Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ezco
Om någon har förslag på en 120mm fläkt förutom Scythe S-FDB som vi använder idag – säg till!

Finns bra fläktar tex
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=5&...

Aningen bättre än Scythe fläkten med sina 48cfm @ 17db och då ingår gummipluppar så den inte ska avge vibrationer.

Annars tycker jag man kan klämma in en lite högljuddare fläkt eftersom diskarna endå kommer låta mer

Scythe S-FLEX Chassifläkt 120mm @ 28.0dBA ger 63cfm.
Papst 120mm fläkt, 26dBa ger 55cfm och ingen överdriven ljudnivå.
Dom jag kunde iaf som ger bra luftflöde och har en behaglig ljudnivå.

Sen jävla fint bygge, andra gången jag varit inne i denna tråden nu och kollat och ni har gjort fina framsteg, keep up the good work!

/fesen

Permalänk

Måste säga att detta projekt var ganska intressant, jag är intresserad om jag kan få fronten, den som har flames på sig helt i vitt även också resten av chassiet. Priset vet jag inte riktigt, 1500 kan jag nog ge ifall slutprodukten ser lovande ut. Som det ser ut nu är jag väldigt intresserad.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

även jag är mycket intresserad av slutprodukten, dom ser ju finfina ut (vill dock inte ha flamesfront på min utan bara mesh el.dyl. isf)

Permalänk

Jag är intresserad att köpa, det ser grymt bra ut.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Jag köper garanterat om ni släpper den, men det borde ni göra nu när ni fått så mycket positiv respons

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Det är kanske bara vad jag hört men flytta bak hårddiskarna 1-2cm iaf. Har för mig att 120mm fläktar gör bästa påverkan om det är ca 4-6cm öppen yta mellan fläkt och föremålet som ska kylas ner. Luften når ut överallt och inte bara på en minimal yta om avståndet finns där.

Lycka till! Jag köper en sån här av er sen! Jag är i stort behov av en just nu!

Visa signatur

Webb:
Liendeborg (under konstruktion)
Server + Dator

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! skulle gärna köpa en om man hade lite fetare lina

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skitsnyggt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liendeborg
Det är kanske bara vad jag hört men flytta bak hårddiskarna 1-2cm iaf. Har för mig att 120mm fläktar gör bästa påverkan om det är ca 4-6cm öppen yta mellan fläkt och föremålet som ska kylas ner. Luften når ut överallt och inte bara på en minimal yta om avståndet finns där.

Hej. Avståndet mellan diskarna och fläkten är justerbart mellan 0 (inte så lämpligt kanske) och 6 cm. Så man kan ha det man själv tycker funkar bäst. Men med tankar på att man ska montera kablar också så blir det nog inte mer än 2-3 cm spel. Och då blir avståndet 3-6 cm.

///Danne

Visa signatur

www.topsolidblog.com - all about next generation cad!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casedesign
Hej. Avståndet mellan diskarna och fläkten är justerbart mellan 0 (inte så lämpligt kanske) och 6 cm. Så man kan ha det man själv tycker funkar bäst. Men med tankar på att man ska montera kablar också så blir det nog inte mer än 2-3 cm spel. Och då blir avståndet 3-6 cm.

///Danne

Ni verkar verkligen ha tänkt på alla saker i det här bygget!

Det mest intressanta är att det verkligen finns så mycket att tänka på trots att det inte är så stora och komplicerade saker. Fortsätt som ni gör och ni kanske kan skapa er ett namn på chassimarknaden. Det är faktiskt inte helt omöjligt då även jag ser nackdelar med de "få" företag som erbjuder chassin idag. Det finns alltid bättre lösningar!

I detta bygget fulländar ni elegant stil med enkelhet. Det är precis det som är modernt idag! Ska fortsätta följa projektet.

Detta är nog ett av de bästa galleriprojekten här på Sweclockers. Seriöst och målmedvetet! Tack för inspirationen!

Visa signatur

Webb:
Liendeborg (under konstruktion)
Server + Dator

Permalänk
Medlem

Eldflejms!

Alltså, gottam!!!
Jag vill ha en med flejms på, var så säker! FÖ finns det feta grejjer på http://icd.se/ , bla ITX kort med ordentliga prollar eller PCI-E x16, för den som vill ha det!

Min mesta idé just nu är att ni borde göra flera HDDs rack, så man kan välja om man vill ha 5st HDDs eller ett GFX och mer kylning till prollen... Var bara det!

... och glöm inte PMa om ni går i produktion!

Permalänk

Jag fick en idé bara. Men skulle vara väldigt nice men en liten lcd-skärm på fronten som håller koll på hur varma hårddiskarna är. Inte för att jag själv har behov av det men som ni alla vet finns där många som gillar såna här overkill-grejer.

Visa signatur

Webb:
Liendeborg (under konstruktion)
Server + Dator

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liendeborg
Jag fick en idé bara. Men skulle vara väldigt nice men en liten lcd-skärm på fronten som håller koll på hur varma hårddiskarna är. Inte för att jag själv har behov av det men som ni alla vet finns där många som gillar såna här overkill-grejer.

Precis overkill.. har man en 5TB server så är det ju verkligen overkill är man tilräckligt hitech så har man någon webserver på den datorn så att man kan se tempen över nätet vart du än befinner dig. ev stänga av diskarna per http? om de överhettar dvs.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Weow! Snygg desig!!

Permalänk
Medlem

vill ha!!

Lätt att man skulle köpa en sån här. Skit bra jobbat!

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Hur går det med projektet? När tror du/ni att ni kan börja leverera mini filservern?

Helt perfekt för mig just nu Vill ha!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men har ni inget dammfilter i lådan?
Borde inte vara så svårt att få in.

Skulle helt klart kunna tänka mig att köpa för 2000:- om:
Dammfilter finns
Man kan designa sin egen front.
Det finns en version med 4 diskar, lite ut ena sidan så att PCI porten på itx kortet kan användas med ett stående kort. (Raid kort)

Permalänk

Just nu testkör vi det nya chassiet.

I övrigt har vi legat lågt ett tag pga. flytt och jobb men vi hoppas kunna dra igång så smått igen.

Vi har en lista på ändringar som ska göras. Tror inte det är några problem om man vill ha ett dammfilter, ska testa!

///Daniel

Visa signatur

www.topsolidblog.com - all about next generation cad!

Permalänk
Medlem

Det ser ju riktigt bra ut, om möjligheten kommer att finnas, att få ett obehandlat chassi, gärna med en slät, enkel front, så är jag intresserad av att köpa.

Ni kan väl slänga iväg ett pm eller citera mig så jag hittar tillbaka.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Läcker!

Visa signatur

/Mr D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan^junior
Det ser ju riktigt bra ut, om möjligheten kommer att finnas, att få ett obehandlat chassi, gärna med en slät, enkel front, så är jag intresserad av att köpa.

Ni kan väl slänga iväg ett pm eller citera mig så jag hittar tillbaka.

Jo det vore ju stilrent men luftflöde?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Jo det vore ju stilrent men luftflöde?

Om man flyttar fram fronten en aning, så kan man säkerligen få in luft ifrån den glipa som då blir.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Underbart med dessa forum Är ute och läser i forumet för hur jag skall göra om min nuvarande dator som skall i pension till en NAS server och så stötter man på detta härliga projekt. Om moderkort med OS (FreeNAS) installerat ingår så att det bara är att sätta in hårddiskarna så är detta ett rent fynd (är det verkligen så ni menar???). Jag är då helt klart "på" för att införskaffa en. Alternativa lösningar idag som stöder fyra hårddiskar är dubbelt så dyra... Dock, så hakar jag upp mig lite på chassits front. Väl medveten om min frus tycke och smak så är jag rädd för att nuvarande modell inte går hem... Flames är inte riktigt hennes grej är jag rädd för. Ett alternativ hade varit att bara stansa ett stort antal med små hål i ett sextantmönster (se exempel på Apple Mac Pro: http://www.apple.com/macpro )
och sedan lacka fronten i högblank vit med en "blå" liten diod som visar på om den är på eller av.Då är jag rätt övertygad om att den tillåts få stå framme

Har ni någon tidplan för när ni siktar på att få ut den på marknaden?

Hälsningar
Alex

Permalänk
Medlem

Lite uppdateringar. Vi fick många förfrågningar om att kunna sätta in ett PCI-kort. Först för att kunna kör ev. RAID-kontrollers men tanken är också att man ska kunna ha en version som inte bara står som server utan även arbetsdator/speldator. Då krävs ju ett PCI-Express. Det gjorde faktiskt inte lådan speciellt större!

Kom gärna med kommentarer!

OBS! Prototyp så förändringar kommer att ske.

Flames är bara i prototypen :). Tanken är att man ska kunna byta ut front så man kan välja både figur och färg. Se:
http://www.myuninstalledlife.com/the-5-tb-mini-fileserver-cho...
Enda bekymret är att man måste ha några slags hål för ventilationens skull.

Permalänk
Medlem

Snyggt Ser fram emot den färdiga produkten

Permalänk
Medlem

grym i alla fall en sak du skulle kunna göra är att du gör som bok rygg som man sedan fäller för så man inte ser den.

Permalänk
Medlem

Vore bra om den även fanns utan fläktgaller där bak. Ser inte ut som det kan pasera så mycket luft som fläkten kan flytta när man tittade på bild 3 i erat senaste inlägg. För övrigt ser den riktigt bra ut. Hoppas den kommer i produktion till hösten. Isf är jag en garanterad kund

Visa signatur
Permalänk

Vad ska ni ha för er "nya " version?

och vad medföljer isf?
kan tänka mig att 2 plåtbitar bockade 3 gånger var inte kan vara allt för dyrt? runt 200kr i tillverkning och sedan en vinst fäör er på 300?

fläktgallret därbak behövs bli större iaf.
jag skulle gärna tagit en låda med pci platsen och utan knappar då jag häldre fixar det själv

roligt mer eran lilla filserver
får plats med 15diskar i min på bredden i en radda om jag vill så men tajt blit det;) sen kan jag alltid nyttja lite oanvänt utrymme bredvidmoderkortet och öbnder moderkortet om man skulle vilja så
spana in den vet jag, långt i från klar men iaf

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Målet är en rackmonterad HTPC och en server
bägge plast för lagring på över 15TB vadera med utommordentligkylning.
fläktarna susar på sött och inget oväsen här inte ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
och vad medföljer isf?
kan tänka mig att 2 plåtbitar bockade 3 gånger var inte kan vara allt för dyrt? runt 200kr i tillverkning och sedan en vinst fäör er på 300?

Du måste tänka på all tid dom lägger ner på det hela också, inte bara materialet som kostar.

En väldigt bra och intressant idé ni har här. Man blir väldigt sugen på en sådan.

Lycka till!

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128