Hårdare straff för piratkopiering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Sen så tycker jag att det är helt galet att man ska behöva betala pengar för programvara. Om dom vill ha pengar så får dom väl skaffa sig ett jobb som alla andra, istället för att sitta framför datorn och leka hela dagarna.

Jösses, driver du med mig eller?
Du får GÄRNA förklara detta lite tydligare...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Källa tack, som säger att APB har fel angående den punkten:
http://www.antipiratbyran.com/index.htm?id=faq
Får jag kopiera film från TV till DVD eller VHS?
- Ja, kopiering för privat bruk är tillåtet om du kopierar från en lovlig förlaga, som i detta fall en lovlig Tv-utsändning.

Är säker på att jag läst något som sa tvärtemot inte så länge sedan. APB har dock ganska dålig koll på svenska lagar då dom verkar bryta mot dem hela tiden.

Citat:

Vad arbetar du som då inte är lek? Skola kanske och får betalt för att bara leka och ragga brudar? Nivån på de svenska skolorna är så låga, så det är typ det viktigaste eleverna gör.

Nej, men en skola har en väldigt nyttig funktion i samhället och det är därför ett viktigt och riktigt jobb att vara t.ex. lärare.
Att sitta och hålla på med datorn är något som man gör som ett fritidsintresse, det är inget riktigt jobb.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Att sitta och hålla på med datorn är något som man gör som ett fritidsintresse, det är inget riktigt jobb.

omfg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Att sitta och hålla på med datorn är något som man gör som ett fritidsintresse, det är inget riktigt jobb.

Det mest korkade inlägget på detta och något forum någonsin!
Antar att du tycker att alla tex civilingenjörer som arbetar med programvara bara sitter och leker... herregud du måste antingen vara 5 år eller obotligt dum i huvudet!

Inget av det du pysslar med en vanlig dag skulle vara möjligt utan mäniskor som "leker" med datorer. du skulle varken kunna köra bil, se på tv, eller ännu mindre skriva idiotiska inlägg på internet-forum om inte högutbildade personer ARBETADE med datorer!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Avstängd

Anledningen att jag tankar musik och film och serier är för att det är smidigt och bättre på alla sätt att se en serie på det viset istället för att vänta en vecka på nästa avsnitt. Det har inget med pengarna att göra.

Man kan ju konstatera att det är lika omöjligt att stoppa fildelning som att säga åt alla att sluta köra bil för det är dåligt för miljön. Även om det någon skulle lyckas genomföra det i praktiken skulle folk gå i krig för att få tillbaks möjligheten. Jag har några förslag på bättre lösningar. Baka in det i skatten på nått sätt, eller gör så att man kan skriva in i deklarationen vilka filmer och musik man tankat och sparat under året så kan staten betala de berörda sen på nått sätt. De som tycker det är moraliskt viktigt att kan ju fylla i det i deklarationen då. Eller gör en "nerladdningslicens" ungefär som tvlicensen, den är ju i stort sett frivillig. Alla som inte betalar får en snigel på ögat. Jag kan hellre tänka mig att betala en sådan licens än en tvlicens.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Inga fler licenser tack! Det räcker med överpris för Internet (elen är dock mycket värre). Men för att nå en lösning på det här behövs det nya vägar för produkterna och incitament som gör att medborgaren ser bara fördelar med lagliga nerladdningar, t.ex. att ISP kan leverera lagliga alternativ i högsta hastighet och till ett oslagbart pris; finns några redan men de verkar inte nå konsument. Att styra medborgare med lagar i det här fallet är inte lösningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
"Global warming is present, watch out for piracy!"

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd

Borde inte nerladdning av filmer till största delen göra så det blir bättre kvalité på filmerna som skapas i framtiden.
Man köper ju nästan bara de filmer som man sett och faktiskt vet att de är värd att köpas, i alla fall jag. Även fast jag redan sett den och har den gratis. Jag vet att många gör likadant.
Om alla skulle göra så borde det betyda att det inte lönar sig lika mycket att göra skitfilmer med snyggt omslag för att locka folk som känner sig lurade när de redan hyrt/köpt filmen.
Ett exempel på en sådan film: Filmen Anaconda

Alltså blir det bara bra film som kommer överleva av naturliga skäl.
Det naturliga urvalet alltså, starkast överlever.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.105736

...

Så löjligt när man jämför brotten.
I ena fallet har en person delat ut en film, i andra fallet så har man tagit sig in i ett datorsystem och försökt påverka det politiska valet.
Båda resulterar i ungefär samma straff.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
http://www.idg.se/2.1085/1.105736

...

Så löjligt när man jämför brotten.
I ena fallet har en person delat ut en film, i andra fallet så har man tagit sig in i ett datorsystem och försökt påverka det politiska valet.
Båda resulterar i ungefär samma straff.

