Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
Funderar lite på att göra overhead versionen som på filmen som Pralin la upp. Såg ut att bli en bra projektor för mina ändamål. Finns det några nackdelar med denna?

Nja, inte vad jag kan komma på. I sitt orginalutförande är den kanske lite stor
men inget jag bryr mig om.

Se till att ha en stark OH och en TFT med hög kontrast ifall du bygger, isåfall kommer du bli nöjd.

Visa signatur

Greetz,
- Niklas

Permalänk
Medlem

jag ska beställa saket till min projektor snart...
ddet ända jag inte hittar är en värmeglasskiva som stoppar värmen...
vet någon var man kan köpa detta?

// Focke

Visa signatur

"Friskt kopplat häften brunnet"

Permalänk

blocket tradera ja kolla lite.. kan heta andra namn som pleix hetter pleixgals eller pmma kolla om glasmästaren har annars så har han eller hon kontakter till sådant..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
blocket tradera ja kolla lite.. kan heta andra namn som pleix hetter pleixgals eller pmma kolla om glasmästaren har annars så har han eller hon kontakter till sådant..

OKi ska kolla runt lite till.

// Focke

Visa signatur

"Friskt kopplat häften brunnet"

Permalänk
Medlem

Angående LEDs som ljuskälla:

http://monitor.samsung.de/article.asp?artid=1a59e109-87a7-4c8...

Nån som e bra på tyska?

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem

ja, vi vill se ett montage med 10 Luxeon V som ljuskälla, det ska minst vara 500 Lumen ut ur fronten (inte alls omöjligt med hyfsat binnade Lux V)

Permalänk
Medlem

Jag har en proffs-diabildsprojektor som funkar. kan jag inte använda denna? mycket stark lampa i den.

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
blocket tradera ja kolla lite.. kan heta andra namn som pleix hetter pleixgals eller pmma kolla om glasmästaren har annars så har han eller hon kontakter till sådant..

Öhh...plexiglas som ir-filter är nog ingen bra idé, eftersom denna kommer att smälta ganska snabbt. I våran dia-projektor finns en liten glasskiva som ir-filter och denna blir snabbt 60-70 grader trots att det sitter en rejäl fläkt i anslutning till den. Och då är lampan bara på 150W.

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pralin
Hej,

Trevligt. Jag själv har en DIY projje baserad på följande guide:
http://www12.tomshardware.com/images/thg_video_13_diy_beamer....

Finns även mycket matnyttigt där.

Min setup är 15" XVGA, 400W OH (7000 Lumen). Bra projektor för liten penning mao.

Det blev ju riktigt bra bild Men visst en projektor ör lite klumpig och låter lite men det var ju fett nice. Det skulle man ju kunnat göra som projektarbete jue Tar inte så många timmar att göra en sådan om man väl bara har en tftskärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaGnaR_RattmuFF
Det blev ju riktigt bra bild Men visst en projektor ör lite klumpig och låter lite men det var ju fett nice. Det skulle man ju kunnat göra som projektarbete jue Tar inte så många timmar att göra en sådan om man väl bara har en tftskärm.

Ska rätta mig själv, OH är på 575W.

Det går ju att bygga in lådan efter diverse ritningar för att få ner storleken, går även att sätta in bättre fläktar (dvs tystare), filter, ljuddämpningsmattor mm för ökad bekvämlighet. Varför kanske inte montera in den i en hylla eller motsv?

VIKTIGT med detta projekt är att man har rätt typ av LCD och OH.

Visa signatur

Greetz,
- Niklas

Permalänk
Medlem

när man bygger en sådan projektor med en OH-apparat så brukar bilden offtast bli lite gulaktig...
det ser man lite på den tomshardware filmen där i terminatorfilmen.
För den lampan har inte riktigt rätt färg-temp.

// Focke

Visa signatur

"Friskt kopplat häften brunnet"

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en begagnad projektor, där lampan har brunnit ut....bygga om den lite grann så att man kan få i en egen passande och framför allt billigare lampa....funderar på att testa det själv.

Det borde bli lättare då man redan har en bra skärm med rätt lins o grejer....dom skrämarna är väll lite mer värme tåligare oxå...eller?

Vilken färg temp har projektor lampor?

Visa signatur

Ajdå

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk
Medlem

har 7st overhead till salu. Pm.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
har 7st overhead till salu. Pm.

rånat en skola?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
rånat en skola?

Nope, 4st faktiskt

Man har tur om man känner Barn&omvårdnadschefen i kommunen Massmail ;D weei

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Focke
när man bygger en sådan projektor med en OH-apparat så brukar bilden offtast bli lite gulaktig...
det ser man lite på den tomshardware filmen där i terminatorfilmen.
För den lampan har inte riktigt rätt färg-temp.

// Focke

Borde man inte kunna fixxa det någorlunda genom att skruva ned den gula färgen på skärmen/datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilco
Borde man inte kunna fixxa det någorlunda genom att skruva ned den gula färgen på skärmen/datorn?

Alla OH typer ger inte spår av gult ljus. Min t.ex. har inga såna problem.

Visa signatur

Greetz,
- Niklas

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet från detta forum angående att bygga projectorer?

http://www.lumenlab.com/forums/index.php?showtopic=5141

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Någon som har erfarenhet från detta forum angående att bygga projectorer?

http://www.lumenlab.com/forums/index.php?showtopic=5141

Det där är troligtvis det bästa forumet att vara medlem i när man ska bygga sig en sådana projje.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag har fått tag på en Philips Broadway lampa nu. På 650W. Kan den funka kanske?

http://www.prismaecat.lighting.philips.com/LightSite/Whirlwin...|PHL|GX&cnt_key=XHSEBLPI+|PHL&t=1&tree=0&scr_md=1111&nav=Null&loc=Null&leftnav=2_1&tt=BasicSpecs

// Linus

Edit: Ni får kopiera länken annars funkar det inte.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

För ett par veckor sedan strippade jag en samsung skärm. Det var lite trixigt, och man får ta det försiktigt så man inte pajar kontroller och sladdar.

Provade och lägga på skärmen precis som tomshardware på en overhead. I principen så funkade det som det ska, men overheaden jag testade på var kass och inte ens min 15" fick plats över hela glaset.

Samt när man ska installera focus blir det som en slags cirkel mot väggen. Det ska vara mer som en fyrkant. Så de nyare overheadsen funkar nog hyfsat. Vad den cirkelformade focusen gjorde var att mycket av windows blev avskärmat, samt jag inte fick som sagt plats med hela ovanpå overheaden. Sedan gäller det nog att man ljusisolerar som en pyramid uppifrån linsen ner till graset och att det kanske fläktar bra?

Sedan kanske man alltid kan byta ut original linsen på overheaden mot något mer profissionelt kanske för eventuellt bättre skärpa?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vill köpa 6st reservdels overheads? Har ett par med mindre defekter. Högsbjudande ;D

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Är det någon som vill köpa 6st reservdels overheads? Har ett par med mindre defekter. Högsbjudande ;D

sitter det en 575w lampa i någon av din? har någon riktigt fet lins (typ 500mm) ?

Visa signatur

Greetz,
- Niklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pralin
sitter det en 575w lampa i någon av din? har någon riktigt fet lins (typ 500mm) ?

Nej bara 575w, hur vet jag om den är 500mm eller inte? :S

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Nej bara 575w, hur vet jag om den är 500mm eller inte? :S

Bara 575w ? Hehe, såna jag söker ju

Du kan titta på linserna om det står något på dem, ev. kanske det står något i instruktionsböckerna? Det jag söker är en lins med runt 500mm brännvid (focal lenght på eng).

Visa signatur

Greetz,
- Niklas