Permalänk

Telefonkabel

Sitter och fixar med en grejj som tar en telefonkabel som indata, på kopplingschemat står det bara "telefonsnöre", två ingångar. Dock har telefonkabeln jag slaktade fyra sladdar.

Vilka sladdar gör vad?

Permalänk

det används bara ett par

ta vilket par som helst bara, lämna det andra paret.

Visa signatur

bomärke

Permalänk

Med par menar du då grön/gul och röd/svart?

Permalänk
Medlem

Kanske lättare om du säger vad det är du ska ha de till.. och nej plastdunk, det är inte bara att ta vilka som helst eftersom alla sladdar har olika funktion

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Bygger en nummerpresentatör av ELFA-delar.

Permalänk
Medlem

aha, okej för två av kablarna är bl.a för att "bryta"/"sluta" linjen, du vet när du lägger på och tar av luren, och dom andra två är väl.. öhm.. nåt annat:P

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Okej, nån som vet exakt vilka färgpar det är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
aha, okej för två av kablarna är bl.a för att "bryta"/"sluta" linjen, du vet när du lägger på och tar av luren, och dom andra två är väl.. öhm.. nåt annat:P

Det är bara två kablar(ett par) som används för telefoni.

Att bryta och sluta linjen styrs i samma kablar som själva singnalen(pratet) går igenom. Detta genom att spänningen ändras i kablarna när det ringer och när man svarar osv... minns dock inte exakt hur det funkar..

Men det är alltså bara att koppla in två av kablarna... dock måste det naturligtvis bli rätt kablar för annars funkar det inte

Och hur du tar reda på det enklast är att kolla hur det ser ut på "andra sidan" av kabeln och se vart det är inkopplat där

Edit: Nu tror jag att jag förstod exakt hur du mena.. Du ahr klippt av en färdig kabel och tänkte typ löda in den i din krets?
För om det är så så ska du koppla in dig på någon av

/ \
eller
\ /
alltså antingen dom övre eller undre.. Och vilka det är enligt standarden minns jag inte.. Men lite beroende på hur det är kopplat i jacket så kan båda två vara samma..

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Khamel
Det är bara två kablar(ett par) som används för telefoni.

Att bryta och sluta linjen styrs i samma kablar som själva singnalen(pratet) går igenom. Detta genom att spänningen ändras i kablarna när det ringer och när man svarar osv... minns dock inte exakt hur det funkar..

Men det är alltså bara att koppla in två av kablarna... dock måste det naturligtvis bli rätt kablar för annars funkar det inte

Och hur du tar reda på det enklast är att kolla hur det ser ut på "andra sidan" av kabeln och se vart det är inkopplat där

Edit: Nu tror jag att jag förstod exakt hur du mena.. Du ahr klippt av en färdig kabel och tänkte typ löda in den i din krets?
För om det är så så ska du koppla in dig på någon av

/ \
eller
\ /
alltså antingen dom övre eller undre.. Och vilka det är enligt standarden minns jag inte.. Men lite beroende på hur det är kopplat i jacket så kan båda två vara samma..

Det va bra mkt mer än va jag visste. Jag är självlärd.. (är väl därför mina kunskaper inte är dom bästa:P)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Kanske lättare om du säger vad det är du ska ha de till.. och nej plastdunk, det är inte bara att ta vilka som helst eftersom alla sladdar har olika funktion

paren i sig har ingen betydelse... beror på vad man kopplar i andra änden. Så det är bara att ta vilken färg du vill... bara du håller reda på vad som sitter i andra änden.

Telefonen i sig använder bara ett par (två tåtar) det andra paret är för utgående i samma kabel, du kan ha en ingående (i jacket tex) ingående i nedre, sedan det andra paret för utgående i samma kabael, som då kopplas i det övre paret i jacket.

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Khamel
Det är bara två kablar(ett par) som används för telefoni.

Att bryta och sluta linjen styrs i samma kablar som själva singnalen(pratet) går igenom. Detta genom att spänningen ändras i kablarna när det ringer och när man svarar osv... minns dock inte exakt hur det funkar..

Men det är alltså bara att koppla in två av kablarna... dock måste det naturligtvis bli rätt kablar för annars funkar det inte

Och hur du tar reda på det enklast är att kolla hur det ser ut på "andra sidan" av kabeln och se vart det är inkopplat där

Edit: Nu tror jag att jag förstod exakt hur du mena.. Du ahr klippt av en färdig kabel och tänkte typ löda in den i din krets?
För om det är så så ska du koppla in dig på någon av

/ \
eller
\ /
alltså antingen dom övre eller undre.. Och vilka det är enligt standarden minns jag inte.. Men lite beroende på hur det är kopplat i jacket så kan båda två vara samma..

Styrs inte det där via DTMF signalerna eller är jag helt ute och cyklar? DTMF styr ju i varje fall Caller ID och det så man kan spoofa sitt nummer. Tyvärr har jag för mig att det inte fungerar i sverige. Men det där med att spänningen ändras låter lite mer rätt i mina öron fast är inte helt säker.

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk