Permalänk
Medlem

tja kanske, kom två till korta avbrott efter det, sen stabilt

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
varför inte? ip-telefoni och internet-tv lär ju inte fungera med dina 2 mbit iaf.

Jag hade Ip telefoni när jag även hade 1/1 och den utnyttjade mitt befintliga bredband och det fungerade hur bra som helst. IP telefoni använder 64k per linje och det är inte någon större belastning på nätet. Jag har en ataadapter med q&s som man bara ställer in sitt befintliga bredband så frigör den så mkt det behövdes. Men i dagsläget kör jag på 8/8 och det har ingenting med att ville ha mera i upload till ip-telefoni utan att jag agerar server då vi övar inför matcher. Då hade det inte gått med 1/1.
Nu kan man köra med 16 spelare och ingen har över 40 i ping om de har någorlunda vettigt bredband.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jag hade Ip telefoni när jag även hade 1/1 och den utnyttjade mitt befintliga bredband och det fungerade hur bra som helst. IP telefoni använder 64k per linje och det är inte någon större belastning på nätet. Jag har en ataadapter med q&s som man bara ställer in sitt befintliga bredband så frigör den så mkt det behövdes. Men i dagsläget kör jag på 8/8 och det har ingenting med att ville ha mera i upload till ip-telefoni utan att jag agerar server då vi övar inför matcher. Då hade det inte gått med 1/1.
Nu kan man köra med 16 spelare och ingen har över 40 i ping om de har någorlunda vettigt bredband.

ip-tele OCH ip-tv

Permalänk
Avstängd

Hey dudes, undrar om 24/8 tjänsten från Comhem gäller i Märsta.
Står ju inte på Comhems hemsida vart det finns.
Iallfall inte som jag hittar.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Hey dudes, undrar om 24/8 tjänsten från Comhem gäller i Märsta.
Står ju inte på Comhems hemsida vart det finns.
Iallfall inte som jag hittar.

Bredband Large 24 Mbit/s:
Pris: 369:-/mån vid tecknande av 12 mån. Ordinarie pris 399:-/mån
Nedström: (Upp till) 24576 kbit/s
Uppström: (Upp till) 1024 kbit/s (8 Mbit/s + 60:- **)
Hemsidor: 5 st à 100 MB ***
E-postadresser: 5 st med totalt 70 MB utrymme ***
Leveranstid: Max 1 vecka

** Extra uppströmshastighet är än så länge endast tillgängligt i vissa delar av Stockholm. Sök på din adress för att se om du har tillgång till tjänsten.
*** Köp till extra e-post och extra hemsida via Mina tjänster

Permalänk

Det är väl bara fd upc fastigheter, dvs de som alltid haft möjligheten.

comhem har bara sett sin chans att när de bytte namn på upc till comhem att då kunna säga att det är tillgänligt på några platser i sthlm istället för i f.d. upc:s nät.

Marknadsföring i sitt esse

/jon

Permalänk
Avstängd

hmmm dålig stil :<
jo sökte ju på adressen men det står ju inge om nå där så undra om de va nå fel elr så

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Modemen kör QoS, därför påverkas inte telefoni av bb usage...

Permalänk
Medlem

Ni med Webstar modemet http://192.168.100.1/signal.asp

Någon som vet vad detta står för:

Down: Modulation 256QAM

Up: Modulation 16QAM (En kompis har 64QAM där)

EDIT: Verkar vara;

16QAM = Docsis 1.1
64QAM = Docsis 2.0 (?)

EDIT2: Någon som vet exakt hur man resettar WEBSTAR modemen?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

QAM är en modulerings teknik, i korthet så högre QAM typ = större total bandbredd i antal bitar. Siffran står för hur många lägen i frekvens och amplitud förskjutning som finns, 64 innebär 64 lägen tex ... och överför 6 bitar per symbol, 2^6 = 64. Som du kanske noterar så kräver varje ny bit fördubbling av antal nivåer.

Att tillägga är att högre QAM så klart kräver mer av överförings mediet.

256 QAM = 8 bitar
64 = 6
16 = 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
QAM är en modulerings teknik, i korthet så högre QAM typ = större total bandbredd i antal bitar. Siffran står för hur många lägen i frekvens och amplitud förskjutning som finns, 64 innebär 64 lägen tex ... och överför 6 bitar per symbol, 2^6 = 64. Som du kanske noterar så kräver varje ny bit fördubbling av antal nivåer.

