Permalänk
Medlem

zalman vs artic cooling

Tjenare.. skulle behöva en ny kylare till mitt grafikkort.. ska jag välja artic cooling eller zalman? är ett x800xl som ska kylas..
har bra luftgenomströmining i burken ska nog tilläggas..
ber om ursäkt om detta varit uppe innan... hittade inget när jag sökte

Permalänk
Medlem

Zalman ftw! Kör i 12v och sänkte tempen med drygt 10c (AS5) och för att inte tala om ljudnivån, från att vara det som lät högst i lådan (6800GT org. kylare) till troligtvis det tystaste (efter NBJ47)

Permalänk
Hedersmedlem

Annars funkar passiv kylning ganska bra på ett X800XL. Jag använder en BQ Polar Freezer och det funkar jättebra.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

jag behöver det som kyler bäst för mitt kort går upp mot 80º när jag spelar.. vilket ska jag då välja?

Permalänk
Medlem

Skulle...

Skulle nog kört på en Zalman kylare med fläkt...

Se till att ha bra ventilation i själva lådan då zalman kylaren inte tar ut varmluften som blir, ut ur lådan... Men den kyler väldigt bra med AS5, läs på hur du applicerar det bara...

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Avstängd

Arctic cooling e bättre än zalman..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd3700
Arctic cooling e bättre än zalman..

Min pappa är starkare än din!!

Allvarligt, vänligen motivera varför du anser det! Det blir så mycket enklare för folk att ta ställning till ditt påstående i så fall!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Avstängd

zalman kyler ej lika bra. drar ej ur varmluften ur lådan.zalman på 12volt låter som ett reaplan.. med arctic cooling har jag alltid fått lägre temp..

Och tack för din attityd vaknat på fel sida??

Permalänk
Medlem

kollat lite nu.. och brevid min nuvarande kylare sitter det 2st kondensatorer som inte ska sitta där :s
så det går inte att sätta en artic cooling där..

Permalänk
Medlem

Har inte skaffat ny kylare än men ska skaffa en Zalman fläckt till mitt 6800LE. Har själv hört från många att Zalman är bäst så jag tänker köra på det.

Permalänk
Avstängd

visst på 5volt låter den inte alls men på 12 volt usch säger jag

Permalänk
Medlem

är den inte temp styrd?

Permalänk
Medlem

zalman kyler ej lika bra. drar ej ur varmluften ur lådan.zalman på 12volt låter som ett reaplan..

Hmm jag kör i ett ASUS vento 3600 chassi och gan endast 1 utsugsfläkt och jag har en idle temp på 35 till 40 grader och load mellan 45 till 50.. Och ja jag har haft artic cooling fläkten och visste den skickar ut all lyft men kyler ändå inte lika bra som min zalman gör! Sen så sa du att den låter som ett reaplan!? Det har jag inte märkt att den gör... Jag kör min på 12 volt hela tiden och jag har inte märkt några probblem med ljud eller sånna saker!

Så köp en zalman den presterar bäst. Och så köper du en liten tub AS5. Sen så är det bara att lira dina mest krävande spel utan probs

Over and out

//Marcuz

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem

Min Load temp går inte över 50 med Zalman, ligger på 32-33 grader idle, den låter ingenting, i och för sig så har jag den på 9 volt. Men jag kan rekomendera den, jag ångrar inte en sekund att jag köpte den

Permalänk
Medlem

Hmm undra hur många trådar det finns med zalman vf700 vs arctic cooling rev.X.

Sök lite
bilda uppfattning
köp vad fan du vill rent ut sagt. Tror inte att det bara är jag som är less på såna här trådar.

(=

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

ska ta reda på om zalman passar på kortet mitt och om den gör det köper jag en sådan.. tack för hjälpen killar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Totte_
ska ta reda på om zalman passar på kortet mitt och om den gör det köper jag en sådan.. tack för hjälpen killar

Inte den första tråden om det här men personligen tycker jag nog ändå att du ska köpa en Arctic cooling silencer. Den kyler ungefär exakt lika bra som zalmanen eller för en del till och med bättre men den stora fördelen är ju som sagt att den drar ut luften direkt från graffet så får du lite lägre temps i lådan;) AC'n är mitt val...

