Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Just 6 diskar är perfekt för en sån här låda, 2x SATA är väl i princip standard på m-itx moderkort sen kör man ett 4 portars kontrollerkort i PCI slotten. Jag tror nog en VIA C7 duger fint, vill man ha lite mer avancerad raid kan man alltid lägga ner lite mer pengar på kontrollerkortet och få vettig avlastning. Kör ett jetway moderkort med 1,5GHz C7 och Sil3114 baserad pci-kort utan problem. Dock bara en mjuk RAID1:a på den. Det enda processorn maxar på är om man skickar filer via sftp.
S775 tror jag är overkill för en filserver i NAS stuk. Kommer dra mycket mer ström och sen är man väl nästan tvungen att ha en towerkylare i chassit också.
Min filserver har dock legat och kört i en kartong de senaste halvåret, detta chassi ser lovande ut iaf på den fronten.

E2160 drar inte mycket ström. Jag tror det blir helt perfekt med en sådan processor om man ska göra en allt-i-allo server. Torrents, FTP, Webserver, Filserver, Skrivarserver, Router. Nästan så jag funderar på att det kanske krävs lite bättre processor ändå?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
E2160 drar inte mycket ström. Jag tror det blir helt perfekt med en sådan processor om man ska göra en allt-i-allo server. Torrents, FTP, Webserver, Filserver, Skrivarserver, Router. Nästan så jag funderar på att det kanske krävs lite bättre processor ändå?

Om vi fortfarande diskuterar Boksdesign lådor, med picoPSU 120w kan det bli svårt att kombinera E2160 med fem hårddiskar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Om vi fortfarande diskuterar Boksdesign lådor, med picoPSU 120w kan det bli svårt att kombinera E2160 med fem hårddiskar...

Med PicoPSU kanske det blir lite svårt, ja. PW-200-M (DC/DC) samt Dell DA-2 (AC/DC) så fungerar det nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Med PicoPSU kanske det blir lite svårt, ja. PW-200-M (DC/DC) samt Dell DA-2 (AC/DC) så fungerar det nog.

Dell DA-2 verkar behöva lite arbete med att få den fungera tillsammans med en PW-200 men det är klart intressant! Har du själv någon erfarenhet av dessa tillsammans?

Kylningen är också ett problem, om man vill ha den tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Dell DA-2 verkar behöva lite arbete med att få den fungera tillsammans med en PW-200 men det är klart intressant! Har du själv någon erfarenhet av dessa tillsammans?

Kylningen är också ett problem, om man vill ha den tyst

Yes. Jag kör PW-200-M + DA-2 i min HTPC just nu.

Jobbet du syftar på är alltså kontakterna mellan komponenterna? DA-2 har 8pin kontakt medan PW-200-M har en vanlig 5,5mm DC-kontakt.

Jag gjorde en specialkontakt av en ATX-kabel (ena hörnet på ATX-kontakten är exakt samma som på DA-2). Fungerar perfekt. Det som är så underbart är att det fortfarande är helt ljudlöst. Nackdelen är väl att DA-2 är helt enorm, i mina mått.

Kylningen. Syftar du på E2160? Jag tror att en 120mm eller en 140mm i ett chassi orkar kyla det där själv om man har en låg kopparfläns på processorn. Hårddiskarna mår bra runt 30-40 grader så de klarar sig nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Yes. Jag kör PW-200-M + DA-2 i min HTPC just nu.

Jobbet du syftar på är alltså kontakterna mellan komponenterna? DA-2 har 8pin kontakt medan PW-200-M har en vanlig 5,5mm DC-kontakt.

Jag gjorde en specialkontakt av en ATX-kabel (ena hörnet på ATX-kontakten är exakt samma som på DA-2). Fungerar perfekt. Det som är så underbart är att det fortfarande är helt ljudlöst. Nackdelen är väl att DA-2 är helt enorm, i mina mått.

Kylningen. Syftar du på E2160? Jag tror att en 120mm eller en 140mm i ett chassi orkar kyla det där själv om man har en låg kopparfläns på processorn. Hårddiskarna mår bra runt 30-40 grader så de klarar sig nog.

Utmärkt, ska försöka mig på detta nästa vecka till min Atom konfiguration då jag redan var orolig för att min AC/DC inte skulle räcka till, var beredd på att behöva välja WD Caviar Green hårddiskar...

Kylflänsen hamnar precis under hårddiskarna, kan bli väldigt oroligt i ett sånt stängt utrymme då 120mm platsen bak sitter lite längre upp i lådan. Kanske fungerar att använda en heatpipe lösning som Akasa EVO-120 eller Silverstone NT01 för att transportera bort värmen till fläkten bak.

