Permalänk
Medlem

Det här är en bild på första prototypen. Det har skett många förändringar på den nya versionen som t.ex. front som går att bytas ut. Ville bara visa er en jämförelse så ni kan se ungefär hur stor den är i verkligheten.

Permalänk

Det här det enda som finns "i verkligheten" av den senaste versionen (fn. 3.1) tyvärr. Har försökt placera fronten bredvid några objekt av bekant storlek i brist på brödrostar .

Fronten är belyst inifrån av en lysdiod. Även knappen ska vara belyst...

Visa signatur

www.topsolidblog.com - all about next generation cad!

Permalänk
Inaktiv

Jag tror den skulle göra sig fint i borstat, kanske svart?

Permalänk
Medlem

Vad har ni gjort ritningarna i, ser grymmt bra ut. Bygget ser proffsigt gjort ut, riktigt snyggt!:)

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Ni kan prelimärt skriva upp mig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om ni gör plåten lik NAD's produkter så får jag orgasm, nästan.

NAD Grå, eller Silver. Eller borstat.!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad. När ni är klara släng i väg ett mail/PM!

Visa signatur

| Fractal Design North | MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X | AMD Ryzen 9 7950X3D | Noctua NH-D15S | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | G.Skill 64GB Trident Z5 Neo | Crucial T700 4TB | be quiet! Straight Power 12 Platinum 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Hur går det för er? Blir det nåt?

Permalänk

Det händer saker hela tiden, dock mest på ritbordet. I helgen "spikade" vi den senaste designen och ritade klart denna.
Vi har fastnat på ett par "produktionstekniska" problem som vi har fått rita om ett par gånger, både tidskrävande och tråkigt. Men nu är nästa steg att tillverka en ny prototyp eller två och testköra.
Självklart postar vi lite nya bilder samt info så fort det händer något!

Visa signatur

www.topsolidblog.com - all about next generation cad!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casedesign
Det händer saker hela tiden, dock mest på ritbordet. I helgen "spikade" vi den senaste designen och ritade klart denna.
Vi har fastnat på ett par "produktionstekniska" problem som vi har fått rita om ett par gånger, både tidskrävande och tråkigt. Men nu är nästa steg att tillverka en ny prototyp eller två och testköra.
Självklart postar vi lite nya bilder samt info så fort det händer något!

Vi längtar! Om ni vill ha min åsikt i design så tror jag många skulle gilla ett stilrent "ansikte", i borstad stål. Svart eller silver.

Permalänk

Vi kommer nog leka lite med olika färger och material så småningom, i nuläget kommer det dock i andra hand. Först ska vi se till att själva konstruktionen och funktionen är bra.
Prototypen kommer ha ett svart chassie och fronten kommer vara i borstat rostfritt, typ som på ett kylskåp alltså...

Visa signatur

www.topsolidblog.com - all about next generation cad!

Permalänk
Medlem

Har ni några planer på ett liknande chassi men mATX och kanske hot-swap? Och om man ska önska vidare så gärna även en minimal modell med slim-dvd, 2 hdd och mATX, samt att dessa två modeller är staplingsbara.

Prototyperna ser riktigt fina ut!

Permalänk

Chassiet i "obockat" tillstånd. Den här första platta delen tillverkas i en sk "revolverstansmaskin". För att få fram en sån här del slår maskinen ca 1300 slag.

Maskinen gör även små "kragar" samt gängar dessa.

Visa signatur

www.topsolidblog.com - all about next generation cad!

Permalänk
Medlem

ni skulle även kunna göra en plattare bredare modell ifall ni hade hårdiskarna såhär = =, då skulle ni även ha kunna ha 2 rader på djupet för upp till 8TB, 8D. eller såhär - - - för en ännu mer slimmad design.

istället för | | | | |, för dom som skulle vilja stapla den ovanpå sin dvd eller htpc. Bara ett förslag. tar bara 5% av vinsten ;P

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Har ni mätt värmen och så?.... 5 diskar på så nära varann utvecklar en del värme, jag skulle nog va intresserad av en sådan om ventlilationen/ljudnivån är okej :D.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag är klart intresserad av en sån här liten godbit

Permalänk
Medlem

Ny prototyp framtagen! Här är två bilder, med och utan en front. Vad tycker ni?

Det som är kvar är själva ”hållaren” för hårddiskarna som kommer tas fram inom kort. Vi har valt att testa att låta hårddiskarna sitta i en egen ram som man sedan installerar i lådan för med designen innan var det svårt att få ut någon enstaka HD utan att först skruva bort många andra. Förhoppningsvis gör detta det lättare. Vi funderar dock fortfarande över HD-upphängningen och se om det finns någon ännu smartare lösning till nästa prototyp.

Vi har även funderat på någon slags hot-swap-låda typ denna eller denna. Vi funderar dock på om det går att lösa bra designmässigt. Sedan kostar dessa hotswaplådor rätt så mycket.

Kom gärna med kommentarer/förslag!

För fler bilder, se:
http://www.myuninstalledlife.com/new-prototype-manufactured

Permalänk
Medlem

Snyggt! Måste säga att jag är imponerad av det ni har gjort hittills! Appropå hot-swap så kan det räcka om ni gör en hållare motsvarande 3x5.25" så kan var och en välja om de vill ha hot-swap eller bara en 4-IN-3
Nackdelen med den senare är att det enbart går in 4 st hdd men då finns iaf valmöjligheten.

En tanke om det utstansade fläktgallret på baksidan, är det inte just sånt som de flesta klipper bort på sina chassin och byter ut mot nät eller rundade fläktgaller?

Permalänk
Medlem

Japp - det bäst vore om man kunde välja själv - hotswap eller inte.

Det stämmer. Vi har faktiskt ett sådant fläktkaller på insidan för att annars är det lätt att kablarna stoppar fläkten. Vet inte om skillnaden mellan fläktkaller och sådant där utstansat gör så stor skillnad - men bra idé. Vi får ta en gammal prototyp och klippa bort o se om det gör någon skillnad värmemässigt.

Permalänk
Medlem

det skiljer nog mest ljudmässigt mellan dom fläktgallrena.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Tjusigt....

Fast själv skulle jag valt en annan front. Tycker den var snyggast UTAN flames-fronten

Permalänk

Här är lite nya bilder. Tyvärr har jag varken någon fungerande fläkt eller ens fem fungerande hårddiskar.
Har dock samlat ihop lite prylar mest för att illustrera hur det ser ut just nu, innan ezco tar över för testkörning.

Hårddiskarna är monterade i en "kassett" som går att ta i och ur. Om man vill så kan man ta bort skruvarna
närmast fronten och vrida hela kassetten bakåt för att på så sätt kunna skruva ur dom undre skruvarna samt
demontera en eller flera hårddiskar. Lättast är ju dock att ta bort hela kassetten och montera/demontera hårddiskarna
vid sidan av.

I kassetten sitter det gummibussningar som förhoppningsvis ska dämpa lite vibrationer, hur det funkar återstår att se.

En viktig del av projektet är att lådan ska vara så liten som det bara går, det gör att det blir rätt tajt här och var.

Bakom fronten sitter ett galler. Tanken är att det ska skydda mot klåfingriga fingrar om man har en front med stora öppningar i mönstret.

Många har åsikter om frontplåten, faktum är att jag tyckte det var lättare att göra en sån här än en enkel, clean med hål i =).
Ska göra flera varianter bla. med enbart hål i. Förslag mottages tacksamt!

Monterad låda.

Visa signatur

www.topsolidblog.com - all about next generation cad!

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt grabbar!
Har funderat ett tag på att börja tillverka egna "specialchassien" för olika hemserverbruk till oss som inte vill ha samma saker som "alla andra", tex en minimal router baserad på nano-itx eller varför inte en smidig webbserver? Eller kanske en "bärbar" spelserver att ta med till lanet

/pm om ni vill ha idéer

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hur liten är en filserver?
Det var någon som nämnde en storleksjämförelse med div. köksredskap...

Visa signatur

www.topsolidblog.com - all about next generation cad!

Permalänk

Offtopic: Ser ut som en ungkarlskyl det där...äppelmos, bregott,ättiksgurka, matolja, chilisås, och en dj**a massa kaffegrädde, till kaffeabstinensen...samt den obligatoriska tonicen till ginnet.....

Ontopic: Sjukt läcker lite låda...skulle behöva en som NAS....hmm....vad kommer chassiet kosta??

Permalänk

Ha, ha, ja, för ett par år sedan kunde det nog har varit kylen hemma hos mig men den här gången var det kylen på jobbet som fick stå som fotomodell.

Skickar ett PM ang. priset.

Det var förresten någon som frågade om ritprogram och vi använder oss av tre olika program, Det mesta görs i SolidWorks men det görs även en del i TopSolid och AutoCad.

Visa signatur

www.topsolidblog.com - all about next generation cad!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt designat och tillverkat. Finns det något liknande just nu? Ni får se upp så ingen snor idén. Ett lämpligt pris hade varit 1000-1200:-, är väldigt svårt att uppnå i små kvantiteter. Har du pressat prototypens HDD för att se att diskarna håller sig kalla?

Permalänk
Medlem

Ni har undrat hur det är med temperaturen? Här kommer lite resultat!

Här är två olika resultat som vi kom fram till när vi stressade alla hårddiskarna samtidigt.

Om man tittar på tillverkanas rekommendationer (Exempel: Samsung=60C, IBM=55C, WD=55C, VIA=50C), så går vi inte över deras rekommendationer, men i vissa fall är vi nära. Dock så användder vi den tystaste fläkten (9 dB) vi kunde hitta och det betyder kanske inte att det är den mest effektiva. Vi funderar på att skaffa en annan fläkt som kan förflytta med luft och förhoppningsvis få den ännu svalare. En anledning att det kanske inte blir så extremt varmt är för att moderkortet alstrar inte så mycket värme och vi har ingen PSU i lådan samt att det är 5-10 mm mellan varje HD som är bra för kylningen.

Om någon har förslag på en 120mm fläkt förutom Scythe S-FDB som vi använder idag – säg till!

Här är en komplett postning med resultatet och hur temperaturen såg ut innan stressningen:
http://www.myuninstalledlife.com/temperatures-in-the-mini-fil...

Permalänk
Medlem

Detta blir bara bättre o bättre