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

jag kan inte ha en ac på mitt grafikkort.. fått nån skum modell med kondensatorer där dom inte ska sitta.. så går inte o montera den..

Permalänk
Medlem
Citat:

jag kan inte ha en ac på mitt grafikkort.. fått nån skum modell med kondensatorer där dom inte ska sitta.. så går inte o montera den..

Då är det ju inte mycket att välja på, köp en Zalman VF900 Cu.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Asus A8N-VM CSM,Twinmos 2x512 DDR 3200 i Dual Channel, 250GB SATA, Club 3D X800PRO@X800XT (500,500)

Permalänk
Medlem

frågan är om den passar då.. för den tar väll också rätt stor platts? ska ringa till datorbutiken på fredag..

Permalänk
Medlem
Citat:

zalman kyler ej lika bra. drar ej ur varmluften ur lådan.zalman på 12volt låter som ett reaplan.. med arctic cooling har jag alltid fått lägre temp..

Nej, min attityd är inte problemet - jag vaknar allt som oftast på rätt sida! Jag tänkte bara ge dig en hint att motivera ditt svar eftersom det blir lite enklare för oss vanliga döda att relatera till ett sådant.

Att bara säga att något är bättre än något annat, utan referenser, är inte speciellt givande då de flesta "röstar på eget parti" utan motiviering till varför.

Ta det inte som ett påhåpp, ta det som en uppmuntran!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

frågan är om den passar då.. för den tar väll också rätt stor platts? ska ringa till datorbutiken på fredag..

Stor är den defenitivt inte, det ända som man behöver tänka på är att den täcker en pci-plats. Och om man jämför med ATI Silencer så är den mikroskopisk, och den ska passa till alla X8**-kort oavsett tillverkare. Här har du en liten recension:

http://www.pro-clockers.com/article.php?id=118&page=1

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Asus A8N-VM CSM,Twinmos 2x512 DDR 3200 i Dual Channel, 250GB SATA, Club 3D X800PRO@X800XT (500,500)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Kan ju säga dig att när jag kör min VF700 på 12v överröstar den inte min 7700CU i 900rpm.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

VF900 är den nya. Den är inte här än vad jag vet, men kommer inom kort. Jag har inte läst några recensioner (den har fläkt, ointressant för mig ) men jag antar att den presterar bättre än vf700.
- http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2311

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

okej.. så jag bör köpa den då eller?
dom har den andra i stan här.. så slipper frakten då..

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad prestandaskillnaden är direkt, men VF900 är ju den nyaste (och antagligen den bästa, marginellt) och den tystaste (marginellt). Men det är nog ingen butik som har den i lager än (dom flesta får in den nästa vecka), och du klarar dig garanterat med en VF700 Cu, vilken också passar på ALLA x8**-kort. Men om du orkar vänta lite så kan du ju ta en VF900 för den är bara några kronor dyrare.

EDIT: oj va visst lite sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ska inte klocka så kan lika bra ta en VF700 då ju.. o är ju garanterat att den passar.. blir att åka till stan nån dag o köpa sig en sådan då..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaACc1i
zalman kyler ej lika bra. drar ej ur varmluften ur lådan.zalman på 12volt låter som ett reaplan..

Hmm jag kör i ett ASUS vento 3600 chassi och gan endast 1 utsugsfläkt och jag har en idle temp på 35 till 40 grader och load mellan 45 till 50.. Och ja jag har haft artic cooling fläkten och visste den skickar ut all lyft men kyler ändå inte lika bra som min zalman gör! Sen så sa du att den låter som ett reaplan!? Det har jag inte märkt att den gör... Jag kör min på 12 volt hela tiden och jag har inte märkt några probblem med ljud eller sånna saker!

Så köp en zalman den presterar bäst. Och så köper du en liten tub AS5. Sen så är det bara att lira dina mest krävande spel utan probs

Over and out

//Marcuz

drar ej ur varmluften ur lådan? Är det inte det man har chassi fläktar till?