Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

"Saker jag stör mig på"

Hej! Jag brukar sluka recessioner med hull och hår, läser jag om någon ny pryl och den får topp betyg så vill jag ha den direkt. Så var det med Antec P150, den föll mig i smaken direkt, och de många recessioner pekade på att detta var ett chassi av yppersta kvalité och bra layout.

Antec P150

Men varför har exempelvis swecs recension inte slagit ner på att man måste plocka bort sidopanelen för att kunna öppna frontluckan, bakom vilka damfiltren sitter? Jag vill gärna damma av dessa filter någon gång i veckan, men icke, då måste man ju plocka av vänster sidopanel, vilket är, enligt mig idiotiskt. Sen att varken floppyn eller dvdspelaren kunde spännas fast med endast skruvar, utan fick moddas fast gör ju inte saken bättre. En annan sak är att trots att alla fläktar går på det lägsta så låter det en del om chassiet endå. Så inte fxn skulle chassiet ha fått nästan toppbetyg av mig.

Tunic tower 120

Fick recensentens val i swec testet, den var lätt att montera.. nej det var den jxxxvlar i det inte, inte i ett Antec P150 ialf, men då har de väl testat att montera den på en öppen Workbench eller nått, jag ville heller inte slänga på den innan jag satt i moderkortet, eftersom den var så tung och otymplig. Att den sedan visst det låter en del och att om man sätter den på "fel håll" riskerar man sedan att få allt bakvänt framgår heller inte.

Många fler småsaker som jag reagerar över men det får räcka för denna gång. Det jag vill dela med mig av är: Lita inte på recensionerna, se de istället som en liten fingervisning om vad som komma skall. Och ta allt de påstår med en stor jxvla nypa salt.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

andvänd * istället för x vettja
Man förstpr bättre dit syfte då, att svära legalt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haukau
andvänd * istället för x vettja
Man förstpr bättre dit syfte då, att svära legalt

Va f*n säger du ^^ så menade du va ^^
okej, kör på det hädanefter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Va f*n säger du ^^ så menade du va ^^
okej, kör på det hädanefter

Nu börjar du låta possitiv
kolla in HEL*ETE och HELXETE man ser lite tydligare på 1an

Permalänk
Medlem

Och vad är syftet med denna tråden? Om du vill klaga på de som gör recensioner så skriv till dem istället.

Visa signatur

Grafikkort: 7900XTX | Processor: 7800X3D | Moderkort: Asrock B650 PG Riptide | Ram: Kingston Fury Beast 2x16gb 6000mhz. | Mainskärm: 27" 1440p UltraGear™ (27GP850) QHD Nano IPS 180hz | Extraskärm: 27" 1080p AOC 27G2 144hz ips | Disk1: NVMe Seagate FireCuda 510SSD 2TB | Disk2: SATA SSD Kingston A400 480GB | Disk3: SATA Western digital 3000GB 5400rpm.
| Chassi: Fractal north | Headset HyperX Cloud Alpha 2 wireless | Tangentbord: HyperX Alloy elite 2 | Mus: Razer deathadder v2 pro

Permalänk
Medlem

Haha... Kanske borde hålla oss till topic? =P

Bara för att någon gillar chassit behöver ju inte det betyda att du gör det!?
Gå till en butik istället och kolla närmare på nåt chassi som du verkar "coolt".
Prova öppna dom och fråga någon från personalen en massa saker.
Om dom garanterar att det är ett bra chassi som låter lite och är lätt att montera saker i, så är det ju inga problam.
För då är det bara att lämna tillbaka om du inte är nöjd.

Kan du ju kanske göra ändå men det kostar att skicka tillbaka ju.
Fast jag vet ju iof inte om du köpte det i butik eller inte, men om du gjorde det så borde du ju kollat närmare på det då.
Och i sånna fall får du skylla dig själv.

Visa signatur

Man vill ha vad man vill ha och man vill ha det nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaion
Och vad är syftet med denna tråden? Om du vill klaga på de som gör recensioner så skriv till dem istället.

syftet är att man lätt blir förledda av recensioner

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hurvuda det är enkelt eller svårt att montera beror ju inte bara på chassit...

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MazZer88
Haha... Kanske borde hålla oss till topic? =P

Bara för att någon gillar chassit behöver ju inte det betyda att du gör det!?
Gå till en butik istället och kolla närmare på nåt chassi som du verkar "coolt".
Prova öppna dom och fråga någon från personalen en massa saker.
Om dom garanterar att det är ett bra chassi som låter lite och är lätt att montera saker i, så är det ju inga problam.
För då är det bara att lämna tillbaka om du inte är nöjd.

Kan du ju kanske göra ändå men det kostar att skicka tillbaka ju.
Fast jag vet ju iof inte om du köpte det i butik eller inte, men om du gjorde det så borde du ju kollat närmare på det då.
Och i sånna fall får du skylla dig själv.

Man får alltid skylla sig själv, men när man man upptäcker något så uppenbart negativt så undrar man hur recenssenten tänkte. Eller inte tänkte, vad han/hon får ut av att lovprisa något som egentligen är rent av förkastligt.

Visa signatur

Permalänk

Sitter själv på ett Antec P150 och det enda jag stör mig på i recensionen är att de använt ett m-ATX moderkort!

Några andra av de grejjerna du påpekade:
1.Tror det är svårt att göra en lösning där du får av fronten utan att ta av någon av sidorna. Samt hade du läst recensionen ordentligt hade du sett:
"För att kunna öppna fronten krävs det att man nästan simultant böjer tre vita hakar, vilka har till uppgift att hålla fronten på plats." under två bilder där hakarna visas!

2.vaddå CD/DVD/Floppy fick moddas? man sätter på skenorna sen skjuter man in dem på plats. Mycket lättare att montera skenorna utanför och sedan bara skjuta in istället för att skriva sakerna på plats.

3. Normalt brukar man montera CPU + Kylare utanför chassit föratt det underlättar. Har både monterat min CPU + kylare i och utanför chassit.. rekommenderar starkt att göra det utanför!

Så var god tänk dig lite för innan du klagar!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine

"För att kunna öppna fronten krävs det att man nästan simultant böjer tre vita hakar, vilka har till uppgift att hålla fronten på plats." under två bilder där hakarna visas!

2.vaddå CD/DVD/Floppy fick moddas? man sätter på skenorna sen skjuter man in dem på plats. Mycket lättare att montera skenorna utanför och sedan bara skjuta in istället för att skriva sakerna på plats.

3. Normalt brukar man montera CPU + Kylare utanför chassit föratt det underlättar. Har både monterat min CPU + kylare i och utanför chassit.. rekommenderar starkt att göra det utanför!

Så var god tänk dig lite för innan du klagar!

Det framgår inte att sidopanelen först måste demonteras

2. Fanns inga skenor till dvd, och skenan tll floppyn var trots allt för stor +att skruvhållen täcktes för när man väl satt den på plats.

3. Det handlar om tycke och smak.

Har tänkt mig för ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

och vart vill du komma med det här? att du har tummen rätt i handen eller?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

*tråd upplåst* my bad

Permalänk
Citat:

Det framgår inte att sidopanelen först måste demonteras

2. Fanns inga skenor till dvd, och skenan tll floppyn var trots allt för stor +att skruvhållen täcktes för när man väl satt den på plats.

3. Det handlar om tycke och smak.

Har tänkt mig för ^^

Som jag sa. Kolla på bilderna som hör till texten! där ser man de 3 vita hakarna både före och efter de tagit bort fronten... och det syns klart och tydligt att sidan måste monteras bort innan man får av fronten. Dessutom, på hur många chassin kan man ta av fronten utan att tabort sidan? tror de skulle skrivit om det vore så!

2. har du kollat i chassit på "bottnen"? där sitter 6st skenor.

3. Ja men om det handlar om tycke och smak då ska du ju inte klaga på att recensenten monterar CPU-kylaren innan då det är hans tycke och smak...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Som jag sa. Kolla på bilderna som hör till texten! där ser man de 3 vita hakarna både före och efter de tagit bort fronten... och det syns klart och tydligt att sidan måste monteras bort innan man får av fronten. Dessutom, på hur många chassin kan man ta av fronten utan att tabort sidan? tror de skulle skrivit om det vore så!

2. har du kollat i chassit på "bottnen"? där sitter 6st skenor.

3. Ja men om det handlar om tycke och smak då ska du ju inte klaga på att recensenten monterar CPU-kylaren innan då det är hans tycke och smak...

Mitt billiga och urkassa Q-tec chassi kan man ta av fronten utan att ta av sidoplåten

Permalänk
Medlem

Jag kan öppna min front och komma åt dammfilter utan att ta loss sidoplåtar

Visa signatur

AMD64 3200+ @ 2.51 GHz | X850XT | 1.5 GiB DDR | 480 GiB hdd | Tagan easycon 430W |ThermalTake Soprano Black w/ window |

Permalänk
Medlem

Re: "Saker jag stör mig på"

Citat:

...

Antec P150

Men varför har exempelvis swecs recension inte slagit ner på att man måste plocka bort sidopanelen för att kunna öppna frontluckan, bakom vilka damfiltren sitter? Jag vill gärna damma av dessa filter någon gång i veckan, men icke, då måste man ju plocka av vänster sidopanel, vilket är, enligt mig idiotiskt. Sen att varken floppyn eller dvdspelaren kunde spännas fast med endast skruvar, utan fick moddas fast gör ju inte saken bättre. En annan sak är att trots att alla fläktar går på det lägsta så låter det en del om chassiet endå. Så inte fxn skulle chassiet ha fått nästan toppbetyg av mig.
...

Jag tittade också på recensionen här på swec innan jag köpte det där chassiet och till skillnad från dig så blev jag hel nöjd med mitt chassi.
Jag tyckte det framgick ganska tydligt på bilderna att man var tvungen att lossa på sidoplåten för att komma åt dammfiltret. Jag tycker heller inte det är så jobbigt eftersom sidoplåten är fäst med tumskruvar så det behövs inga verktyg för att få bort den.

Sen vet jag inte vad du har för konstiga standard på din dvd-spelare, jag har haft två stycken olika i mitt och dom har varit hur enkla som helst att fästa med skenorna som följer med.

Det jag kan hålla med om är att det låter lite men det beror inte på chassit i mitt fall utan det jä*la monster fläkten på mitt gkort som överröstar det mest.

Visa signatur

"Livet är en hora och ni har inga pengar..."

Permalänk
Medlem

På mitt Thermaltake Xaser III Skull kan jag också ta bort fronten utan att lossa sidoplåtarna.

Likaså på mitt nya noname

Inte för att vara taskig, men ju mer du skriver, ju mer verkar det som att du, för att citera Waste, "har tummen rätt i handen"...

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
På mitt Thermaltake Xaser III Skull kan jag också ta bort fronten utan att lossa sidoplåtarna.

Likaså på mitt nya noname

Inte för att vara taskig, men ju mer du skriver, ju mer verkar det som att du, för att citera Waste, "har tummen rätt i handen"...

Har aldrig påstått något annat, men det jag ville komma fram till, var ju att chassit inte alls förtjänade så höga poäng.

Och att man alltid skall ta recensioner med en nypa salt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där om att man har en annan smak än recensenten, att denne gillar olika saker m.m. är egentligen rätt men en bra recensent ska se till allas behov funktionsmässigt (ibland även designmässigt, vilket dock är svårare) och utgå ifrån det.

Annars håller jag med om att recensionerna på Swec inte håller någon särskild kvalité.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calle909
Det där om att man har en annan smak än recensenten, att denne gillar olika saker m.m. är egentligen rätt men en bra recensent ska se till allas behov funktionsmässigt (ibland även designmässigt, vilket dock är svårare) och utgå ifrån det.

Annars håller jag med om att recensionerna på Swec inte håller någon särskild kvalité.

Och jag avser då inte swecs recension som speciellt dålig, det är alltså den generella synen jag har på recensionerna på webben och i allmänhet egentligen=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag kan ta ditt p150 om du tycker det e skräp vad ska du ha för att?

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

jag brukar läsa 10+ recensioner om något innan jag avgör om det är bra/ dåligt

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

att läsa recensioner ger en endå bara en förhandstitt på produkten, för att få en helhetsbild måste man alltid titta på den irl och bedöma utifrån det, kanske prova den m.m.. alltid svårt att få en bra uppfattning av nånting som andra rekommenderar från deras uppfattningar...

Permalänk
Medlem

Hålelr me dej helt där, det än nästintill omöjligt att två personer har samma åsiker och sätt att se på saker

Visa signatur

AMD64 3200+ @ 2.51 GHz | X850XT | 1.5 GiB DDR | 480 GiB hdd | Tagan easycon 430W |ThermalTake Soprano Black w/ window |

Permalänk

Så där! Allt snack om dammfilter fick mig att inse att det var ett tag sedan jag rengjorde mina. Tog under en minut ( ) för bägge filtren i en P180 (där man kommer åt filtren utan att montera bort fronten).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lfd: Jag förstår sysftet med ditt inlägg... Att skapa en debatt kring review-fans som baserar alla sina köp på recensioner. Dock är just ett chassi svårt att mäta då det mer är en smaksak. En fläkt kan man ju jämföra dB, kylningsförmåga, samma sak med grafikkort osv. Ett chassiköp baseras (enligt mig) på: 40% estetiskt 40% kylningsegenskaper 20% praktiska funktioner. Jag tycker tex. att lina-Li Pc7SE som jag har har fått alldeless för svagt betyg i vissa recensioner mot hur jag anser att chassit fungerar för mig.