Permalänk
Medlem

Hiper eller Seasonic?

Vilken ska jag välja:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311056

ELLER

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314763

Ska vara så tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

dzidzius wrote on Idag 12:55:
Tjena, hur går det med ditt nya nätagg? Har tänkt att beställa ett likadant. Låter det mycket under belastning?

hej du!
mitt agg låter helt ärligt ingenting..
inte nes under rätt kraftig belastning höjs fläktens varvtal märkvärdigt!
saken är att både min cpukylare (zalman CNPS7000B-CU) och min grafikkortskylare (Arctic Cooling NV Silencer 5, Rev 3) låter lite mer.

iofs.. räknade inte med frontfläkten som jag kör på 7v då jag inte vill att diskarna ska ha en fläkt på 5v framför. lite måste de kylas

men som sagt.. är grymt nöjd med agget. det tror jag de flesta är..

lycka till!

edit: vad kör du för system?
sli osv?
tror du inte det räcker med ett 430W?

Permalänk
Medlem

Jag kör detta:

3hdds
3700+ @ 2.8 1.55V
X850XT
2 1024 dimms
dvd kombo

Det var allt.. Håller S12 430W samma kvalité som 500 och 600 wattarna?

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett Hiper 580W agg och det går fint, är stabilt och låter lite!

Visa signatur

System :: Aopen HQ08 :: Hiper Type-R 580W :: Gigabyte ATX nForce4 SLI :: AMD Athlon 3000+ :: TwinMOS 2 x 1024 PC3200 :: GeForce 6800 GT :: 2 x 200GB
Säljes :: 2 st 250 GB HDD Sata :: 8 st 120 mm fläktar
Mail :: Emil.hermansson@hotmail.com

Permalänk
Medlem

tror att seasonic är lite tystare, men har ingen personlig erfarenhet. Men för ditt system räcker allt över 400w, framförallt om det är märkesagg.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt Seasonic 500W är tyst och 430-wattaren är minst lika tyst. Läs vad spcr skrivit så kanske du får lättare att bestämma dig.

Permalänk

hiper 580 agget låter tyvärr lite, eller det e hörbart = för mycket

Visa signatur

6550@3,6 | DFI LP UT P35-T2R | 2x2GB G.Skill F2-8000CL5 | 8800GTS 640 | Tagan 530w |

DDC-1+ w. EK X-Top | D-Tek Fusion | MCW60 | EK Res150 | BIP3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Jag kör detta:

3hdds
3700+ @ 2.8 1.55V
X850XT
2 1024 dimms
dvd kombo

Det var allt.. Håller S12 430W samma kvalité som 500 och 600 wattarna?

Men jag undrar om 430W till detta räcker, och Yorgo, är det tystare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jodå, det kommer räcka och bli över.

Edit: Förövrigt är Seasonic nätagget mycket tystare än ett Hiper 580W. Har ägt ett Hiper 580W men bytte ut det mot Seasonic 430W pga oljudet.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

hiper 580 är lite högljurt dock är 480w varianren många gånger tystare.. mäter sig med seasonic iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

agget är knäpptyst!
mitt reagerar inte ens på belastning känns det som..
430w räcker o blir över för min del.

så jag tror nog att både 500 och 600 wattarna är likadant "byggda" om man säger så.
är det samma serie så är det..

tror helt klart att ett 430 wattare räcker för din del.

edit: att hiper agget låter mer är jag hundra procent säker på.
edit2: sen får vi inte glömma att fläkten på S12 flyttar löjligt mkt luft med tanke på ljudnivån.

rättare sagt 70.5CFM och endast 33dBA vid 1650RPM.
grymt

edit3: läs lite reviews!:

http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html
http://www.3dvelocity.com/reviews/seasonics12/s12.htm
http://www.neoseeker.com/Hardware/Products/seasonic_s12/
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1775

hare bra!

Permalänk
Medlem

Re: Hiper eller Seasonic?

Citat:

Vilken ska jag välja:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311056

ELLER

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314763

Ska vara så tyst som möjligt.

Seasonic, alla dagar i veckan. Har läst några recensioner där Hiper Type-R 580W visat sig vara förvånansvärt instabilt. Kanske måndagsexemplar, men risken finns ju. Sen är 480W-varianten oerhört dumt konstruerat. Alla småhål ger inte bättre kylning, snarare tvärt om. Massa varmluft går direkt tillbaka i chassit, och kylflänsarna får inte det luftflöde de skulle fått utan alla hål.

Seasonic är tysta och stabila. Du kommer inte bli missnöjd.

Och ja, 430W räcker gott och väl för ditt system.

Permalänk
Medlem

Då blir det ett Seasonic S12 430W.. Finns det olika modeller?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite..

Finns det många olika storlekar på psu eller följer dom nån standard??

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Copa
Lånar tråden lite..

Finns det många olika storlekar på psu eller följer dom nån standard??

Håller med, finns det storlekar.. Tänk om Seasonic S12 430W inte passar mitt antec sonata I..

Permalänk
Medlem

mitt hiper type-r 580w låter nada o de e ju underbart med löstagbara kablar. nätagget i sig e ju jäkla snyggt med

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Ok, finns det några som helst betydelsefulla nackdelar med Seasonic S12 430W? Om inte så beställer jag nu, direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, finns det några som helst betydelsefulla nackdelar med Seasonic S12 430W? Om inte så beställer jag nu, direkt.

vad jag vet... nej.

de positiva jag märkt med s12 jämfört med hiper agget är ljudnivån.
s12 är tystare.

Permalänk
Medlem

Ok, då beställer jag

EDIT: Såg att någon på komplett skrev att det inte följer med en PCI-e strömsladd. Det måste väl vara myt?? Hur vet jag att den stora strömsladden till moderkortet passar mitt moderkort? (Asus A8V-E Deluxe)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spectre86
hiper 580 agget låter tyvärr lite, eller det e hörbart = för mycket

tråkigt agg du fått den. mina fläktar låter inget,, måste ha örat precis bredvid agget för kunna höra fläktarna,, även när datorn stängs av så snurrar 80 mm fläkten efteråt för kyla extra och inte ens då hör jag fläkten om jag inte har örat precis bredvid

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, då beställer jag

EDIT: Såg att någon på komplett skrev att det inte följer med en PCI-e strömsladd. Det måste väl vara myt?? Hur vet jag att den stora strömsladden till moderkortet passar mitt moderkort? (Asus A8V-E Deluxe)

S12 430 har ingen PCI-e inbyggd, nej. Dock följer det med en adapter som du kopplar ihop med en molex-kabel, så det ska inte vara några problem.

ATX-kontakten kommer att passa, då den är flexibel. 20pin, sen kan man koppla på en liten modul med 4 pin så det blir en 24 pin. Som de flesta nyare agg har.

Enda nackdelen med S12-serien skulle väl vara att kablarna varken är sleevade eller modulära. Men om det är priset man får betala för marknadens tystaste agg kan jag leva med det.

Och angående storleken på agg... ja. Vissa agg är lite större än standarden. Ex Phantom-aggen, som är lite längre. Även några bZerk-agg är längre än vanligt, har jag för mig. S12 är dock normalstora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Och angående storleken på agg... ja. Vissa agg är lite större än standarden. Ex Phantom-aggen, som är lite längre. Även några bZerk-agg är längre än vanligt, har jag för mig. S12 är dock normalstora.

tänkte precis skriva samma sak angående det där.
Bzerk aggen är också liiiiite större (längre) än standard.
iallafall mitt bzerk som jag bytte till ett Hiper.. som jag därefter bytte till ett Seasonic.

jämför Bzerk med sina äckligt högljudande 80 fläktar... med S12´s 120 som inte låter ett dugg?

är som natt o dag.. nu kan man iallafall sova med datorn igång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, då beställer jag

Vet ikke om så det, men på komplett finnes det også en DEMO variant av Seasonic 500W, hvilket burde være likverdig en helt ny med garanti og alt. Det er sikkert et eksemplar er blitt sendt i retur og som ikke kan selges som en helt ny produkt. Sjekk med komplett før du legger bestilling for å være sikker på hva du får.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317304&cks=PRD

Pris: 975

Helt ny: 1349

Du sparer 374 kr på dette og har lite mer Amper/Watt å gå på ved en ev oppgradering av grafikkortet eller annet som sluker strøm.

Til dere andre må jeg si at lydnivået ikke bare er noe som avhenger av PSU, uten også hva du har i systemet og hvordan luft strømmen er lagt for å føre ut all varmluft. Består systemet av mange varme komponenter, så må selvfølge vifteren (sv. flekten) arbeide mer for å få ut varmluften. Det er også et samband mellom hvor effektivt PSUn arbeider. Det vil si forholdet mellom mengden støm og den varme som selve PSU:n lager og overgår i spillvarme. Dette må ut fra maskinen, så hurtig som mulig vil også bidra til lydnivået.

Seasonic går for å være blandt de meste effektive (vet ikke eksakt tall men det ligger opp mot 80 %) og Hiper ligger ikke så langt etter iflg SiletPCReview. De har testet begge PSU og der finnes det tabeller over båpde lyd, effekt og innspillet lydopptak slik at en jevnføre typen av lyd som hver viftere skaper i PSU:n. (Dette kan også bidra til ulike oppfattelse (subjektivt) av hvor stillegående en PSU virker.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blizard
Vet ikke om så det, men på komplett finnes det også en DEMO variant av Seasonic 500W, hvilket burde være likverdig en helt ny med garanti og alt. Det er sikkert et eksemplar er blitt sendt i retur og som ikke kan selges som en helt ny produkt. Sjekk med komplett før du legger bestilling for å være sikker på hva du får.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317304&cks=PRD

Pris: 975

Helt ny: 1349

Du sparer 374 kr på dette og har lite mer Amper/Watt å gå på ved en ev oppgradering av grafikkortet eller annet som sluker strøm.

Til dere andre må jeg si at lydnivået ikke bare er noe som avhenger av PSU, uten også hva du har i systemet og hvordan luft strømmen er lagt for å føre ut all varmluft. Består systemet av mange varme komponenter, så må selvfølge vifteren (sv. flekten) arbeide mer for å få ut varmluften. Det er også et samband mellom hvor effektivt PSUn arbeider. Det vil si forholdet mellom mengden støm og den varme som selve PSU:n lager og overgår i spillvarme. Dette må ut fra maskinen, så hurtig som mulig vil også bidra til lydnivået.

Seasonic går for å være blandt de meste effektive (vet ikke eksakt tall men det ligger opp mot 80 %) og Hiper ligger ikke så langt etter iflg SiletPCReview. De har testet begge PSU og der finnes det tabeller over båpde lyd, effekt og innspillet lydopptak slik at en jevnføre typen av lyd som hver viftere skaper i PSU:n. (Dette kan også bidra til ulike oppfattelse (subjektivt) av hvor stillegående en PSU virker.)

Jag fattar inte mycket av det du skrivit, men för det första så vill jag ha ett 430W inte högre och för det andra vill jag inte ha en använd produkt.

EDIT: Vad tycker folket att jag ska göra? Demo 500W eller ny 430W???

Permalänk
Medlem

Gtek.se har Sunbeam NUUO 450w för väldigt bra pris.

Jag har en sån, och den låter absolut ingenting jämfört med mitt gamla.

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fattar inte mycket av det du skrivit, men för det första så vill jag ha ett 430W inte högre och för det andra vill jag inte ha en använd produkt.

EDIT: Vad tycker folket att jag ska göra? Demo 500W eller ny 430W???

inte för att jag tror att demo produkterna är speciellt "slitna" eller sönderkörda på något sätt.
har väl bara testats på någon dator dom har haft på nån utställing eller dylikt.

hursomhelst så är jag personligen inte alls speciellt förtjust i produkter som någon annan pillat på innan mig.
ska jag köpa förstärkare som jag lägger ner pengar på.. då SKA det bara lukta nytt när jag öppnar, samma sak med högtalare, ny dvd spelare, nya kablar (de ska vara helt nya och raka).

osv osv..
samma sak gäller datorkomponenter.. visst har man köpt ett o annat chassi beggat.. men isåfall moddat!

stor skillnad på komponenter I datorn(!). skulle t.ex aldrig i hela mitt liv köpa ett graffekort beggat...

men... som sagt... det är från person till person..
jag är jag... du e du.

jag hade gått på 430W.

lycka till.

edit: någon som har koll på Sunbeam NUUO 450w agget personen innan länkade till på gtek.se?
har iallafall noll erfarenhet av detta agg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
inte för att jag tror att demo produkterna är speciellt "slitna" eller sönderkörda på något sätt.
har väl bara testats på någon dator dom har haft på nån utställing eller dylikt.

hursomhelst så är jag personligen inte alls speciellt förtjust i produkter som någon annan pillat på innan mig.
ska jag köpa förstärkare som jag lägger ner pengar på.. då SKA det bara lukta nytt när jag öppnar, samma sak med högtalare, ny dvd spelare, nya kablar (de ska vara helt nya och raka).

osv osv..
samma sak gäller datorkomponenter.. visst har man köpt ett o annat chassi beggat.. men isåfall moddat!

stor skillnad på komponenter I datorn(!). skulle t.ex aldrig i hela mitt liv köpa ett graffekort beggat...

men... som sagt... det är från person till person..
jag är jag... du e du.

jag hade gått på 430W.

lycka till.

edit: någon som har koll på Sunbeam NUUO 450w agget personen innan länkade till på gtek.se?
har iallafall noll erfarenhet av detta agg.

Jag tycker precis som du.

Ska jag köra på Seasonic S12 430W eller Tagan http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310014&view=detailed som Komplett föreslog. Slutliga valet nu, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker precis som du.

Ska jag köra på Seasonic S12 430W eller Tagan http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310014&view=detailed som Komplett föreslog. Slutliga valet nu, vad ska jag göra?

Är du jättesugen på modulära kablar, ta Tagan-agget. Utöver det finns ingen anledning att välja det över Seasonic-agget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Är du jättesugen på modulära kablar, ta Tagan-agget. Utöver det finns ingen anledning att välja det över Seasonic-agget.

Man får ju Dr. Cable som plåster på såren i Seasonic. Prioriterar ljudnivån mest av allt. Hela anledningen till att jag byter. Kör på Seasonic S12.

Tack för all hjälp alla.

Permalänk
Medlem

seasonic är att rekommenderat!

svårt att få ett så ineffektivt agg som hiper att vara lika tyst..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"