DVI->HDMI lika bra som DVI->DVI?

Permalänk

DVI->HDMI lika bra som DVI->DVI?

Hej jag har lite bråttom hinner tyvär inte leta runt massa på forumet mer!
Jag har en snabb fundering som jag hade hoppats att ni kuna hjälpa mig med?

Jag skall köpa en ny 32 LCD TV, och jag vill ha möjligheten att koppla den till min dator (DVI DVI DVI DVI ). Men frågan är om jag ska lägga ut lite extra pengar på en TV med DVI eller om jag ska nöja mig med HDMI (jag har tittat runt lite och det verkar som om tv-apparater med DVI är lite dyrare).

Jag vet att vid TV-out så försämras bilden om man har en adapter!
Räknas det som om man har en adapter om man använder en DVI->HDMI sladd för att få över databilden till TVn? Är det ngn adapter i sladden?

Alltså, blir bilden bättre om jag köper en TV med DVI input och kör DVI->DVI sladd, än om jag köper en TV med "bara" HDMI och kör TV-out med en DVI->HDMI sladd??

MvH
Alex

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det blir ingen kvalitetsförsämring med DVI -> HDMI.

HDMI är i princip DVI + ljud.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

tänk på att digitala sladdar kommer mer och mer, kanske är värt att köpa en TV med fler digitala ingångar

Permalänk
Medlem

Alltså, du skall köpa en tv med HDMI, det är HDMI som kommer "gälla" i framtiden, inte DVI.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk

Spelar ingen som helst roll, om du ändå ska använda den digitala porten till datorn. Skulle vi säga att du använder en HDMI kabel så får du med ljudet (Vi äsger att din dator stödjer HDMI). Ja, då skickar du upp en ljud signal til ltvn vilket är helt onödigt, då tv högtalare låter skit, Och du har då ingen användning för ljudöverföringen, då du säkerligen använder någon annan form av ljudanläggning.

Varesig du köper DVi eller HDMI varianten så spelar det dig ingen roll. Men eftersom HDMI varianten var billigare och adaptrar finns att tillgå, så kör på det, men adaptrarna kostar ioförsig pengar de också

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.