Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
http://di.se/Index/Nyheter/2006/08/09/196689.htm?src=xlink

Inget stort problem, det är ju trots allt första releasen och den kommer ta slut ganska snabbt. Sen går det ju att uppdatera mjukvaran själv på sony ericssons telefoner på några minuter.

Licken: Jag vet inte hur mycket program det finns till mobilen i dagsläget eftersom versionen av Symbian som P990 och M600 är ganska ny, men det är garanterat att det kommer komma massvis med tredjepartsprogram och spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moomin
Inget stort problem, det är ju trots allt första releasen och den kommer ta slut ganska snabbt. Sen går det ju att uppdatera mjukvaran själv på sony ericssons telefoner på några minuter.

Licken: Jag vet inte hur mycket program det finns till mobilen i dagsläget eftersom versionen av Symbian som P990 och M600 är ganska ny, men det är garanterat att det kommer komma massvis med tredjepartsprogram och spel.

Eftersom det är en telefon riktad till folk som med största sannolikhet nyttjar webben i sitt arbete så är det en stor sak. Det konstiga är att det inte verkar gälla alla enheter? För det finns väl bara en retail FW just nu eftersom den släpptes för någon dag sedan.

Det kommer aldrig bli massvis med program till UIQ3. Helt enkelt för det är i stort sett bara SE som använder det. Och med en TOTAL marknad på 6% och en marknad med UIQ på vad kan den vara, under 1% så är det en oerhörd liten skara folk som väljer att lägga ner resurser på program för detta. Tyvärr.

UIQ 3 verkar har varit ett STORT problem för SE: Titta på M600 som än idag dras med massor av FW fel. Läser om dom dagligen. Folk är tokarga.

Uppgradera hemma är bra, när det finns ny mjukvara vill säga

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Eftersom det är en telefon riktad till folk som med största sannolikhet nyttjar webben i sitt arbete så är det en stor sak. Det konstiga är att det inte verkar gälla alla enheter? För det finns väl bara en retail FW just nu eftersom den släpptes för någon dag sedan.

Det kommer aldrig bli massvis med program till UIQ3. Helt enkelt för det är i stort sett bara SE som använder det. Och med en TOTAL marknad på 6% och en marknad med UIQ på vad kan den vara, under 1% så är det en oerhörd liten skara folk som väljer att lägga ner resurser på program för detta. Tyvärr.

UIQ 3 verkar har varit ett STORT problem för SE: Titta på M600 som än idag dras med massor av FW fel. Läser om dom dagligen. Folk är tokarga.

Uppgradera hemma är bra, när det finns ny mjukvara vill säga

Med största sannolikhet så kommer Sony Ericsson släppa en uppdatering till webläsaren ganska snart så ett jättestort problem ser inte jag det som.

Sen tror jag starkt på att det kommer att komma mycket program till de nya telefonerna. De är inte bakåtkompatibla men det är lätt att programmera om ett program från en tidigare version av symbian till att fungera på en nyare, så jag tror många företag som tillverkat mjukvara till P9x0 kommer att väcka liv i sina program igen, kanske nytt utseénde till och med. Sen är det ju inte bara sony ericsson som använder sig av symbian utan andra tillverare också. Så att anpassa ett symbian-program som är till för en annan telefon till P990 är inte raketforskning precis.

UIQ är för övrigt bara ett interface till Symbian, som tex Gnome är till linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moomin
UIQ är för övrigt bara ett interface till Symbian, som tex Gnome är till linux.

Vilket egentligen inte är så bara. En kanske något långsökt liknelse då är ju att Series 60 är KDE och UIQ är Gnome (utan att göra någon ställning till vilket som är bäst).

Det är ganska avsevärd skillnad att koda en applikation som nyttjar Gnome på "rätt sätt" och att koda en som nyttjar KDE med dess QT, ioslaves och alla andra KDE-specifika API:er.

Bara en bagatellsak i det stora hela. 8-)

//C

Permalänk
Hedersmedlem

fick ett par st till butiken idag...jag gillar nog m600 lite mer pga storleken

Permalänk
Medlem

Tjo!

I fredags fick jag min P990!