Att tillägga är att högre QAM så klart kräver mer av överförings mediet.

256 QAM = 8 bitar
64 = 6
16 = 4

Har alltså inget med Docsis 1.1/2.0 att göra?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Har alltså inget med Docsis 1.1/2.0 att göra?

beror på hur du menar, docsis standarden specificerar vad som krävs av utrustning som skall uppfylla standarden, det kan stå i docsis standarden att QAM64 skall stödjas i uploaden tex. Men QAM är en generell modulerings teknik som även används av andra standarder tex wimax, DVB osv.

När det gäller docsis och kabeltekniken så brukar uploaden använda en lägre QAM är downloaden. Om jag inte minns fel så är detta skillnaden mellan docsis 1.1 och 2.0, att 2.0 ska kunna använda en högre QAM i upload kanalen, och därmed nå en betydligt högre upload hastighet.

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, men hur går det för comhem med snabbare bredband än 24/1?

Förlåt om detta redan är besvarat, men hängde med i denna tråden i början, men inte läst i den på någon/några månader och orkar inte plöjja igenom allting...

Tack på förhand!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
beror på hur du menar, docsis standarden specificerar vad som krävs av utrustning som skall uppfylla standarden, det kan stå i docsis standarden att QAM64 skall stödjas i uploaden tex. Men QAM är en generell modulerings teknik som även används av andra standarder tex wimax, DVB osv.

När det gäller docsis och kabeltekniken så brukar uploaden använda en lägre QAM är downloaden. Om jag inte minns fel så är detta skillnaden mellan docsis 1.1 och 2.0, att 2.0 ska kunna använda en högre QAM i upload kanalen, och därmed nå en betydligt högre upload hastighet.

Men varför har min kompis 64QAM på Upstream och jag 16QAM, något måste ju skilja då :)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

matte56: Därför att vissa av comhems orter är fullt klara för 24/8 (ja även orter som inte tillhör F.D. UPC) och vissa inte. Göteborg är bara klar med steg 1 av 3. Delen av stan eller orten din polare bor på är helt färdig och om comhem skulle vilja skulle en 24/8 lansering vara möjlig. Dock skall man tänka på att bara för att orten är helt klar betyder det inte att den säkert är kapacitetsmässigt klar. Det visste ni nog troligen redan eftersom comhem haft LÅNG tid av belastningar sedan 24/1.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Blir det inna Maj är slut, eller innan Juni är slut?

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Inget är ju satt i sten som jag förstått det. Personligen vill jag att det sker efter sommaren så hinner de bygga ut mer. Det lär dock klia lite väl mycket i fingrarna på deras marknadsavdelning för att inte släppa det i början av juni gissar jag på.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har fete problem med uppkopplingen. Online & offline varannan minut, så störande. Ibland är jag offline i flera timmar, ibland funkar det perfekt. Har haft det i över 1 månad nu. Ringer till Comhem men ser inga problem, fått ny kabel å testat massa olika duplex lägen men inget verkar funka. Dom säger att dom ska skicka 1 tekniker på det men det har man ju hört förr. Förra gubben som skulle komma är lite sen (skulle komma i Januari). Har sagt till dom att jag inte tänker betala 1 räkning till innan det är fixat, men dom säger bara ring när det är åtgärdat men det blir ju aldrig det. Funkade kanon innan don gick upp till 24 sen har det bara varit problem hela tiden. Har nog den största anteckningsloggen som jobbig kund av alla känns det som. Varenda gång man ringer så säger dom oj vad många gånger du har ringt. Ändå orkar man inte ringa alla gånger. Det måste ju vara mer än jag som har sån problem, bor på norra Hisingen.Man hade ju axepterat alla fel bättre om dom erkände sina fel & drog av på priset direkt & sa att vi löser detta för dig direkt. Men man kommer ju bara till nåt callcenter som inte fattar mycket. Sorry för allt negativt men måste släppa lite på trycket.

