Permalänk
Medlem

Linux hjälp

Hejsan, nu är det såhär att jag behöver hjälp. Har ALDRIG användt linux innan. Men har nu fått en gammal dator och ska sätta in linux och köra en ventrilo server (vilket inte alls tar mycket kraft). Nu har jag lite frågor:

1.Vad är LIVE cd?
2.Klarar en Pentium II , 128 mb ram det?
3.Jag ladda ner disten ubuntu, då jag läst en del om att det är bra. Är det bra eller dåligt? Om det är dåligt vilket ska jag ha istället?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en cd som bootar rakt in i ett fungerande operativsystem, utan installation. bra när man vill testa eller laga saker.

absolut.

Du bör isåfall göra en server-installation, för hela ubuntu inklusive grafisk miljö käkar en ganska bra del av det minne du inte har.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

OK, Men nu är det såhär : Jag får ej in min nätverksladd i datorn, den är för tjock för hålet.. så jag ska köpa en adapter som mman kör in i USB:en o på andra sidan får man alltså in sladden. Men jag tror inte min USB funkar. Vad beror det på? Linuxet?

EDIT: Hur kollar man vad man har i socket på linux ubuntu`?

Permalänk
Hedersmedlem

I så fall försöker du stoppa in nätverkskabeln i ett modem. låt bli det.
Om du har möjlighet så använd ett vanligt pci-nätverkskort istället. de stöds bättre i linux.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa ett trådlöst nätverkskort? eller? Hur vet man om DET funkar då? Det är en gammal dator, med P II ocg 128 mb i ram..

Hur ser man vikket socket man har på linux?

Permalänk
Medlem

nej, eth!

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver något som ser ut såhär:

för att stoppa din nätverkskabel i.

Vad menar du med socket, om det är pci eller isa?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jo, men asså. Det är en gammal dator, så nätverksuttaget är för litet för kabeln. Men nu undrar jag kan man ladda ner USB 2.0 drivrutiner till Ubuntu 5.10 ?

Permalänk
Medlem

Det du kallar för ett för ett för litet nätverksuttag är en modemport, vilket redan har nämnts i tråden. Införskaffa ett vanligt nätverkskort för nån hundring så ska det fixa sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns redan stöd för usb2.0 i kärnan, däremot sitter det garanterat inga usb2-portar i din dator, de är med största sannolikhet usb1.x som är begränsat till 12Mbps överföringshastighet. Dessutom är chansen att ett pci-nätverkskort stöds av linux mycket större än att valfri usb-till-nätverk-mojäng gör det, plus att de är dyrare. Så om du inte har några särskilda skäl att använda usb bör du låta bli.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag köpt ett nätverkskort (pci 10/100). Ska stoppa i det senare. Det stod på förpackningen att det funkar till Linux, så det borde fungera

Permalänk
Medlem

I och med att det är en Pentium 2 så är det Slot 1 som är "Sockeln".

Permalänk
Medlem

Internet funkar! Men.. nu ska jag slå upp en ventrilo server. Har laddat ner ventrilo server för linux.. men har ingen ANING om hur man gör sen. Jag dubbelklickar men inget händer, Hur gör man?

Permalänk
Medlem

vad är det för fil?

föresten kanske du bör uppgradera till det senaste ubuntu dapper 6.06 men ska du ha den till en liten server så spelar det nog inger större roll.

sen bör du fixa så att X (det grafiska) inte startar och sedan installera ssh så du kan styra den från din windows burk.

Permalänk
Medlem

...Vilket jag inte vet hur man gör.

Permalänk
Medlem

ne det får du ta reda på själv eller så berättar vi det senare

nu var det ventrilo det gällde vad för fil .bin eller .deb?

Permalänk
Medlem

vet du vad ventrilo är? för, man snackar i det. Liksom med mick.. Men jag ska slå upp en ventrilo server, vilkt jag har haft på windows innan. Man bara dubbel-klickar på .exe filen. Men när man dubbelklickar nu händer ingenting. Så hur ser man vad det är för fil? på andra forum har nån sagt något om TERMINAL.. men fattar ej :S. men som sagt:Så hur ser man vad det är för fil?

Permalänk
Medlem

Hejsan, känner igen din känsla av att varken veta ut eller in

Hur som helst, det du har fått ner är en .tar.gz fil. Denna "dubbla" filändelse talar om att man först använt tar för att packa ihop flera filer till en ensam, för att sedan avnända gzip för att komprimera filen. Om du tar dig in i terminalen (denna kan du hitta genom menyn (om du kör grafiskt) eller så kan du trycka in kombinationen ctrl+alt+F1 för att komma hoppa ur det grafiska (ctr+alt+F7 för att komma tillbaka tror jag)

Hur som helst, när du väl kommit till en textprompt så måste du leta dig fram till den plats som du laddat ned filen till (har du gjort detta via Firefox så tror jag standardmappen är /home/dinanvändare/Desktop (du flyttar dig hit med kommandot cd /home/dinanvändare/Desktop (och notera att du måste ta med stor bokstav på Desktop, annars blir det fel)

När du sedan står där kan du skriva ls för att lista innehållet i din nuvarande katalog (vilken katalog du står i kan du ta reda på genom at skriva pwd) Om du ser filen du laddat ned så är det dags att packa upp den. Detta kan man göra i ett eller två steg (olika verktyg för att först dekomprimera o sedan plocka isär filen) Men man har varit så snäll och gjort så programmet tar kan fixa allt i ett steg om man använder rätt flaggor

För att packa upp .tar.gz med endast tar använder du kommandot tar -zxvf namnpåfilen (notera att alla flaggor inte är nödvändiga, men är du intresserad av vad de olika flaggorna gör kan du titta på programmets manual genom att skriva "man tar" (och man kan du använda ihop med andra som program som cd/ls/pwd o vad för kommandon du nu kan fundera över)

När du packat upp filen skapas en ny katalog, cd'a in i katalogen (cd namnpåkatalogen). Skriv ls så ser du att det finns ett antal filer här, den du ska editera först är ventrilo_srv.ini (här ställer man in hur servern ska bete sig). Vilket program du använder dig av för att modifera filen är upp till dig, befinner du dig fortfarande i det grafiska läget kanske gedit är ett enkelt verktyg (gedit ventrilo_srv.ini för att starta). Befinner du dig fortfarande i textläget är en enklare variant "nano" (byt ut gedit mot nano i tidigare kommando).

När du editerar filen med gedit finns det inte så mycket att säga, då det e grafiskt känner du nog igen dig o kan lista ut saker själv, i nano så har du dock en liten meny längst ned i rutan hela tiden med kommandon som "^X Exit" I detta läget betyder "^" att du ska hålla ned "ctrl" samtidigt som du trycker på en bokstav (i detta fallet vlir det ctrl+x för att exit'a programmet (har du gjort ändraingar i filen kommer den fråga om du vill spara dessa).

När du gjort dessa ändringar och sparat filen så skriver du ./ventrilo_srv för att starta programmet, nu kan du testa att ansluta dit med en klient från en annan maskin.

Finns lite annat man kan ta upp med, så som att låta saker o ting köras i bakgrunden och dylikt, men det blir för omfattande för att ta upp här, det program jag tar hjälp av heter "screen", en inledande guide kring detta verktyg hittar du här: http://www.kuro5hin.org/story/2004/3/9/16838/14935

Anyway, hoppas detta fick dig att komma igång med ditt ventrilo'ande... är det nått du undrar så är det bara att fråga

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem

Tack! Jag fattar tror jag!:D, Jag ska göra det sen när jag har tid ikväll. Tackar så väldans mkt =)!