Stardom släpper 2,5"-raidmodul

Permalänk
Melding Plague

Stardom släpper 2,5"-raidmodul

Tillverkaren Stardom har på Cebit-mässan släppt en mycket annorlunda raid-modul för 3,5-tumsplatser på datorchassin. Det får plats två stycken 2,5-tums serialata-hårddiskar och enheten stödjer även raid.

Läs nyheten: Stardom släpper 2,5"-raidmodul

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Två SSD-diskar i en sådan vore inte fel!

Permalänk
Medlem

Om priset inte blir allt för högt så kan det ju vara väldigt intressant

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

det verkar som att man måste köra antigen raid0 eller radi1.. iaf som jag fattar av manualen, lite tråkigt att man inte kan köra dom som vanliga diskar..

Permalänk

Någon som skulle kunna ge mig en heads up kring vad hastigheten blir i relation till en 3,5" 7200-disk eller ett par 3,5":are i raid?

Vad jag menar är om det finns något skäl till att skaffa två st 2,5"are istället för 2 stycken 3,5" i raid annat än utrymmesskäl (och hotswap och värmeutveckling)

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk

Hot-swap är väll knappast någon nyhet? Det har ju alla SATA-diskar, finns det ens kontrollers som inte stödjer det? Det ingår ju i standarden.

Vad det gäller ström så behöver deen väll visst det? Det finns ju ingen ström att ta ut ur en SATA-kabel? De är väll bara en vanlig SATA-strömkontakt också?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

min raptor disk kör i 70MB/s har dessutom låg access tid vilka dessa diskar absolut intehar ... enda anledning till detta är att köra raid1, som en säkerhet mto diskkrasher alltså

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Vad det gäller ström så behöver deen väll visst det? Det finns ju ingen ström att ta ut ur en SATA-kabel? De är väll bara en vanlig SATA-strömkontakt också?

Det står att det är integrerat i modulen, med andra ord behövs en strömkabel till den och ingen extra till hårddiskarna

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
min raptor disk kör i 70MB/s har dessutom låg access tid vilka dessa diskar absolut intehar ... enda anledning till detta är att köra raid1, som en säkerhet mto diskkrasher alltså

En raptor= 3ms
2.5" 7200rpm= 4ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
min raptor disk kör i 70MB/s har dessutom låg access tid vilka dessa diskar absolut intehar ... enda anledning till detta är att köra raid1, som en säkerhet mto diskkrasher alltså

För det första så är accestiden inte mycket sämre på en 2.5" disk, men framför allt så är de fysiskt mindre, utvecklar mindre värme och låter mindre. Perfekt!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på 2.5" konsumenthårddiskar och 2.5" serverhårddiskar, dvs de som tydligen håller på eller ska ta över. Själva plattorna är i princip lika stora, fast det är mindre material runt dem så skillnaderna mellan dem är ganska små.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
En raptor= 3ms
2.5" 7200rpm= 4ms

Är detta verkligen sant? I prestandatester har en Raptor i praktiken runt 6-7ms och en vanlig 3.5" 7200 varvare ca 11ms.

Vore shysst med två såna lådor och köra ZFS-Raid. Då har vi något som heter duga. Synd bara att 2.5" är för dyra för det. Finns det inte liknande lådor för 3.5"? Nån som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Tillverkaren Stardom har på Cebit-mässan släppt en mycket annorlunda raid-modul för 3,5-tumsplatser på datorchassin. Det får plats två stycken 2,5-tums serialata-hårddiskar och enheten stödjer även raid.

OMG!!! OMFG!!!! En Raid-modul som stödjer.... Raid...! OMGOMGOMG!!!!!!!

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

Jag förstår, men undar ändå när man behöver många hårddiskar som är max 100 gb var?? och sedan köra dessa i raid verkar ju lite mer konstigt eftersom man då kan lika gärna köpa EN 500 gb 3.5 hd och köra autobackup på de grejorna.

Nåja, de är ju mindre etc. etc. men i alla fall. JAg kan tänka mig ett htpc etc, som använder en hd men i servermiljö?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Jag förstår, men undar ändå när man behöver många hårddiskar som är max 100 gb var?? och sedan köra dessa i raid verkar ju lite mer konstigt eftersom man då kan lika gärna köpa EN 500 gb 3.5 hd och köra autobackup på de grejorna.

Nåja, de är ju mindre etc. etc. men i alla fall. JAg kan tänka mig ett htpc etc, som använder en hd men i servermiljö?

Jag tror inte t.ex. DU är tänkt som möjlig kund för denna, ta inte illa upp. Detta är en renodlad serverkomponent. Flera hårddiskar är aldrig fel. Det ger bättre prestanda vid hög belastning och högre säkerhet om du sprider ut din information mer. Givetvis körs ju dessa i olika former av raid så att hårddiskarna kan bytas ut omedelbart utan dataförlust.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte hade RAID 0+1 då skulle det börja bli riktigt intressant.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Surt att det inte var för SaS-diskar, då hade det varit riktigt intressant.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB