Fläkt blåser in i chassit, funderar att vända på den.

Permalänk
Medlem

Fläkt blåser in i chassit, funderar att vända på den.

Hej.

Jag har nyligen köpt ett Cooltek CT 600W nätagg till min dator.
Fläkten som sitter i detta nätagg blåser luften in i mitt chassi, istället för att blåsa ut den.
Det är en Papst 120mm 4412FGL-fläkt, som är temperatur-styrd. men den verkar gå rätt högt hela tiden.
Jag funderar nu om det inte skulle vara bättre kylning på nätagget om jag vände på fläkten så den blåste luften in i nätagget och ut på baksidan.
Jag har ett P180 chassi, så den har rätt sval luft runt sig inne i chassit.

/Patrik

Permalänk
Medlem

testa och mät enklaste sättet

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Knappast att den ska blåsa in, är inte standarden satt så att ATX nätagg ska transportera ut luften ur datorn + nätaggregatet (någon som vet mer?).

Så, är det inte bara turbolensen i närheten av fläkten du känner.

Fråga "Fook" i den här tråden. Han har testat agget. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6033...

Permalänk
Medlem

Jag kan känna kraftigt drag om jag håller handen över fläkten inne i chassit, och inget alls när jag håller handen på baksidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik80
Jag kan känna kraftigt drag om jag håller handen över fläkten inne i chassit, och inget alls när jag håller handen på baksidan.

Du kan inte mäta på det viset. Ta ett papper. Sedan kolla. Om pappret fastnar på nätagget så blåser den ut. Om den viker sig utåt så har du ett felaktigt nätagg.

Du vet väl att luften som kommer ut ur nätagget är väldigt långsam. Rör sig inte lika fort som den luften som kom in då det finns saker som stoppar luftflödet i nätagget.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Har ett likadant nätagg som du har och av ren nyfikenhet så prova jag det du klaga på.

Visst sätter du handen framför fläkten (insuget) så känner du ett kraftigare drag där än om du sätter handen bak på nätagget (utblåset). Dock känner du en stor skillnad på temperaturen på luften. Den luft som kommer ut där bak är varm.

Kollade även med papper för säkerhetskull och det visar bara det jag säger dvs att fläkten suger in luft och blåser ut den där bak.... precis som det ska vara.

Dock är jag lite missnöjd med ljudnivån på nätagget... köpte ett nytt agg i hopp om att få det tystare (hade ett antec nätagg innan, det som satt i sonata 1 chassit), men jag tror nog nästan att detta låter mer än antec agget
Ska det vara så svårt att hitta ett tyst nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 8roxz
Har ett likadant nätagg som du har och av ren nyfikenhet så prova jag det du klaga på.

Vilket nätagg har du? Vad heter det? Är ute efter ett nytt, så tyst så möjligt. Hade Antec Sonata 1 nätagget innan. Vill ha ett som är betydligt tystare.

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem

Jag har Cooltek CT 600 Ultra-Silent, och tyvärr så är det inte så tyst som jag hoppats på. Den är inte på något sätt högljud, men jag hade gärna sett den något lite tystare.

Jag var ute efter 500W modellen först men kunde inte hitta några i lager när jag skulle ha det :(.

Förmodligen ligger fläkten på +20 db, då den låter mer än alla mina andra fläktar som alla ligger på 18db. Detta med chassit stänget (sonata 1), däremot öppnar jag sidan så verkar det som fläkten stannar av lite mer och då kan jag höra att en av mina chassi fläktar har ett lite högre ljud (marginellt men lite).

Jag har en Tagan nätdel i min andra dator (servern) på 380W, trotts att luften som kommer ut på baksidan är betydligt mycket varmare där så är detta nätagg mycket tystare. Jag kommer nog köpa ett Tagan nätdel igen nästa gång jag köper ny nätdel.

Permalänk
Medlem

Hmm... jag är ytterst tveksam till sweclockers testöron nu :/

Seasonic S12 500 ska låta som ett Cooltek CT 600, och Seasonic ska vara tystare än Antec Sonata agget...
Vilket blir en paradox... då Cooltek CT 600 låter mer än Sonata egget.

Hur går detta ihop?

Vilket är tystast av de som verkar tystast?

Seasonic S12 500
Cooltek CT 500
bZerk 500
Antec Neo HE 500

Varför finns det inga vattenkylda natäggregat!?

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim19
Varför finns det inga vattenkylda natäggregat!?

Det finns.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Ta inte så hårt på att jag tyckte antec sonata 1 agget var tystare än Cooltek.... jag bytte även ett par fläktar i serverchassit så det kan vara därför jag upplever att cooltek låter mer.

För innan överrösta serverburken alla min fläktar i speldatorn, men nu är det absolut cooltek så överröstar mer eller mindre alla andra fläktar.... iaf på distans.

Kollade på sidan av mitt Tagan agg och enligt db tabbelen där så ska den låta 21db upp till 50% load. Och den tycker jag verkligen är tyst. Betydligt mycket tystare än cooltek.

Permalänk

Jag tycker mitt Taganagg är högljutt...
Kan iofs bero på att den är det enda som låter i mitt system---

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Modellen jag kör har 2x80mm fläktar din har 1x120... kollar man på db listan så ska ditt taggan vara 3 db högre än mitt upp till 40% belastning.

3db borde inte göra så mycket tycker jag... mitt är iaf väldigt tyst för att vara ett nätagg. Min ADDA fläkt som är på 18 eller 19db tycker jag låter mer än mitt nätagg.

Permalänk

Okej, tycker att 1x120 borde låta mindre än 2x80 =S
3dB är faktiskt en dubbling av ljudeffekten.

Jag har Akasas Ultra Quiet fläktar som är specifierade till ungefär samma ljudnivåm fast dessa låter ingenting, eller iaf nära nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine

Jag har Akasas Ultra Quiet fläktar som är specifierade till ungefär samma ljudnivåm fast dessa låter ingenting, eller iaf nära nog.

Specificerade till ungefär samma ljudnivå som vadå? hänger inte riktigt med på den meningen

Permalänk

Som nätagget

Visa signatur