Permalänk

Nu tyckte jag att min temps var höga, men vissa verkar ha ännu större problem. Läxan jag lärde mig efter otaliga omsättningar av min E6600 var att det är bättre att slänga på för mycket än för litet termisk pasta. Eftersom det verkar vara så vanligt med ojämna heatspreaders så kan "tunt lager"-tekniken ge upphov till ofyllda håligheter; på samma sätt kan en för liten klick i mitten som man sedan trycker ut ge för dålig täckning då för mycket av av pastan hamnar i håligheter.

De gånger som jag fick lägst temperaturer (läs: inte totalt misslyckade omsättningar) så hade jag helt enkelt en ordentlig klick (kanske 2-3 riskorn eller vad det nu är man jämför med) i mitten; ihop med att jag höll ordentligt tryck på flänsen och vickade en hel del så borde nästan all överflödig pasta ha hamnat på sidorna (även om den mängden verkar vara ganska liten trots allt).

Permalänk
Medlem

har provat med både lite måttligt och mycket pasta utan större skillnad. ska kolla mailen och se om jag fått något vettigt svar av någon.

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk
Medlem

En del får ju en cpu som har en kass heastspreader som inte är jämn alls, det enda som hjälper för dom är att slipa till den, vilket medöfr att man tappar garantin.

Permalänk

Ja ni hur ska man ta detta problem har högs temps med köpte en arctic cooler pro o satte på men inte en grad mindre... drog då på en 90mm med gummisnoddar på kylaren då gick tempen ned 8c... vilken kylare ska man ha till conroe????

Ett jetplans kylare?? för den ska hålla sej på en bra temp?

Har asus pb5-w conroe E6300

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz (oklockad) och ett Asus P5B, och CPUn idlar i 50 grader (enligt Motherboard Monitor och Ai-suite). Kör med Zalman CNPS7700-AICu, men kylflänsarna är inte direkt varma. Kylaren går att vicka/vrida lite på, så jag undrar om den kanske har lite dålig kontakt. Borde jag testa att byta till boxed-kylaren?

Permalänk

Skulle ett nytt chipset kylare sänka tempen?

Permalänk
Medlem

Min E6600 400*8@3200mhz 1.375 Vcore idlar på runt 47-48 och fulload på runt 62~64 (Mätt i TAT). Detta med en Scythe Infinity.

Temperaturerna kan komma att sänkas lite för jag har nyss installerat infinityn och kylpastan har inte körts in än.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Är det endast P5B-deluxe som har problem med tempen eller vanliga P5B också?

Permalänk

Kör med p5b-w deluxe...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoohoomoo
Är det endast P5B-deluxe som har problem med tempen eller vanliga P5B också?

Personligen tror jag inte att det är moderkortet som har problem med värmen.....

Dålig kylning pga felmontrerad kylfläns eller en väldigt dålig eller defekt kylfläns eller en dålig heatspreader på cpu:n, eller en kombination av ovan.

Permalänk
Medlem

jag kör ett P5W DH Deluxe. Jag håller med semjonov tror inte det är moderkortet som är boven i dramat. Jag kör ju nu med stockkylare och jag misstänker att den kan vara defekt på något sätt eftersom jag monterat om den flera gånger och bytt kylpasta.

Jag ska köpa en ny CPU fläkt så fort jag hittar någon av de modeller jag vill ha. Så får jag se om det blir någon skillnad på systemet. Hoppas det iaf.

Är lite grinig över ett system som kostat mig 16-17 000 sen går det så jävla varmt att jag inte ens vågar göra något med det.

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk

Jag håller med faktiskt vad ska man göra RMA Kortet Ooch cpun lr vad??? för jag har ny kylare men den e lika varm endå lite trist visst jag hade ej sagt nåt om dom gick varma som dom gamla p4orna...

