Permalänk
Medlem

Sli..?

Hejsan.

Hade från början tänkt att köpa nytt moderkort med Pci-e, utan SLI och vanligt pci-e kort. (typ 6600gt)
Ändrade mig ganska snabt, då jag blev inspirerad av en polares farsa som hade köpt ett moderkort med SLI och två stycken billiga grafik kort för 1000:- styck och fick bättre i 3dmark 06 än min polares som hade köpt sitt grafikkort för mycket mer än 2000!
Så nu till frågorna:
Vad finns det för risker, negativt med SLI?
Villka två skulle passa bra? (får inte gå över 1200:-/st)
Är det någon speciell programvara eller nåt man speciellt ska tänka på när man installerar sina graffe- och moderkort?

Är helt rookie till det här med SLI, så jag är tacksam för svar!

/Berger

Visa signatur

939 is still alive.

Permalänk

Det är bättre prestanda på ett 7900GT (~3000:-) än två 6600GT (1200:-/st)

Permalänk

Sen vill jag tillägga att 3DMark är det mest överskattade programmet som finns (efter allt tillverkat av Microsoft). Det är bara att inse att 3DMark favoriserar vissa saker. Till exempel AMD-processorer, anledningen till detta skulle kunna vara att AMD sponsrar Futuremark som gör 3DMark. Alltså är 3DMark rätt partiskt. Det ger ett hum om datorn men man kan inte på rak arm utgå ifrån att det 3DMark säger är korrekt!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz FTW!
Sen vill jag tillägga att 3DMark är det mest överskattade programmet som finns (efter allt tillverkat av Microsoft). Det är bara att inse att 3DMark favoriserar vissa saker. Till exempel AMD-processorer, anledningen till detta skulle kunna vara att AMD sponsrar Futuremark som gör 3DMark. Alltså är 3DMark rätt partiskt. Det ger ett hum om datorn men man kan inte på rak arm utgå ifrån att det 3DMark säger är korrekt!

Så det är därför Conroe spöar skiten ur FX60 i 3DMark?

Finns fler anledningar än bara favorisering, bland annat prestanda.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Men tror du på allvar att en 3000+ skulle spöa en Pentium 550 med 3000poäng där det inte bara är skillnad i cpuerna utan även i grafik, etc?

EDIT: När det gäller just Conroe kanske Futuremark är medvetna om att AMD inte kan vinna och försöker inte ens?

Permalänk
Medlem

Okej. Men vad får jag mest för pegnarna för? Ett moderkort med SLI för typ 1000:- (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313205) och två halvtaskiga graffekort för typ 2500:- eller ett moderkort med vanlig pci-e och ett pci-e graffekort för 2500:- ?

/Berger

Visa signatur

939 is still alive.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Men tror du på allvar att en 3000+ skulle spöa en Pentium 550 med 3000poäng där det inte bara är skillnad i cpuerna utan även i grafik, etc?

EDIT: När det gäller just Conroe kanske Futuremark är medvetna om att AMD inte kan vinna och försöker inte ens?

Konspirationsteorier eller inte, 3000+ presterar ganska mycket bättre i spel än vad en P4 550 gör. Tänk då gärna på att en 3000+ kör i 1.8GHz och 550 i 3.2GHz.

http://www.tomshardware.com/2005/11/21/the_mother_of_all_cpu_...

Conroe råpiskar AMD just nu, och då med mellan 10-40% i prestanda. Ganska härligt

Edit: B3rger: Köp hellre ett 7900GT (eller varför inte ett X1900XT för 3900?) och ett moderkort till det. Asrock DUAL SATAII för 650kr är lika vettigt kort som de för 1500kr IMHO. Har två Asrock och två DFI SLI-DR så jag har testat ut dem ordentligt

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Eller X1900GT för 2700kr

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

3DMark säger lite eller inget om verklig prestanda, speciellt när det gäller SLi. SLi har fortfarande en del barnsjukdommar, i en del spel gör SLi t.o.m. att det kan gå saktare än med bara ett grafikkort. Min rekommendation är att köpa ETT kraftfullt grafikkort. SLi är ändo, vad säger man, OVERKILL i de flesta fall.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk

eller ett x1900xt för 3100:- eller ett 7900gt för 2300:- + frakt från tyskland

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Citat:

Konspirationsteorier eller inte, 3000+ presterar ganska mycket bättre i spel än vad en P4 550 gör. Tänk då gärna på att en 3000+ kör i 1.8GHz och 550 i 3.2GHz.

