Bredbandsbolagets telefoni - erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolagets telefoni - erfarenhet?

Någon som har erfarenhet av detta?

BB har ett erbjudande om att få detta utan månadsavgift om man har ett mobiltelefonabonnemang hos Telenor. Telefonen kopplas in på en särskild port på mitt Xavi 5222 modem (jag är redan bredbandskund hos BB).

Hur fungerar det jämfört med Telia? Driftstörningar? Ljudkvalitet? Jag vet att det inte går att ringa vid strömavbrott.

Permalänk
Medlem

Re: Bredbandsbolagets telefoni - erfarenhet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av John_J
Någon som har erfarenhet av detta?

BB har ett erbjudande om att få detta utan månadsavgift om man har ett mobiltelefonabonnemang hos Telenor. Telefonen kopplas in på en särskild port på mitt Xavi 5222 modem (jag är redan bredbandskund hos BB).

Hur fungerar det jämfört med Telia? Driftstörningar? Ljudkvalitet? Jag vet att det inte går att ringa vid strömavbrott.

Har haft BBB telefoni under några år, ljudkvaliten är precis som vanlig telefoni det märks ingen skillnad alls.

Skillnaden hittar du som du redan berört i driftstörningar. Bredbandet går ner ibland och då gör ju självklart telefonin det också, även om det ju är ganska sällan detta händer (hos mig i alla fall).

För mig finns det egentligen bara ett skäl till att INTE välja IP-telefoni i dagens läge och det är om du är gammal och/eller har personlarm kopplat till telefonin, då är det extremt viktigt att ha närmare 100% uptime på telefonin naturligtvis. För mig och många andra så kan man de där få gångerna per år då uppkopplingen ligger nere i regel bruka sin mobil istället.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

jag har BBB IP-telefoni sen mitten av juli, har funkat klockrent!
Inga märkbara störningar och inga avbrott (som jag märkt).

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

Jag hade det i en månad, lyckades inte ringa ett enda samtal, däremot så dog bredbandet helt när man lyfte på luren.

Om någon i sin tur ringde mig så gick ingen signal fram, däremot så dog bredbandet:)

Skickade tillbaka skiten omedelbums.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funfviertel
Jag hade det i en månad, lyckades inte ringa ett enda samtal, däremot så dog bredbandet helt när man lyfte på luren.

Om någon i sin tur ringde mig så gick ingen signal fram, däremot så dog bredbandet:)

Skickade tillbaka skiten omedelbums.

Låter som något är felkopplat - observera att jag absolut inte beskyller dig funfviertel, det kan gott vara feldraget i bostaden exempelvis. Så där kan IP-telefoni/ADSL även spöka om man inte har kopplat i första jacket, men det antar jag att du gjort.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Funkar jättebra för mig (Göteborg). Märker ingen skillnad mot vanlig telefoni.

Permalänk
Medlem

vdsl, har funkat klockrent i 1 år drygt inget att klaga på på telefoni med bb

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

Hur är det om man använder sig av bredband, telefoni och tv genom BBB?

Ska nämligen flytta hemifrån om någon vecka till ett hus med BBB 100. Och jag funderar på om det verkligen är någon direkt märkbar skillnad om man tittar på tv, ringer och tankar samtidigt. Någon som kör med alla tre?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Har haft den i snart 2 år . Fungerar utmärkt. Den har gått ner 2ggr och då gick hela bredbandet ner Det varade bara kort ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Har haft den i snart 2 år . Fungerar utmärkt. Den har gått ner 2ggr och då gick hela bredbandet ner Det varade bara kort ändå.

Det låter som ett bra betyg, men då har du bara tele och bredband? Hur mycket av bandbredden snor det, under ett samtal så att säga?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Ett telefonsamtal tar 10kb/s så inget du märker av.
Dock har jag märkt att när jag maxar linan verkligen fullt ut neråt (ADSL) så kan det bli problem med telefonsamtalen att man kopplas bort eller att man inte hörs överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Hur är det om man använder sig av bredband, telefoni och tv genom BBB?

Ska nämligen flytta hemifrån om någon vecka till ett hus med BBB 100. Och jag funderar på om det verkligen är någon direkt märkbar skillnad om man tittar på tv, ringer och tankar samtidigt. Någon som kör med alla tre?

Jag har 24/1 ADSL i Malmö med telefoni, tv och naturligtvis bredband. Har inga problem med något av det. Spelar mycket, har tv:n igång i princip alltid och upplever aldrig några problem annat än när det är någon driftstörning. Jag är mycket nöjd!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Jag har 24/1 ADSL i Malmö med telefoni, tv och naturligtvis bredband. Har inga problem med något av det. Spelar mycket, har tv:n igång i princip alltid och upplever aldrig några problem annat än när det är någon driftstörning. Jag är mycket nöjd!

