Permalänk

skillnader på lcd-tv

Nu kan jag säkert uppfattas som tjatig men får inte ut något konkret ur alla trådar

Vad är skillnaderna? LCD till LCD? Jag är på jakt efter en billigare variant men jag vill ju inte ha något dåligt heller. Så jag spana in samsungs 27" som faktiskt verkar rätt prisvärd och dessutom vad jag läst har samsung fått bra kritik. den kostar väl i butik här i uppsala 8000kr.

Men så var jag på x-core i uppsala och han visa en mirai på 32" för 7000kr och visa från mediacenter endel hd-material och bilden var ju faktiskt imponerande. Det enda jag kände var kritiskt var att den "hackade" litelite men butiksägaren sa att det berodde på htpc´n.

vad är nu skillnaden? varför ska jag köpa en "dyrare samsung än en billigare mirai? Konkreta svar skulle vara kul

Visa signatur

Denver HIFI-systems for the pro

Permalänk
Medlem

vet inte, svårt det där, kolla tester och dylikt, sen är ju samsung ett mer känt märke(iallafall i sverige)!
kolla specsen på båda lcd'erna, kan ju skilja i upplösning, hd stöd(kommer om typ 78år), ingångar, kontrast förhållande eller vad det heter, betraktnings vinkel mm!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Spela roll när de börjar sända i HD. När man koller på DVD genom HDMI porten, de blir extremt bra skillnad =D jag var skeptisk när jag köpte dvd. men jeklar jag har inte ångrat de ;). Men i butiker när de visar olika LCD tv. Då visar de oftast bilden genom tuner ingång vanlig antenn, och då är de inte så vidare bra bild.
Sony LCD med bravia, de har låg konstrast men ändå bättre bild än de flesta. Så de hjälper knappt nå mer att kolla hur hög kontrast tv'n har.

Men samsung är ju skit bra. men mirain kan ju också vara bra om man får se alla upplösningar och sändningar. De borde kunna visa allt åt dig om du frågar...De är ju mest vad du tycker själv =P

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
vet inte, svårt det där, kolla tester och dylikt, sen är ju samsung ett mer känt märke(iallafall i sverige)!
kolla specsen på båda lcd'erna, kan ju skilja i upplösning, hd stöd(kommer om typ 78år), ingångar, kontrast förhållande eller vad det heter, betraktnings vinkel mm!

"high vision" (som japanerna kallar det) finns redan i Japan, bluerayspelare och massa tvsändningar.

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soft0
"high vision" (som japanerna kallar det) finns redan i Japan, bluerayspelare och massa tvsändningar.

jaha, men vi bor inte i japan iallafall inte jag, japan ligger ju långt före oss stenåldringar i det mesta!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

jaha, men vi bor inte i japan iallafall inte jag, japan ligger ju långt före oss stenåldringar i det mesta!

Så som jag ser det just nu så kommer HD starkt de närmaste två åren. Tycker definitivt man ska tänka HDTV när man köper dyrare saker som LCD-paneler och DVD-recorders t.ex.

Permalänk
Avstängd

Svt kommer ha en egen Hd kanal inom kort , och canal + har länge erbjudit hd kannaler.
Blue ray har ej börjat använts , dock så har det kommit filmer i blueray , men lär säkert vara lika som de första dvd filmerna när man pratar kvalite.

Vill du ha bättre kvalite på dvd , så köper du en hd dvd , alltså en som skalar upp bilden på en dvd skivare till lite bättre bild.

Om du nu ska ha en tv , ta en du är nöjd med , specen är nästan viktigast när du köper en tv för 20- 30 000kr , tro mig alla tvs idag för en 7 - 10 000 kr budget brukar nästan ha samma kvalite , ytters få som skiljer sig , men säkras sida är att köpa en bra samsung eller Lg.

Alla "okända" märken brukar använda sig av panneler som t.ex Lg eller Samsung. Om du tycker mirrandan duger så ta den , det viktigast är kablarna sen , de gör stor bild skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

men kom igen, var bor du? djupt inne norrlands skogar?

HDTV sänds redan över canal digitals nät, och att fixa en spelare + massa filmer från japan är inte alls svårt....

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds