Phalle byter chassi. (minires. av Antec P180)
Här kommer lite söndagskvällsläsning
Bakgrund.
Har länge gått och tänkt på att byta chassi. Det jag har haft är ett Xaser III V1000D . Jag säger då det... blått... när resten av rummets prylar är silver... Men så en dag då jag skulle städa i den och byta nätagg så råkade jag ha sönder startknappen. "Äntligen en bra anledning att byta chassi!" Spanade runt både länge och väl (ca en vecka och nio gånger av tio så blev jag rekomenderad Antec P180. Beställ!
Det gamla chassit:
Råttbo (dammråttor vill säga)
Fina startknappen som hålls uppe av Karlsons klister och ståltråd (i hål nr 4 om ni inte ser det ).
Nya chassit:
Mmm silver och skyddsplast.
Dörren går att öppna 270 grader. Den döljer ON- och reset-knapp och även hdd/ON-lampa när den är stängd.
Insidan.
Det svarta i mitten är en lufttunnel för grafikkortet. Under det finns utrymmet för nätaggregatet, som får ligga på gummilister. Uppe till höger är platsen för 5.25” enheter och i mitten/längst ner 3.5” enheterna.
Sen började jag överflyttning av hårdvara. Allt gick bra tills…
Ser ni hur lite det är kvar för att 4-pins kontakten ska gå i!? Grrr!!!
Blir att ta cykeln ner till Clas Ohlson. Efter 30min så är man hemma med en:
Ja, de hade inga förlängningskablar och datorbutikerna var inte öppna idag (söndag). Så det fick bli ett par nya bromsbelägg istället.
Vad gör man nu då… Jo man tvinnar upp kabeln och väntar på förlängning.
Här ser ni den till vänster, den går över grafikkortet, prövade att dra den under men det gick inte heller.
Resten av kablar fixar jag senare.
Nedre delen av chassit. I mitten sitter det en 120mm fläkt. Den är lite i vägen när man ska dra strämkablar till hårddiskarna.
Update!
Nu har jag fixat färdigt i chassit.
Kom på att jag fick med ett plast-"rör" till sladdarna, när jag köpte nätagget. Förlängningen till 4-pins kontakten gjorde att jag kunde dra sladden runt allt.
Här lyckades jag hitta ett litet hål för att dra el till hårddisken.
Bild med den väldigt tjocka fläkten på plats.
Här ser ni gummiringarna som mindskar vibrationerna från hårddiskarna.
Kritik.
Plus:
*Mindre och (3kg) lättare än mitt förra chassi.
*Gummiringar som håller fast hårddiskarna.
*Gummiremsor runt nätaggregatet.
*Medföljande fläktar har tre hastighetslägen.
Minus:
*Nätagget ligger i botten så kabeln når inte upp! (vet dock inte om jag ska skylla på chassit, moderkortet eller nätagget…)
*Måste skruva dit skenorna till 5.25” enheterna.
*Osmart lösning för dragning av elkablar till de nedre hårddiskplatserna. Man måste upp genom första horisontella plattan och sen ner för att komma förbi fläkten i mitten.
*Låsmekanismen låser endast nedre delen av dörren, den övre går att bända utåt.
Här kommer en bonusbild på min server:
http://img136.imageshack.us/img136/162/dsc01674of3.jpg
Visst ser det fint ut med ett stort ATX-chassi och mini-itx moderkort?