Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Windows XP ett skitOS?

Permalänk

Windows XP ett skitOS?

Tycker jag hör folk ofta gnälla på XP om det ena och andra.

Formaterar 1 gång i månaden, får krascher, program som försvinner bla bla osv. Och klagar på hur ostabilt och buggit det är.

Jag installerade XP för 58 veckor sen på min burk, och det fungerar lika bra nu som då. Och jag har aldrig haft några problem alls. Tankar rätt hårt, surfar/spelar/klockar en hel del.

Är det bara jag som haft flyt eller är "alla andra" klåpare? Hur funkar era XP?

Permalänk
Medlem

Nejdå, när man väl vant sig vid att använda rätt program & vet vad man gör kan en installation hålla bra länge...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Äger en lite äldre Dell Inspiron 8600 och där har XP Pro legat i sedan drygt 1½ år tillbaka.Datorn fungerar som den vore ny.

För övrigt så var det länge sedan man formaterade om dom övriga maskinerna.Ett väl underhåll med drivrutiner , patchar , uppdateringar så funkar allt klockrent.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Brukar köra samma installation ~1½ - 2 år, oftast kör jag en format för jag köper massa nya delar eller för att jag klantat mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Windows XP ett skitOS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Division_Dyngrak
Tycker jag hör folk ofta gnälla på XP om det ena och andra.

Formaterar 1 gång i månaden, får krascher, program som försvinner bla bla osv. Och klagar på hur ostabilt och buggit det är.

Det är en blandning av SBS och skräp som är på som default i WinXP skulle jag säga.

WinXP är stabilt och ifall det inte är stabilt är det antingen hårdvarufel eller helt enkelt en användare som inte kan sköta sitt system. Sen så finns det en massa skit i WinXP som kan orsaka problem, speciellt för en ovan användare. Filer som inte går att ta bort är väl klassikern av dessa speciella WinXP-problem.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Det var väl dom svar jag väntat mig.

Konstigt bara att många av dem jag känner som gnäller är, enligt dem själva, "duktiga" på datorer.

Permalänk
Medlem

Ofta är det nog folk som använder ovanliga produkter som då får fel med sina drivrutiner

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Jag har nog aldrig haft några större probs med XP.. Förutom när man byter hårdvara och cdnyckeln ite funkar längre o man måste envisas med att ringa till den där jävla supporten som är så himla misstänksamma

"Har du installerat din kopia av Windows på mer än en dator?" Säger dom emd ond röst..

Det är väl det jobbigaste med XP och det tar typ 5min..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det var väl dom svar jag väntat mig.

Konstigt bara att många av dem jag känner som gnäller är, enligt dem själva, "duktiga" på datorer.

Är man "duktig på datorer" använder man väl inte WinXP?

Inte riktigt så kanske, men Windows är ordentligt svårt faktist. Jag har i det närmaste paranoid koll på mitt system och drabbas aldrig av något (kör Win2k btw). Men jag har kompisar som jag anser vara väldigt kompetenta som ändå drabbas av spyware och liknande. Windows är inte speciellt användarvänligt egentligen, katastrofalt för nybörjaren och även den som är van kan få problem som sagt.

Känns som säkerhetstänkandet inte är riktigt utveckat och många av de inbyggda funktionerna känns instabila och buggiga. Tråkigt eftersom det är just dessa funktioner som nybörjaren oftast använder. Mer vana användare tenderar att i större utsträckning gå ifrån de inbyggda verktygen till förmån för tredjepartsgrejor av högre kvalitet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMorrison
"Har du installerat din kopia av Windows på mer än en dator?" Säger dom emd ond röst..

Det är väl det jobbigaste med XP och det tar typ 5min..

Hahaha ja det känner jag igen, man hatar ju "the voice".

PS. Varför låter det alltid som om dom sitter på krogen när dom svarar, alltid ett jävla liv i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

PS. Varför låter det alltid som om dom sitter på krogen när dom svarar, alltid ett jävla liv i bakgrunden.

Ne dom sitter nog helt ensamma på supportavdelningen:confused:
Var inte svaret väldigt uppenbart?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
ag har i det närmaste paranoid koll på mitt system

Låt oss höra mer om det!

x-per: När jag ringer någon annan support eller 118118 så hörs inte musik, folk som gapar och bestikslammer i bakgrunden.

Därav krogen, fattar du nu?

Permalänk
Medlem

Windows XP är nog det populäraste och bästa vanliga desktop/workstation operativsystemet för persondatorer i dagsläget. Fast MacOSX är mycket nära med. Försök från Linux fronten görs med och kan komma rikigt nära med.

Windows är väll rätt stabilt på en vanlig dator om man inte hade tänkt lasta den för hårt. Ska man ha en ihållig server bör man se sig åt Linux/BSD/UNIX hållet.

Permalänk
Medlem

Har inte behövt formatera på 1½ år nu och datorn är fortfarande lika snabbt som om den var nyformaterad. Tror det ligger på användaren faktiskt.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Det beror på vad man gör med skiten. Om man bara sitter i notepad är det klart att det funkar.
Om man däremot jävlas med massa inställningar (tweaks, m.m.), installerar massa skit, klockar skiten ur datorn... då får man problem.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det folk irriterar sig på är väl mer att det bygger på gammal teknik (som förfinas och i viss del ibland utvecklas).

Men problemen som uppstår är som ofta inte orsakat av operativsystemet i sig, utan av felaktiga drivrutiner och användaren själv.

Att det inte sker lika många "fel" i Linux, skulle jag gissa på beror på att om man har ett "okej" system i Linux så har man redan riktigt mycket kunskap. Att man inte sedan alltid är inloggad med root-rättigheter hjälper nog även det väldigt mycket.

Det är vad jag tror.
//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

När vi ändå håller på att prata om att få XP att flyta och så kan jag ju passa på att ställa en fråga så slipper jag skapa en ny tråd

Tre gånger på den gamla datorn har jag råkat ut för att filen windows\system32\system (fil, ingen mapp) är skadad och att man måste installera om hela XP. Varken systemåterställning eller reperation har fungerat efterom just den filen som är skadad behövs för att kunna använda återställningsprogrammet ^^.
Om den filen nu är så viktig, varför backas den då inte upp? Kan man skaffa något program som backar upp viktiga filer så man slipper få en hjärtattack varje gång det kommer upp en blå ruta där det står att ett fel inträffade och om det var första gången man såg rutan ska man prova att starta om datorn.
Det har hänt mig två gånger på datorn jag använder nu och båda gångerna har jag trott att något pajat, men som tur är funkade det att starta om.
Men kanske inte nästa gång? Det behöver ju inte vara just SYSTEM som pajar utan det finns ju en hel del andra filer som brukar tycka om att försvinna eller vara skadade.

Har förresten inte heller behövt formatera datorn eller installera om XP någon gång sen jag skaffade min DELL för drygt ett år sedan

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Det där med Rooträttigheter i Linux tycker jag är konstigt. Att det ska förhindra en att göra dumma saker. Scenario: Ska installera program X. Program X kommer sabba något. Men man måste ha Root-rättigheter för att installera det och det har inte kontot jag kör på. Vad gör jag? Inte fan struntar jag o installera - man loggar väl in med rätt konto så man kan installera? Eller? Jag är väck på Linux så jag vet inget ;D. Men man kan ju sätta rätt hårda restriktioner i Windows också vad man får o inte får. Personligen ser jag bara besvär med att köra med "icke admin-konto". En så enkel grej som att installera Acrobat reader kräver ju adminrättigheter.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Mitt håller dock väldigt länge, när jag inte mixtrar med för mkt saker som att testa saker på egen hand som jag aldrig testat förr. Men kör jag på som vanlgit så glider XP fram som på is, och jag slipper då ta fram min windows xp skiva ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Det där med Rooträttigheter i Linux tycker jag är konstigt. Att det ska förhindra en att göra dumma saker. Scenario: Ska installera program X. Program X kommer sabba något. Men man måste ha Root-rättigheter för att installera det och det har inte kontot jag kör på. Vad gör jag? Inte fan struntar jag o installera - man loggar väl in med rätt konto så man kan installera? Eller? Jag är väck på Linux så jag vet inget ;D. Men man kan ju sätta rätt hårda restriktioner i Windows också vad man får o inte får. Personligen ser jag bara besvär med att köra med "icke admin-konto". En så enkel grej som att installera Acrobat reader kräver ju adminrättigheter.

Det är ju mycket bättre om användaren måste stanna upp och köra med "su" eller "sudo" och skriva in lösenordet för för att installera programmet. I Windows räcker det ju med att klicka på "ok".

Ett exempel:
Sven, 56, störs av att det kommer upp en popup när han surfar. Han gör som han alltid har gjort och klickar på "ok" för att får bort den störiga rutan. Vips, så har han ett litet program installerat. Utan att han ens vet om det. Skulle Sven istället få frågan om han vill ange sitt lösenord och installera tror jag han skulle tänka till lite extra innan han gjorde något.

Nu är ju spyware till OS X, Linux och andra *NIX system väldigt sällsynt. Inte bara på grund av att de har mindre marknadsandel (isåfall skulle 2-4% av all spyware finnas till OS X), utan även för att det inte går att installera något utan att användaren anger sitt adminkonto. Alltså går det inte att göra detta "osynligt" för användaren.

I detta, och många andra, anseenden är Windows ett otroligt korkat, värdelöst och osäkert system.
Alla kommer väl ihåg WMF hålet? Med anor i Windows 3,11.
Ett operativsystem från år 2000 (och dess efterföljare som ska släppas 2007) har ett hål från ett 25 år gammalt operativsystem(!)
Det kallar jag ett säkert system. Men men, det är ju åtminstone enkelt att installera program...

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Det är ju mycket bättre om användaren måste stanna upp och köra med "su" eller "sudo" och skriva in lösenordet för för att installera programmet. I Windows räcker det ju med att klicka på "ok".

Ett exempel:
Sven, 56, störs av att det kommer upp en popup när han surfar. Han gör som han alltid har gjort och klickar på "ok" för att får bort den störiga rutan. Vips, så har han ett litet program installerat. Utan att han ens vet om det. Skulle Sven istället få frågan om han vill ange sitt lösenord och installera tror jag han skulle tänka till lite extra innan han gjorde något.

Nu är ju spyware till OS X, Linux och andra *NIX system väldigt sällsynt. Inte bara på grund av att de har mindre marknadsandel (isåfall skulle 2-4% av all spyware finnas till OS X), utan även för att det inte går att installera något utan att användaren anger sitt adminkonto. Alltså går det inte att göra detta "osynligt" för användaren.

I detta, och många andra, anseenden är Windows ett otroligt korkat, värdelöst och osäkert system.
Alla kommer väl ihåg WMF hålet? Med anor i Windows 3,11.
Ett operativsystem från år 2000 (och dess efterföljare som ska släppas 2007) har ett hål från ett 25 år gammalt operativsystem(!)
Det kallar jag ett säkert system. Men men, det är ju åtminstone enkelt att installera program...

Tur att de försöker göra något åt det i Vista, när det nu kommer. Tyvärr kommer jag inte vara kvar i M$-världen för att bevittna det.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen kvar buggar i Windows som är 25 år gamla, dock? Det har jag svårt att tro. Blueray har dock helt rätt i sak.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

2003-12-28, klockan 22.32.11 är datumet då jag fick min nuvarande konfiguration som fortfarande fungerar utan några som helst problem, så nej, jag har inga problem med Windows Xp. Nej, det är oftast handhavandefel om datorn jävlas.

Se egen information av eran dator, Start/ Kör/ cmd/ skriv systeminfo

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Om man däremot jävlas med massa inställningar (tweaks, m.m.), installerar massa skit, klockar skiten ur datorn... då får man problem.

nej?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Windows XP är nog det populäraste och bästa vanliga desktop/workstation operativsystemet för persondatorer i dagsläget. Fast MacOSX är mycket nära med. Försök från Linux fronten görs med och kan komma rikigt nära med.

Windows är väll rätt stabilt på en vanlig dator om man inte hade tänkt lasta den för hårt. Ska man ha en ihållig server bör man se sig åt Linux/BSD/UNIX hållet.

Populäraste, ja, bara att kolla på marknadsandelar så ser man det. Bästa, inte enligt mig iaf, enligt mig är det ett av de sämsta. Pony up some proof eller låt bli att försöka få subjektiva påståenden att låta objektiva.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Populäraste, ja, bara att kolla på marknadsandelar så ser man det. Bästa, inte enligt mig iaf, enligt mig är det ett av de sämsta. Pony up some proof eller låt bli att försöka få subjektiva påståenden att låta objektiva.

Givetvis är inte Windows XP det bästa, rent tekniskt sätt alltså, men det bästa alternativet tyvär.

Finns det något alternativ till Microsoft AD/SMS/, Novell eDir/ZenWorks. Eller är mac'ar fortfarande tänkt att stå standalone bara..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Givetvis är inte Windows XP det bästa, rent tekniskt sätt alltså, men det bästa alternativet tyvär.

Finns det något alternativ till Microsoft AD/SMS/, Novell eDir/ZenWorks. Eller är mac'ar fortfarande tänkt att stå standalone bara..?

För Desktopsystem är det väl inte många som bryr sig om det där ändå? Menar vanliga människor med en burk de köpte genom jobbet, de hade nog varit lite lyckligare med en Mac ändå, slippa oroa sig för alla saker som de kan ställa till med.

Permalänk

Alla problem ligger till 99,9% hos användaren.
Om man t.ex. laddar man ner allt möjligt skit och installerar utan man vet vad det är kan man kanske också räkna ut vad följderna kommer bli.
Sen kan man kanske inte alltid skylla på användaren även om det egentligen fortfarande är den som problemet ligger hos. Jag tänker då på att Windows är ganska avancerat även om det inte syns på ytan för den vanliga användaren. Men de flesta "problem" man har med sin dator kan en erfaren/teknisk användare lösa utan att formatera om datorn.
Hur många vanligare användare vet t.ex. vad registret i windows är och vad det gör, vad rootkits är och tillochmed en sådan sak som bios.
Nu försöker jag absolut inte på något sätt göra reklam för xp eller något sånt, men XP är inte buggigt. De som säger det är troligen "vanliga användare" eller som vi för 10 år sedan skulle säga n00b:s. Är det något som vekligen är buggigt så är det isåfall något 3:e parts program gjort för XP som kanske inte är kompatibelt fullt ut med windows applikationer eller med diverse hårdvarudelar i datorn.

I övrigr GLAD PÅSK alla sweclockers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otto_nilsson
Alla problem ligger till 99,9% hos användaren.
Om man t.ex. laddar man ner allt möjligt skit och installerar utan man vet vad det är kan man kanske också räkna ut vad följderna kommer bli.
Sen kan man kanske inte alltid skylla på användaren även om det egentligen fortfarande är den som problemet ligger hos. Jag tänker då på att Windows är ganska avancerat även om det inte syns på ytan för den vanliga användaren. Men de flesta "problem" man har med sin dator kan en erfaren/teknisk användare lösa utan att formatera om datorn.
Hur många vanligare användare vet t.ex. vad registret i windows är och vad det gör, vad rootkits är och tillochmed en sådan sak som bios.
Nu försöker jag absolut inte på något sätt göra reklam för xp eller något sånt, men XP är inte buggigt. De som säger det är troligen "vanliga användare" eller som vi för 10 år sedan skulle säga n00b:s. Är det något som vekligen är buggigt så är det isåfall något 3:e parts program gjort för XP som kanske inte är kompatibelt fullt ut med windows applikationer eller med diverse hårdvarudelar i datorn.

I övrigr GLAD PÅSK alla sweclockers!

Jag håller fullständigt med dig. "Klad" påsk på er alla!

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos

Så han måste fixa fram massa objektiva bevis för hans subjektiva uppfattning då du har en annan subjektiv uppfattning?

Det här citatet måste ju bara sparas.

Visa signatur

//Bacon