Uppgradera din Nokia via nätet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Idag när jag sökte efter uppdateringar via min N80 och enhetshanteraren så hittades en uppdatering (vilket det inte gjort tidigare) på ca 1 meg. Jag laddade ner och uppdaterade. Mobilen startade om och nu fungerar den som vanligt. Inget var borta. Versionsnumret har heller inte ändrats. Någon som kan ha någon info om vad det var för uppdatering?

Kan ju varit en patchfil bara. Släpps sådana ibland i väntan på en major FW.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Kan ju varit en patchfil bara. Släpps sådana ibland i väntan på en major FW.

Ja, antagligen. Kom en ny idag igen på 1.2 meg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, antagligen. Kom en ny idag igen på 1.2 meg.

Det lär inte vara en patch iallafall. Menar du att FW numret är identiskt med tidigare??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det lär inte vara en patch iallafall. Menar du att FW numret är identiskt med tidigare??

Stämmer.
Den förra var också på 1,2 meg nånting.
Mobilen laddar ner, startar om, installerar och sen startar den om igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Stämmer.
Den förra var också på 1,2 meg nånting.
Mobilen laddar ner, startar om, installerar och sen startar den om igen.

Jag tog också hem den häromdagen (samma versionsnummer som tidigare). Det ska tydligen finnas en v. 4.0623.0.42 att hämta via FOTA, men jag har aldrig sett till den. Ändringarna i den ligger mest i fixar för slö SMS-sändning, har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Jag tog också hem den häromdagen (samma versionsnummer som tidigare). Det ska tydligen finnas en v. 4.0623.0.42 att hämta via FOTA, men jag har aldrig sett till den. Ändringarna i den ligger mest i fixar för slö SMS-sändning, har jag för mig.

Skumt. En vän till mig med N80 tog hem och fick ändrat versionsnummer, alltså det du skriver. Kan det bero på operatör? Ansluter man mot någon speciell server som är samma oavsett operatör eller?

Själv har jag sålt min N73a och kör 6233 ett tag tills ny farliga saker släpps hähä

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har 4.0623.0.42. Det har jag haft sen jag uppgraderade mobilen via programmet precis när det kom stöd för N80. Då kvittar ju även operatör. Antar dock att det är samma server även vid FOTA.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag har 4.0623.0.42. Det har jag haft sen jag uppgraderade mobilen via programmet precis när det kom stöd för N80. Då kvittar ju även operatör. Antar dock att det är samma server även vid FOTA.

Eh, jaha? Jag fick bara hem v. 4.0623.0.41 den vägen också och forfarande hittas inga nya versioner. Lite skumt detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Eh, jaha? Jag fick bara hem v. 4.0623.0.41 den vägen också och forfarande hittas inga nya versioner. Lite skumt detta.

Ni kör båda unbrandade lurar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, min är unbrandad iaf. Köpt kontant utan något krav på operatör.
Kan det ha varit så att Nokia drog tillbaka en uppdatering som jag fick ner innan de gjorde det?

Kanel: Testa att köra uppgraderingen en gång till kanske? Trots att den säger att du har senaste. Trist att allt försvinner men man kan ju ta backup.

Permalänk
Medlem

Och testa att starta om den och anslut igen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Köpt i Teliabutiken, men har inte sett något som liknar branding i luren.

Citat:

Kanel: Testa att köra uppgraderingen en gång till kanske? Trots att den säger att du har senaste. Trist att allt försvinner men man kan ju ta backup.

Tja, det kan jag ju testa. Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Köpt i Teliabutiken, men har inte sett något som liknar branding i luren.

Tja, det kan jag ju testa. Återkommer med resultat.

Ni kan ju jämföra produktkoden som står på skylten under batteriet. Bör vara samma om ni har unbrandad båda två. Produktkoden är den kortaste kombinationen siffror.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni kan ju jämföra produktkoden som står på skylten under batteriet. Bör vara samma om ni har unbrandad båda två. Produktkoden är den kortaste kombinationen siffror.

Type RM-92 Model: N80-1
Code 0527397

Kolla:
http://www.symbian-freak.com/quides/firmware/logs/n80_new_fir...
Information angående .42

Här är informationen om .41
http://www.symbian-freak.com/quides/firmware/logs/n80_new_fir...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Type RM-92 Model: N80-1
Code 0527397

Code 0526966 här

Edit: Nu hittade jag faktiskt .42 via FOTA. Har dock för lite batteri för att våga mig på uppgradering just nu.

Edit 2: Självklart hittas inga uppdateringar nu när jag laddat...

Permalänk

Jag testade att uppgradera via FOTA den 27'nde oktober och då fick jag ner .42 =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Code 0526966 här

Edit: Nu hittade jag faktiskt .42 via FOTA. Har dock för lite batteri för att våga mig på uppgradering just nu.

Edit 2: Självklart hittas inga uppdateringar nu när jag laddat...

Hmm, hur kan det vara så att den hittar ibland bara?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

You tell me

Hur som helst, imorse innan jag smet till jobbet lyckades jag uppgradera till .42.

Permalänk
Medlem
Citat:

Olika servrar?
Den kanske väljer olika servrar för att inte överbelasta en och samma.

Permalänk
Medlem

Jag har krånglat till det ganska ordentligt för mig själv.

Jag ändrade produktkoden till en som går att uppdatera med, satte i laddaren och USB-adaptern i telefonen och satte sedan igång uppdatering av min Nokia N73 (3-brandad).
När ungefär 90% av uppdateringen är genomförd stendör telefonen och uppdateringsprogramvaran ber mig ta ur batteriet, jag låter programmet stå en i 2-3 timmar i hopp om att telefonen ska återhämta sig, sedan startar jag om telefonen men inget händer, inte heller fick jag kontakt via knapparna.

jag kopplar efter några timmar loss USB-adaptern och tar ur batteriet för att sedan stoppa i det igen, eftersom inget har förändrats och "Nokia Updating Service" ger mig fortfarande samma meddelande.. nu är telefonen helt död och jag får inget liv i den.. vad kan jag göra? kan den räddas? :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfan
Jag har krånglat till det ganska ordentligt för mig själv.

Jag ändrade produktkoden till en som går att uppdatera med, satte i laddaren och USB-adaptern i telefonen och satte sedan igång uppdatering av min Nokia N73 (3-brandad).
När ungefär 90% av uppdateringen är genomförd stendör telefonen och uppdateringsprogramvaran ber mig ta ur batteriet, jag låter programmet stå en i 2-3 timmar i hopp om att telefonen ska återhämta sig, sedan startar jag om telefonen men inget händer, inte heller fick jag kontakt via knapparna.

jag kopplar efter några timmar loss USB-adaptern och tar ur batteriet för att sedan stoppa i det igen, eftersom inget har förändrats och "Nokia Updating Service" ger mig fortfarande samma meddelande.. nu är telefonen helt död och jag får inget liv i den.. vad kan jag göra? kan den räddas? :/

Lämna in den på service är enda sättet.

Permalänk
Medlem

tack för svaret, jag har gått igenom förloppet i skallen tusentals gånger nu, och det enda jag kan komma att tänka på är att USB-adaptern ibland har haft en tendens till att glappa om man petar på den förut, men jag har inte haft det problemet på sistonde.. hoppas verkligen att den går att rädda, för min garanti borde väl vara uppeldad o rökt vid det här laget?

Visa signatur

OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är några större fel, lämnar du den till en "riktig" service butik lär de flasha om den omgående.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

allright, jag har ett nokia service center 2 mil härifrån som jag kan åka o hälsa på, antagligen kan de väl åtgärda problemet..

Visa signatur

Permalänk

Köpte en N80, var lite klåfingrig och ville testa uppdateringsprogrammet. Följde alla anvisningar men det slutade abrubt med "Software Update Failed". Telefonen dog, lämnade in den till affären jag köpte den ifrån men de kunde inte få liv i den så nu är den skickar till Nokia och kommer tillbaka om ~2 veckor. Kul, fick ha telefonen i 1 timme. Nästa lur blir nog inte en Nokia.

Permalänk

Uppdaterade min N70 idag, inga problem, får se om man märker någon skillnad...

Visa signatur

Workstation: Seasonic S12 500W :: Athlon XP 2200 :: SOYO KT400 MB DUP :: 1,5 Gb RAM :: 2 x 120 Gb HDD :: Radeon 9600 PRO :: SoundBlaster X-fi :: SONY SDM-HS95P :: Logitech DiNovo :: Logitech Z-5500

Laptop: MacBook 2.0 GHz, 2048 Mb RAM, 80 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toody
Jag uppdaterade min tre-brandade N70 igår. Det funkade bra, men det är inget för den hjärtsvage.

Programmet hittade min telefon utan problem och sa att det fanns nyare firmware att installera. Jag startade uppdateringen och tänkte att det var bäst att låta programet jobba i fred medans den uppdaterade telefonen, så jag satte min vid tv'n istället. Efter 10min går jag tillbaka till datorn och möts av texten man inte vill se, "Uppdate Failed". Telefonen är avstängd och visar inga livstecken när jag försöker starta den. Det är nu som hjärtat börjar slå lite hårdare och jag undrar om jag har dödat min telefon.

Jag får snilleblixten att plocka ur och sätta i batteriet. Nu fick jag livsteken ifrån telefonen som börjar boota. När telefonen väl var igång så märker jag att uppdateringen inte alls var misslyckad, mjukvaran är ändrad från v2 till V5 och allt verkar funka precis som det ska fast lite bättre än förut.

Hände samma för mig när jag provade för någon dag sedan.
Provade dock i windows via vmware då jag kör linux, vet inte hur smart det var. Vågar dock inte prova igen. Men det är ju jobbigt att installera ett nytt windows bara för att prova där.

Citat:

Det finns ett SC här i Uppsala. När jag pratade med dem härom veckan sa de att det brukar/kommer ta fyra dagar att uppgradera.

Vart ligger den? Är det vid vaksala torg nånstans?

När man tar backup på mobilen och återställer den efter uppgradering. Återställs plånboken också, eller blir den raderad? Har en nokia 6680 om det påverkar.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Vart ligger den? Är det vid vaksala torg nånstans?

Sylveniusgatan, Fyrislund, mittemot vattentornet på andra sidan Tycho Hedén. Radiosystem Bertil Åhs AB
http://tinyurl.com/yfmhgd
http://www.nokia.se/support/repair/service.php