Minirecension: Sandisk Sansa e260
Minirecension: Sandisk Sansa e260
Beställde en helt ny Sandisk Sansa e260 (4GB) från DustinHome.se i söndags eftermiddag, och idag kunde jag hämta ut den. Var lite problem, för jag hade inte fått AVI’n ännu, men jag visste att paketet hade kommit fram mha postens trackingsystem. Lyckades till slut få ut paketet i alla fall, bor på en rätt liten ort så alla känner alla.
Det första jag tänkte var att nu ska jag tamigfan göra en minirecension och lägga upp den på Swec. Så det första jag gjorde när jag kom hem var att rycka fram farsans kamera och fota.
Paketet som levererades av DustinHome var såhär stort, vägde ganska lite, och var generellt ganska klent. Själva lådan som innehöll produkten var dock cirka ¼ av det här paketets storlek, så de hade fyllt ut tomrummet med lite brun papp.
Här är den alltså! Eller ja, paketet i varje fall. Ingenting märkvärdigt här, inte speciellt snygg vid första anblicken. Vägde också förvånansvärt lite.
Ännu en så man får en liten överblick av storleken.
Det svarta som satt på var ingenting annat än ett skydd verkade som, så det är alltså såhär förpackningen ”egentligen” ser ut. Lite finare, men man kunde gärna skippat den fula ”fejkplasten” på skärmen, ser billigt ut.
Lådans inre ”struktur”. Tyckte det var riktigt smart faktiskt, ett lite smalare fack för papper och cd-skiva, och ett lite större fack för lurar, kablar och själva spelaren.
Innehåll (allting som följde med):
1. CD med programvara
2. Manualer och säkerhetsföreskrifter
3. Ett tygfodral för spelaren (utmärkt passform)
4. Sandisk Sansa e260
5. USB-kabel, för laddning av batter och överföring av musik/bilder/film
6. Bärrem
7. Hörlurar
Spelaren är ganska kompakt tycker jag, även om den är större än min gamla MuVo TX. Skillnaden är dock inte så stor som man skulle kunna tro, kanske 15mm högre och cirka 7mm bredare.
Spelaren är ungefär lika tjock som ett AA-batteri.
Skärmen upplevde jag som mycket bra, även navigationen fungerar riktigt bra tycker jag. Scrollhjulet är dock den delen på spelaren som jag tycker håller förhållandevis sämst kvalitet. Det har inte riktigt 100% passform, och det känns helt enkelt lite plastigt.
Dock lyser det upp såhär när du scrollar runt i menyerna, som för övrigt känns rappa och lättarbetade. Det enda jag tyckte var lite svårt var att gå bakåt i menyerna, alltså gå tillbaka till föregående meny. Det gör man genom att klicka på vänsterpilen, vilket sitter lite för nära kanten och är lite för smal för att det ska vara naturligt att trycka på den. Får även känslan att den sitter lite ”under” scrollhjulet, vilket gör det hela ännu lite svårare.
Scrollhjulet bygger förresten inte, likt Apples iPod, på beröring, utan du måste faktiskt snurra på det. Inte riktigt samma känsla som på en iPod, men det är ändå mycket smidigt måste jag säga. Det är "hack" i själva hjulet så att det ska gå lättare att snurra på det. Läste i en recension att det är risk för att man ska nöta ut tummen mot hjulet, men det tror jag verkligen inte att man riskerar.
Något jag inte kommer att kommentera vidare här är ljudet, eftersom jag inte är någon ljudfantast och knappt har något ljudkunskap alls, så överlåter jag det till andra. Dessutom har jag inte hunnit lyssna på spelaren ännu.
Spelaren känns för övrigt lättarbetad för det mesta, även om den också känns lite plastig. Det är dock ingen överhängande känsla, men den finns där. Skärmen är suverän, precis lagomt stor och verkar även ha ganska bra ljusstyrka. Menyerna finns för övrigt på svenska, så det är skönt.
För att föra över filer trycker man helt enkelt in spelaren i USB'n på datorn. Den har två lägen: MTP och MSC, vilket jag tycker är lite krångligt. För att föra över musik eller andra filer måste du ha spelaren i MSC-läge (du ställer in detta på mp3-spelaren innan du ansluter), och för att föra över filmer eller bilder måste du ha spelaren i MTP-läge. För att kunna föra över filmer eller bilder måste du dessutom ha Sandisks mediaöverföringsprogram, vilket faktiskt verkar helt okej. Du släpper det du vill föra över i ett fönster, så för den över automagiskt.
Överföringsprogrammet Sansa Media Converter (följer med)
Jag provade för övrigt spela in lite ljud med den inbyggda mikrofonen, länken hittar ni här: http://grendosa.net/forumet/inspelning.mp3
Inspelningen blir i .wav som original, men konverterade den för storlekens skull, så ni inte tror att den spelar in i mp3.
+ Design
+ Navigation
+ Utbyggbarhet
+ Funktioner
+ Pris
- Känns aningen plastig
- Seg att starta
- Spelar in i WAV istället för MP3
- Två lägen för att föra över
- Behövs externt program för överföring av film/bilder
Ifall det är något ni undrar eller tycker saknas är det bara att fråga, det är min första recension, så det lär ju vara något som saknas.