datorn krashar slumpmässigt vid surfning

Permalänk
Medlem

datorn krashar slumpmässigt vid surfning

jag har ett riktigt skumt problem med datorn. den krashar (startas om) vid vad som känns som slumpmässiga tillfällen när jag surfar på nätet.

- samma sak med både internet explorer och firefox.
- jag kan spela flera timmar i sträck och har aldrig problem då, bara när jag surfar.
- det är när en ny sida laddas som datorn kan krasha, det är inte samma sida som öppnas när den krashar, bl.a. swec och aftonbladet har förekommit flera gånger.
- har kört omegaversionen av 5.11 och Catalyst 5.12, samma sak med båda.
- inga fel i memtest
- har kört ad-aware och antivirus

har winXP pro + SP2, AsRock DUAL SATA2 och OCWB-beta2, kan det bero på det?
har överklockat en del (3200+ till först 2.5GHz och har sänkt till 2.4GHz nu utan skillnad)

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

Precis samma problem som jag har, har hänt 2-3 ggr nu på kort tid. När man tyckt på en länk i firefox så rebootar datorn. Finns det nån som kan ha en tanke om vad som kan vara problemet?

Visa signatur

Q6600 / Asus P5W DH Deluxe / Corsair XMS2-6400 / Kandalf LCS / ATX 520W / Geforce 7800 GTX / 3x 250 gb sata /

Permalänk
Medlem

Av någon anledning trivs inte 939dual-sata med 1T på minnena vid visning av flash-animationer. Memtest och prime stabilt i dygn, men flash får datorn att dyka :/

Ändra MA-timing till 2 i bios. Auto ger 1. Du hittar inställningen vid minnestiming.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ok, ska kika på de. Tack!

Har funkat bra hittils, inga crashar. Men vad är det exakt som MA timingen gör när man byter till 2. Har förstått att det är rätt förekommande att man ändrar men vad gör det för skillnad?

Visa signatur

Q6600 / Asus P5W DH Deluxe / Corsair XMS2-6400 / Kandalf LCS / ATX 520W / Geforce 7800 GTX / 3x 250 gb sata /