100Mbit i Sollentuna, vilken operatör?

Permalänk
Medlem

100Mbit i Sollentuna, vilken operatör?

Tänkte ta och uppgradera bredbandet nu när jag flyttar och kikar runt lite bland operatörerna som erbjuder 100Mbit (Adamo, Bredband2, Bahnhof och Blixtvik).

Nu har jag Bredband2 10Mbit och är nöjd men jag har hört att folk har lite problem med dåliga upphastigheter på 100Mbit-tjänsten. Någon som vet mer?

Bahnhof erbjuder bara 100Mbit ner, 10 upp så det går bort.

Blixtvik och Adamo har jag aldrig hört något om. Är det någon som har bredband från dem? Funkar det bra? Får man ha server osv...

Permalänk
Medlem

blixtvik är heta har jag hört. Adamo funkar säkert oxo bra, går ju via skanonovas nät!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

BB2 är tok överbelastade i sollentuna iaf ... PL, pingspikar på 200ms osv ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Sitter inte i Sollentuna men kör på Adamo 30/30 och det funkar utmärkt.
Upphastigheten ligger lite lägre än nerhastigheten, oftast 30 ner och 20-25 upp.
Har ingen möjlighet att få 100 ännu, ganska nytt nät.

Hade Blixtvik förrut men de höll inte måttet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
BB2 är tok överbelastade i sollentuna iaf ... PL, pingspikar på 200ms osv ...

Då var det som jag hade hört då. Själv tror jag inte de har resurser att lägga på att uppgradera pipan ut. Får se vad som händer med dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjalmarudi
Sitter inte i Sollentuna men kör på Adamo 30/30 och det funkar utmärkt.
Upphastigheten ligger lite lägre än nerhastigheten, oftast 30 ner och 20-25 upp.
Har ingen möjlighet att få 100 ännu, ganska nytt nät.

Hade Blixtvik förrut men de höll inte måttet.

Ok, så just nu ligger Adamo bäst till. Får ta och kolla lite mer på dem.

Permalänk
Medlem

Hur hög ping kan man acceptera? Sollentuna stadsnät, växlar mella BB2 och Adamo - BB2´s upload är katastrofalt dålig just nu ...

Permalänk
Medlem

Funderar också på att byta till Adamo från BB2. Någon som har några erfarenheter av hastigheter på deras 100-lina?

Permalänk
Medlem

BB2 fungerar allmänt dåligt i de flesta stadsnät i dagsläget och är inget jag skulle rekommendera någon. Adamo verkar heta, klarar du dig med 10mbit/s upload så ta Banhof.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Hur är det med hastigheten? Ser att Bahnhof endast levererar 100/10, Adamo som brukar leverera 100/100 utan trafikkvot har en 30GB gräns varje månad!?

Den enda som ser ut att köra 100/100 utan gräns är Blixtvik, DOCK när man tittar på deras beställningsblankett för Sollentuna Stadsnät så står det att tjänsten heter 100/100 men under det står att uppströmshastigheten är 10Mbit. Mycket märkligt.

Någon som vet hur det ligger till i Sollentuna Stadsnät?

Permalänk
Medlem

va har adamo 30GB per månad nu i sollentuna ??? Du har fel hittar inget sådant i avtalet ...

däremot såg jag att blixtvik har 10Mbit i upload. Det står i avtalet:

Internetanslutning Privat, upp till 100/100 Mbit/s
Abonnemangsavgift 235 kr/mån plus 395 kr inkopplingsavgift. 100 Mbit/s nedströms. 10 Mbit/s uppströms.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Enligt adamos hemsida har dom en 30GB-gräns i Sollentuna, se här:

http://www.adamo.se/services/stadsnat/stockholm/sollentuna/

Allt detta ingår:
- Publika IP-adresser
- 2GB mailutrymme
- 1GB webbdisk/hemsida
- E-post till alla i hushållet
- Virusskyddad e-post
- Kundtjänst 7d/v 09-21
- Tek. Support 7d/v 09-21
* 1 Gb överföring ingår
därefter 30kr/Gb

Märkligt att Blixtviks tjänst heter 100/100 som sagt, ingen som kan bekräfta vad som stämmer?

edit: jag ser ju nu att det enbart gäller "surf"-abbonnemanget! pucko mig

Permalänk
Medlem

Deras GB "gräns" gäller för 10/10 linan för 99kr per månad, men det är ingen gräns du betalar för all trafik bara, en GB ingår utöver det betalar du 30kr per gig

Jag tog förgivet att vi talade om 100/100 hära

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Japp du har rätt, det var jag som läste för fort.

Permalänk
Avstängd

var bor ni som får dålig upload med Bredband2 i Sollentuna?

Jag precis 94 ner och 87 upp!

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Ska också välja mellan dessa nu och vilken tycker ni är bäst som har skaffat det?

Permalänk
Medlem

Jag har BB2 nu, och det funkar väl helt okej. Mot BBB är det väl inte alltid så bra hastighet, inom BB2 är det väl ca 8-9 MB/s

Dock har min farsa Blixtvik och där fick jag 95/95 Mb/s me tptest, och hur bra speed som helst mot andra isp:er.

Jag skulle helt klart välja blixtvik om jag fick välja!

Visa signatur

RHCE

Permalänk

Såg att Blixtvik tillhandahåller fast IP för 25:- extra /månad. Någon som har erfarenhet av detta?

Finns det någon annan operatör som tillhandahåller fast IP-adress i Sollentunas stadsnät?

Permalänk
Medlem

Hos Adamo får man välja mellan 5 dynamiska eller 1 fast.

Permalänk
Medlem

Jag har Adamo 30/30Mbit i Jkpg.
Jag hade lite meck med bredbandet nu i veckan.
Problemet var att jag hade en jävla massa skräptrafik i samma VLAN som mig så jag lagga ur ibland.
Jag ringde genast till stadsnätet, eftersom det är dom som sköter sådant.
Vi började fiffla lite och så, men blev inte bättre.
Jag körde lite tcpdump då och då och det var GAAALET med trafik. mer än 10.000 paket på en sekund ibland.
Igår eftermiddag pratade jag med stadsnätet igen och de sa att det skulle funka.
Men efter en stund dog det helt och jag komer inte in igen.
Imorse ringer teknikern som jag pratat med hela tiden och frågar hur det går (på hans lediga dag) jag berättar om för honom att det är helt dött nu och han tar genast tag i saken och ringer till Adamo. De fixar det och nu är jag online

Anledningen till att det dött helt var att de flyttat mig till ett annat VLAN också och DHCP ville inte tilldela en IP till mig.

Annars är jag sjukt nöjd med Adamo, deras support är sköna och lagom kunniga. De har dock inte så mykcet kontroll från sitt kontor. Då bör man ringa till stadsnätet.

Jag får väl ut nästan alla mina 30Mbit, beror på vem jag testar mot

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

Dags att lyfta den här tråden. Läste att Blixtvik påstår sig ha "Rikets kraftfullaste bredbandsnät" http://blixtvik.se/

"Med Blixtvik kopplas din dator, via stadsnätet, till samma nät som Aftonbladet, Sveriges Radio, Canal Digital,
TV4 och IDG valt för att göra sina webbplatser tillgängliga. Blixtvik skapades för att öppna detta
bredbandsnät för privatpersoner. Nätet, tillsammans med slimmad teknik, en kompakt organisation och
rena tjänster gör att vi kan erbjuda dig rejält bredband till konkurrenskraftiga priser" .....blabla.bla

Hur är det nu med den här saken?

Vilken ISP inom Sollentuna stadsnät kan i dagsläget erbjuda den fetaste linan.

Har själv alternerat mellan BB2 och Adamo och ingen av dom har egentligen imponerat på mig. Ligger långt från 100/100. Vanligtvis ligger linan på 50/20 mätt med nya brebandskollen.

Hur står sig Blixtvik i konkurrensen gentemot BB2 resp Adamo?

Permalänk
Medlem

Problemet i sollentuna är själva stadsnätet, det är det som är överbelastat.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Problemet i sollentuna är själva stadsnätet, det är det som är överbelastat.

Intressant - finns det mer info om detta? Borde isf rättas upp - eller sitter man med huvudet under armen på Sollentuna Energi?