Du har läst fel, en 550 ligger på 3,4Ghz och enligt testet hamnar den på 163,2 medan en 3000+ hamnar på 155,3.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Du har läst fel, en 550 ligger på 3,4Ghz och enligt testet hamnar den på 163,2 medan en 3000+ hamnar på 155,3.

Det är fortfarande sjukligt dåligt. Fast det är inte riktigt propotionerligt mot poängen i 3DMark.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Futuremark är INTE sponsrat av AMD eller Intel för den delen. BÅDA 2 var däremot inblandade när de gjorde 3DMark precis som ATI och nVidia. Din konspirationsteori håller inte vatten. Nånsin tänkt att AMD vann för att den helt enkelt var bättre? Eller har du kosnpiration på hjärnan? Intel vinner massvis med test i andra progrma, jag påstår inte att Intel har sponsrat de programmen. Futuremark gör sina benchmark utifrån vad för hårdvara som kommer 2 år efter...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Har du testat 3DMark utan att betala för det? Det är nämligen reklam för AMD, det är inte ett tecken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken version an 3Dmark syftar du på? 3Dmark 05 favoriserar snarare Intel, det finns inte ett enda spel där inte klarar sig så bra mot AMD som i 3Dmark05. Ang. AMD "reklamen" så är det ingen reklam alls, det kommer upp en AMD-logo om du har en AMD processor och en Intel-logo om du har en Intel-processor.

För att återgå till topic: Absolut enda gången det är en bra idé att köpa SLI är om man direkt köper 2 stycken kort för över 3000:-. 2 stycken kort för 1200:- dvs. 6600GT presterar sämre än ett kort för 2000:- dvs. 7600GT.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Konstigt att det kom upp en AMD-logo när jag gjorde 3DMark05 med min Pentium 550. Strax före avr det reklam för Alienware som jag inte helelr har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du testat 3DMark utan att betala för det? Det är nämligen reklam för AMD, det är inte ett tecken?

jaa du... men betyder det att intel inte varit inblandade? vi ser nämligen hur Core Duo 2 flyger ifrån AMD när de väl kör igång testet

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Om Intel är inblandat, tror du inte då att det skulle vara reklam från dem med då? Klart att Core 2 Duo äger, det kan de inte ens försöka förneka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Om Intel är inblandat, tror du inte då att det skulle vara reklam från dem med då? Klart att Core 2 Duo äger, det kan de inte ens försöka förneka...

Intel kanske hade andra intressen och sätta upp reklam någon annanstans som t.ex på Formula -1 bilar, tror det ligger mer pengar där än att reklamera på Futuremarks 3D program

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

Permalänk

DU menar att man säljer mer på att sätta klistermärken på racingbilar (hatar racing) än att sponsra ett test som otroligt många människor gör och utgår ifrån att det är rätt varvid de rekommenderar samma komponenter till sina vänner... (:

Jag hade varit mer lockad av ett bra resultat i ett test än klistermärket på en bil. Fast det är ju bara jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

DU menar att man säljer mer på att sätta klistermärken på racingbilar (hatar racing) än att sponsra ett test som otroligt många människor gör och utgår ifrån att det är rätt varvid de rekommenderar samma komponenter till sina vänner... (:

Jag hade varit mer lockad av ett bra resultat i ett test än klistermärket på en bil. Fast det är ju bara jag.

Hehe vill bara säga att reklam på racerbilar handlar om att påverka vårt undermedvetna.... på samma sätt som vi kanske köper typ Ajax framför blax... men jag förstår vad du menar.. men det är ju mer än datornördar som köper datorer, sådana som inte undersöker hur den processorn står sig mot en annan och bara köper en på onoff o tänker... "hmm, Ja intel är väl ett bra märke"

Kul diskussion dock... synd för trådägaren att det egentligen inte svarar på hans fråga.

Jag favoriserar AMD, vet inte varför(undermedveten reklam? ), men man vet ju att Conroe är en riktigt bra processor men så är det ju hela tiden...snart kommer AMD med en ny monsterprocessor som spöar Conroe sen kommer intel... bla bla...

