Permalänk
Medlem

Dator stängs av efter ett par sekunder

Skaffade ett nytt system för en vecka sen. AMD 64 3000+, Asus A8N-SLI nforce4, leadtek winfast 6800 ultra och selectra 1024Mb minne.

Har fungerat utan problem och har gått dygnet runt under den veckan. Men så ikväll när jag satt och spelade så stängde den tvärt av sig. Testade starta igen och den stängde av sig just när den började ladda BIOS. Väntade ett 20-30 minuter och testade igen. Den här gången lyckas jag boota operativsystemet men efter ca 1 min idlande i operativsystemet så stängde den av sig igen. Efter det så går den bara några sekunder och så stänger den av sig. Igenting hinner visas på skärmen.

Har tagit isär allt och satt ihop det igen. Hittade inga synliga fel på moderkort, grafikkort eller processor. Har också testat att resetta CMOS. Har en grön LED på moderkorter som lyser, det tänds också en LED på grafikkortet när det startas så troligen är det inte fel på dessa. Dock så tänds aldrig power leden till chassit.

Om det var nätagget som var fel så borde den inte gå igång överhuvdtaget tycker jag så då leder det till processorn. Är det troligt att det är den som har lagt av eller kan det likförbannat vara någon av de andra komponenterna som jävlas?

Permalänk
Medlem

Tog du även av kylaren på processorn och kontrollerade att det fanns ordentligt med kylpasta? (du måste självfallet ta bort gammal + lägga på ny efteråt)

samma med grafikkort..

Kan vara värt att kolla iallafall.

Annars så kan det mycket väl vara nån hårdvara som strular.. Lättast är ju att byta del för del i en dator som fungerar, ifall du har en extra någonstans.. Och sen när det inte funkar så kanske du får en hum om vilken del det då är som är defekt

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Fick igång det genom att byta nätagget samt jag just nu kört med ett sämre PCI grafiktkort som inte är så krävande. Blir att köpa ett nytta nätagg och sen får jag se ifall grafikkortet fungerar eller inte. Frågan är bara vilket nätagg jag ska skaffa. Tar gärna emot förslag.

Permalänk
Medlem

Vad var det för nätagg du hade? (Så man vet vad man ska akta sig för)

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk
Medlem

Antec True 380W

Permalänk
Medlem

Köp ett antec neopower, kom tvåa i ett test me 14 st nätagg. vinnaren kostade dubbelt så mkt och hade 350w mot neopower's 480. den kostar 900kr på datorbutiken.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro