Permalänk

Förlänga USB kabel

Jag hade tänkt se om de går att förlänga en USB kabel vet ej hur långt men det får ja se. Men finns det någon länsta längd på en USB kabel?

Visa signatur

Om ni har något korkat och helt ogenomtänkt att säga så säg det.

Permalänk
Medlem

Max 5 meter.

Permalänk
Medlem

5m är väl den längsta standardlängden på EN kabel vad jag vet, kanske funkar det med någon meter längre(?).

Jag är inte helt hundra men... jag tror att maxlängden totalt är 15m. För detta har du en 'vanlig' 5m USB-kabel och 2st 5m förlängningskabel (sitter en liten dosa i änden med typ en förstärkare i). 12m USB brukar inte vara några problem, 15m så märker man lite 'seghet' just i Plug'N'Play-förfarandet, 17m funkar inte Plug'N'Play. Kanske finns det bättre/sämre skarvkablar och kanske beror det på vad man kopplar in?

Permalänk
Medlem

jag kör en 5m usb kabel som går till en usb hubb vid tv'n så jag kan spela på den och det fungerar bra!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Jag har alltid trott att man kan förlänga i stort sett hur mycket som helst så länge man sätter en repeater var femte meter eller liknande, men det stämmer inte alltså? Bra att veta så man inte klantar sig någon gång...

Permalänk

jag har förlängt en 5,6 m ungifär... funkar fint men du bör inte förlänga sladden mer än 5 för då löper riken stor att du förlorar data.

Permalänk
Medlem

Beror ju på, som dom säger här, om du har "repeaters" eller liknande på den. En USB-hubb fungerar ju som repeater tex.

Annars är den rekomenderade maxlängden 5M.

EDiT: på http://www.pictrol.se (Datorkablar & adaptrar / USB) verkar det finnas en hel del intressanta saker.

Citat:

USB extender
USB-C5-LC förlänger en USB-enhet upp till 45 meter bort.
Strömförsörjs från USB-dator ansluten till lokala enheten. Kompatibel med PC-, SUN- och MAC-datorer med USB.
Uppfyller specifikationerna för USB 1.1.

vill inte ens veta vad den kan kosta...

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

det går inte så bra att förlänga en usbkabel så att den blir mer än 5m.. eller inte för mycket mer.. data kan gå förlorad eller så fungerar det inte alls.. har själv prövat detta när jag gjorde en usb-led lampa:)

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

flukke: ja 5 meter är max utan signalförstärkare ja. men sätter man en sån var 5e meter ungefär så kan man ha en jäkla lång kabel, men vid överdriven längd kan de bli lite fördröjning.

Visa signatur

:)