Missa inte Amazon Prime Deal Days!

master eller slave? på denna koppling.

Permalänk
Medlem

master eller slave? på denna koppling.

Vilka ska vara master och vilke ska vara slave?

Permalänk
Hedersmedlem

Det går inte att koppla in tre enheter på en PATA-kanal. Iaf inte om du vill ha alla tre igång samtidigt.

Så 250GB som master, CDn som slave och 9GB urkopplad och liggandes i bokhyllan funkar.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Eller så använder du den andra kanalen också (om en sådan finns).

Permalänk
Medlem

Ok men om jag gör så då måste jag installera om hela windows och det ids ja inte. Men det finns 2 blåa och en svart kontakt på moderkortet. I den ena blåa är hårddisken och cdn kopplade nu och i den svarta är diskettstationen kopplad.

kan man då koppla 250gb till den andra blåa kontakten? Ska den då vara master eller slave?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan koppla in upp till två enheter per kanal. Är enheten ensam är standard att man har den jumprad som master och inkopplad längst ut på kabeln. Kopplar man in en andra enhet är det standard att jumpra den som slave och koppla in den på kontakten i mitten.

Jag föreslår att du har disken som du bootar ifrån som primary master, dvs som master på den första kanalen. En ev. andra hårddisk som primary slave, alltså på samma kabel som den första hårddisken.
Sen de optiska enheterna för sig på den andra kanalen eftersom det av prestandaskäl är bäst att inte koppla samman en optisk enhet med en hårddisk, speciellt inte med hårddisken man bootar på.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på en sak till Jag har inga lediga platser i datorn för en disk till :/ Tor ni att man kan ha den på botten av chassit eller kan sden ta skada av det?

Permalänk
Medlem

Att lägga disken på botten är ingen bra ide. Om du har fler 5,25" (cd-läsar) platser kvar så kan man köpa små byglar som man skruvar på disken så den passar i där istället.

Permalänk
Medlem

jadyy: om du ghostar över 9GB diskens innehåll till 250GB disken så slipper du installera om.

9GB disk är ju inte mkt att ha kvar heller, väldigt gammal disk som för en massa oljud och är extremt sölig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Att lägga disken på botten är ingen bra ide. Om du har fler 5,25" (cd-läsar) platser kvar så kan man köpa små byglar som man skruvar på disken så den passar i där istället.

Nä, då kommer det snart en tråd typ "min hårddisk kortslöts, ser dem det eller kan man
få det på garantin?"