Behöva betala för att ha gjort ett test online?..

Permalänk
Medlem

Behöva betala för att ha gjort ett test online?..

Min flickvän fick ett mail för någon vecka sedan med en länk till en sida för något online test(http://www.lebensprognose.com/) som hon då gjorde, dock utan att få något resultat.
Idag fick hon en räkning hem på 61€ för att hon deltagit i testet.
När jag tittade närmare på sidan står det längst ner knappt synligt att man kommer få betala 59€ för det.

Tycker det låter som något sorts bedrägeri. Ska hon verkligen behöva betala 61€?

Permalänk
Medlem

Hon kan vägra då dom aldrig kan bevisa att det är hon som gjort det...

Vem har skickat räkningen? Ett svenskt eller tyskt bolag?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hon kan vägra då dom aldrig kan bevisa att det är hon som gjort det...

Vem har skickat räkningen? Ett svenskt eller tyskt bolag?

Tyskt bolag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeebee
Tyskt bolag.

Retunera brevet.. skriv på svenska att hon inte har en aning om vad dom vill...

Kanske bättre att bara kasta det & se om dom hör av sig igen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kan ändå krävas på pengar då det är inom EU, likväl som parkeringsböter/fortkörningsböter kan förfölja en inom hela EU..

Permalänk
Medlem

Är väl bäst att antingen betala (låter ju som att hon faktiskt beställt det där) eller kontakta dem och säga varför man inte tänker betala (någon form av missförstånd)...

Kan riskera att spåra ur på något sätt om man bara låtsas som ingenting.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur kan dom bevisa att brevet kommit fram?

Samt att summan är för låg för att ens ISP ska lämna ut vem som sitter bakom IP´n som är registrerad...

Jag hade retunerat brevet & frågat vad det är för något.. givetvis skriver jag då på svenska.. upptill dom att översätta, precis som det är upptill mig att översätta deras språk...

Def_Dog det är ett Schweiziskt bolag..

Citat:

Internet Service AG
Blegistrasse 1
6343 Rotkreuz
Schweiz

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hur kan dom bevisa att brevet kommit fram?

Samt att summan är för låg för att ens ISP ska lämna ut vem som sitter bakom IP´n som är registrerad...

De har ju redan namn och adress, varför skulle de begära fram uppgifter om IP-numret?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Men vem som helst kan ju ha skrivit ditt namn för att djävlas...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk

Det är nog bara att bita i det sura äpplet.. Hon har ju trots allt fyllt i namn och adress och klickat i att hon läst och förstått vilkoren. Vad kommer härnäst? Lägga en massa varor i kundvagnen på datorbutiken.com, fylla i namn och adress och sen bli förvånad när det kommer ett paket som kostar pengar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
Men vem som helst kan ju ha skrivit ditt namn för att djävlas...

Ja, självklart. Dock är väl risken överhängande i en sån situation att om man inte säger att man inte beställt det man ändå fått en räkning för utan istället bara låtsas som ingenting att det inte tolkas som att man tycker att det är något fel utan att man bara inte betalar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Det är nog bara att bita i det sura äpplet.. Hon har ju trots allt fyllt i namn och adress och klickat i att hon läst och förstått vilkoren. Vad kommer härnäst? Lägga en massa varor i kundvagnen på datorbutiken.com, fylla i namn och adress och sen bli förvånad när det kommer ett paket som kostar pengar?

Men om du läser så fick hon i princip inga varor.. eller du pröjsar för något du inte fått/får?

Citat:

Min flickvän fick ett mail för någon vecka sedan med en länk till en sida för något online test(http://www.lebensprognose.com/) som hon då gjorde, dock utan att få något resultat.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag är inne på skruvis linje, betala inte ett öre!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Bäst att betala! Annars blir du inte gammal! (skämt.. kolla på den schweitziska sidan om du inte fattar)

Vilka nätskurkar! Lura hederliga kosnumenter så där. Jag vet inte vad schweitzisk lag säger, men förnekelse av beställningen kan möjligtvis vara en framgångsrik strategi.

Har man inte fått nåt så ska man ju heller inte betala nåt. Fast säger man de så säger de kanske 76. Sen kan samtalet spåra ur om man inte behärskar sig. Vadå 76? säger man då. 76 jahre alt, das ist der antwort säger de kanske då. Och vad gör man då? Bitte hören sie auf mit den schwitzerdütch ich fersteh uns nicht. Ich habe nicht sieben und sechtzig jahre alt haben und ich habe nicht eure heimatsblatt bestellen! Hör ni de! Jag vet nog var era pengar kommer ifrån. Tro inte att ni ska få mina också! Vi var också neutrala, men inte la vi vantarna på en massa smutsigt guld för det! Auf nie mehr hören herr goldwäscher!

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Bara för att någon skickar en räkning så betyder inte det att man ska betala. Jag hade inte betalat ens om det hade gått inkasso.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Vi var också neutrala, men inte la vi vantarna på en massa smutsigt guld för det!

blink blink

Permalänk
Medlem

kanske är att man behöver betala för att få resultatet?
Annars inte

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få nåt krav från sveriges sida att behöva betala så det blir ingen betalningsanmärkning eller nånting.

Skit i att betala de är ju ett fuffensbolag. Säg till dom att du polisanmält dem så kommer de inte vara efter dig mer.

Edit: är det inte så att de vill at hon ska betala för att vara med i den där studien eller vad det är? De ska väl beräkna hur gammal hon blir? Med olika tester eller frågor? HAr hon inte gjort nåt test så är det väl att de vill att hon ska betala innan hon går med i skiten? Verkar ju ändå rätt skumt.

Sen om de skulle anmäla henne så tror jag inte att polisen eller nån annan skulle bry sig mer om det än om helt vanliga ohederliga nätbedrägerier som aldrig nån åker fast för:/

och internetlevernatören kommer inte heller att ge ut namnet på den som är ägare till bredbandet så du kan hävda att du inte gjort något. Då de lurar folk kan du ju luras tillbaka:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Kollade upp företaget och det visade sig att dom byter namn och domän ganska ofta så det är till 100% nån bluff. Brevet brann upp och dem fick ett otrevligt mail tillbaka. Det verkar inte som om något händer om man inte betalar förutom att dom skickar hem en ny räkning hela tiden vilket kostar dem bara pengar. Tror dock det är ganska många som går på detta och faktiskt betalar. :S

Permalänk
Medlem

Det är ju bara spam? Jag får massor med såna där "erbjudanden" men skulle aldrig betala nåt till dom för det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Vilket bluff-företag först kräva ens födelsedatum och fullständiga adress, sedan skriva ut tydligt att de loggar ens ip-adress genom att visa den. Därefter på samma sida skriva att varan/tjänsten kostar 59 Euro.
Sedan tro det eller ej, när man skriver in sina personuppgifter kryssar för rutan och kör testen så kommer det en räkning.

Däremot att din flickvän inte fick något resultat som utlovades kan hon ju bestrida, vad det nu beror på kan vi bara spekulera om. (Jag tänker inte fylla i min adress etc. och testa att beställa för att se.) Det bästa är ju att googla och se om andra personer inte har fått något, för då går det konstatera om det är ett bluff-företag som inte levererar någon vara eller tjänst utan bara en räkning.

Företag som sysslar med spam ska man inte göra affärer emot, gjorde alla så slapp vi all spam. Företaget är inte heller något vidare föredöme, men är detta ett argument till att bestrida en faktura? Knappast, skulle i sådant fall vara att de kunde skriva ut att det kostar ännu tydligare.

