Projektorproblem: XBOX fungerar, men inte PS2. Hjälp önskas...

Permalänk
Medlem

Projektorproblem: XBOX fungerar, men inte PS2. Hjälp önskas...

Hej!

Jag har XBOX och PS2 kopplat till min hemmabio. XBOX är kopplad med en Joytechkabel som är en S-video->Video composit med digitalt ljud och PS2:an är kopplad med orignalkabel.

På tv är det ljud på både bild XBOX och PS2, men startar jag projektor så får jag bild på XBOX, men inte på PS2:an. Då står det no signal trots att det är kopplat på samma sätt.

Kan det lösas med att jag köper en annan kabel? Webhallen har t.ex. massor med kablar. 300 kr kan jag utan problem betala för att få bild på projektorn.

Alla ideér är välkomna.

En fråga till. Om jag köper en video med två scartkablar, hur ska jag då koppla antennkabeln, scartkablarna för att jag ska kunna se tv på projektorn?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Vad är det för projektor?

Och vad har den för ingångar?

Permalänk
Medlem

Dr Cain:
Epson EMP-TW10H. Den är kopplad till video ut på min hemmabio. Det fungerar XBOX, men inte med PS2.

Hemmabion har två video in, en video ut. Sen har den scart som går till tv:n. Jag kan se och höra XBOX och PS2 på teven samt se film (via DVD:n i hemmabion). På projektorn kan jag se XBOX och film (via DVD:n i hemmabion), men inte PS2.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TW10H har VGA/Komponent/RGB/Komposit/S-video ingång..

RGB kopplas in genom att ansluta till komponent ingången & synk signalen till komposit ingången.

Hur är PS2:an kopplad till projektorn?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

skruvis:
Nej. Projektorn är kopplad till min hemmabio. XBOX är kopplad till min hemmabio med liksom PS2. Sen väljer jag Video 2 för XBOX, Video 1 för PS2. Då kan jag kolla på teven.

Dock så kan jag se PS2 på teven, men inte på projektorn. XBOX kan jag se både på teve och projektor.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad händer om du byter ingång mellan Xbox & PS2?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

skruvis:
Tror mig. Det orkar jag inte. Det är så trångt i hyllan att jag knappt får in mitt huvud och jag orkar inte dra ut alla kablar för att ändra två-tre kablar.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad kör du för kabel till projen?

Permalänk
Medlem

Dr Cain:
Komposit. Det är det enda min hemmabio har.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ojdå, det är inte bra alls, fixa komponent eller svideo iallafall.
Du kan ju köpa en videoväxel tex, joytech säljer ju en som är ganska billig.
Dock kanske man inte får någon OSD om din hemmabio har sådan.

Permalänk
Medlem

Dr Cain:
Min hemmabio är bra då den är regionsfri och klarar DVD+-R(W). Den var dessutom ca 3000-5000 kr billigare än i Sverige så det var ett lätt köp. Det enda negativa med den är att den saknar s-video eller komponent.

Jag tror inte det blir bättre av att ha en kabel som är komponent->komposit.

Jag är trots allt rätt glad att jag har det här. Inte många i min ålder har möjligthet att köpa det här för pengar de tjänat själva, men så jobbade jag också som ett djur en hel sommar.

Min dröm är så klart att uppgradera mig, men det kommer senare.

I alla fall, hur fungerade nu med Joytech, tror du en sådan kabel kan hjälpa? Jag har en vanlig 10 meter kompositkabel nu. Projektor och hemmabio står på två olika sidor av rummet.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Altså jag menar kabel + audio/videoväxel.. ingen konvertering via hemabion alls. Dock blir det en fjärrkontroll till att hålla reda på.

http://www.joytech.net/products.php?section=viewprod&productI...
denna tex, den kan växla komponent och lite andra källor. Kompositvideo ger ju riktigt värdelös bild jämfört med komponentvideo, och det är synd att mata en projektor med det.

Dom hemmabio/dvdspelare har inte inbyggd svideo iallafall då?

Permalänk
Medlem

Komposit till en TW10H är inte att rekomendera.. S-video däremot ger faktiskt en bra bild men komponent ger lite bättre.. men s-video fungerar faktiskt förvånansvärt bra.. & ja jag har själv en TW10H.. ska man köra på vga ingången så kräver det en HQ kabel & ingen skitnonamekabel från kjell&co..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skruvis:
Jag har köpt min från Kjell.

Tyvärr har jag inte s-video på min hemmabio, så komposit är det enda jag kan välja. Jag tror inte s-video från projektorn med s-video->kompoistingång till hemmabion gör någon skillnad.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
skruvis:
Jag har köpt min från Kjell.

Tyvärr har jag inte s-video på min hemmabio, så komposit är det enda jag kan välja. Jag tror inte s-video från projektorn med s-video->kompoistingång till hemmabion gör någon skillnad.

MrRunaway

Självklart blir det ingen skillnad om du skall hålla på och konvertera mellan formaten.
Men däremot kommer du få bättre bild (bild över huvudtaget i PS2-fallet) på dina spelkonsoller om du köper en AV-Växel och kör Komponent eller Svideo hela vägen.

Permalänk
Medlem

Dr Cain;
Nu förstår jag inte vad du menar med AV-växel? Jag har ju bild på XBOX (där har jag en Joytech-kabel), men inte på PS2:an.

Problemet är att allt måste ju kopplas till hemmabion som är en Sony DAV-SC6. Och den har inte komponent eller s-video tyvärr.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

hmmpff... den har RGB ut så kör på det till projjen...din hemmabio anläggning alltså!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skruvis:
Och sen XBOX och PS2 till den med? Det ser rätt hett ut och det kan jag köpa nästa månad i så fall om jag håller in lite denna och nästa.

En sak jag gärna gjort är att ha sett tv på projektorn, men det går kanske inte med den? Det behövs väl video för det?

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway

En sak jag gärna gjort är att ha sett tv på projektorn, men det går kanske inte med den? Det behövs väl video för det?

MrRunaway

En digitalbox kanske

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skruvis:
Går det inte med video med två scartkontakter? Typ att man kopplar antennkabeln till videon och videon till något annat och sen tv till något och så har man bild på både tv, projektor och kan se XBOX och PS2 på allt. Snurrigt och bra va? Jag har försökt, men misslyckades. Och nu står det bara still så jag kommer inte ens på hur jag bör koppla.

EDIT:
Den här är 300 kr dyrare eklusive frakt, men den är lite hetare.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=39959&ref=Pricerunner&td...

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MrRunaway: den är inte så mkt bättre, färre optiska lite annat skräp. Då är det bättre att fixa efterföljaren som kan växla Komponentvideo och köra det direkt till projetorn.

I annatfall kan du koppla Svideo eller RGB-Scart upp till projen med den som går för 500 kr som skruvis länkade till.

Permalänk
Medlem

Dr Cain:
Fast jag skulle vilja ha två optiska ljudingångar och det finns två på den jag visade.

MrRunaway

Visa signatur