Permalänk
Medlem

Alphacool Pump & tank

Har haft lite problem med dessa..

Har haft Alphacool AGB-Eheim 600 Station 1 (köpt på komplett)
Den första jag fick var där en spricka i plasten vid leverans, den andra jag köpte där var pumpen kass vid leverans, och den tredje jag fick fungerade så jag klippte ström sladden och kopplade in den till mitt pumprelä.. Funkade bra men sen efter ett tag så såg jag att vattennivån hade sjunkit så jag tog en närmre kik på den och upptäckte ett antal sprickor..

Jag hade ju redan klippt ström sladden så jag kunde knappast få en ny pump på garantin då.. så jag tätade den med badrumssilikon vilket har hållt den tät..

Nu vid ett senare tillfälle skaffade jag lite nyare prylar.. blandannat en Alphacool AGB-Eheim 600 Station 2 (den nyare varianten) tillsammans med block till nordbrygga, cpu, grafikkort osv.. från gtek denna gången.

Har haft den i ca 1månad nu och nu har de uppstått en spricka i denna också.. Märkte det för att vattnet hade runnit ut.. Datorn har stått stilla hela tiden så jag fattar inte hur sprickorna kan uppstå sådär utan vidare. Måste vara enorma spänningar i den hårdplasten??

Jag har använt det destillerade vattnet som gtek har + redline oljan och lite blå uv tillsats.. Det kan väl inte göra så att plasten spricker så där utan vidare??

Någon som är lite mer kunnig eller varit med om detta?
Köper snart en tank gjord i metall istället för detta plast möget

Permalänk
Medlem

Tja,

Har en exakt likadan pump(generation2)

Nu gör du mig lite orolig. Vart någonstans hittar du sprickorna?? (ska kolla på min när jag kommer hem från jobbet)

/T

Visa signatur

Tobbe

Permalänk
Medlem

Jag har också den första versionen av pump/tank inga läckor än men var väldigt försiktiga med vad för ev tillsatser ni stoppar i vattnet pga att vissa inte funkar så bra med plast och kan orsaka sprickor och andra otrevligheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teknist
Tja,

Har en exakt likadan pump(generation2)

Nu gör du mig lite orolig. Vart någonstans hittar du sprickorna?? (ska kolla på min när jag kommer hem från jobbet)

/T

På min andre (den första gen) så var sprickorna lite överallt..

På min nya (gen 2) så är sprickan överst på sidan (inte toppen)..

Jag tar lite foton så fort jag kan så kan ni se ist.. enklare

Permalänk
Medlem

Det är lite olika plast i Gen1 o Gen2 va ? Hårdare i 2:an ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MALmen
Det är lite olika plast i Gen1 o Gen2 va ? Hårdare i 2:an ?

Svårt att säga.. Gen2 har en mer formgjuten plast än gen 1 som mest har en "cylinder" med topp och botten. Tror Gen1 har tjockare plast men jag kollar det när jag är hemma igen.. Är på jobb just nu..

Permalänk
Medlem

Kanske blir några kvarvarande spänningar efter formgjutningen. Men det känns ändå inte som det borde börja spricka. Möjligtvis att dom har dålig passning på grejerna men tvingar ihop dom ändå.

En sak som slog mig är om du TnDB dragit till locket väldans hårt, med t.ex en nyckel istället för förhand, då kanske man kan åstadkomma stora krafter som ger upphov till sprickor.

Själv kör jag med destillerat vatten och lite vanlig glykol. Destilerat vatten för att det ska leda så lite ström som möjligt vid läckage och glykolen av två orsaker, den käkar syre vilket hämmar korrosion och motverkar bakterier. Tycker inte den skulle påverkar plasten så mycket att den torkar å börjar spricka. Då tror jag mer på inbyggda spänningar och yttre påverkan.

/T

Visa signatur

Tobbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teknist
En sak som slog mig är om du TnDB dragit till locket väldans hårt, med t.ex en nyckel istället för förhand, då kanske man kan åstadkomma stora krafter som ger upphov till sprickor.

Locket har jag spännt för hand då det står skrivit överallt så gott som att man inte ska spänna hur hårt som helst..

nåväl...
Har en bild på den första alphacool pumpen där sprickorna har blivit tätade med badrums silikon, väldigt smetigt jag vet men pumpen är inte synlig ändån förövrigt så jag "finspacklade" inte direkt ... Den ser väldigt äcklig ut, jag vet men det är tack vare att jag hade ett thermaltake bigwater kit (ett av dom första) där det följde med en grön vätska som jag hällde i detta kitet men som dock har färgat av sig en hel del som ni kan se på bilden nedan..

Sedan har vi min andre alphacool pump som inte är särskilt gammal.. inte ens en månad gammal..

Kan lugnt säga att jag är rätt trött på dessa sprickorna OCH dessa modeller av vattentankar med tanke på att jag fått den första utbytt 2ggr..

Någon som vet om man kan hitta en tank gjord i metall samt om det går att plocka ur pumpen från denna och använda den löst??

Jag vet att gtek har haft en tank i metall innan men dom har tagit bort den nu och har bara en annan plasttank

Permalänk

mjo där känner jag igen mig, har likadan och den står nu i en bytta full med vatten brevid datorn, det ahr den gjort sen julas. Jävla skitsak igentligen, när jag får tid och ork skall jag köpa lite plexi och ersätta den gammal spruckna.

Permalänk
Medlem

Jo :/ Känns lite lidl över det hela..

Jag menar.. den är varken jättebillig eller jättedyr.. Den bör hålla sin kvalitet så att säga men det verkar inte så.. Tom thermaltakes 600-700kr kompletta kit har en bättre tank än alphacool.. Det var pumpen i thermaltake kitet som gick sönder för mig men det är en annan historia

Jag har mailat gtek sen förra veckan men ej fått något svar så man mailar väl snart alphacool direkt och ser vad dom säger om saken. Har ändå lagt ut pengar på 2st alphacool pumpar varav den första blivit utbytt 2ggr och nu den nya gen2 pumpen som sprukit.. ca 1200:- man lagt ut på möög..

Men iaf.. jag jagar efter en tank i metall så är det något som vet nått ställe som har så hojta till plz

Permalänk
Medlem

Hmm.. det är nog ingen slump att sprickan sitter just i kanten. Det är nog inte heller någe man kan påverka själv, ser mer ut som nått som initierats vid produktion och sen vuxit sig större. Tyder på dålig kvalité, kanske taskiga toleranser vid tillverkning. Sånna barnsjukdommar borde dom ju reda ut innan serieproduktion! Dålig stil!

Min tank ligger inbakad i en hårdiskhållare med skumgummi runt sig, så det är svårt att se om det är några sprickor i den. Får hålla tummarna eller vänta tills det rinner ut vatten på golvet(skulle inte vara första gången )

Pumpen kanske går att plocka ur. Jag har en exakt likadan pump liggandes som jag köpte på en zoo affär, till akvarier. Den är dock byggd för att köras dränkt, ska du köra den icke dränkt måste du modda den lite. En polare gjorde det med en likadan pump, verkade funka ganska bra, men det krävs endel lim, en dremmel och en anslutning av någe slag.

Märkte förövrigt att locket inte är speciellt tätt. Min tank ligger ned när datorn står upp så locket är under vatten nivå hela tiden. Å ska det inte läcka då måste man dra till det riktigt hårt!!

/T

Visa signatur

Tobbe

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=51249266

men jag blir inte klok på om mina nuvarande slangar passar på denna pumpen.. Denna typen av plast lär inte gå sönder som dom andra alphacool tankarna..

Något som kan luska ut om det passar?

Slangen jag har idag är 8/10mm..

Permalänk
Medlem

Helt ärligt: Skippa tanken och kör på ett T-kors istället. Sparar problem utom just vid fyllning och avluftning.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan
Helt ärligt: Skippa tanken och kör på ett T-kors istället. Sparar problem utom just vid fyllning och avluftning.

Känner mig lite osäker på hur jag ska gå tillväga utan en tank :/

Men har man en tank så borde den hjälpa tempen lite på traven då man har en del mer vatten som kan fördela värmen än utan tank?

Jag kyler både cpu, gpu och nb med mitt system så jag bör ha så mycket kylning som möjligt då det överklockas en del likaså..

Funderar på att köra 2st setup.. en som bara kyler cpu och ett som kyler nb och graffe..

Synpunkter??

Permalänk
Medlem

Ojdå! Är det så dålig kvalite på dessa tankar? Jag som har version 2 på väg till mig just nu direkt från Alphacool. Såg ju rätt robust ut så tänkte ha tanken på nätaggregatet. Nu är jag tveksamt till att stoppa in den i dator ens.

TndB så länge din radiator klara av att transportera bort värmen så behövs det nog inte två system. Men om vattnet inte är för varm och du endå får dåliga temps så kanske bättre att skaffa starkare pump istället? Själv kommer jag aldrig ha två pumpar dels på grund av ju fler grejer man har desto större sannolikhet att nåt börjar läcka och dells för att det låter mer med två pumpar. Dessutom tillför de mer värme till vattnet om man kör dränkt och bara med en radiator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Ojdå! Är det så dålig kvalite på dessa tankar? Jag som har version 2 på väg till mig just nu direkt från Alphacool. Såg ju rätt robust ut så tänkte ha tanken på nätaggregatet. Nu är jag tveksamt till att stoppa in den i dator ens.

TndB så länge din radiator klara av att transportera bort värmen så behövs det nog inte två system. Men om vattnet inte är för varm och du endå får dåliga temps så kanske bättre att skaffa starkare pump istället? Själv kommer jag aldrig ha två pumpar dels på grund av ju fler grejer man har desto större sannolikhet att nåt börjar läcka och dells för att det låter mer med två pumpar. Dessutom tillför de mer värme till vattnet om man kör dränkt och bara med en radiator.

För värmens skull tror jag det kvittar om man kör dränkt eller inte. Rinner vattnet genom pumpen så lär ju värmen från pumpen gå ut den vägen ändå. Alternativt går endel av värmen ut till omgivande luft och värmer resten av chassit(diskar å strömförsörjningskretsar å ramminnen) ändå. Det är ju inte många watt på pumpen heller. Jämfört med en prescott på 100 watt å kanske ett 6800 ultra på ytterligare 100 watt så är ju pumpen en fjärt i rymden.

Skulle nog inte våga sätta taken över nätagget. Även om den inte läcker kanman ju spilla å drälla

I botten på chassit kanske, men avtappningskran i sidan på datorn

Håller mer, desto fler grejer desto större risk för läckage. Ett system bör räcka gott, gör det inte så kanske man har för klen radiator, för klen pump eller för klent luftflöde genom radiatorn. Eller massa inbyggda stömningshämmare typ många 90gradare, dimensions ändrare, hemma gjorda vattenblock som är supertäta m.m.

/T

Visa signatur

Tobbe

Permalänk
Medlem

oki, tack för synpunkterna

men återigen passar min nuvarande 8/10 slang på denna http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=51249266 ??

Orkar inte pilla så mycket mer med det nu.. vill bara ha något som fungerar och en tank som inte spricker stup i kvarten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
oki, tack för synpunkterna

men återigen passar min nuvarande 8/10 slang på denna http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=51249266 ??

Orkar inte pilla så mycket mer med det nu.. vill bara ha något som fungerar och en tank som inte spricker stup i kvarten

Försökte se men jag kundeinte hitta nån info om det. Om du kollar på deras andra grejer, vad har dom för anslutningar?

I värsta fall kan du ju köpa åsen komplettera med nipplar som ändrar dimension å lite extra slang.

Verkar vara en bra grej den där tanken.

/T

Visa signatur

Tobbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teknist
Försökte se men jag kundeinte hitta nån info om det. Om du kollar på deras andra grejer, vad har dom för anslutningar?

I värsta fall kan du ju köpa åsen komplettera med nipplar som ändrar dimension å lite extra slang.

Verkar vara en bra grej den där tanken.

/T

Får la göra de

Den tanken verkar säker.. Säkert samma material som i en vanlig plastdunk och dom är beprövade alla känner väl till garagesprit och kan dom hålla de så kan dom hålla lite destilerat vatten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
Får la göra de

Den tanken verkar säker.. Säkert samma material som i en vanlig plastdunk och dom är beprövade alla känner väl till garagesprit och kan dom hålla de så kan dom hålla lite destilerat vatten

Haha, ja, dom pallar med mycket stryk dom, sega rackare.

Visa signatur

Tobbe