Men men lite tips och råd vore schysst... har fått ner min temp till 40c idle i alla fall... men då med ghetto mood 90mm fläkt fast satt med gummisnoddar på kylflänsen på min arctic cooler pro

Permalänk

En Thermaltake BT blåser rakt ner mot CPUn. Du har rätt i att det borde kunna bli konstiga luftflöden med en cpu kylare som jobbar/blåser på andra sätt. Men tillsammans med en BT fungerar en fläkt på sidoluckan väldigt bra, varje fall för mig. Speciellt med tanke på att en BT inte kyler så bra på mb komponenterna runt omkring cpu'n (kylan blir ganska koncentrerad mot cpu'n).

Som jag skrev, P5W ger alltid användare höga mb värden orginal. Med den här tysta adda 92 mm fläkten fick jag ner värdena ca 10 grader direkt. En väldigt enkelt & snabb lösning.

Dina problem hade kanske mer att göra med CPUn? Jag får mycket god kylning med en Thermaltake BT. En BT gör att jag kan klocka upp till 3,4ghz med min E6600 (med vcore 1,3875) med temp värden under kontroll. Jag får 57-58 grader i TAT på båda kärnorna när jag kör Orthus full load test. (konstant 100 procent cpu belastning). Eftersom jag inte vill gå högre än en coretemp på 60 grader så kommer jag stanna vid 3,4 ghz med nuvarande kylning.

Sist men inte minst, du hade väl inget P5W? Kanske är jag en dålig referens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wejsted
jag har svårt att tro att det kommer bli någon drastisk skillnad. för att jag sätter dit en 92mm fläkt så kommer nog inte min CPU sjunka med 20 grader vilket borde vara mer normalt att ha runt 40.

men visst jag ska prova på det. men blir det inte lite konstigt med en fläkt som blåser mot MB och CPU när CPU har en fläkt som blåser bort ifrån CPU?

eller blåser CPU fläkten emot CPUn?

på tal om överklockning så vill jag göra det men det är inte ett alternativ för mig just nu med tanke på temperaturen.

edit: Har kollat temp med:

AI Booster: CPU 57-58 MB 50
SpeedFan: CPU 58-59 MB 50

detta stämmer rätt bra överrens med BIOS. vid start av datorn och kontroll direkt i bios ligger MB temp runt 35 och CPU runt 42 men stiger på någon minut bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats_epost
En Thermaltake BT blåser rakt ner mot CPUn. Du har rätt i att det borde kunna bli konstiga luftflöden med en cpu kylare som jobbar/blåser på andra sätt. Men tillsammans med en BT fungerar en fläkt på sidoluckan väldigt bra, varje fall för mig. Speciellt med tanke på att en BT inte kyler så bra på mb komponenterna runt omkring cpu'n (kylan blir ganska koncentrerad mot cpu'n).

Som jag skrev, P5W ger alltid användare höga mb värden orginal. Med den här tysta adda 92 mm fläkten fick jag ner värdena ca 10 grader direkt. En väldigt enkelt & snabb lösning.

Dina problem hade kanske mer att göra med CPUn? Jag får mycket god kylning med en Thermaltake BT. En BT gör att jag kan klocka upp till 3,4ghz med min E6600 (med vcore 1,3875) med temp värden under kontroll. Jag får 57-58 grader i TAT på båda kärnorna när jag kör Orthus full load test. (konstant 100 procent cpu belastning). Eftersom jag inte vill gå högre än en coretemp på 60 grader så kommer jag stanna vid 3,4 ghz med nuvarande kylning.

Sist men inte minst, du hade väl inget P5W? Kanske är jag en dålig referens.

Jo då jag kör med ett P5W DH Deluxe.

ska kolla om jag hitta en BT under dagen så ska jag testa med lite nya fläktar i datorn.

edit:

Hej!

Alla dessa temperatuer, är de under Idle eller under Load? och vad är din rumstemperatur?

Det skulle kunna vara en tempsensor på moderkortet som rapporterar fel, testa med denna: http://www.thecoolest.zerobrains.com/Hidden_Stuff/CoreTemp.zi...

Aktivera även Speedstep i BIOS.

