
kazman86: Du tror inte lösligheten hos metaller i anslutning till avjonat vatten är ganska mycket högre än vanligt kranvatten, vilket snabbt accumulerar joner trots den initialt avjonade karraktären. Eller är det vad du försöker få fram?

OffT: Syns klart att du inte är humanist iaf., de har ju en inriktning som innebär att de lär sig att göra sig fötstådda i tal och skrift.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)