Håller med dig helt. Ser man på de dagsböter de får verkar det som att det lönar sig att begå brott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
Inget av det du pysslar med en vanlig dag skulle vara möjligt utan mäniskor som "leker" med datorer. du skulle varken kunna köra bil, se på tv, eller ännu mindre skriva idiotiska inlägg på internet-forum om inte högutbildade personer ARBETADE med datorer!

Körde bilar och såg på tv gjorde man ju långt före datorerna fanns.
Och skriva idiotiska inlägg hade nog inte varit något problem, då man knappast behöver vara högutbildad för att programmera ett forum eller ens ett operativsystem. Det finns många normalutbildade människor som skriver gratis programvara. Så varför ska vissa människor ta betalt för sina program när andra kan ge ut dem gratis?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Och skriva idiotiska inlägg hade nog inte varit något problem, då man knappast behöver vara högutbildad för att programmera ett forum eller ens ett operativsystem. Det finns många normalutbildade människor som skriver gratis programvara. Så varför ska vissa människor ta betalt för sina program när andra kan ge ut dem gratis?

Det finns en massa personer som gör volontärarbete, så varför ska överhuvutaget någon ha betalt för sitt arbete enligt ditt resumang?
Själv har jag praktiserat som något "vikarie liknande arbete" och gjort 2 st examensarbete på ingenjör/magisternivå helt gratis, vilket innebär enligt ditt resumang att absolut inte någon av dem som utför liknande arbete behöver ha betalt för det.

Sedan kan du väl visa några exempel på program som motsvarar Matlab, Maple eller Labview som någon normalutbildad gymnasieelev har gjort och skänker bort gratis. (du får välja en av de tre)

Varför tror du folk måste skaffa betalversioner av program på något sätt, om det nu finns folk som gör motsvarande program och skänker dem? Kan det inte vara så logiskt så att folk väljer betalversioner, för att det helt enkelt inte finns några motsvarade gratisprogram inom många områden.
Orsaken till att det inte finns är att det är få personer som har råd att lägga ner 50-70h i veckan på ett program utan att få betalt, speciellt när vissa har ca 6år med studieskulder och så har i ca 5år levt fattig som doktorand för att få grundläggande kunskaper inom ämnet.
Personer med motsvarande kompetens behövs inom många programområden (matematik, signalbehandling, grafik(filter), ljud etc.) och det går inte ersätta en sådan med en 100 gymnaster, som knappt vet vad ordet matematik betyder.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten

Roliga är ju att "företag" såsom APB jagar fildelare på DC istället för att leta upp källan till släppet. Härligt att Ingvar på 45 blir skyldig till att dela med en film från 1998 istället för Lille orvar på 13 som har 500GB wärsch.

Precis, piratkopiering är ju en sak.

Sen att ladda ner det som piratkopieras är en annan.

Vill dom komma åt problemet måste man stoppa de som gör crackar till spel, de som tex chippar en xbox så man kan spela crackade spel.
Ni fattar poängen.

Tror ärligt talat ingen tar så allvarligt av de 3-5 fallen (hur många?) i Sverige där folk åkt dit för nerladdning av olagliga filer.

Det är säkert större changs att man bli oskylldigt dömd för ett "vanligt" brott.

Ha det göttas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
HEMSKA tanke vill du verkligen köpa en film som gör avbrott var 10 minut för reklam????? Det skulle få motsatt effekt då folk skulle hävda att de laddar ned för att slippa 20 reklamavbrott under en film.

Eller ännu mer löjevärt var 20e sekund bryter din musik för reklam.....

Skulle vara nöjd med mer smygreklam i filmerna som de smyger in snyggt. I storfilmer skulle det nog vara snyggt insmyget med reklamen. Reklamavbrott hade inte funkat.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Om din granne har en ny Volvo V70 så tar du och skapar en exakt kopia, då har ingen förlorat något. Samma som med att kopiera, du tar och kopierar, du tar inget.

Men missar ni inte något här???
Om du tar och gör en exakt kopia måste du KÖPA plåt, du måste KÖPA hjul, du måste KÖPA motorn, du måste KÖPA sätet mm mm mm mm.
Du måste lägga ner MASSOR av tid för att tillverka bilen. Sedan kommer du ändå inte få en Volvo V70 för du har inte en aning om hur motorn är uppbyggd mm. Du kommer inte få en exakt kopia, du kommer få en likvärdig kopia.
Du har även skapat något själv, du har lagt pengar på det och du har lagt ner tid.
Priset kommer troligtvis bli mångdubbelt mer än vad du hade behöft lagt på en ny V70.

Om du ska jämföra detta med att kopiera musik måste du jämföra RÄTT.
Du skapar ett band. Du KÖPER alla instrument (självklart samma märke mm som originalbandet har). Du får träna på musiken så det låter så likt som möjligt, det svåra blir att hitta en sångare som sjunger så exakt som möjligt.
Sedan måste du ta och hyra in dig på en studio. Där tar du och spelar in din musik. Sedan får du betala för att dom mixar ihop allt. CD-skivan trycks (som också kostar pengar).
Nu har du lagt ner flera 10 000:tals kr på en enda skiva. Nästa grupp du ska kopiera måste du köpa nya instrument för…
Det kommer heller inte låta som originalet. Du har även lagt ner en massa tid och pengar.

