Permalänk
Medlem

Laddning av bärbar?

laddar man en mobiltelefon hela tiden blir batteriet till sist dåligt.
gäller detta också för bärbara datorer?

man ser på tex många annonser att de skriver att dom har kört med sladden i hela tiden. Går det runt batteriet då?

tänkte köpa ny bärbar och undrar hur bra det är o köra med sladden i hela tiden..

tacksam för svar.

Visa signatur

jag e jag

Permalänk
Medlem

Min bärbara slutar ladda när den e på 100%, så e batteriet fullt och de laddas inte mer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Min bärbara slutar ladda när den e på 100%, så e batteriet fullt och de laddas inte mer.

Så även om du har kablen i så går batteriet ner i % till den är på 0% och då börja den ladda igen.. Eller hur menar du?

Eller kopplas batteriet ut när man sätter i sladden? Hur funkar det ?

Permalänk
Medlem

Såhär funkar det på min HP den laddar när du har laddaren i givetis men sedan när det är fullt så körs datorn på spänning direkt från laddaren och slutar ladda batteriet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
Såhär funkar det på min HP den laddar när du har laddaren i givetis men sedan när det är fullt så körs datorn på spänning direkt från laddaren och slutar ladda batteriet.

så batteriet tar inte skada av att köra med laddaren i helatiden då?

Mvh

Permalänk
Medlem

på min bärbara så går det finfint att plocka ut batteriet under drift om man har laddkabeln i, det är ju ett alternativ det med kanske ? plocka ut batteriet ?

För annars om man inte gör det underhållsladdar den bara = håller batteriet i bra skick.

Det är värre för batterier om de får vara mer än 80% urladdade en längre tid, då som dom tar rejält med stryk..

Visa signatur
Permalänk

En vettigt konstruerad bärbar slutar ladda batteriet när det är fullt, och övergår till underhållsladdning, vilket är en mycket svag ström som batteriet inte tar skada av. Räkna dock med att ett batteri är en förbrukningsvara och har en begränsad livslängd i vilket fall.