IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

Permalänk
Avstängd

1. 9mån, varav 6 i Silentdrives.. 46Gb-versionen, datorn står på 24/7/365
2. Låter lite knepigt ibland, men inte ett enda problem

Visa signatur

yeye

Permalänk
Medlem

1) Ca: 9 månader (46Gb)

2) se ovan

3) Började "tugga" (den gick inte igång) när man skulle starta datorn och bios visade 0 mb på hårddisken , fick den till slut att starta , backuppade allt och tog ur den.
Tog på garantin genom IBM´s hemsida med hjälp av serienumret och har nu skickat in disken till IBM holland , väntar på att få nått tillbaka

Återkommer när jag vet mer

Permalänk
Medlem

1) Hur länge har ni haft hårddisken?
2001-06-11

2) Hur länge fungerade den korrekt?
Trasig redan vid leverans. Lät som ett jetplan

3) Vilket besked fick ni vid utbytet av den felaktiga hårddisken? Vad var felet? Fick ni samma modell i utbyte?
De (www.datormaklarna.se) ställde inte några frågor.
Fick en likadan i slutet av juni.

(Tre veckor senare gick den sönder igen. Väntar på leverans av en Western Digital 80 GB)

Permalänk
3dfx Fanboy

TACKAR!!!!!

fortsätt att posta...

ser ett par intressanta saker í ovanstående felrapporter..

återigen tack för att ni tog er tid...

Visa signatur

Runnin with a pump pump
no bluffin we buck buck

Permalänk
Medlem

Angående min förra IBM 46GB 75GXP.

Hade den i 8 månader, sedan började den skrika i lagrena, skickade in den till DB o fick en 40GB 60GXP.

Visa signatur

[size="1"] - AMD Thunderbird 1GHz AJFA - ASUS A7V rev 1.02 BIOS 1007 - 512MB PC133 cas2 - ASUS V7700 GeForce 2 GTS 32MB - IBM 60 GXP 40GB - SB Live - Windows 2000 Professional - AOpen HX08 -[/size]

Permalänk
Avstängd

Re: IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av misko
Jag tänkte kolla med er kära forumsbesökare angående era åsikter om denna hårddisk. Mina frågor gäller egentligen alla diskarna i den äldre 75GXP-serien och inte bara 46-gigaren.

Det jag vill veta är följande.

Har en ibm-dpta-372050 på 20 gig och den hör till GXP serien tror jag:-))

Cirkus 1,5 år

Går fortfarande perfa:)

3) Vilket besked fick ni vid utbytet av den felaktiga hårddisken? Vad var felet? Fick ni samma modell i utbyte?
går bra:-))

Det hade varit jättesjyst om ni kunde ta er lite tid och besvara dessa frågor.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Citat:

Jag tänkte kolla med er kära forumsbesökare angående era åsikter om denna hårddisk. Mina frågor gäller egentligen alla diskarna i den äldre 75GXP-serien och inte bara 46-gigaren.

1. snart ett år tror jag. (kommer inte riktigt ihåg)

2. Fungerar fortfarande

Visa signatur

Vad ska man skriva här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
1) Ca ett år (30Gb 75GXP)

2) Fungerar fortfarande utmärkt

3) Inte hamnat i den situationen än

Men du kanske bara ville ha info av folk vars hd pajat, med tanke på fråga 3?

Presis samma

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Avstängd

1) Ca 1 år, modell: 30GB

2) Samma som ovan

3) Skickat till IBM, väntar fortfarande på nya HDn. Fick RMA nummer av IBM Drive Fittness Test, två stycken fel. Dels kraftfull stöt (vilket inte stämmer!) och en felkod utan beskrivning, möjligen stor antal skadade kluster då dessa ökade kraftfullt i antal varje dag då den höll på att dö. Har varit välkylt.
Hoppas på att få en ur 60GXP serien, 40GB

Citat Highlander; "Började "tugga" (den gick inte igång) när man skulle starta datorn och bios visade 0 mb på hårddisken , fick den till slut att starta , backuppade allt och tog ur den"

Samma sak hände min också, fast jag inte hann backup:a allt, blev av med 20 MB dokument

Edit: Ingen FSB klockning!