Underbart, precis vad jag ville höra! Tjänar ni något på att ha alla tre sammlade hos BBB?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Ja det gör man, man tjänar på det.
Jag pröjsar 428kr. för Bredband + Tele. Jag ringer inte så mycket men kan tillkomma nån krona för tele.
Bredband är 24/1.
funkar lika bra som Telia, för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Har haft massa problem med telefonin. Den slutar fungera, ibland får jag upp att jag måste registrera den (som man får första gången) sen får jag upptaget signal, har haft det i 3 veckor nu. Har definitivt inte tjänat på det, att sitta i BBB's telefon kö på mobil är inte billigt, dessutom har jag varit utan telefon i sammanlaggt två månader utan att få ersättning för det.

När jag sen ringer och säger felet, så säger dom bara ok, så funkar den två sekunder senare, säger inte vad som är fel.

Visa signatur

Ovanstående text innehåller endast medvetna stavfel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mushr00m
Har haft massa problem med telefonin. Den slutar fungera, ibland får jag upp att jag måste registrera den (som man får första gången) sen får jag upptaget signal, har haft det i 3 veckor nu. Har definitivt inte tjänat på det, att sitta i BBB's telefon kö på mobil är inte billigt, dessutom har jag varit utan telefon i sammanlaggt två månader utan att få ersättning för det.

När jag sen ringer och säger felet, så säger dom bara ok, så funkar den två sekunder senare, säger inte vad som är fel.

Får hålla tummarna då, har bestämt mig för att ha bredband, telefoni och tv genom bredbandsbolagets bredbands anslutning. Huvudsakligen för att det blir så enkelt, hoppas jag. Sen blev det ruskigt billigt, runt 400kr får jag betala totalt för alla 3.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mushr00m

Hej
Kommer ihåg att jag hade strul första 2 veckor. Ungefär som du beskriver men sen dess har det funkat utmärkt i snart 2 år.

Permalänk
Medlem

Det är SJUUKT stor skillnad på att ha deras fiber bredband och ha telefonin till det och att ha adsl med telefoni.

Jag själv har fiber och har haft problem EN gång under 2års tid. Detta var pga något miffo på vägvärket grävde av en kabel.

Men polaren har BBB VDSL (och telefoni), han har inte heller haft något strul med sin telefoni vad jag vet. Han har haft det under ca 2år vad jag kommer ihåg.

Så enligt mig får dom bra kritik. Men har hört många skräckexempel när folk har haft deras vanliga ADSL och telefoni. Men det är ju bara skräckexemplerna man hör....

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Det är SJUUKT stor skillnad på att ha deras fiber bredband och ha telefonin till det och att ha adsl med telefoni.

Jag själv har fiber och har haft problem EN gång under 2års tid. Detta var pga något miffo på vägvärket grävde av en kabel.

Hehe, då kan jag verkligen hoppas då.

Och speciellt på att ingen nöt ska sabba linan fysiskt.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Får hålla tummarna då, har bestämt mig för att ha bredband, telefoni och tv genom bredbandsbolagets bredbands anslutning. Huvudsakligen för att det blir så enkelt, hoppas jag. Sen blev det ruskigt billigt, runt 400kr får jag betala totalt för alla 3.

400kr är väl billigt. Själv bet. jag 428kr. för Bredband + Tele.
Får väl leta upp sånt erbjudande som du har. Länka gärna.
Jag hittar inte nåt erbjudande där dom har alla 3 paket. Får väl ringa til kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Citat:

400kr är väl billigt. Själv bet. jag 428kr. för Bredband + Tele.
Får väl leta upp sånt erbjudande som du har. Länka gärna.
Jag hittar inte nåt erbjudande där dom har alla 3 paket. Får väl ringa til kundtjänst.

Det är ruskigt billigt med tanke på att jag betalar lite över fyra hundra för mitt 24Mbit adsl hos Telia. Plus att jag betalar 125kr i månadsavgift för telen, och ringer dyrt utöver det.

Tyvärr så finns det inga paket på deras hemsida, så jag ringde till kundservice. Dels så har de avtal med HSB som gör att dessa hus får billigare bredband, men jag är student och den rabatten var lika stor så jag tror jag kör på student rabatten. Så jag får betala, tvåhundra någonting, för 8Mbit adsl men jag får 100/10Mbit fast lina. Plus 90 kr för tv och 90 kr för tele. Plus att jag kunde behålla mitt nuvarande nummer som jag verkligen gillar.

Men, jag insåg just ett problem, min router klarar bara av 25Mbit i throughput, WAN => LAN. Det är ju helt klart godkännt, men lite waste när man har en lina på 100Mbit så vill man ju utnyttja det.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

TEXT

Hehe mina student dagar är förbi förlänge sen.
Grattis du har fått ett mycket bra och prisvärt paket. Går inte hitta billigare.
Aja får väl ringa till kundtjänst och kolla vad man kan få som en gammal BBB kund. ;=

Lycka till och njut av ditt fina paket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe mina student dagar är förbi förlänge sen.
Grattis du har fått ett mycket bra och prisvärt paket. Går inte hitta billigare.
Aja får väl ringa till kundtjänst och kolla vad man kan få som en gammal BBB kund. ;=

Lycka till och njut av ditt fina paket.

Tackar och lycka till, om inte annat så borde de vara lite hygglo, men man vet aldrig med ISP slödder.

Visa signatur

En fisk...