Ska provköra med den konfiguration jag hade tänkt mig ursprungligen och se hur nätaggregaten klarar sig. När Intel DG45FC blir tillgänglig i Sverige kanske det blir en uppgradering

Permalänk
Medlem

Nått nytt?
Går lådan att köpa?

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Medlem

Jag frågar detsamma. Hur går det med CE märkningen. Nu stundar flytten och ett inköp av denna lådan. Sjukt sugen!

Permalänk

Fan vad najs, blev fett sugen på ett sånt här.

Nu sitter jag och skissar på ett eget chassi och planerar inköp när lönen kommer...tack för det

Permalänk
Medlem

Faan, det är ju precis en sån där som jag drömt om att någon skulle ha byggt hur länge som helst, nu ska jag ta och läsa igenom hela tråden, blev rejält peppad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Faan, det är ju precis en sån där som jag drömt om att någon skulle ha byggt hur länge som helst, nu ska jag ta och läsa igenom hela tråden, blev rejält peppad.

Lycka till att köpa denna låda då CE märkningen verkar dröja för tillverkarna...
Tänkte också köpa denna först men sen så fick jag reda på hur det ligger till med märkningen och så då bestämde jag mig för en server istället

Permalänk
Medlem

Hur går det med CE-märkningen?
Börjar kännas svårt att veta om det är värt att vänta på denna eller om man ska satsa på någon shuttle-variant som är i ungefär samma storlek (men med mindre möjligheter).

Permalänk
Medlem

Inget nytt här?

Permalänk
Medlem

Har en till salu på marknaden, kan tänka mig sälja lådan separat.

EDIT: Såld!

Permalänk
Medlem

Snyggt - Bra jobbat

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

När släpper ni dem?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det här inte verkar gå någonstans, kan någon kanske tipsa om ett liknande chassi på marknaden?

Permalänk
Medlem

Jag ställer samma fråga som Kennel. Någon som har koll/erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Chenbro ES34069, lite mer tower och har hot-swap platser.

Permalänk
Medlem

Eftersom myndigheterna inte tillät namnet så pågår det just nu en TÄVLING där ni kan skicka in namnförslag på nytt företagsnamn.

Om ni lämnar ett vinnande bidrag kan ni vinna en låda!

http://www.boksdesign.com/blog/competition-win-a-free-mini-fi...

Permalänk
Medlem

ezco, kan ni inte försöka uppdatera lite mer vad som händer. Det är ju faktiskt som så att de som följer er på eran blogg och här troligtvis är era första kunder också.

Permalänk
Medlem

CE-märkningen är klar. Vi fick bekräftat att det inte behövs någon så länge vi säljer den som en tom låda.

Produktionen är det som dragit ut på tiden för att vi måste effektivisera processen för att tillverka den för det inte ska ta för lång tid.

Sen har det dragit ut för tiden för de som varit involverade fött både barn o renoverat badrum. Men nu har vi kvar bolagsregistrering, namn på företag som vi måste ändra innan nyår och då hoppas vi att produktionen ska vara igång efter det.

Här kommer lite bilder från en "julutgåva" vi tog fram förra helgen efter ett par få modifikationer för att få en snabbare tillverkning.

Permalänk
Medlem

Underbart!

Permalänk
Hedersmedlem

Härliga nyheter! Samma sekund ni öppnar er webshop lägger jag en beställning.

Ska fundera på ett namn också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ezco
Eftersom myndigheterna inte tillät namnet så pågår det just nu en TÄVLING där ni kan skicka in namnförslag på nytt företagsnamn.

Om ni lämnar ett vinnande bidrag kan ni vinna en låda!

http://www.boksdesign.com/blog/competition-win-a-free-mini-fi...

Om inte jag vinner lådan, så är jag intresserad av att veta priset.

Nån gissning om vad det kommer att landa på?

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Avstängd

Ska bli kul att se när de börjar säljas och lite olika konfigurationssätt börjar dyka upp. Vad andra har valt att stopp i den. Både hårdvara samt mjukvara. Detta kanske skulle kunna bli en egen sektion på eran hemsida? Skulle ju vara kalas med en sådan tajt relation till kunderna.

Permalänk

Andra prototypen var ursnygg! Var fick du/ni tag på lådan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannan
Om inte jag vinner lådan, så är jag intresserad av att veta priset.

Nån gissning om vad det kommer att landa på?

1495:- Tippar jag på

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Detta verkar bara vara ett skämt?

Det är för övrigt några veckor sedan 23 december nu!

Permalänk
Medlem

Skämt och skämt, om allt gått rätt till så borde produktionen vara igång nu

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB