Permalänk

Min dator small!

Tryckte på min dator för att sedan trycka igång skärmen. Exakt när skrämen startades small det till "baktill" på datorn och strömmen gick.

Satte i en ny propp och när jag slog på strömmen till mitt grenuttag (som datorn sitter i) small det till igen.

Efter det har jag inte kunnat starta datorn. Skärmen fungerar och allt annat som satt i grenuttaget datorn satt i. (Tv, xbox, video, skärm, dator).

Kortslutning? Vad har hänt?

Vad kan jag göra?

Börja med att testa med ett nytt nätaggregat?

Min dator har just nu ett Antec-aggregat. Närmare bestämt ett Antec Truepower 380 SP.

Ser inga synliga men inne i datorn.

Vad gör jag nu?

Permalänk
Avstängd

Vän,

Var nätaggregatet inställt på 115 volt?

Permalänk
Medlem

Det gjorde jag en gång^^ Kolla nätagget. Det smäller rätt bra:) men när mitt nätagg small så gick inte proppen och det small inte 2 gånger.. så det låter ju lite skumt..:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Du kan lika gärna kasta det och köpa ett nytt, hände mig också en gång fast då satt jag 10 cm ifrån nättagget när det small kändes precis som en handgranat smällt bredvid mig hehe

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Ok. Det var ju trevligt att ingen skrev "Det är kört, hela din dator är bränd!"

Vad det är inställt på för volt har jag ingen aning om. Har inte micklat något med det sen jag fick det från komplett.se

Vart kollar jag vilket volttal jag kör på? Hur ändrar jag? Varför denna funktion?

Om det nu visar sig vara helt kört med det här agget. Vilket rekommenderas? Ska passa i mitt Antec Sonata-chassi, som driver en A64 2800+, 1024 ram, 6800 och lite fläktar på grafik-kort och procce?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

jag lagade ett agg som min smarta granne satt på 115 volt av någon korkad anledning(overclocker wannabe kanske?).

öppnade och hittade snabbt orsaken, vet inte vad det va men det såg ut som en kiseltransistor fast blå och större, hittade en liknande i en gammal damsugare fast orange, så jag testade och byta och det fungerade perfa efter det haha!
så man KAN laga grejer som gått sönder, kanske inte fungerar optimalt men är det gratis så

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Var kollar jag vad det är inställt på?

Permalänk

Aka_The_Barf var det en slump att du öppnade dammsugaren eller?
Haha kan ju säga att dammsugaren är det sista jag går på transistorjakt i.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oheimeryd
Ok. Det var ju trevligt att ingen skrev "Det är kört, hela din dator är bränd!"

Vad det är inställt på för volt har jag ingen aning om. Har inte micklat något med det sen jag fick det från komplett.se

Vart kollar jag vilket volttal jag kör på? Hur ändrar jag? Varför denna funktion?

Om det nu visar sig vara helt kört med det här agget. Vilket rekommenderas? Ska passa i mitt Antec Sonata-chassi, som driver en A64 2800+, 1024 ram, 6800 och lite fläktar på grafik-kort och procce?

Tack på förhand!

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

jag hade också det problemet.
så jag ringde ju till affären (Pc City) och dom fixade ett nytt till mig.

!!Bara du har kvittot kvar så fixar dom det!!

Permalänk
Medlem

står där bak på nätagget.. Ska va en lite switch du kan ändra på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Aka_The_Barf var det en slump att du öppnade dammsugaren eller?
Haha kan ju säga att dammsugaren är det sista jag går på transistorjakt i.

vet fortfarande inte om det var en transistor, dammsugaren låg smashad i sopprummet så jag kollade, eller var det sterion som oxå låg där?

Visa signatur

Permalänk

Hehe det låter mest som att det var stereon du hittade "delen" i. Det låter mest som att det var en kondensator du bytte och sådana brukar det finnas en del av i förstärkare

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vän,

Var nätaggregatet inställt på 115 volt?

Tror nog nästan alla med myror i fingrarna har provat det! Smäller rätt ordentligt speciellt när man har örat 5cm från nätagget

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Det måste jag testa

Visa signatur

[i]P4:an. Asus X series. p4 2.4 ghz, socket 478 FTW | 1024 ram, . ..Ge force 6200 128 mb 400 gig hdd.
[/i]
.:[Kringutrustning]:. .: A4 Tech X7 :. .: Ruber Membran :. .: Icemat :. .: crt X2 :. .: Qpad ct large black E=mc2

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Hehe det låter mest som att det var stereon du hittade "delen" i. Det låter mest som att det var en kondensator du bytte och sådana brukar det finnas en del av i förstärkare

kan ju säga att det INTE var en konding som gått!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför man kan ställa olika volt lägen är pga att i staterna kör man 115 volt och inte 230v.

Det är en röd switch ibak på nätagget där du sätter in sladden. Står på den vilket läge den är på.

Tror knappast du får igång detdär agget igen. Antagligen bara köpa nytt och testa.

Så länge du köper kvalitets agg så är det lungt. Typ Hiper, Tagan, Antec osv.

För ditt system skulle jag välja ett minst 400watts agg med ca 18-22A på 12volts linan, ju mer ju bättre.

Systemet kanske inte drar 400watt men det känns ändå bäst att gå från 400.

Dator 3 i min sign går på ett 480watts agg med 18 eller 20 A på grafikkorts kablarna.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.