Chans på ett smashat paket från USA?

Permalänk

Chans på ett smashat paket från USA?

Jag ska beställa riktigt mycke saker från USA nu, min kompis skickar sakerna och han har inte tid att packetera om sakerna + att en ipod video skall slängas ner i lådan.. frågan är den om någon vet om det finns några större risker man tar att sakerna kan faktiskt gå sönder? Jag skickar den som Gift, värde på sakerna är typ 10k, ska man försäkra den isf? ökar det inte risken att tullen får syn på den och tullar sina 27% på alltihopa?

Jag är alltså rädd att paketet av någon anledning ska kunna "braka" ihop under färden, nån kanske fibblat å tappar paketet, paff så är ipodden pajjad lixom..

/E!

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Medlem

Det e nog bara att försäkra till det värde som det har, och kryssa i "gift"??

//kentuckY

Visa signatur

jo..

Permalänk
Korsordsguru

Du kan bara ta emot en gåva för max 500 kronor. Alltså kan värdet bara vara deklarerat till 500kr för att du ska slippa tull och moms. Men om paketet går sönder/tappas bort eller så, så förlorar du ju allt. Om du skriver rätt värde och försäkrar det så måste du faktiskt räkna med att du kommer få betala tull och moms. Vilket kanske blir 3000, men det kan det ju nästan vara värt om det är dyra grejor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Packa hellre det väl första gången så slipper du oroa dig och kan skicka som gift utan någon större oro. Och ja chans att det blir smashat finns alltid, går väl minst 5-10 pers innan du når paketet.

Permalänk
Sötast

Om han inte har tid så borde du vänta med beställningen.... om man inte har tid att skydda dyra saker som ska skickas till andra sidan världen så ska man inte skicka dom heller.

Permalänk
Medlem

Är ju rätt kasst att beställa från USA med tanke på att många produkterna bara har 90 dagars garanti. Går något sönder så blir det ju extra mycket bök med garantiärenden. Har din kompis dessutom inte tid att packa om är det ju att be om problem att skicka något över pölen. Skickas prylarna i originalkartonger så lär tullen inte gå på din gift-bluff. Du är inte den första som försökt och inte den sista som misslyckats.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

jag ska be honom att packetera om paketet, dvs typ lägga hela storheten i en ännustörre kartong och typ trycka ner massvis med typ papper eller något dylikt och hoppas på att ingen tappar sakerna då. Jag beställer ju från USA eftersom att jag hoppas på att slippa tulla lixom :/
tack för svaren !

/E!

Visa signatur

jo..

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kentucky
jag ska be honom att packetera om paketet, dvs typ lägga hela storheten i en ännustörre kartong och typ trycka ner massvis med typ papper eller något dylikt och hoppas på att ingen tappar sakerna då. Jag beställer ju från USA eftersom att jag hoppas på att slippa tulla lixom :/
tack för svaren !

/E!

Ska du be "mathaiseklof"'s kompis att packa ner saker åt dig? nu förstår jag inte riktigt....

Iallfall, om du försöker slippa tullen, så får du inte ett öre tillbaka heller om det går åt helvete.

Permalänk

Oj, råkade skriva från hans account..

Allexz, vad menar du med att ajg inte får ett öre tillbaka? Om jag försäkrar paketet, kommer det inte undkomma tullen då?

Jag kan ju påstå att det är en kompis som gav mig en dator i julklapp för att det är så mycket billigare i USA, och att han skickade allt i delar.
då är det ju GIFT, men sen att man endast får skicka för 500kr är ju en annan femma, men varför ska man skatta ifall man mottager en present?

/E!

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk

För det första handlar det inte om det är "present" eller inte. När du handlar utanför EU och via Internet t.ex kallas det för privatimport. Enligt svensk lag ska du betala tull, moms (varierar mellan 25%, 12% eller 6% beroende på varan, men för det mesta är det 25%), om du använder posten som leverantör betalar du även adminstrationsavgifter och dels postförskott om den tjänsten är beställd. Men många kringår systemet genom att be säljare/avsändare markera försändelsen med "gift" och värde mindre än 500kr.

Nej, du skippar verkligen inte tull om dina kompisar skickar dina varor försäkrad via REG eller liknande! Om försändelsen tappas bort betalar USPS i USA (eller motsvarande bolag som skickar paket), ersättningen enligt det försäkrade värdet; det innebär att "gift" tricket inte funkar om du försäkrar och du måste automatiskt tulla.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathaiseklof
Oj, råkade skriva från hans account..

Allexz, vad menar du med att ajg inte får ett öre tillbaka? Om jag försäkrar paketet, kommer det inte undkomma tullen då?

Jag kan ju påstå att det är en kompis som gav mig en dator i julklapp för att det är så mycket billigare i USA, och att han skickade allt i delar.
då är det ju GIFT, men sen att man endast får skicka för 500kr är ju en annan femma, men varför ska man skatta ifall man mottager en present?

/E!

Just därför undrade jag varför "du" skrev i din egen tråd haha.

Iallafall, om du tar emot en dator som skickas som GIFT så kan personen högst värdera den som 500KR, alltså om du förlorar din försäkrade GIFT dator så får du bara 500kr tillbaka på försäkringen, även om datorn egentligen kostade 10.000.

Permalänk
Avstängd

ett sätt att bumpa tråden

Andra inlägget alltså

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Vad tror ni chansen ligger på att dom tapparbort/smashar paketet?
*börjar bli nervös..* :F

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Medlem

Vart precis bestulen på min nya Dell Axim handdator som min svärmor skicka från USA, 4000 kr åt pipan.... chansen finns alltid men jag har skickat hundratals paket hit och dit över världen bara en har blivit stulen etc.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte chansa... Skulle inte jag göra if, bara att slanta upp momsen och tullen

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk

ne jag ska f*n inte betala nån sketen tull jag får hoppas på det bästa! :/

/E!

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathaiseklof
ne jag ska f*n inte betala nån sketen tull jag får hoppas på det bästa! :/

/E!

Då får du chansa eller mailar posten,dhl,fedex eller vilket du använder dig av och fråga hur stor chansen är att paketet blir "smashat" för jag är ganska säker på att ingen här har någon statistik på det.

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem

Varför inte sprida risken? skicka det i flera små paket. kan nästan garandera att ett stort paken ser mer misstänkt ut om man är tullare....

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Om jag skickar det som Gift och värderar det till 500kr får dom ju inte tulla paketet så det spelar ju ingen roll om jag har ett stort paktet. Saken angående att skicka många paket är ju ganska smart, men låter hyggligt dyrt :/ Sakerna skall leveraras till min kompis idag och imorrn, förhoppningsvis iPodVideon också

/E!

Visa signatur

jo..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kentucky
Om jag skickar det som Gift och värderar det till 500kr får dom ju inte tulla paketet

Jo, om dom inser att du ljuger. En polare och 2st polare till honom hade beställt 3st paket ifrån USA, 2 paket fastnade och dom fick betala tull för dom.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Tullen gör ju rätt mycket stickprover, och de uppvärderar ganska friskt om de anser att värdet är feldeklarerat.
Och är det ett högre försäkringsvärde än deklarerat varuvärde så tullar man alltid efter den högre siffran.

Chansa kan man ju, men jag skulle inte rekomendera det, för det kan bli mycket dyrt.

Permalänk

Det är lugnt, hur många paket går sönder ? aldrig under mina 23 år har jag fått ett paj paket, oavs om det varit ifrån utlandet eller sverige.
Tullen gör en delstickprov ja, men med tanke på när vi beställde hem Airsoft vapen för 16,000 kr ifrån Asien, och paketet var stort som en mindre garderob och totalt orört. Så nån dunderkoll har dom nog inte, hade dock velat sett rönken (stavning?) bilden på det paketet mp5sd5, Mp5k-pdw + massa roliga tillbehör, tror en M4A1 var med oxå.
Så kör på gift, eller att det är en "vinst" funkar det med.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk

Ja, Hammarslag, smart ju Gift, sen när dom äckliga små tulljäklarna tullat mitt paket kan jag säga att jag vann ett vad mot min kompis, som tvingade honom att köpa datorn till mig som vinst

/E!

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w