6800GS eller 6600GT 256mb ?? AGP

Permalänk
Medlem

6800GS eller 6600GT 256mb ?? AGP

Hej, jag har läst fram o tillbaks på detta forum men har fått beslutsångest .. jag har nog inte råd med det ALLRA bästa, men jag vill gärna ha ett kort som klarar av den närmaste framtidens nya standardeffekter o spel som flyter på hyffsat. Dock har jag inte världens bästa dator, och mitt moderkort har AGP8X.

specs: amd athlon (2ghz) 2400+, 1GHz 2700 DDRAM, ASUS A7N8X-E DELUXE nForce2.
Något som bekymrade mig var att min nätdel hade 300watt /12v, så i värsta fall blir det att jag får köpa nytt då?.. Eller kan man ha tur att det fungerar ändå?

Men efter att ha tittat runt lite på grafikkort och följt flera debatter så har jag nog beslutat mig om något av följande:

har hört väldigt bra om 6800GS. hade tänkt köpa denna variant:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316258&view=detailed

det står nog mellan den och Gainward GeForce 6600GT 256MB

annars har jag kollat runt på 6800XT som verkar lovande, dock kanske inte lika vasst som de andra:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313369&cks=PLS

vad tror ni är bäst? jo jag kommer köpa genom komplett så rekommenderar ni något annat kort, hänvisa gärna till något på den sidan!
Är tacksam för svar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det 6800GS du länkar till är utmärkt och ett par strå vassare än XT kortet.

Synd att du måste handla på Komplett ( Jo dom är bra) eftersom Webhallen har detta till bättre pris.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48889

Le och XT är i princip samma, såvitt jag vet och diffar bara med Sli eller inte.

Däremot är chansen mycket stor att du MÅSTE köpa nytt nätagg, åtmindstonde med GS kortet, men det beror oxå på kvaliteten på ditt gamla nätagg.

Edit: Fick för mig att det på WH var ett LE, sorry.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Det 6800GS du länkar till är utmärkt och ett par strå vassare än XT kortet.

Synd att du måste handla på Komplett ( Jo dom är bra) eftersom Webhallen har detta till bättre pris.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48889

Le och XT är i princip samma, såvitt jag vet och diffar bara med Sli eller inte.

Däremot är chansen mycket stor att du MÅSTE köpa nytt nätagg, åtmindstonde med GS kortet, men det beror oxå på kvaliteten på ditt gamla nätagg.

Edit: Fick för mig att det på WH var ett LE, sorry.

Hej, jo tyvärr måste det bli komplett av några anledningar
ska även beställa en massa andra saker o då blir frakten billigare.

6800GS verkar ju bäst eftersom det har stöd för den nya tekniken som antagligen kommer användas mkt i framtida spel. men det blir riktigt höga kostnader om jag även måste köpa ett nätagg för 7-800 kr. + att ett sånt monsterkort kanske inte gör sig rättvisa med min dator som har några år på nacken...

Har därför tittat på dessa:
Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3, AGP8X, "Ultra/1960" Tv-out,DVI, Retail
Gainward GeForce 6600GT 256MB GDDR3, AGP8X, "Ultra/1980" Tv-out,DVI, Retail

Frågan är om det är värt att lägga 400kr extra på ett 256 kort med den setup jag har? vill helst gärna slippa den extra kostnaden på nätagg..

Visa signatur
Permalänk

moai:

Har i stort sett samma burk som dig med ett 6600GT 256MB kort.

Mitt nätagg är även det på 300W och det funkar utan problem så det är nog ingen fara...

Permalänk
Medlem

Har du inte råd med ett GS köp det 6800LE/XT ...går förmodligen att låsa upp.

Bättre än 6600 korten, och 6600 har ingen större nytta av 256 mb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde ett 6600GT nåra månader me ett q-tec 350w, funka fint, kortet fick strömmen det behövde

Permalänk
Medlem

Ska du köpa LE kort så kolla om dem har från Leadtek. För dem har de flesta lyckets låsa upp. Mitt gainward är svårupplåst. Men om inte så kör på det där som de andra snackde om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aGEnT_eBOLa
moai:

Har i stort sett samma burk som dig med ett 6600GT 256MB kort.

Mitt nätagg är även det på 300W och det funkar utan problem så det är nog ingen fara...

Agent ebola: Känner du att de extra 256 mb var värt pengarna?

men iallafall så sparar nog mycket pengar jämfört me de frames ja skulle få för att köpa något av de bättre korten.. LE/XT lär mitt agg inte klara antar jag? för isåfall blir det nog ett 6600 gt eftersom ni är flera som säger att nätagg på 300-350~ går fint.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör mina grejer i sign. Med ett Seasonic 350 W, men kvaliten på det agget är god.
Som du ser är grejorna rejält överklockade, med ökad strömförbrukning oxå.

Det beror på VILKET agg du har, en del 500W kan ha lägre effekt än ett 300-350W....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Kör mina grejer i sign. Med ett Seasonic 350 W, men kvaliten på det agget är god.
Som du ser är grejorna rejält överklockade, med ökad strömförbrukning oxå.

Det beror på VILKET agg du har, en del 500W kan ha lägre effekt än ett 300-350W....

mitt agg är:
herolchi electronic | HEC-300LR-PT
någon som hört något bra om detta?

Jag provade en watt kalkylator och fick fram följande svar på min setup MED ett Geforce 6800 GT ULTRA AGP:
http://www.jscustompcs.com/power_supply/Power_Supply_Calculat...

totalt: maximum 308 watt

i detta lade jag även till en hårddisk som jag ännu inte har och jag ska antagligen byta ut min sämsta disk mot den. Nu vet jag att det säkert lär diffa en del, men om nu HEC är ett bra agg så kanske den klarar av ett 6800 kort ändå .. nu blev jag kluven igen.

Visa signatur