Jag gissar at de flesta redan lagt ner tiotusentals kronor på sina nedladdningar,
för jag misstänker att ni inte har fått er dator gratis ej heller de cd och dvd skivor som eventuelt används vid olika tillfällen, man är kanske till och med tvungen att betala för elen som driver min dator och för att inte tala om all bensin som gått åt för att köpa datordelar och cd/dvd skivor och till slut så tillkommer den faktiska kostnaden för internetuppkopplingen också.
Så säga att nedladdning inte kostar något stämmer ju inte heller, men ja det är möjligt att datorinköpet gjordes av annan anledning till att börja med men priset på den var fortfarande det samma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Körde bilar och såg på tv gjorde man ju långt före datorerna fanns.
Och skriva idiotiska inlägg hade nog inte varit något problem, då man knappast behöver vara högutbildad för att programmera ett forum eller ens ett operativsystem. Det finns många normalutbildade människor som skriver gratis programvara. Så varför ska vissa människor ta betalt för sina program när andra kan ge ut dem gratis?

Förstod nästan att du skulle skriva nått i den stilen.. jag menar självklart att i dagsläget kan inget av detta göras utan datorers hjälp.

Sen tror jag att du helt och hållet glömmer bort just att endast en bråkdel av världens datorer är av det slaget du själv sitter framför med tangentbord, skärm, mus o.s.v. Merparten är i form av inbyggda system som styr alltifrån din tvättmaskin till flygplanen som fraktar dig till grisfesten på gran canaria. Lycka till att få fram gratis mjukvara till dessa från lågutbildade välvilliga "hobby-dator-lekare".

Tänk dig förslagsvis en banks programvara... jag har svårt att tro att du som kund skulle godta om upphovsmannen till denna var en outbildad tonåring..... eller har jag fel? tror du fortfarande att säkerhet, effektivitet o.s.v. kan säkerställas utan högutbildade utvecklare av programvara?? Att tro/tycka att dessa ska arbeta gratis är idiotiskt!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Media bolagen gör kopiösa vinster hela tiden.
Jag tror snarare att internet gör reklam för en produkt än tvärtom.
Många går faktiskt och köper en film om den är bra efter de har sett den.
Vilket de förmodligen inte skulle ha gjort annars. Man kan jämföra det mot att du får provköra en bil. Du är nöjd och köper produkten.
Att det ska vara sådan hysteri kring fildelare är väldigt omoraliskt och odemokratiskt. Det är ett fritt samhälle där tekniken hela tiden går framåt eller det ska det i alla fall vara.

Visst är det fel att piratkopiera. Men istället för att jaga alla som delar film och musik samt program så kanske de skulle jobba på en lösning som är realistisk att genomföra. De stoppar inte piratkopieringen på detta genomkorkade sätt. Det gör folk bara mer förbannade vilket i sin tur leder till mer åtgärder vilket i sin tur leder till dyrare produkter (Det är produkten som de tar betalt som står för kostnaderna)

Om de däremot samarbetade. Ordnade en form av attraktiv nedladdningstjänst. T ex att man kunda logga in på en sida där du kunde välja mellan 10000 titlar varav nya. Det hela blir en prenumeraration där du kanske betalar 150 kr i månaden för att få tillgång till alla dessa filmer.
Du kan ladda ned varje film en gång. Men det krävs ett aktivt konto för att filmen ska kunna fungera. Du kan se filmen hur många gånger som helst från din dator men den blir helt värdelös om du delar med den till någon annans dator. Bra kvalité är ett krav. Det behövs inte sättas någon bandbreddgräns för man orkar ju inte se mer än 30 filmer per månad. Sen kan de ha något liknande med bio-aktuella filmer. Skillnaden där är att man betalar max 300 kr per månad. Jag lovar skulle denna tjänst finnas så skulle jag då inte ladda ned något olagligt.

Dessutom så tror jag att folk köper de filmer som de vill ha för att ha ett exemplar i hyllan. Jag gör så i alla fall och jag vet många andra som gör likadant.

Visserligen så kommer detta aldrig att hända då dessa film och musik bolag är så byråkratiskt och ineffektivt styrda. Men detta är ett bra exempel på hur de verkligen skulle tjäna grova pengar på en ny typ av tjänst. För i grund och botten är de flesta lagliga eller vill det.

Kommer de ta mer betalt än detta så kommer det hela falla och inte bli direkt en attraktiv tjänst. Kolla bara på musikbranchens försök till legala mp3:or.
10 kr per låt är alldeles för dyrt. Jag tjänar ju på att gå och köpa cd-skivan.

Men det allvarliga felet i detta är hur våra förtroendevalda politiker låter de mediala bolagen styra händelseutvecklingen istället för tvärtom. Politikern kan sätta upp lagar och beslut men det är inte acceptabelt att en mördare får 8 år och en fildelare 4 år. Ett fildelningsbrott ska max ge böter för det är ju ett ju ett försumbart straff medans en person som berövar en annans persons liv ska ju ha ett straff för livet.

För att summera detta så hoppas jag att våra politiker strider mot detta så långt det går. ALLA SOM FILDELAR KAN INTE BETRAKTAS SOM GROVT KRIMINELLA. DET ÄR OMORALISKT!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Media bolagen gör kopiösa vinster hela tiden.
Jag tror snarare att internet gör reklam för en produkt än tvärtom.
Många går faktiskt och köper en film om den är bra efter de har sett den.
Vilket de förmodligen inte skulle ha gjort annars. Man kan jämföra det mot att du får provköra en bil. Du är nöjd och köper produkten.

Du kan ju gå och hyra filmen för 40 sketna kronor.
Är du nöjd kan du köpa filmen.

Jag hoppas du inte anser det är dyrt med 40 kr...
Två små 20 lappar...

Då har du sett den 100% lagligt + att en del pengar går till dom som har skapat filmen, skådespelarna mm mm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
För att summera detta så hoppas jag att våra politiker strider mot detta så långt det går. ALLA SOM FILDELAR KAN INTE BETRAKTAS SOM GROVT KRIMINELLA. DET ÄR OMORALISKT!

Det är ingen som bektraktar fildelning som grovt kriminella.
Problemet är att ingen verkar ju bry sig ens om att det är olagligt det dom gör.
Därför gör dom som försöker få bukt med fildelningen desperata försök att skrämma folk så dom slutar.
Problemet är att detta inte hjälper.

Som jag gång på gång försökt få svar på:

Hade du som anser det är rätt att kopiera film som du ändå inte hade betalt för gjort detta?
Du går in i en Videobutik. Bett att få hålla på en DVD-film, du tar upp din dator och kopierar den på disken. Sedan lämnar du tillbaka filmen till expediten. Du säger sedan till han/hon ”Jag hade ändå inte tänkte köpa/hyra den” och går iväg.

Eller

Du går in i en bokaffär. Frågar expediten efter en bok, hon hämtar boken och du ber henne hålla upp den åt dig från sidan 1. Du tar fram din kamera och tar kort, sedan ber du henne att bläddra vidare och så tar du kort på hela boken.
Sedan säger du ”Jag har ändå inte råd att köpa boken” och går iväg och läser den.

Varför skulle ni inte göra detta? Jo, plötsligt känner du verkligen hur fel det är att kopiera film, musik eller böcker. Du förstår att det du gör är fel.
Men när du sitter hemma så är det ingen som du behöver titta in i ögonen på och säga att du ska skita att ge han/henne pengar.

Hitils har INGEN svarat på dessa frågor... Märkligt...

Ett sätt att lösa det är att FÖRÄLDRANA åtminstonde inte ger sina barn en bränd barnfilm i present/julklapp (vet faktiskt flera som har gjort detta, helt jävla horibelt), eller skiter i att köpa barnfilmerna.
Dom måste från barnsben fatta att det är omoraliskt fel att helt gratis få film utan att betala för det. Dät ÄR stöld, man stjäl filmen. Du stjäl inte en fysisk sak, du stjäl just filmen. Varför ska du ha "rätten" att se en sak gratis?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Du kan ju gå och hyra filmen för 40 sketna kronor.
Är du nöjd kan du köpa filmen.

Jag hoppas du inte anser det är dyrt med 40 kr...
Två små 20 lappar...

Då har du sett den 100% lagligt + att en del pengar går till dom som har skapat filmen, skådespelarna mm mm.

Det är ingen som bektraktar fildelning som grovt kriminella.
Problemet är att ingen verkar ju bry sig ens om att det är olagligt det dom gör.
Därför gör dom som försöker få bukt med fildelningen desperata försök att skrämma folk så dom slutar.
Problemet är att detta inte hjälper.

Som jag gång på gång försökt få svar på:

Hade du som anser det är rätt att kopiera film som du ändå inte hade betalt för gjort detta?
Du går in i en Videobutik. Bett att få hålla på en DVD-film, du tar upp din dator och kopierar den på disken. Sedan lämnar du tillbaka filmen till expediten. Du säger sedan till han/hon ”Jag hade ändå inte tänkte köpa/hyra den” och går iväg.

Eller

Du går in i en bokaffär. Frågar expediten efter en bok, hon hämtar boken och du ber henne hålla upp den åt dig från sidan 1. Du tar fram din kamera och tar kort, sedan ber du henne att bläddra vidare och så tar du kort på hela boken.
Sedan säger du ”Jag har ändå inte råd att köpa boken” och går iväg och läser den.

Varför skulle ni inte göra detta? Jo, plötsligt känner du verkligen hur fel det är att kopiera film, musik eller böcker. Du förstår att det du gör är fel.
Men när du sitter hemma så är det ingen som du behöver titta in i ögonen på och säga att du ska skita att ge han/henne pengar.

Hitils har INGEN svarat på dessa frågor... Märkligt...