Mvh Ante

Permalänk
Medlem

Inga problem här inte :/ med comhem alltså.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
matte56: Därför att vissa av comhems orter är fullt klara för 24/8 (ja även orter som inte tillhör F.D. UPC) och vissa inte. Göteborg är bara klar med steg 1 av 3. Delen av stan eller orten din polare bor på är helt färdig och om comhem skulle vilja skulle en 24/8 lansering vara möjlig. Dock skall man tänka på att bara för att orten är helt klar betyder det inte att den säkert är kapacitetsmässigt klar. Det visste ni nog troligen redan eftersom comhem haft LÅNG tid av belastningar sedan 24/1.

Okej! Det var väl som jag trodde då..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

senaste uppgraderingen av modem

This feature is not enabled.
This feature has not been enabled in your cable modem.

Please contact your data services provider for more information about this feature and its availability on the network.

så står det på alla länkar /signal /status/log/emta/ sedan dom uppgraderade mitt modem igen efter att ja inte kunde få mer än 8mbit , ska man törsa ringa och be dom fippla igen, eller ska man vänta?=)
Farten har vart hyffsad, runt 12mbit som lägst under ett dygn, förutom någon enstaka test som vart nere på 3 .
(tänkte bara ja skulle kolla om mitt QAM va lika som matte56)
//snabbis

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Re: senaste uppgraderingen av modem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
This feature is not enabled.
This feature has not been enabled in your cable modem.

Please contact your data services provider for more information about this feature and its availability on the network.

så står det på alla länkar /signal /status/log/emta/ sedan dom uppgraderade mitt modem igen efter att ja inte kunde få mer än 8mbit , ska man törsa ringa och be dom fippla igen, eller ska man vänta?=)
Farten har vart hyffsad, runt 12mbit som lägst under ett dygn, förutom någon enstaka test som vart nere på 3 .
(tänkte bara ja skulle kolla om mitt QAM va lika som matte56)
//snabbis

Testa att starta om modemet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ack ack, prata med någon tankt på supporten här om veckan när jag sa upp tv och telefoni och så sa hon att jag skulle kunna ha 8/8 i det huset jag skulle flytta till som var ett vanligt comhem hus.

Och idag när jag ringde så fick jag veta att jag bara fick 8/1.

jaja får man leva med antar jag.

Om man kunde bygga ihopp någon slags server med 12 wlan kort i också som kunde lastbalansera mellan alla grannars wlan det hade varit trevligt.

Edit:

Ni som bor i "äkta" comhem hus, måste ni logga in för att komma ut på internet?
Jag har två modem, det gammla motorola svarta surfboarden samt den nya jag fick när jag skaffa deras telefoni som heter typ webster eller nått sånt.

Det är bara det gammla modemet som får någon slags kontakt, det nya webster modemet blinkar bara utan att nått händer.

Dock får jag upp inloggningsrutan när jag försöker surfa.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Att inloggningen dyker upp brukar ha att göra med att man har flyttat till ny adress, men det kanske finns andra anledningar till det också

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Har du använt 2 Modem tidagre? Jag gjorde det men det fungerade inte. Jag behöve logga in på ena hela tiden, utan att lyckas komma vidare.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

nej har inte använt två modem samtidigt, utan fick ett nytt modem när jag skaffa deras telefoni också.
Då fick jag det gammla över.

Men det var bara det gammla som fick någon slags motagning.
Men prata lite med supporten idag och så fick de lägga till mac adressen som mitt nya modem har så det släpptes in.

Modemen funkar bara om de har mac adressen inlaggd hos dem.

Men sen sa de att bredbandet inte var knutet till lägenheten som det tidigare var med upc så jag skulle kunna ta med modemet och bara koppla in i nått annat comhem hus så funkar de också.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Nu har även jag fått "Modulation 64QAM" på Upstream

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har felanmält att funktioner saknas i den mjukvaran som dom la in åt mig i modemet, dom kude inte hitta nån inställning för att släppa upp det heller, så ja kan inte kolla signal eller modulation

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Nu har även jag fått "Modulation 64QAM" på Upstream

Sweet!

Måste oxå kolla om jag har fått det när jag kommer hem från jobbet..

Permalänk
Medlem

Hur kan ni se vad ni har för Modulation? Själv fick jag en firmware update för 1-2 månader sedan så man inte längre kan komma in i modemet förutom start sidan.

Sen tror jag att jag hade 256QAM på min upload när jag kunde se den(kan ju dock vara helt dement efter att inte kommit åt informationen på 1-2 månader).