Koppla mellan datorn och stereon, hjälp ;P

Permalänk

Koppla mellan datorn och stereon, hjälp ;P

hej!

som rubriken lyder så behöver jag lite hjälp med att koppla mellan datorn och stereon. Jag har enbart headset just nu, så om man är flera här så är det inge vidare lätt att lyssna på musik osv. så jag undrar vad man behöver för sladdar och sånt? jag vill alltså ha det så att man kan få ljudet från datorn genom stereon ut i stereons högtalare.. om ni fortfarnade inte förstår, eller om ni vill ha lite detaljer osv, så skriv det.. är tacksam för hjälp

/ Gary

Permalänk
Medlem

du köper en kabel i valfri storlek - kabeln heter RCA t ex 2*RCA-hanar.
Du kopplar in dessa i ljudkortet och i stereon på t ex AUX. Enkelt.
Detta är alltså om du vill koppla genom din hörlur utag på datorn. Du kan givetvis ha 2 hanar i vadera enda och koppla på det viset.. bättre ljud.
Men kort och gott så är du en RCA kabel du söker.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

okej, tack, jo visste att det var enkelt eller så, men det var det jag behövde veta, man tackar ;D

Permalänk
Hedersmedlem

Ganeshas svar är i huvudsak rätt. Lite luddigt formulerat bara.
Om du har en vanlig stereoförstärkare så stämmer det med RCA-kontakter, observera kontakter, kabeln heter koaxial. Dock glömde Ganesha eller iaf förklarade väldigt otydligt att det i 99% av fallen är 3,5 mm hörlurskontakt på datorns ljudkort. Du ska alltså ha en kabel med 2 st RCA i ena änden och 3,5 mm hörlur/tele i andra, typ:
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C23%5CLarge%5...

Och varför det skulle bli bättre ljud med RCA i bägge ändar begriper då inte jag trots mer än 25 års erfarenhet av ljudprodukter.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

hmm ok, tack för det med ;P.. lite klarare nu kanske ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Om du har en vanlig stereoförstärkare så stämmer det med RCA-kontakter, observera kontakter, kabeln heter koaxial. Dock glömde Ganesha eller iaf förklarade väldigt otydligt att det i 99% av fallen är 3,5 mm hörlurskontakt på datorns ljudkort. Du ska alltså ha en kabel med 2 st RCA i ena änden och 3,5 mm hörlur/tele i andra, typ:

Och varför det skulle bli bättre ljud med RCA i bägge ändar begriper då inte jag trots mer än 25 års erfarenhet av ljudprodukter.

japp, jag försökte inte ens förklara det.. räcker nog med det jag skrev ska du se.
sen att det inte skulle bli bättre ljud med RCA i bägge ändarna har du säkert rätt i, bara jag som kanske har fått för mig det.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem
Citat:

När jag använder en sådan sladd mellan datorn/mp3n och steroen så blir ljudet mycket sämre. Basen halveras tex och inte alls samma som när jag använder cd. Vad kan det bero på?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan ha och göra med att 3,5mm-uttag ofta är dimensionerade med drivning för lägre impedanser än RCA, eftersom hörlursjack är tänk att användas till hörlurar på t.ex. 32ohm. Medan en förstärkare ofta har en ingångsimpedans på runt 47kohm.

Permalänk
Medlem

bara för man meckat med ljud i 25år behöver man inte vara bra på det, det bevisade Pwnas. ganska starkt. bara för jag andats i 35år behöver inte betyda att jag e bra på det
fast du säkert bra på annat, kanske högtalare och bygge i sig?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

finns ju ett alternativ till, som dock är "lite" dyrare. Och det är att köra optiskt. Om du har optiskt uttag på både förstärkare och på ljudkortet. Då får du ljudkvalité

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"