--
Med Vänliga Hälsningar
Henrik, Komplett.se

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk

Hej,

Jag kör ett P5B-VM i ett Antec Fusion med dubbla 120mm chassifläktar.
Har en oklockad E6600 som jag från början körde stockkylaren på.
Flyttade den en gång och monterade då den med samma pasta utan att byta.

Fick väldigt höga temperaturer typ 55 grader Idle i Probe II och stack snabbt vid last (på fåtal sekunder till 75-80), kände på kylaren och den satt inte helt tight.
Luften i lådan är 22 grader, samma som rummet.
Känns som att de där plastskruvarna är helkassa och att det är väldigt svårt att få dom att klämma åt riktigt och spänna ner. Det är väldigt viktigt att kylaren klämmer åt ordentligt.
När jag fick fast den bättre sjönk temperaturen med 5 grader vid idle trots att jag aldrig bytte pasta.

Jag satte sedan dit en Thermalright XP-120 med Arctic 5 pasta (tunnt och jämt över heatspreadern) som jag kör passivt med chassifläktarna suger ut luft precis bredvid kylaren och flänsarna är riktade mot fläktarna.

Nu har jag ca 48 grader vid idle i Probe 2 och 38 på MB.

Jag har hört att P5B/Probe2 har problem med mätningen av CPU'n därför testade jag TAT.exe vilket många rekommenderat och där har jag nu idle 40/41 på core'n och ca 59 grader vid 100% load i TAT. Detta är när mina fläktar är ställda på min..

Det konstiga (problemet) är att Probe 2 visar 8 grader högre temp än TAT och alla rekommenderar TAT för tempmätning..

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem

Ska byta ut mitt mobo för ett annat fel men har lyckats få ner tempen ganska rejält på min.

Efter en 6-7 ommonteringar så ligger idle på ca35 grader.
Efter ca en timmes spelande är den på ca 44 grader.

Märkte att om jag hadde fläkten felvänd så gick tempen upp en 15 grader lätt.

Så ni som har höga temps med standardkylaren,se att den sitter som den gör på bilden som visas i manualen från asus.

fick ner min från över 50 till runt 35.

Värt att prova iallfall.

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 | Core 2 Duo E6600@3280Mhz | Asus P5B Deluxe Wi/Fi| 2048MB Corsair TWIN2X PC6400 | Sapphire X1900XTX 512 | Maxtor DiamondMax 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n3m3
Ska byta ut mitt mobo för ett annat fel men har lyckats få ner tempen ganska rejält på min.

Efter en 6-7 ommonteringar så ligger idle på ca35 grader.
Efter ca en timmes spelande är den på ca 44 grader.

Märkte att om jag hadde fläkten felvänd så gick tempen upp en 15 grader lätt.

Så ni som har höga temps med standardkylaren,se att den sitter som den gör på bilden som visas i manualen från asus.

fick ner min från över 50 till runt 35.

Värt att prova iallfall.

Min sitter som på bilden. Hjälper inte. Dessutom är väl flänsens "blad" böjda åt samma håll oavsett hur man vrider paketet?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke O
Min sitter som på bilden. Hjälper inte. Dessutom är väl flänsens "blad" böjda åt samma håll oavsett hur man vrider paketet?

Trodde inte heller att det skulle spela någon roll hur den satt men det gjorde det för mej.

så är den vänd så intel står under minnena,om någon fattar min formidabla förklaring..hehe

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 | Core 2 Duo E6600@3280Mhz | Asus P5B Deluxe Wi/Fi| 2048MB Corsair TWIN2X PC6400 | Sapphire X1900XTX 512 | Maxtor DiamondMax 10

Permalänk
Medlem

jag köpte mig en zalman Big Typhoon och installerade en sidofläkt som blåser på MD.

fick ner MD till 38 grader och CPU till ca 30.

jag läste alla instruktioner noga. följde installations råden för Arctic Silver 5 och gjorde som installation sa för BT.

Jag har alltså fått ner min CPU från 58 grader till 30 grader. Måste nog erkänna att jag gjort fel tidigare. Lyckades som sagt få ner stockkylaren till runt 42 på CPU och med denna zalman nu blev det ännu bättre.

kör inte en enda fläkt i datorn snabbare än 50% med dessa temperaturer. ska testa köra 100% allt på max sen för skojs skull bara för att se vad jag hamnar på för temperatur.

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk
Medlem

Min idlar 33-35*c med Zalman 9500Led

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittade lite intressant läsning hos Intel för er som orkar fördjupa er i teknisk design mm (se PDF:en):

http://www.intel.com/design/processor/designex/313685.htm

Sådärja, nu har man löst problemet med höga temperaturer. Köpte en Scythe Katana 775. Eftersom jag testat mängder av kombinationer av fläkthastigheter mm idag så kommer jag inte ihåg exakta värden men nu är maskinen mer eller mindre ljudlös med samma idle temp som förut plus att tempen inte skenar när man kör TAT 100% last utan den stabiliserar sig runt 60*C med Q-Fan på "optimal". Dock kommer jag inte upp i samma last i något av dom real world -tester jag gjort med t ex RawShooter och DVD Shrink så i realiteten blir den aldrig så varm. Känns nästan lite konstigt när den är så tyst

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Grattis, du följde mina råd och fick utmärkta resultat.

Du och jag har ju väldigt lika komponenter.

Typhoon är svårslagen.

Du bör kunna stänga av alla Q-fans, behöver inte heller köra några program för att kontrollera fläktarna och ändå hålla datorn hyfsat tyst. Cooler Masters 120 mm chassifläktar är ganska tysta, BT är ganska tyst.

MEN, det beror så klart också på hur tyst den nya fläkt är som du köpte till att blåsa på moderkortet. Jag var själv inte nöjd med mina första (men kraftfulla) Evermax fläkt utan bytte till Adda.

Sedan kan du göra som jag, köra en totalt stabil 24/7 klockning på 3,2 Ghz utan att datorn går varm alls.

Enligt min bedömning bör man dock inte klocka högre än 3,4 ghz med vår luftkylningssetup. Då tror jag TAT tempen går över 60 grader vid 100 procent load. Min låg på ca 57-58 grader vid 3,4 ghz (100 procent i TAT).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wejsted
jag köpte mig en zalman Big Typhoon och installerade en sidofläkt som blåser på MD.

fick ner MD till 38 grader och CPU till ca 30.

jag läste alla instruktioner noga. följde installations råden för Arctic Silver 5 och gjorde som installation sa för BT.

Jag har alltså fått ner min CPU från 58 grader till 30 grader. Måste nog erkänna att jag gjort fel tidigare. Lyckades som sagt få ner stockkylaren till runt 42 på CPU och med denna zalman nu blev det ännu bättre.

kör inte en enda fläkt i datorn snabbare än 50% med dessa temperaturer. ska testa köra 100% allt på max sen för skojs skull bara för att se vad jag hamnar på för temperatur.

Permalänk
Medlem

jag har en zalman 92mm fläkt på sidan just nu och den låter lite väl mycket. jag har tänkt byta ut den. ska klocka systemet lite senare men just nu tycker jag inte att det är någon mening.

jag har stängt av Q-fan och kör speedfan 4.29 för att styra fläktarna kör i princip alla fläktarna runt 50%

datorn låte inte alls mycket nu utan det hårddiskarna som surrar mest.

är mycket nöjd. projekt inför framtiden är väl som sagt att ta en lite tystade sidofläkt och eventuellt byta ut kylning på mitt x1900xt kort.

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk

Hej!

Har ett P5b Deluxe/WIFI med E6600.
Har följande temp oklockad med stockkylning och Artic Silver 5 pasta.

Mätning i TAT öppen låda:

Idle 39/37 C
Full load TAT 62/60 C

Är orolig över loadtempen. Har provat att sätta om CPU-kylaren säkerligen 6-7 gånger med olika mängder kylpasta både med en klick i mitten och kreditkortsmetoden. Är noga med att plastskruvarna klickar ordentligt vid montering samt kontrollerat efteråt. Hamnar ändå på ungerfärligen samma temp ändå. Någon grad upp eller ner.

Det enda som återstår är att snurra kylaren i alla fyra positioner, har provat 2 hittills. Skall uppdatera bios med. Börjar bli frusterande det här!

hittar ni något höjdarlösning eller varför detta är omöjligt att lyckas med så hör gärna av er!:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shareware
Hej!

Har ett P5b Deluxe/WIFI med E6600.
Har följande temp oklockad med stockkylning och Artic Silver 5 pasta.

Mätning i TAT öppen låda:

Idle 39/37 C
Full load TAT 62/60 C

Är orolig över loadtempen. Har provat att sätta om CPU-kylaren säkerligen 6-7 gånger med olika mängder kylpasta både med en klick i mitten och kreditkortsmetoden. Är noga med att plastskruvarna klickar ordentligt vid montering samt kontrollerat efteråt. Hamnar ändå på ungerfärligen samma temp ändå. Någon grad upp eller ner.

Det enda som återstår är att snurra kylaren i alla fyra positioner, har provat 2 hittills. Skall uppdatera bios med. Börjar bli frusterande det här!

hittar ni något höjdarlösning eller varför detta är omöjligt att lyckas med så hör gärna av er!:)

Hade ungefär samma problem. Monterade också om ett flertal gånger. Till slut ledsnade jag och bytte till en Scythe Katana 775. Funkar kalasbra. Har aktiverat Q-Fan och nu hörs maskinen knappt förrän den får jobba hårt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Tänkte jag skulle kolla om min kylare verkligen är plan. Man kan se tendenser till en ring i ytterkanten på kylpastan efter demontering på processorn. Tänkte jag skulle doppa kylaren i något och göra ett avtryck på ett papper med en glasskiva under så man kan se om den verkligen är plan. Fast först gör jag nog ett klassiskt hyveltest och ser om något ljus smiter igenom i mitten av kylarn.

Edit: Har funderat lite till. Kanske hade ett bra test att se hur jämn kylaren är att trycka den mot en glasskiva med ett karbonpapper i mellan?

Permalänk
Medlem

Drar upp den här igen..

Har ny dator och mina temps ligger på cpu: 47 grader och MB 41 grader enligt PC Probe II..

Moderkort är Asus p5b och cpu är Intel core e6600...
Hur gjorde ni gossar, hittade ni nåt bra sätt? är det någon idé att uppdatera BIOS?

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem

P5B Deluxe
Lappad E6600@3,2GHz (1,325V i speedfan 4.31)
Scythe ninja (lappad bas) (12cm fläkt 1200rpm)
Antec Super Lanboy (12cm fläkt i front, 12cm fläkt i sidan, 12cm fläkt utblås, alla fläktar i cirka 1000rpm)
OCZ Modstream 450W (12cm fläkt, lågt rpm)

Med detta och en rumstemperatur på cirka 22 grader så får jag idle till 50 grader samt fulload till 57 grader (dubbla orthos igång, funkar ej att belasta cpuer:na i TAT, kan dock läsa temperatur).
System-temp (fulload) i speedfan 4.31 = 35 grader, har dock dragit bort den där asus-loggan på nordbryggeflänsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
har dock dragit bort den där asus-loggan på nordbryggeflänsen.

Varför har du dragit bort det? Gör det någon skillnad? Eller du kanske stör dig på att det står Asus?

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 2800 || Asus P5B Deluxe || 2048mb Crucial Tenth Anniversary PC5300 @ 1000 4-4-4-12 || MSI 7900GTO @ 700/1700 || Samsung Spinpoint 250gb || NEC 5170 || Antec P180B || Corsair HX520

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZnoRRFi
Varför har du dragit bort det? Gör det någon skillnad? Eller du kanske stör dig på att det står Asus?

Fyller inget syfte, försämrar även kylningen.