Permalänk
Robot

5TB Mini Filserver

Vi ville bygga en minifileserver men ändå plats med upp till 5 TB disk! Min kompis arbetar på en plåtslagsfirma och han började rikta och ta fram en prototyp. Storleken blev inte större än 180 x 180 x 250 - precis lagom för bokhyllan!

Vi funderar på att serietillverka den och då sälja den "löst" utan hårdvara så man kan slänga in det man själv önskar!

Om ni är intresserade byggandet, gå till:
http://www.myuninstalledlife.com/category/other/mini-fileserv...

Besök albumet: 5TB Mini Filserver av ezco

Permalänk
Medlem

Riktigt cool hade varit grymmt å ha en själv

Visa signatur

///Micke

Permalänk
Medlem

så jäkla najs

Permalänk
Medlem

shit pomfritt, nice

vågar knappt fråga vad du ska ha för en?
vad är det för hårdvara osv?

Visa signatur

Athlon64 4200+ dualcore -2gb ram - hdd:850gb - 19" widescreen - creative I-Trigue 3330

Permalänk
Medlem

bra jobbat! ser väldigt proffsigt ut..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Om vi börjar serietillverka den kommer det vara möjligt att köpa den utan hårdvara så du själv kan välja vad du vill bestycka den med!

Denna prototyp är för mini-ITX formfaktorn för att hålla nere storleken så mycket som möjligt. I min protoyp har jag ett EPIA EN12000EG med 1 GB minne.

Priset är inte satt ännu men tanken är inte att det ska bli svindyrt eftersom anledningen vi började göra denna var för att alla alternativ på marknaden var just svindyra. Så garanterat under 2000 kr - annars är det inte intressant för oss att tillverka. Men det kan bli lägre - helt beroende på hur snabbt vi kan tillverka dom. Så inom ett tag kommer vi kunna ge ett pris för de som är intresserade!

Permalänk
Medlem

SNYGGT!

Ett monster i miniformat är precis vad många söker efter!
Riktigt bra gjort måste jag säga.

Permalänk
Medlem

under 2000:-, men då ingår ingen hårdvara?

Visa signatur

Athlon64 4200+ dualcore -2gb ram - hdd:850gb - 19" widescreen - creative I-Trigue 3330

Permalänk
Medlem

Nopes - ingen hårdvara i det priset. Däremot är priset långt ifrån satt. Vad skulle ni tycka vara rimligt? Tanken från början var inte att serietillverka, men finns det några som är intresserade så... why not.

Permalänk
Medlem

en fråga var finns nätdelen? ..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får man fråga Hur du ska få in 5 TiB på 5 diskar?

Visa signatur

10tb++++

Permalänk
Medlem

5 TB (inte TiB). 5 st hårddiskar á 5 TB (som dyker upp snart ...)

Mini-ITX har ingen nätdel i samma stil som ATX. Den har externt nätagg precis som du har till en bärbar. Sedan har man bara ett litet kort i form av DC-DC-konverterare som kan vara så stor som det lilla kortet till höger eller så litet som en tändsticksask. På så sätt tar det inte plats i lådan eller behöver en stor fläkt för att kyla nätdelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ezco
Mini-ITX har ingen nätdel i samma stil som ATX.

Ser riktigt bra ut.
Vad jag vet dock så kan ITX kort köras med ATX nätagg, och vanliga moderkort köras med nätagg som igentligen är till för ITX.
Hur är det dock med vibrationer/ljudnivå på den? Borde bli lite vibrationer med 5st hårddiskar om de är direkt fastsatta i plåten. Sen så undrar jag hur ni ska ansluta den 5:e hårddisken, då moderkortet enbart verkar kunna stödja 4st åt gången, fast det finns kanske plats för ett kontrollerkort med via en PCI-raiser?

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
en fråga var finns nätdelen? ..

kolla sista bilden.

Permalänk
Medlem

Tänk på att detta är en prototyp - vi jobbar på finslipa detaljerna så kom gärna med kommentarer - det uppskattas.

Angående vibrationer så kommer vi lösa det på något sätt med gummifästning för hårddiskarna.

Vi ska även fundera på den 5e hårddisken. Det är lite upp till var och en också. Det fick helt enkelt plats 5 diskar med tanke på moderkortets storlek så varför nöja oss med 4? :).

Sen om man vill ha 4 diskar eller ett riser card med extra kontroller/RAID-kort är upp till en själv. Är osäker på alla mini-ITX moderkort som finns som både har SATA och IDE och RAID hur många diskar de klarar av.

Permalänk

Fan vad nice snickeri! hoppas ni lyckas bra

Permalänk

ser söt ut

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Bra coolt faktiskt!

Diskupphängningen ser lite bekant ut från min servermodell.
Undrar om det fins något ITX-kort där ute som har många SATA portar?

/Frater

Permalänk
Medlem

Snyggt rack du byggt! Just diskupphängningen har ändrats en hel del på i kommande prototypen. Bl.a. för att förhoppningsvis få in en slags gummiupphängning för att minska vibrationerna i lådan.

VIA har ju ett par kort men den som har flest (modell EN) har 2xSATA och 2xIDE. Det blir ju iofs ett par diskar det men bara SATA vore ju schysstast - om inte annat för att slippa de feta flatkablarna.

Permalänk

Snyggt jobbat. Man blev ju ganska sugen.

Permalänk

Grymt nice, blev lite sugen på en sådan låda faktiskt!
Bra jobbat

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Gillar idén skarpt asså. Fint gjort med. Hoppas kabeldragningen löser sig.

En annan schysst idé vore om detta skulle bli en 5TB USB hårddisk.
Men drömma kan man alltid

Visa signatur

I kill people för money. But you are my friend... I kill you for nothing!

Permalänk
Medlem

Tja... varför inte! Ska verkligen ha det i åtanke. Då kan ju lådan bli ännu mindre eftersom man inte behöver få plats med MK.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad som F! Skriv upp mig på listan. Dock känns priset på 2000kr rätt dyrt, men ni är ju hobbysnubbar räknar jag med och kan inte massproducera som andra tillverkare gör, som på så sätt sänker priserna.

Mervärde skulle kanske kunna vara tips på hårdvara man skal slänga in i lådan, som moderkort ni har testat och fungerar bra, osv...

Lite bilder på lådan vid en TV, stol, skärm, brödrost... och så vore intressant att se, man får då en liten bättre översikt på hur stor den verkligen är.

Skickar du till norge? Kan betala förskott ...

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Jag är intresserad som F! Skriv upp mig på listan. Dock känns priset på 2000kr rätt dyrt, men ni är ju hobbysnubbar räknar jag med och kan inte massproducera som andra tillverkare gör, som på så sätt sänker priserna.

Mervärde skulle kanske kunna vara tips på hårdvara man skal slänga in i lådan, som moderkort ni har testat och fungerar bra, osv...

Lite bilder på lådan vid en TV, stol, skärm, brödrost... och så vore intressant att se, man får då en liten bättre översikt på hur stor den verkligen är.

Skickar du till norge? Kan betala förskott ...

Håller helt med. Ni skulle också kunna sälja mindre paket där tex. moderkaka å nätagg ingår, satt det svåraste för folk är gjort. Sedan är det ju bara att fylla på med cpu och minne osv som man kan bestämma själv, för prestanda osv. Jag är också intresserad, ni får gärna PM'a när ideerna mognat mer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Håller helt med. Ni skulle också kunna sälja mindre paket där tex. moderkaka å nätagg ingår, satt det svåraste för folk är gjort. Sedan är det ju bara att fylla på med cpu och minne osv som man kan bestämma själv, för prestanda osv. Jag är också intresserad, ni får gärna PM'a när ideerna mognat mer!

Håller med jag me!! Är faktiskt lite sugen att inhandla.. moderkort & nätagg.. det viktigaste just nu.. kom igen då.. slå till.. ni kan ju tjäna enorma pengar.. jag är intresserad!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Håller helt med. Ni skulle också kunna sälja mindre paket där tex. moderkaka å nätagg ingår, satt det svåraste för folk är gjort. Sedan är det ju bara att fylla på med cpu och minne osv som man kan bestämma själv, för prestanda osv. Jag är också intresserad, ni får gärna PM'a när ideerna mognat mer!

Processorerna oftast är fastlödade direkt i moderkortet när det gäller ITX så de går inte att byta ut eller välja själv. Dock så finns det givetvis undantag då det gäller ITX kort från Intel, fast de brukar vara fruktansvärt dyra, samt att kostnaden för processorn också tillkommer då.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Processorerna oftast är fastlödade direkt i moderkortet när det gäller ITX så de går inte att byta ut eller välja själv. Dock så finns det givetvis undantag då det gäller ITX kort från Intel, fast de brukar vara fruktansvärt dyra, samt att kostnaden för processorn också tillkommer då.

Ja självklart, korkat av mig, det där visste jag engentligen:P Men desto bättre, ITX-kort finns ju i många prisklasser, ni kan ju ha modeller med allt ifrån de billigaste från typ 1000 spänn och uppåt, så kan man välja själv.

Permalänk
Medlem

Tror hellre ni bör satsa på att sälja själva lådan så ni kan fokusera mest på det. Att ni även skall slänga med moderkort och liknande kommer garanterat generera en massa supportkrav till er vilket ni kanske inte har resurser till.

Satsa hellre på att få till en scysst låda och ge köparna hårdvarurekommendationer på vad dom kan stoppa in i den! Tycker jag iaf

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

riktigt tufft chassi. köper gärna en också om jag har råd, men nu vet jag vad jag ska samla till en schysst låda föresten.