Kanske om INGEN bryr sig är det ALLA andra som har fel???

Och att ingen svarat på dina frågor är det tecken på att du är den ända som har rätt?

Som jag läst har sannerligen folk förklarat att dina liknelser korsar både det fysiska och virtuella, vilken leder till att man jämför äpplen med bananer (ja.. i alla fall äpplen och äpplemust
Det finns ENKLA sätt att gå runt lagen men det hamnar ändå på den moraliska frågan "om det är enkelt att ta något gratis, gör du det då??"
Ibland är det faktiskt så att en situation skapar tjuven.

Och det verkar tyvärr som om vi lever i ett "hemskt" samhälle där pris verkar tänja på moralen... vem skulle köpa "kinesiska" matvaror, elektronik tillbehör förut?? Vem skulle köpa möbler tillverkade utomlands.. neh fyy...
IDAG köper folk MJÖLK som är lite billigare.. klart som fan de tänker ladda ner.

Always and forever..

Permalänk
Avstängd

Knashatt, du verkar ju inte förstå smidigheten med att ladda ner och titta eller lyssna på saker när man vill. Inte heller verkar du förstå omfattningen.
Gå ner och hyra filmer är ju dåligt alternativ tekniskt sett. Det är ett steg tillbaks igen. Det är som att jag ska säga åt dig att cykla överallt, för att bilen är en miljöfarlig och dålig uppfinning som vi ska ignonera. Det funkar ju inte rent praktiskt, kan du inte förstå det?

Jag skulle ladda ner film även om det var gratis att hyra och det skulle kostat 40kr att ladda ner för den delen, ungefär som du kanske hellre betalar för bensin än att gå gratis. Dessutom vill jag inte ge pengar till nått jag inte vet om jag tycker är värd pengar om jag kan undvika det.
Det är bättre för miljön att det inte trycks så mycket skivor eller tillverkas videoband för den delen.

Anledningen att det inte skulle kännas bra att göra de där sakerna du räknar upp Knashatt är ju bara för att man inte brukar göra så. Man brukar inte ha kalsonger på huvudet när man går på stan heller men det skulle kännas udda av precis samma anledning, inte för att det är omoraliskt.

Ett nytt förslag:
Biblioteket skulle moderniseras så man införskaffar informationen från dom digitalt, dom skulle ha servrar med ljudböcker och skivor som man ändå kan låna där för nerladdning istället. Jag förstår inte vad det är som är så jävla viktigt med att fysiskt vara på plats. Dessutom är det lika gratis att gå på bibliotek som att ladda ner. Skatten betalas i vilket fall som helst även om jag går dit fysiskt eller inte.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Märkligt, varför tror folk att jag inte laddar ner musik och film olagligt????
Men inte påstår jag på något sätt att det jag gör är rätt!!!

Det kära vänner är den stora skillnaden.
Jag laddar ner p.g.a. att det är så satans enkelt. Men jag hyr även ca 1-2 filmer i veckan.
Jag är medveten om att det jag gör ÄR olagligt och framför allt FEL!!!
Men inte skyller jag på att det är för dyrt eller att jag har "rätten" att göra det.

Det jag blir så jävla arg på är när skitungar försöker få det som dom har rätt att ladda ner. Eller försöker få det som det inte är stöld p.g.a. att man inte stjäl en fysik sak.

Den dag jag kan ladda ner en DVD-film för vi säger 20 kr som en EXE-fil (eller någon liknande) och se den i 24 timmar så kommer jag totalt sluta ladda ner överhuvudtaget.
Detta då jag i första hand laddar ner just p.g.a. att jag slipper åka/gå och hyra filmen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Du kan ju gå och hyra filmen för 40 sketna kronor.
Är du nöjd kan du köpa filmen.

Jag hoppas du inte anser det är dyrt med 40 kr...
Två små 20 lappar...

Då har du sett den 100% lagligt + att en del pengar går till dom som har skapat filmen, skådespelarna mm mm.

Det är ingen som bektraktar fildelning som grovt kriminella.
Problemet är att ingen verkar ju bry sig ens om att det är olagligt det dom gör.
Därför gör dom som försöker få bukt med fildelningen desperata försök att skrämma folk så dom slutar.
Problemet är att detta inte hjälper.

Som jag gång på gång försökt få svar på:

Hade du som anser det är rätt att kopiera film som du ändå inte hade betalt för gjort detta?
Du går in i en Videobutik. Bett att få hålla på en DVD-film, du tar upp din dator och kopierar den på disken. Sedan lämnar du tillbaka filmen till expediten. Du säger sedan till han/hon ”Jag hade ändå inte tänkte köpa/hyra den” och går iväg.

Eller

Du går in i en bokaffär. Frågar expediten efter en bok, hon hämtar boken och du ber henne hålla upp den åt dig från sidan 1. Du tar fram din kamera och tar kort, sedan ber du henne att bläddra vidare och så tar du kort på hela boken.
Sedan säger du ”Jag har ändå inte råd att köpa boken” och går iväg och läser den.

Varför skulle ni inte göra detta? Jo, plötsligt känner du verkligen hur fel det är att kopiera film, musik eller böcker. Du förstår att det du gör är fel.
Men när du sitter hemma så är det ingen som du behöver titta in i ögonen på och säga att du ska skita att ge han/henne pengar.

Hitils har INGEN svarat på dessa frågor... Märkligt...

Ett sätt att lösa det är att FÖRÄLDRANA åtminstonde inte ger sina barn en bränd barnfilm i present/julklapp (vet faktiskt flera som har gjort detta, helt jävla horibelt), eller skiter i att köpa barnfilmerna.
Dom måste från barnsben fatta att det är omoraliskt fel att helt gratis få film utan att betala för det. Dät ÄR stöld, man stjäl filmen. Du stjäl inte en fysisk sak, du stjäl just filmen. Varför ska du ha "rätten" att se en sak gratis?

Vem hyra en film för 40 kr då du måste lämna tillbaka den dagen därpå innan klockan 18.00?
Det är ju superdåligt alternativ. Det är så att de populära filmerna alltid slut på hyllorna och man får välja ett sämre alternativ. Dessutom så har de sällan något vidare sortiment att välja ur. Filmkedjorna som har på detta som alternativ kommer sakteligen dö ut. Jag är med i www.lovefilm.se
Där kan jag hyra filmer för 199 kr i månaden. Teoretiskt så kan jag se i snitt 5 filmer i veckan och ca 20 filmer i månaden för 199 kr. 20 filmer hos din videobutik skulle ta 800 kr för det. Då är sketna 40 kr per film väldigt dyrt. Jag får de filmer jag vill se. Jag behöver inte se dem direkt om jag inte vill det. Jag skickar tillbaka filmen när jag sett den utan att jag får betala någon straffavgift för att jag lämnat tillbaka den sent. Nackdelen med detta system är att man har en lista som man får välja ur och att man bara kan ha 2 filmer hemma samtidigt.

En nättjänst som jag efterlyste skulle i alla fall för mig motsvara mina krav. Smidigt, man får se exakt vad man vill se, man behöver inte lämna tillbaka den i tid och att man har tonvis material att välja mellan. Det är så det ska vara och innan media bolagen inser att de som piratkopierar gör det för att det är smidigt att bara tanka ned och se. Visserligen kostar det inget att ladda ned olagligt men jag tror att merparten skulle betala ca max 200 kr per månad för en tjänst som jag efterlyser. Sedan vill jag ha en tjänst för dem som vill se sin biofilm hemma. Jag är en av dem som insett hur skönt och soft det är att kolla på film hemma. Man kan pausa. Ta en kisspaus när man vill. Ha sitt eget godis. Inget småprat. Inget godisprassel. En fröjd helt enkelt och för en sådan tjänst skulle jag gladeligen betala 300 kr per månad för att få tillgång till de bioaktuella filmer som går.

Jag förstår inte varför media bolagen gör något sådant? Det finns ju massor med pengar att hämta. Inga distrubitionskostnader. Knappt någon administration. Bara en digital kopia som sänds till din dator som du kan se genom att du är aktivt med ett konto ungefär som steam där varje film har sin nyckel och bara fungerar bara för dig som köper den. Visserligen så kommer det finnas sätt att kringå detta men det blir mycket svårare. De vägrar ju att inse att det måste ta till sig tekniken och utnyttja den istället för att försvåra det för konsumenten.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Märkligt, varför tror folk att jag inte laddar ner musik och film olagligt????
Men inte påstår jag på något sätt att det jag gör är rätt!!!

Det kära vänner är den stora skillnaden.
Jag laddar ner p.g.a. att det är så satans enkelt. Men jag hyr även ca 1-2 filmer i veckan.
Jag är medveten om att det jag gör ÄR olagligt och framför allt FEL!!!
Men inte skyller jag på att det är för dyrt eller att jag har "rätten" att göra det.

Det jag blir så jävla arg på är när skitungar försöker få det som dom har rätt att ladda ner. Eller försöker få det som det inte är stöld p.g.a. att man inte stjäl en fysik sak.

Den dag jag kan ladda ner en DVD-film för vi säger 20 kr som en EXE-fil (eller någon liknande) och se den i 24 timmar så kommer jag totalt sluta ladda ner överhuvudtaget.
Detta då jag i första hand laddar ner just p.g.a. att jag slipper åka/gå och hyra filmen.

Jag laddar ner filmer för att det är för dyrt att köpa skulle gärna ha en orginal samling. Men vad anser du vhs filmer då? Jag spelade in massor av filmer på vhs band och tog med till kompisar förrrut på 90 talet och tittade det är väl samma sak? Sen så kommer min DVD samling dö ut snart som vhs nu när blueray finns runt hörnet.

Btw jag ska få 24/1mb snart:D

Skådespelarna får ju endå enorma summor flera miljoner dollar på film tror att tom cruise fick 250 mille per film helt sjukt och om man har så mycket pengar så borde det fan vara olagligt att han inte sjänker 50% till rädda barnen eller liknande. Tycker att du kan skappa en insamlingslista eller något eller skriva till regeringen aftonbladet mm, saken är ju att regeringen tankar aftonbladet också alla tankar:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Vem hyra en film för 40 kr då du måste lämna tillbaka den dagen därpå innan klockan 18.00?
Det är ju superdåligt alternativ. Det är så att de populära filmerna alltid slut på hyllorna och man får välja ett sämre alternativ. Dessutom så har de sällan något vidare sortiment att välja ur. Filmkedjorna som har på detta som alternativ kommer sakteligen dö ut. Jag är med i www.lovefilm.se
Där kan jag hyra filmer för 199 kr i månaden. Teoretiskt så kan jag se i snitt 5 filmer i veckan och ca 20 filmer i månaden för 199 kr. 20 filmer hos din videobutik skulle ta 800 kr för det. Då är sketna 40 kr per film väldigt dyrt. Jag får de filmer jag vill se. Jag behöver inte se dem direkt om jag inte vill det. Jag skickar tillbaka filmen när jag sett den utan att jag får betala någon straffavgift för att jag lämnat tillbaka den sent. Nackdelen med detta system är att man har en lista som man får välja ur och att man bara kan ha 2 filmer hemma samtidigt.

En nättjänst som jag efterlyste skulle i alla fall för mig motsvara mina krav. Smidigt, man får se exakt vad man vill se, man behöver inte lämna tillbaka den i tid och att man har tonvis material att välja mellan. Det är så det ska vara och innan media bolagen inser att de som piratkopierar gör det för att det är smidigt att bara tanka ned och se. Visserligen kostar det inget att ladda ned olagligt men jag tror att merparten skulle betala ca max 200 kr per månad för en tjänst som jag efterlyser. Sedan vill jag ha en tjänst för dem som vill se sin biofilm hemma. Jag är en av dem som insett hur skönt och soft det är att kolla på film hemma. Man kan pausa. Ta en kisspaus när man vill. Ha sitt eget godis. Inget småprat. Inget godisprassel. En fröjd helt enkelt och för en sådan tjänst skulle jag gladeligen betala 300 kr per månad för att få tillgång till de bioaktuella filmer som går.

Jag förstår inte varför media bolagen gör något sådant? Det finns ju massor med pengar att hämta. Inga distrubitionskostnader. Knappt någon administration. Bara en digital kopia som sänds till din dator som du kan se genom att du är aktivt med ett konto ungefär som steam där varje film har sin nyckel och bara fungerar bara för dig som köper den. Visserligen så kommer det finnas sätt att kringå detta men det blir mycket svårare. De vägrar ju att inse att det måste ta till sig tekniken och utnyttja den istället för att försvåra det för konsumenten.

Mycket handlar nog om att det inte enbart är filmskaparna som tjänar pengar.
Tänk hur många arbetslösa det hade blitt om alla videobutiker hade slåtts igen då majoriteten hyr sina filmer på nätet rent digitalt.
Eller hur stor minskningen hade varit för dom som trycker upp DVD-fodralens häften.
Eller dom som tillverkar DVD-fodralen.
Eller dom som levererar alla DVD-filmer runt om i världen.
Eller dom som trycker upp själva DVD-skivan.
mm mm.

Tror det är så många som skulle förlora på att ha en sådan tjänst som just konsumenterna faktiskt vill ha. Därför den motviljan.
Någon gång kommer även dom som levererar filmerna inse att dom MÅSTE komma till år 2007, en STOR mängd människor (i alla fall i Sverige) har bredband och har möjligheten att köpa eller hyra film digitalt.

Jag hoppas detta sker snabbt. Och ju mer folk piratkopierar destor mer tryck får dom på sig.

Men åter, inte fan sitter jag och påstår att jag inte gör fel när jag laddar ner som en del patetsikt försöker göra här på detta forum.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Man kan inte jämföra att hyra en dvd med att ladda ner en film. Man laddar ju inte ner en film som finns på dvd, man laddar ner filmer som inte kommer till sverige, eller filmer som visas på bio och man inte har lust att se på bio ;).

Permalänk
Medlem

Varför prat om folk kommer att gå arbetslösa om de lägger en del på den digitala mediet? Tror ni verkligen att företag bryr sig om sådant? Nej. De ser gärna effektiviseringar. Dessutom så kommer pengar gå till upphovsrättsinnehavarna i alla fall och det är dit pengarna ska gå. Sen att man kapar några distributionsled och effektiviserar en del av kedjan är väl inte så jäkla svårt? Det skulle ge mer pengar åt skaparna och göra slutprodukten billigare för konsumenten vilket i sin tur leder till ökad konsumtion som i sin tur ger större vinst åt skaparna. Dessutom så kommer DVD/Blue-Ray/HD-DVD/CD-Skivan finnas kvar. Färre kommer köpa men alla kommer vilja ha bra material hemma ändå. För en bra film eller album köper man ju. Det är bara det att de måste se en lösning för dem som inte vill gå på bio eller får vänta ett långt tag för att en film ska nå hit.

Men så länge de stora media jättarna inte kan samarbeta så kommer det tyvärr inte händå så mycket på den fronten pga deras ineffektivitet. Det är kontrakt hit och dit som begränsar deras förmåga att vara konsumenten till lags. Egentligen skulle alla börja enbart ladda ned olagligt först då kommer få se en ändring. En anpassning till konsumenten istället för att hetsjaga den.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Vill bara påpeka att det faktiskt är ett upphovsrättsbrott att spela in program/filmer från tv. Du har bara rättighet att titta på filmerna, inte att spela in dom. Därför är i stort sett alla svenska medborgare krimminella.

Sen så tycker jag att det är helt galet att man ska behöva betala pengar för programvara. Om dom vill ha pengar så får dom väl skaffa sig ett jobb som alla andra, istället för att sitta framför datorn och leka hela dagarna.

Nope du har fel för läs vad Copyswede skriver som slutkläm:

---------
COPYSWEDE fördelar sedan ersättningen vidare till dem som skapat, framfört och producerat sådant som kan spelas in från TV eller radio eller genom kopiering av band och CD-skivor. Konstnärs- och producentorganisationer har stor erfarenhet av sådant fördelningsarbete och kan se till att det sker rättvist.
---------

Texten finns att läsa i sin helhet på http://www.copyswede.se/default.asp?ML=2142

Permalänk
Medlem

Oj, oj, oj.
Där finns extremister åt båda håll i detta ämnet. Tack för trevlig läsning=)
Dock kan jag tänka mig att de som helt ställer sig på myndigheternas sida i denna fråga måste ha jävligt gott om pengar!

Innan jag skriver ngt vill jag säga att jag inte håller med ngn av extremsidorna, men, men....

Så som dagens samhälle ser ut så tycker jag att det är en självklarhet att man ska kunna skicka en mp3-låt som man har på sin mp3-spelare och gillar till en kompis, men det är kanske bara jag. Ärligt talat, alla extremister - tex Knashatt, har du aldrig skickat en mp3-låt till din kompis via msn eller tagit emot en sån? Är din mp3-samling helt laglig, har du verkligen köpt all den musiken?

Och när du går på en hemmafest, eller ja kanske tom på ett uteställe elr en restaurang, tror du att all den musiken som spelas där är lagligt köpt? Jag kan slå vad om att mycket av den musiken är nerladdad från limewire eller liknande program och sedan utbränt, säkerligen med en nerladdad kopia av nero (ngt som jag inte tycker att är rätt iofs) till cd-skivor. Om det nu skulle vara så att personen som äger musiken VERKLIGEN betalat för den är det då rätt att lyssna på alla låtarna de spelar upp där?, JA MENAR, Du borde ju OCKSÅ betala för dem!

Tack o Hej :):):):):)

EDIT: Sorry Knashatt. Jag läste inte allt du skrev. DU är tydligen som alla oss andra...

Visa signatur

| Asrock Dual Sata II | Athlon 64 [2,2ghz@2,495ghz] 3500+ | MSI7900gto 512mb | 2*512 + 1*1024 mb pc3200 kingston | Creative XFI X-treme Music | 200 + 400 gb SATA Samsung spinpoint + 300gb Xtern IOMEGA | Hiper Type-M 580W | Aver TV Media Go 007 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo

Sen så tycker jag att det är helt galet att man ska behöva betala pengar för programvara. Om dom vill ha pengar så får dom väl skaffa sig ett jobb som alla andra, istället för att sitta framför datorn och leka hela dagarna.

Jävlar i det. Du får komma ner till mitt jobb då och säga till min chef att dom 16h jag lade ner igår på att installera om all mjukvara på samtliga datorer inte var något speciellt. Jävla idiot

Edit: Du kanske skulle komma med nästa gång o vissa hur man ska göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jävlar i det. Du får komma ner till mitt jobb då och säga till min chef att dom 16h jag lade ner igår på att installera om all mjukvara på samtliga datorer inte var något speciellt. Jävla idiot

Edit: Du kanske skulle komma med nästa gång o vissa hur man ska göra?

Ditt jobb är inte unikt. Om det hittas ett sätt att effektivisera ditt jobb så kommer du bli tvungen att välja ett annat yrke och med nya steg mot framtiden så behöver detta inte vara något dåligt för individen. Det kommer andra spännande jobb. Ditt jobb är värt något nu i dagsläget. Men kanske inte imorgon. Vem vet?
Angående Ulayos inlägg så håller jag inte med honom särskilt mycket. Han har dock rätt i det fall att företag ockrar sig på speciella program och tjänster. Men att det ska vara gratis behöver inte alltid betyda att det är bra. Tjänster utvecklas hela tiden. Det kommer nya tjänster allt eftersom den normala individen klarar mer och mer på egen hand.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.