Update: Fick en 60GXP 30GB. Den "visslar" skärande och har redan gjort kli-dink ljudet. Kyler ner med en Papst 19dB @ 7v, den är helt iskall.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

1) 2st 30GB 75GXP i RAID 0, en 13 månader gammal, en 11 månader (RAID i 11 månader)
2) Fungerar fortfarande utan anmärkning.
3) N/A

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. 2*IBM75GXP 30GB Raid 0

2. Runt 12 månader

3. De rullar fint än.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk

4st IBM GXP-75 60 GB Tillverkade i Ungern om jag inte minnsfel.

Ca 2 månader sen dog den första. Efter ytterligare 2 veckor dog en till.

Köpte dessa på c2000 i sverige. Vid detta tillfälle hade jag läst om ibms diskar och just 75 serien.
Tog kontakt med ibm holland och fick besked om jag skickade mina 4 diskar till dom så skulle dom bytas till 60 serien.

Hos c2000 skulle jag fått gxp75.

Liten sak till... Dell slutade med 75gb disken just pga av detta problem.

Permalänk
Hedersmedlem

1. 4st 46,1 GB 75GXP

2. Haft de i ca 1 år, går konstant

3. Inga problem än så länge.

Permalänk
Medlem

IBM 75GXP 46.1GB

1) 11 måndader.

2) 11 månader. (puh, Garantin är ju ett år..=)

3) Fel på kluster. La emmellan 1000kr och fick en Western Digital 80GB.

Visa signatur

/Johan

Permalänk

2 st IBM 75GXP 15 GB

1. Ca 10 månader.

2. Den ena är felfri (än). Ca 9 månader för den andra. Den började uppföra sig som en CD med en dålig skiva i för en månad sedan. Läser om hela tiden. Men jag körde scandisk så nu använder den inte dom skadade klustren.

3. Har inte lämnat in den. Tar backup och väntar tills den totalrasar.

Visa signatur

Why be politically correct, when you can be right?

Permalänk
Medlem

1 stycke 30gb 75GXP

1. snart 1.5 år

2. se ovan

3. Inte nåt problem

Permalänk
Medlem

30 GB 75 GXP

1. Hmm, ca 2 år tror jag det är nu.
2. Fungerade perfekt tills för några dagar sedan, verkar som jag fått några bad sectors som inget program kan hitta.
3. Inte lämnat in den

Permalänk
Hedersmedlem

Har 2st. 75GXP 46GB.
1. Sedan mitten av december 2000
2. Fungerar fortf. felfritt
3. Se ovan

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk

Tjenare.

-------------------------------------------------------------------------------
Har/hade 2st ibm 30gb ata 100 @7200Rpm
1. Ca 1år.

2. I crasha för några månader sedan.. =(

3. Att den var jätte trasig... Fick en ny.. Men la lite pengar imellan och köpte mig en Ibm 60Gb ata 100 @7200Rpm
Min model var ju ganska gammal, så den fanns inte i sortimentet Så det skulle ta ett tag och skick efter en ny gammal, så jag fick en nyare model.. skulle ta ca, 3 -4 Månader att få en likadan, så det var inte värt att vänt...

Mvh Henric

Permalänk
Medlem

Citat:

1) 1st 30GB i PC1 ca 12 månader, 2st 30GB i PC2 ca 6 månader fungerar utmärkt. 1st 76GB i PC3 som "stämplade ut" efter 2 veckor, fick en ny på garantin som fortfarande fungerar efter 2 månader.

2) Fungerar fortfarande

3) Fick samma modell, inget besked, men fick intrycket av att det hänt tidigare.

Permalänk
Medlem

1. 11 månader (30Gb 75GXP ungerntillverkad)

2. Funkar fortfarande utmärkt.

Visa signatur

Workstation: 4670K@4GHz, GA-Z87X-UD5H, GTX970 4GB, 32GB DDR3, Kingston 480GB.
Spel1: Haswell 4670K@3,8GHz, GA-Z87X-UD5H, ROG STRIX-RX460-O4G-GAMING, 16GB DDR3, Toshiba A100 120GB, CM 500W, FD Node 304
Spel2: Haswell 4690K@3,6GHz, GA-H97N-WIFI, MSI GTX960, 16GB DDR3, 840 Pro 120GB, Corsair CX550M, Antec Sonata SOLO
Server1: Ryzen 3900X, ASRock Pro4, 32GB DDR4 ECC, 58TB RAID1, Debian, IPC 4129N
Server2: HPDL380G5 (32GB ECC, 6x512GB RAID5) Proxmox/Debian. Switch: HP 5130-48G-4SFP

Permalänk
Medlem

still going strong

1. ett styck 46GB 75GXP

2. har haft denna i ca 8 mån går fortfarande felfritt

Visa signatur

[size="1"]If it's working fine overclock and it will work even better[/size]

Permalänk

c:a 3.5 månader GXP75 75Gig

Funkar kanon, snabb som bara den

Har inte hamnat där än. Ta i trä

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem

1 år. IBM 46 GB 75GXP.

1 år. Två-tre månder innan började jag höra konstiga ljud från den. När HDD:n arbetade under en längre tid så hördes det ibland som om den skulle ta och dö. Synd att jag inte brände mina mp3:s

Den är på väg till IBM (butiken har gått i konkurs). Jag återkommer med mer info.

Fast jag tror det hänt nåt med skrivhuvudet. Det hörs höga "klick hela tiden när HDD:n får ström. "Klick, klick, klick, klick, klick...". Det gick såklart inte att få tillgång till HDD:n på nåt sätt. Inte ens med IBM:s program.

Troligen får jag en till 46:are eftersom jag skickade till IBM och dem har väl ett stort lager med 46:are...

Jag kan ju erkänna att den gick sönder efter att jag pillat i lådan. Jag hittade inte mitt ESD-armband så jag jordade mig bara genom chassit. Men jag tror inte den dog pga det, jag brukar aldrig röra "kretssidan" på hårddiskar hur mycket jag än jordat mig. Det var väl bara ett sammanträffande tror jag.

Permalänk
Medlem

har en 15 gb 75 gxp den har krashat 2 gågner har fått en fixad av IBM väntar på att den skall krasha igen

hårdisken krashade första gången efter 1.5 år

Permalänk

1) Jag har haft min IBM75GXP 46Gb i över 2år

2) Fungerar klockrent!!! ( sitter på en vältrafikerad server

3) ------------------------------------

Bara för att jag skiver detta så kommer disken att ge upp!

Permalänk
Medlem

1) Jag har haft min IMB 46 gigare i ett år ungefär

2) Den har funkat klockrent hela tiden jag använt den!!

3) Jag har inte fått byta ut den!

Varför tror du att alla har bytt ut sin IBM hårdisk???
Jag har inte haft nåt fel på min!

MVH
Dajje

Permalänk
Hedersmedlem

1) Tre år en gammal 10.1GB

2) Funkar hur bra som helst den har inte ens gett ur sig några konstiga ljud ;D

3) Den används fortfarande

Gissar att felen som finns i serien gjordes senare i typ 30->
??

Permalänk
Medlem

Har en 30,7GB 75GXP

1. 1år
2. Fungerar fortfarande perfekt
3. Ej utbytt

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag har en IBM 75GXP 20 GB.

1. Inköpt Juni -00..

2. Går fortfarande som en klocka..

3. Inte aktuellt.

Farsan har även en 75GXP 46 GB, från Jan -01, funkar fortfarande utmärkt.

Sen har jag 2 andra IBM-diskar från serien innan 75GXP (DJNA-serien), även de har funkat problemfritt.

Samtliga diskar utom 46-gigaren är inköpta på Skribofont, i butik, dvs utan Postens inblandande. 46-gigaren satt i farsans IBM-dator vid leverans, oklart vilka äventyr budfirman utsatt den för.