På jakt efter en laptopanvändare som sysslar med 3D-modellering!

Permalänk
Medlem

Tvivlar jag på, speciellt då det tar betydligt längre att rendera varje frame än det tar att skriva den till hårddisk. Förutsätter något sånär komplex rendering då Men en 5400 disk är ju att rekommendera för generellt kvickare användande, skiljer väl inte speciellt mycket i pengar?

Permalänk

Nja problemet är snarare att jag inte hittar någon dator med de specs jag vill ha med en 5400 disk. :<

Alla verkar ha 4200

Permalänk
Medlem

Du kan ju säkert lätt köpa en och byta? Eller så köra på en extern hd över firewire
Som systemdisk räcker 4200 iaf, körde jag i tre år utan problem. Som jag skrev innan tror jag inte iheller att det kommer påverka renderingstider.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Du kan ju säkert lätt köpa en och byta? Eller så köra på en extern hd över firewire
Som systemdisk räcker 4200 iaf, körde jag i tre år utan problem. Som jag skrev innan tror jag inte iheller att det kommer påverka renderingstider.

Sant, bra poäng!

EDIT:

Kikar just nu på denna

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/658207/...

priset är lite i överkant, men vad gör man

Permalänk
Medlem

lite dyr kanske... men verkar rätt sexig....

fin storlek och 1,5 GB i minne...

det där med 4200 varvs disk stör mest vid boot on och vid start av stora program... tar lite tid att starta windows/programmet bara... väl inne så används ramminnet mer till åtkomst än hdd...

graffet verkar ju iaf vara ett fristående kort utveckalt ifrån 6400... så det borde ju palla... inte riktigt lika fett som mitt x700 mao men borde funka fint för våra renderingsbehov.... plus att du slipper släpa runt på 15,4".... men har ändå samma upplösning...

verkar reko!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quakerzoom
Sant, bra poäng!

EDIT:

Kikar just nu på denna

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/658207/...

priset är lite i överkant, men vad gör man

Sa du inte att detta grafikkortet var lite klent?

"Quadro NVS 110 (har 64 MB eget minne och kan om man vill låna mer minne från internminnena (upp till 192 MB extra))"

Den datorn du länkade till har ett "NVIDIA Geforce Go 7400 TurboCache 256MB" GPU, det är sämre än Quadro NVS 110 kortet om jag förstått det rätt. Det är iaf 64MB eget minne / 192MB extra på den med (eller 128/128, baserat på hur TurboCachen fungerar på kortet).

Bara en liten notis

Ska själv köpa en dator för 3D-modellering och jag hade inte tänkt ta ngt under ett ATI X1600 eller GeForce Go7600 kort.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
Sa du inte att detta grafikkortet var lite klent?

"Quadro NVS 110 (har 64 MB eget minne och kan om man vill låna mer minne från internminnena (upp till 192 MB extra))"

Den datorn du länkade till har ett "NVIDIA Geforce Go 7400 TurboCache 256MB" GPU, det är sämre än Quadro NVS 110 kortet om jag förstått det rätt. Det är iaf 64MB eget minne / 192MB extra på den med (eller 128/128, baserat på hur TurboCachen fungerar på kortet).

Bara en liten notis

Ska själv köpa en dator för 3D-modellering och jag hade inte tänkt ta ngt under ett ATI X1600 eller GeForce Go7600 kort.

Men kan du inte då försöka hitta en dator med dessa specs:

CPU: 1.8ghz+
RAM: 1024mb+
HDD: 80 GB+
GFX: GF Go7600
Skärm 13-14"

edit:
Vad säger ni om denna då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=53812&ref=Prisjakt

ja jag vet, 15"

Permalänk
Inaktiv

har själv en F3Ja
och jag kan se en antydan till grafikproblemet nån refererade till...dock tycker jag att resten av prestandan väger upp ex. SATA disk, snabbare minne än i A6 och högre upplöst skärm. grafikkortet är fortfarande krafigt och i spel tycker inte jag att de märks iaf.

Permalänk
Medlem

Dell M90 är ju det bästa du får till Cad m.m.

Har en dell 9400 med 1600 kortet. har inte märkt några problem med skärm m.m. som på bilden du visa!.

Funkar utmärkt

Permalänk
Medlem

Nu så....

Om man har lite is i magen och har tid att vænta en vænda så dyker væl den hær upp i Sverige...

Då ska det væl iaf gå att plocka med sig sin arbetsstation...

http://usa.asus.com/news_show.aspx?id=4251

Ha det gøtt!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
Nu så....

Om man har lite is i magen och har tid att vænta en vænda så dyker væl den hær upp i Sverige...

Då ska det væl iaf gå att plocka med sig sin arbetsstation...

http://usa.asus.com/news_show.aspx?id=4251

Ha det gøtt!

Satan vad den kommer bli varm.

Jag har ivf. köpt mig en HP Pavilion dv8377ea nu. Helnöjd, den är perfekt!.

Permalänk
Medlem

Skönt att höra
Inga tangentbordsproblem? Hmm... hade sparat 9000:- på att köpa den, dom pengarna hade jag kunnat ha _JÄVLIGT_ mycket roligare för... nåja, prylb*g som man är så får man väl helt enkelt svälja

Permalänk
Citat:

Skönt att höra
Inga tangentbordsproblem? Hmm... hade sparat 9000:- på att köpa den, dom pengarna hade jag kunnat ha _JÄVLIGT_ mycket roligare för... nåja, prylb*g som man är så får man väl helt enkelt svälja

Inte vad jag har märkt, hur skulle dessa yttra sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quakerzoom
Inte vad jag har märkt, hur skulle dessa yttra sig?

Knapptryckningar registreras inte. Upplevelsen skulle väl vara "nu missade jag knappen", men i sjävla verket är det datorn som missar den. Det finns även rapporter om låsta caps t.ex.

Permalänk
Citat:

Knapptryckningar registreras inte. Upplevelsen skulle väl vara "nu missade jag knappen", men i sjävla verket är det datorn som missar den. Det finns även rapporter om låsta caps t.ex.

Ska testa skriva en uppsats sen för att undersöka problemet. Jag skrev tre rader i notepad i 1440res utan problem nyss iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
har själv en F3Ja
och jag kan se en antydan till grafikproblemet nån refererade till...dock tycker jag att resten av prestandan väger upp ex. SATA disk, snabbare minne än i A6 och högre upplöst skärm. grafikkortet är fortfarande krafigt och i spel tycker inte jag att de märks iaf.

ser du rutan på http://www.tozz.org/asus/ , är nämligen intresserad av en F3Ja men jag gillar inte det där med graffikkorts problemet.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smekt-Burkmat^
ser du rutan på http://www.tozz.org/asus/ , är nämligen intresserad av en F3Ja men jag gillar inte det där med graffikkorts problemet.

japp de gör jag!...men de ändras väldigt mycket från vilken vinkel man betraktar skärmen...men rakt framifrån är de inge problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
vilken skola har du börjat på?

jag kör med acer aspire 5024 och mitt archicad funkar fint med det... klart det är inte som att sitta på en stationär mac g5:a... men det funkar bra! enda nackdelen med dessa burkar är att byggkvalitén inte är den bästa... men är du rädd om din dator och har en stadig datorväska till den så ska det inte vara några problem...

har haft min 5024 i ett halvår nu och jag är nöjd...

det har kommit en grymt uppdaterad version som är grymt prisvärd nu!

http://www.inet.se/Datorer/Baerbara-datorer/Acer-Aspire-5112W...

så får du gott om pengar över till tillbehör... tex en ordentlig stationär skärm att ha hemma vilket inte är helt fel... (apples cinema display 20" tex...)

det är vad jag skulle gjort iaf...

lycka till och ha det gött!

Kan rekomondera den forna 5024 också, har haft min i ett år, inga problem direkt.. byggkvalitén kan ju diskuteras, men för mig så fanns det inget annat då, mest prestanda/grafik-prestanda för pengarna. Kör archicad, solidworks, autoCAD och rhino i princip dagligen funkar helt okej. Har dock uppgraderat minnet till 2 GB PC3200 DDR, satt 1 GB PC2700.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
japp de gör jag!...men de ändras väldigt mycket från vilken vinkel man betraktar skärmen...men rakt framifrån är de inge problem

Bra det, det är ju framförallt den som sitter vid datorn som skall se det !!

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Citat:

Har börjat märka av det nu. Jävla skit vad arg jag är.

Är så sjukt nöjd med den utöver detta. Vetefan hur jag ska göra nu, om jag ska skicka tillbaka den ända tills jag får ett bra exemplar eller om jag ska ta tillbaka pengarna och försöka hitta något annat...

Känns lite tråkigt i och med att dess design är så jävla fin :<