Förresten många hederliga personer det finns i denna tråden, precis såna som en skulle vilja göra affärer med. Lite Coolt att de använder ord som bluff och skurkar på andra, vad kallar de sig själva för något?
Btw det finns en väldigt dold forumsregel som heter §8, leta upp den regeln den som kan. Bestrida en faktura p.g.a. att varan/tjänsten inte var som den utlovades är en sak, rekommendera folk till bedrägeri är en annan.

*edit*
Min rekommendation är som sagt att leta upp (google) flera personer som har beställt utan att fått något och se vad de gjorde och vad som hände. Även bättre ta reda på varför hon inte fick något, kan det ha varit en länk hon inte såg, avbröt hon för tidigt, eller är det ett som många kallar ett bluff-företag?
Själv tror jag mest på att det är ett förtag som leverarar en kass test i pdf format dyrt. Varför inte ge något, när en kass pdf-test snabbt går att slänga ihopa och då ha lagen på sin sida?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Man betalar inte för något man inte fått...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Man betalar inte för något man inte fått...

Gör man inte? Man kanske får det i efterhand? Jag betalar ofta saker med kort via nätet. Betalar innan jag fått något alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Gör man inte? Man kanske får det i efterhand? Jag betalar ofta saker med kort via nätet. Betalar innan jag fått något alltså.

Nja jo men jag tänkte mer på detta här -> Gör man ett onlinetest förväntar jag mig ett onlineresultat.

Btw. framgår det av sidan att man får resultatet i efterhand?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Behöva betala för att ha gjort ett test online?..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeebee
Min flickvän fick ett mail för någon vecka sedan med en länk till en sida för något online test(http://www.lebensprognose.com/) som hon då gjorde, dock utan att få något resultat.
Idag fick hon en räkning hem på 61€ för att hon deltagit i testet.
När jag tittade närmare på sidan står det längst ner knappt synligt att man kommer få betala 59€ för det.

Tycker det låter som något sorts bedrägeri. Ska hon verkligen behöva betala 61€?

Har ni kvar mejlet? Funderarpå att skriva en liten varning om detta på Cint där jag jobbar, men då skulle jag behöva "inbjudningsmejlet" också. Mejla mig gärna på anders@cint.se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Man betalar inte för något man inte fått...

Hon har köpt en tjänst, inte en vara...

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

Och vad är skillnaden? Har hon fått tjänsten?
Till skillnad från vara så utförs tjänsten nästan alltid före betalning, dock inte i detta fallet.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Kan ändå krävas på pengar då det är inom EU, likväl som parkeringsböter/fortkörningsböter kan förfölja en inom hela EU..

Fortkörningsböter förföljer dig inte och troligtvis inte heller parkeringsböter. Det som kan hända vid fortkörning är att du får betala innan du får lov att resa vidare.
Utomnordiska som fastnar på ett kort från en av våra "plåtpoliser" slipper böter och dom slipper troligtvis böterna om en riktig polis stoppar dom.

Sverige i ett nötskal !

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk

Jag tycker det står väldigt tydligt att tjänsten kostar pengar. Det är väll ändå upp till er som ni fyller och skriver under vad som hellst utan att läsa villkoren. Typiskt IT generationen, klickar på allt som går att klicka.
Vad ni kan bestrida är ju att hon inte fått svar, men knappast själva kostnaden.

Permalänk
Medlem

varför betala?
Kolla om det kommer en påminnelse om det gör det,
börja tänka på att betala då. Släng det där just nu
och ta tag i det sen OM det kommer en påminnelse.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Jag tycker det står väldigt tydligt att tjänsten kostar pengar. Det är väll ändå upp till er som ni fyller och skriver under vad som hellst utan att läsa villkoren. Typiskt IT generationen, klickar på allt som går att klicka.
Vad ni kan bestrida är ju att hon inte fått svar, men knappast själva kostnaden.

Låter väldigt enkelt, jag påtar mig att putsa dina fönster för en kostnad men gör inte det.. alltså kan du inte bestrida kostnaden jag ålägger dig utan att du inte fått tjänsten? Men betala ska du alltså göra, är det så du menar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless