Testat Ubuntu! Få igång HDD!?

Permalänk
Medlem

Testat Ubuntu! Få igång HDD!?

Just installerat Ubuntu 6,06 på en hdd som var i princip tom inget av värde Jag ryckte ut alla andra hdd som innehöll saker jag vill spara. Då jag har hört att linux kan ta bort allt från dom om man gör fel!

Jag är verkligen totalt nybörjare och som sagt lite nojig! Men jag vill ju som sagt inte bli av med windows och alla bilder, musik osv osv

Men hur ska man gå tillväga för att få ingen det hela? Självklart börjar med att sätta i hdd som är kvar men vill veta hur jag ska gå till väga innan jag gör det så jag inte lyckas ta bort nåt!!

Det är IDE hdd som är med filsystemet NTFS för övrigt!

Tacksamm för snabbt svar!

MVH M, Nyfiken linuxnybörjare!

Visa signatur
Permalänk

Först och främst måste du ha ledigt utrymme på den hårddisk du vill installera linux på.

Du vill inte bli av med Windows-partitionen, så då föreslår jag att du använder ett partitionsprogram i stil med Partition Magic för att förminska Windowspartitionen och på så sätt gör lite utrymme för linux.

Om du redan har ledigt utrymme i form av opartitionerad plats på hårddisken, eller rent av en partition som du inte vill spara på så kan du använda den när du installerar.

Under installation av Ubuntu så kommer den att fråga vilken hårddisk du vill använda, och därefter vilken partition. I ditt fall så ska du alltså inte välja "autopartitionering", för då partitionerar den om din disk för att enbart innehålla Ubuntu.

Istället bör du välja det alternativ då du antingen får skapa en ny partition, eller använda en befintlig partition som inte innehåller något du vill spara på.

Permalänk
Medlem

Det är alltså installerat redan på en hdd 30gig men nu undrar jag hur jag ska komma åt minda andra hddar!

Som sagt vågar inte sätta i dom förens jag vet hur jag ska gå tillväga!

Har läst nåt om at mounta men fattar inte riktigt! Vill inte förlora datan på dom hdd nämligen! typ bilder osv!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk

Att bara sätta i dem är ingen fara.

När du mountar (eller monterar som jag säger) så säger du åt systemet att här finns ett filsystem, gör det tillgängligt för användaren.

Till exempel skulle det kunna se ut såhär;

$ sudo mount -t ntfs -o umask=0222 /dev/hdb1 /mnt/windows

Vad det innebär är att först och främst så körs mount med sudo. Sudo har man till att köra kommando som root utan att behöva logga in som denne. Extra bra i Ubuntu eftersom interaktiv login av root är avstängt. I detta fallet använder man sudo eftersom endast root får lov att montera filsystem (om inget annat anges. Kommer till det lite senare). Därefter rullar det på med "-t ntfs", vilket betyder att den ska använda filsystemsdrivrutinen ntfs. "-o" har man för att ange options, i detta fall umask=0222. Eftersom Windows använder ACL och inte POSIX-rättigheter så kan de inte översättas rakt av. Istället får då ntfs-filsystemet du monterar ägaren root (eftersom det monterades med sudo), och enbart ägaren kan läsa innehållet. umask=0222 sätter läs- och exekveringsrättigheter på alla filer till alla användare.

Därefter kommer "/dev/hdb1", vilket betyder första partitionen på din primära slav på IDE-kontrollern, och detta byter du ut allt eftersom du vill montera andra partitioner på andra diskar.

"/mnt/windows" är den katalog du vill montera partitionen till. Detta kan vara precis vilken katalog som helst. Tänk på att katalogen måste finnas; den skapas alltså inte automatiskt vid montering.

Om du vill göra det permanent, d.v.s. att du vill slippa köra "mount blablabla" varje gång du startar datorn så slänger du in en liknande rad i din /etc/fstab.

/etc/fstab är en helt vanlig textfil. Öppna den i valfri textredigerare med sudo (endast root får skriva till den) så får du en snabb överblick på hur den fungerar. Ovanstående mount-kommando ser ut som följande i fstab

/dev/hdb1 /mnt/windows ntfs umask=0222,defaults 0 0

Först ser du partitionen, sen destinationen, därefter filsystemet och sen options. "defaults" är tillagt för att partitionen ska automonteras och lite andra standardflaggor ska sättas. De två nollorna på slutet kan du låta vara nollor för ntfs-filsystem. Vill du veta vad de är till för så föreslår jag att du läser manualsidan för fstab.

Permalänk
Medlem

Sedan kommer roligheter som att confa om GRUB så du kan boota windows.

Eller så tar du helt enkelt och sätter i hårdiskarna som du vill ha dom.
Och installerar om ubuntu.
Då du kommer till partitioneringen, Ta alternativet andvänd hela [30gigsHDD].

Så slipper man sånt. Men det är lite lamt och man lär sig inget.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Om jag gör så här är det 100% att inget försvinner från diskarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murgot
Om jag gör så här är det 100% att inget försvinner från diskarna?

Nej, om du gör som Albatorsk säger så kan inget försvinna.

Permalänk
Medlem

Det är bara sätta in de ubuntu kommer förhoppningsvis att hitta de så att du kan mounta de grafiskt. Sen måste du confa grub vilket inte är så lätt. kanske bättre och installera om för då ska gubb hitta windows automatiskt.
Se bara till windows disken är på hda1 de vill säja första partition på master disken.
Och nej inget kommer att försvinna på diskarna om du installerar på 30 GB disken

Permalänk
Medlem

En till fråga!

När man bootar upp datorn, går det få till en meny som man väljer om man vill starta windows eller ubuntu då? hur går man till väga i sånt fall?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murgot
En till fråga!

När man bootar upp datorn, går det få till en meny som man väljer om man vill starta windows eller ubuntu då? hur går man till väga i sånt fall?!

Den ska fixa till det atomotitiskt i alla fall om du installerar ubuntu på samma hårddisk som wndows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Den ska fixa till det atomotitiskt i alla fall om du installerar ubuntu på samma hårddisk som wndows.

Men han hade ju redan installerat Ubuntu på en annan hårddisk.

Permalänk
Medlem

precis så är det Ubuntu på en annan hdd! hada alla andra hdd urdragna när en kompis sa att man kunde bli av med all annan data på dom om man inte var försiktig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murgot
precis så är det Ubuntu på en annan hdd! hada alla andra hdd urdragna när en kompis sa att man kunde bli av med all annan data på dom om man inte var försiktig!

Vad din kompis försökte säga var att man är inkompitent/pissnödig om man formaterar fel HDD. Inte ens första gången jag installerade någon form av Linux formatrerade jag bort min windows HDD.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

han lyckades med det tror det var hans musiksamling som rök hur det nu gick till?!

Visa signatur