Till trådmakaren skulle jag säga: Skippa SLI, köp ett kort istället.. om du inte funderar på att kanske köra SLI senare.. då kan du ju köpa ett SLI mobo oh köpa ett graffekort nu för 2500kr för att sedan uppgradera om några månader med ett nytt graffe för typ 2500kr.. hänger du med? Lycka till hur som helst!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är nog många fler som sitter klistrade framför Tv'n när det är ett Formula-1 lopp igång, tänk på att det sänds runt om i världen...

Tror inte 15 miljoner människor sitter och kör 3D-mark tester, men när man ser att det sitter ett Intel dekal på en av Formula 1 bilarna så blir det fler folk som ser dekalen, tänk på att Formula 1 är en rätt så stor sport, bara läktarna fyller över 120000 människor...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banco
Hehe vill bara säga att reklam på racerbilar handlar om att påverka vårt undermedvetna.... på samma sätt som vi kanske köper typ Ajax framför blax... men jag förstår vad du menar.. men det är ju mer än datornördar som köper datorer, sådana som inte undersöker hur den processorn står sig mot en annan och bara köper en på onoff o tänker... "hmm, Ja intel är väl ett bra märke"

Kul diskussion dock... synd för trådägaren att det egentligen inte svarar på hans fråga.

Jag favoriserar AMD, vet inte varför(undermedveten reklam? ), men man vet ju att Conroe är en riktigt bra processor men så är det ju hela tiden...snart kommer AMD med en ny monsterprocessor som spöar Conroe sen kommer intel... bla bla...

Måste bara påpeka, jäkl*t bra skrivit kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag förstår precis vad du menar... (:

Det där med att sätta på racing-bilar är skumt måste jag säga. Bilar och datorer har ju verkligen inget gemensamt. Hade Intel varit smarta hade de sponsrat typ LEGO, för då hade alla kidsen lärt sig från början att Intel, det är grejer! =D

Bilar borde ha reklam för bildelar ffs! Det säljs sånt med! =P

EDIT: Jag håller med dig med Spectryym, men jag uppdaterade inte och såg bara Bancos inlägg! (Hoppas du håller med mig till viss del med, det är skumt det där med 3000+ vs P4 550)

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag förstår precis vad du menar... (:

Då är vi överrens

Tillbaka OnT->

Som någon annan sa tidigare, det är bättre att du köper ett bra kort t.ex 7900GT/7600GT än att köpa 2 st sämre kort då prestandan ökar mer med ett bra kort än med två sämre kort

Visa signatur

Permalänk

Men bara för att han fick bättre i 3DMark06 betyder det inte att det enbart beror på grafikkorten... Jag fick ca 6000p i 05 med min dator, med bla 2 x 6800XT!

Kolla här:

http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1284668

Permalänk
Medlem

För övrigt så sponsrar AMD Ferrarri i Formel 1...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Då köpte jag säkert en AMD nu för första gången eftersom jag ser på Formel 1 ganska ofta..
Seriöst överallt har man alltid (de senaste 4 åren) hört att AMD generellt spöar Intel i prestanda främst när det gäller spel. Fast nu har ju Conroe kommit så det gäller ju inte i just det fallet men AMD kommer väl med nåt vursting mök snart som är i klass med Conroe

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
AMD kommer väl med nåt vursting mök snart som är i klass med Conroe

Lär dröja tills tidigast 2007 då de lanserar quad-core

Permalänk
Medlem

Roligt att allt förutom det jag frågade om pratas i den här tråden jag gjorde. Gör eran egen tråd o diskutera 3dmark och amd eller vad fan det nu va, orkar inte läsa igenom allt skitsnack. Tack till dom som gav mig tips!

Visa signatur

939 is still alive.

Permalänk

Du har ju fått tips. Det är bara värt att köra i SLi om du har två dyra kort, annars är det bättre med ett kort eftersom att två kort i SLi inte presterar 100% tillsammans.

Citat:

För att återgå till topic: Absolut enda gången det är en bra idé att köpa SLI är om man direkt köper 2 stycken kort för över 3000:-. 2 stycken kort för 1200:- dvs. 6600GT presterar sämre än ett kort för 2000:- dvs. 7600GT.

Bra förklarat och bra exempel!