Den är ganska rolig måste jag säga, den är ganska funktionell och det är dessutom skönt för mig att få en telefon med T9 igen 8-) (min Treo har bara tangentbord).

Hur som helst, så måste jag säga att det känns som telefonens mjukvara är lite halvfärdig. Jag upplever att det är lite småbuggar här och där tyvärr, men förhoppningsvis kommer det ett nytt firmware snart (väldigt snart!).

Idag t.ex så lyckades jag bara ha telefonen igång från 0600 till 1700 ungefär, sedan dog batteriet, det är ju helt förfärligt. Jag märkte dock under dagen att skärmsläckaren (den där kuben som fäller ihop sig och upp igen) inte försvann från min display, vilket var oroväckande. Är det någon mer som haft samma problem? Hade också på bluetooth halva dagen (men inte använde det aktivt), men det borde väl inte käka upp ett helt batteri?

Nåväl, ge mig ett firmware snart!

//C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Tjo!

I fredags fick jag min P990!

Den är ganska rolig måste jag säga, den är ganska funktionell och det är dessutom skönt för mig att få en telefon med T9 igen 8-) (min Treo har bara tangentbord).

Hur som helst, så måste jag säga att det känns som telefonens mjukvara är lite halvfärdig. Jag upplever att det är lite småbuggar här och där tyvärr, men förhoppningsvis kommer det ett nytt firmware snart (väldigt snart!).

Idag t.ex så lyckades jag bara ha telefonen igång från 0600 till 1700 ungefär, sedan dog batteriet, det är ju helt förfärligt. Jag märkte dock under dagen att skärmsläckaren (den där kuben som fäller ihop sig och upp igen) inte försvann från min display, vilket var oroväckande. Är det någon mer som haft samma problem? Hade också på bluetooth halva dagen (men inte använde det aktivt), men det borde väl inte käka upp ett helt batteri?

Nåväl, ge mig ett firmware snart!

//C

Vilken firmware har du?

Jag har R4B001 i min.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaHa
Vilken firmware har du?

Jag har R4B001 i min.

Samma här.

Har haft på telefonen hela dagen idag, och den har inte gjort samma sak (har 85% kvar nu). Mina hypoteser är att det antingen berodde på att jag lekt runt med telefonen, eller att jag haft bluetooth igång, och att den på något sätt aktiverat sluka-batteri-mode när den hittat en länkad enhet i närheten (min laptop).

Nu är det bara några småsaker som jag stör mig, som gärna får fixas i nästa firmware (ni läser väl här på swec SonyEricsson 8-) ).

* Automatiskt knapplås aktiveras inte
* Om jag har lagt in födelsedag på en person, varför i h-vete visas inte det i kalendern då?

Sedan får gärna de kända felen åtgärdas snart också, snabbare webbläsaruppstart, fixa bort "Otillräckligt med minne"-felen och gärna göra så man kan stänga av animationerna, så att telefonen känns lite snabbare (även om den inte är extremt långsam så känns den slöare än min Treo, fast SE:n överglänser min Treo på multimedia stort, så det kompenserar).

//C

EDIT: Får ge mig på födelsedagsfrågan. Jag kollade på telefonen en gång till, och när jag gick in och försökte redigera en födelsedag och sedan gå "ut" så frågade den ifall jag ville lägga till den i kalendern. Jag hade nämligen överfört kontakten, och då händer inget.

Då skulle jag bara vilja att man kunde ställa in på "högtidstagar" att visa antalet år sedan bas-året 8-).

Permalänk
Medlem

hur är den byggd... är den lika stabilt byggd som tex K800 som i helhet känns massiv...
hoppas verkligen inte den är lika slapp som föregående modeller (P900 och P910) som kändes väldigt ostabila

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk

Hyfsat skulle jag säga. Goare än P800 men inte lika stadig som K750.
Den har en bättre lösning för luckan för övrigt. Inga små utstickande flärpar som håller den från skärmen utan luckan är bredare och vilar på små klackar bredvid skärmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fungerar det bra för er att skriva på t-bordet?
Snabbt att lära sig få fram åäö osv? Får min förhoppningsvis
imorgon och är lite nyfiken på just detta med tbordet eftersom jag kommer
ha den mycket till mail och excel.

//Daniel

Permalänk
Medlem

fick min p990 idag och jag är otroligt nöjd, enda nackdelen är att web browsen tar lite tida att uppna men har hört att det är en bug så det löser sig väll.

någon som vet hur man ändrar startsidan på p990?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-Fire
Fungerar det bra för er att skriva på t-bordet?
Snabbt att lära sig få fram åäö osv? Får min förhoppningsvis
imorgon och är lite nyfiken på just detta med tbordet eftersom jag kommer
ha den mycket till mail och excel.

//Daniel

Det fungerar kanon att skriva på tangentbordet. Jag hade en P910 innan och det är väldig skillnad på tangentborden.

ÅÄÖ ligger under A och O, så det är inga problem att få fram dom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt mig av någon UIQ-serie förut utan är van att knappa på det traditionella sättet. Fick min P990i igår (av katshing) och har rätt stora problem med att skriva snabbt på tangentbordet, specielt med åäö. Men jag antar att det är en vanesak, får se till att träna rejält nu

Permalänk
Medlem

Fungerar de nya 4 GB memory stick PRO duo korten till P990i ? kostar ju inte mer än 1450 spänn på dustin !

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem

den har stöd för 4 gb iallafall... och de korten

TiNo: när man lägger till ett wlan så har jag för mig att man kan välja startsida i inställningarna, eller för anslutningsgrupp... nånstans där har jag för mig.

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk
Medlem

Kan informera de som missat det att ett nytt firmware är släpt enligt mobil.se. Här är artikeln .

Någon som har en vettig changelog på vad som följer med i uppdateringen?

//C

Permalänk
Medlem

är det någon som kan bekräffta att p990i klarar 4gb minne för om man kollar på SE:s webbsida så står det att den klarar 2gb. Men det står inget om att den klarar högre

Permalänk
Medlem

saken är den att när de skrev specifikationerna så fanns antagligen inte 4 GB tillgängligt

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Argos
är det någon som kan bekräffta att p990i klarar 4gb minne för om man kollar på SE:s webbsida så står det att den klarar 2gb. Men det står inget om att den klarar högre

den funkar, har 4 gb i min p990 så det ska funka fint, den nysate fireware är R5A006?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Vad är det för sorts kort till P990? Memory stick Pro eller Pro Duo? Vad är skillnaden mellan Pro och Pro Duo? Var är billigast att inhandla??

Permalänk
Medlem

Det är väl M2 som i alla andra av SEs myaste telefoner?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Jag är inte så hemma på alla kort-standarder. Har bokat en P990 och undersöker vad det är för sorts kort som man ska inhandla. Menar du Memory stick Pro Duo??

Permalänk
Medlem

nu har jag inte läst på P990 specifikationer, men kan med 99,99999% säga att det är MS DUO pro .
Duo är mindre.

duo:

vanliga memorystick:

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

tack för alla svaren!

Permalänk
Medlem

p990 använder memory stick duo pro. alla nya mobiler använder m2 men p990 har varit under utveckling mkt länge än dom andra, å man får ju veta att mobilen är riktigt försenad.

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

En dum fråga: Vad är m2?
Jag har förstått nu att det är Memory stick Pro Duo till P990. Ngt mer man behöver tänka på när man köper denna sorts kort? Finns det olika standarder/hastigheter eller är det bara en sort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gant
En dum fråga: Vad är m2?
Jag har förstått nu att det är Memory stick Pro Duo. Ngt mer man behöver tänka på när man köper denna sorts kort? Finns det olika standarder/hastigheter eller är det bara en sort?

Nej M2 är inte M S pro duo.

M2 är mindre i fysisk storlek.

http://memorystick.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gant
En dum fråga: Vad är m2?
Jag har förstått nu att det är Memory stick Pro Duo till P990. Ngt mer man behöver tänka på när man köper denna sorts kort? Finns det olika standarder/hastigheter eller är det bara en sort?

det finns ultra kort men dom kostar också mer, självklart kommer det gå snabbare med ett ultra kort men frågan om dom där extra sekunden är värt pengarna. helt upp till dig.

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb