Permalänk
Medlem

Ger du blod?

Jag tycker det är konstigt att i ett land som sverige där solidaritet har varit ett så genomgående slagord genom alla tider, hur vi ska bry oss om dom svaga och dom som har dåligt..
Men ändå så är det en nästan konstant blodbrist i alla sjukhus i sverige, en så lätt och enkel handling, med några månaders mellanrum. Problemet är ju att det inte går att ersätta.

Det är inte som på cityakuten där det kommer in människor med 12 kulhål i bröstet dagligen..
Tvärt om så används nästan allt blod till planerade operationer, operationer som i dagsläget riskerar att ställas in, pga en generell blodbrist landet över i dagsläget.
När jag har pratat med vänner om det så har reaktionen varit väldigt blandad..
Argument som "Va bra att du ger blod, då slipper ju jag!" är bra roliga att höra.

Det finns vissa krav för att få ge blod, men man brukar säga att 3% av dom som kan ge blod gör det, så det är ingen direkt jätteliten grupp direkt.

Så hur går man till väga?
Gå in på http://geblod.nu kolla var du ska ge blod, finns information massor av information.

På första besöket så tar dom ett par blodprover för att kontrollera att du är frisk, du får prata med en sköterska, och du får fika. Tar en 10-30 min beroende på hur länge man fikar..
ca 2 veckor senare får du kallelse till blodgivning om allt ser bra ut, och då går man på drop-in tider helt enkelt.

Andra besöket så ger du blod, tar ca 6 minuter att tappa dom 4.5 dl som ska tappas, och sen får du fika (macka, frukt, juice. dricka, bulle), och så får du en premie.
Här i västerbotten är det 30 kr kontant, 40 kr i värdecheck (som funkar lite här och var), eller en premie, typ en tshirt, ett glas (finns rätt fina saker), hygienprodukter (som är riktigt bra), eller så kan du välja att skänka dina 30 kr till valfri välgörenhetsorganisation.
Och det är ungefär så i hela landet mede vissa variationer.
Besöket tar en halvtimme ungefär, även här beror det på hur länge du fikar
Sen en gömd-feature med det här är ju att man får ett kvitto på att man är frisk med jämna mellanrum!

Män får ge blod var 12e vecka, kvinnar var 16e (pga mindre blodvolym, menstruation).

Så om du funderar på att ge blod så är min rekommendation att du gör det!

Jag är på blodcentralen varannan vecka, ger trombocyter, det som får blodet att stelna.
Normalvärdet på trombocyter är ungefär 150, jag har runt 300, patienter som får det har ett på mellan 5 och 10 vanligtvis, oftast är det dom som får cellgiftsbehandling.

MVH / Tomas

Permalänk
Medlem

Jag ger inte blod av den enda anledningen att jag är skitparanoid över att dom ska säga "Men du, du har ju <infoga valfri skum blodsjukdom här>"

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Håller med fullständigt! Är också blodgivare sedan 12 år tillbaka och under alla dessa år har jag lyckats tjata mig till 2 polare som numera också lämnar. 2st på tolv år!?
Ingen vill lämna och jag förstår inte varför. Om folk hade fått prova lämna nångång tror jag dom flesta hade blivit fast, det gör inte ont och det tar bara några minuter. Dessutom blir du som Ileberg skrev bjuden på nåt gott. Det är också en gratis hälsokoll 3-4 ggr varje år.
Sen kanske jag bara talar för mig själv när jag säger att det känns bra varje gång man lämnat, jag får nåt slags rus i kroppen förmodligen pga av att man vet att man gjort en god gärning

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag kommer bli ännu närmare att svimma om jag donerar blod

Förresten måste man inte vara 18 för att donera?

Permalänk
Medlem

Re: Ger du blod?

Jag gillar när människor tar sig tid till sådant här, hatar att se typ stora kampanjer på TV som moralpredikar om hur dålig man är som inte ger pengar till dom. Bara därför ska jag göra slag i saken och möta mina fobier och gå dit imorgon och kolla läget. Jag har säkert 1000 blodsjukdommar, som föregående är även jag sjukt paranoid och tycker det är sjukt jobbigt att se mitt eget blod och alla dom där maskinerna. Blir typ snurrig bara jag tänker på det!

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte ge blod då jag tar starka mediciner men jag ser det som en självklarhet att man ska göra det om man är frisk. Blod är liv som dom säger.

Permalänk
Medlem

Jag är inte ett dugg solidarisk.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Jag testa en gång och mådde skit dålig, får sms fortfarande när blodbussen kommer hit och funderar varje gång på att gå... men men får se vad tiden avslöjar

Permalänk

Det är mitt blod!
Folk får väl fan ta och skaffa eget.

Permalänk

Jag har donerat blod tre gånger tidigare. Senast var i september förra året, och jag har inte gjort det sedan dess till följd av att jag piercade mig i slutet av september. (Man får inte donera inom sex månader efter att man penetrerats av en nål på det viset. [Hade problem med att böja ordet pierca där. "Piercats", "blivit piercad" ser fult ut. :|]).

Sen fick jag dagen innan jag skulle in och donera i april ett brev från Tobiasregistret (eller ja, "Tobias registret", som de surfittorna särskrivit det.) där det stod att jag kanske skulle passa som donator till någon döende människa någonvart, så då blev det till att lämna diverse andra prover, och vänta på ett svar. Har inte hört något än, och men de har tre månader på sig att bestämma sig om de vill ha mina stamceller (eller vad det nu var. Något som bildar blod iaf) eller inte.

Kan säga så att om ni ska börja donera blod, och ska lämna det allra första testet, så är det ok att gå till blodbussen, men när ni ska göra "riktiga donationen" så stick till exempelvis Kungstappen. Mycket mysigare stämning där. Alla är bara så stressade på bussen, och så är det trångt och eeeuuuuuh.

På tal om gåvorna man kan ta i retur - det finns ett par vinglas (som man får två stycken av) som är ganska stiliga. Det är en liten bloddroppe på glaset - vilket ger intrycket av att man dricker blooooooooood när man dricker rödvin ur de glasen! \o,

Edit: Btw säger min kära mor att man mår bättre när man donerar blod, iom att kroppen producerar nytt fräsch blod. Vet inte om det stämmer (att det får en att må bättre), men det låter väl vettigt.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk

Jag är en dålig människa, har planerat att masa mig till blodbussen i en evighet men aldrig fått händerna från tangentbordet.

Själv tycker jag det är ett enkelt och bra sätt att hjälpa andra!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Ge blod är coolt.

Balla missbrukarärr i armvecken är bara en bonus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Jag testa en gång och mådde skit dålig, får sms fortfarande när blodbussen kommer hit och funderar varje gång på att gå... men men får se vad tiden avslöjar

Tråkigt att höra, jag tycker det går betydligt bättre om man följer råden om att äta och dricka ordentligt före man går dit, sen efter också.. helt sjukt hur mycket jag äter då..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
Jag har donerat blod tre gånger tidigare. Senast var i september förra året, och jag har inte gjort det sedan dess till följd av att jag piercade mig i slutet av september. (Man får inte donera inom sex månader efter att man penetrerats av en nål på det viset. [Hade problem med att böja ordet pierca där. "Piercats", "blivit piercad" ser fult ut. :|]).

Sen fick jag dagen innan jag skulle in och donera i april ett brev från Tobiasregistret (eller ja, "Tobias registret", som de surfittorna särskrivit det.) där det stod att jag kanske skulle passa som donator till någon döende människa någonvart, så då blev det till att lämna diverse andra prover, och vänta på ett svar. Har inte hört något än, och men de har tre månader på sig att bestämma sig om de vill ha mina stamceller (eller vad det nu var. Något som bildar blod iaf) eller inte.

Kan säga så att om ni ska börja donera blod, och ska lämna det allra första testet, så är det ok att gå till blodbussen, men när ni ska göra "riktiga donationen" så stick till exempelvis Kungstappen. Mycket mysigare stämning där. Alla är bara så stressade på bussen, och så är det trångt och eeeuuuuuh.

På tal om gåvorna man kan ta i retur - det finns ett par vinglas (som man får två stycken av) som är ganska stiliga. Det är en liten bloddroppe på glaset - vilket ger intrycket av att man dricker blooooooooood när man dricker rödvin ur de glasen! \o,

Det var värst! Skönt med tobiasregistret, jag har läst nått paper om det men inte riktigt kopplat vad det var eller hur det funderade.. Spänannde!

Och jag har aldrig gett blod på blodbuss, det passar så fint för mig att va på sjukhuset, kanske ska ge på blodbussen bara för att
Och stämmningen! Det måste ju vara en av dom bästa sakerna med det, det känns som så bra med alltihop, alla är så otroligt trevliga och hjälpsamma!
Och angående premier.. Jag som ger trombocyter, är både där 6 gånger oftare, och får varje gång 4premier, skulle verkligen kunna fixa ihop en hel servis om jag ville det
Men numera tar jag bara deras duschkräm/shampoo/deo när dom finns.. eller om det finns några bra sockar.
Annars är det värdecheckar som gäller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Jag gillar när människor tar sig tid till sådant här, hatar att se typ stora kampanjer på TV som moralpredikar om hur dålig man är som inte ger pengar till dom. Bara därför ska jag göra slag i saken och möta mina fobier och gå dit imorgon och kolla läget. Jag har säkert 1000 blodsjukdommar, som föregående är även jag sjukt paranoid och tycker det är sjukt jobbigt att se mitt eget blod och alla dom där maskinerna. Blir typ snurrig bara jag tänker på det!

Väldigt roligt att höra!
Jag känner mycket på samma sätt, skänka pengar känns vekligen som så.. ja, det är väl inte det som behövs alltid (precis som inte pengar an ersätta blod innom sjukvården), men därimot så har jag mycket lättare att göra nånting fysiskt, har funderat på att gå med i röda korset för att träffa ensamma pensionärer.. Men det kostar ju pengar! GRR!

Sen ang maskiner, jag ligger där ca 65 minuter varannan vecka, och då tappar dom en mängd blod, centrifugerar så det skiktar sig, tar den lilla mängden blodplättar, sen skickas resten tillbaks, tappar igen osv.. (dom tar ca 1/3 av alla trombocyter i mitt blodomlopp!)
Faschinerande hur det funkar, allt är i ett slutet system så blodet rör som aldrig maskinen, det är små hjul med inbukiningar som kramar fram blodet genom slangarna.
Så jag ligger där och tittar på min film och hör centrifugen gå , tycker det är ashäftigt

När man ger blod är det betydligt mer humant

Permalänk
Medlem

Att ge blod tycker jag är en bra sak att göra och alla som inte har några hinder för det borde göra det, man vet aldrig när den dagen kommer då man själv behöver blod vid operation eller dylikt. Jag kan själv inte ge blod eftersom jag går på mediciner, men jag är uppskriven i donationsregistret och det är också en grej jag också tycker att alla ska vara med på.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Jag var och gjorde mitt första besök våren 2003 och efter det har jag lämnat blod _en_ gång. Det var nu för cirka tre veckor sen. Det trots att jag de senaste två åren jobbar i samma byggnad som blodgivningen på Karolinska i solna håller hus. Men jag tycker att det hela faktiskt är väldigt obehagligt och känner mig inte alls bekväm. Det visade sig genom att jag var extremt nära på väg att svimma när jag lämnade sist. Men jag ska ge det ett nytt försök nu nästa gång jag får lämna igen.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q'aman
Jag var och gjorde mitt första besök våren 2003 och efter det har jag lämnat blod _en_ gång. Det var nu för cirka tre veckor sen. Det trots att jag de senaste två åren jobbar i samma byggnad som blodgivningen på Karolinska i solna håller hus. Men jag tycker att det hela faktiskt är väldigt obehagligt och känner mig inte alls bekväm. Det visade sig genom att jag var extremt nära på väg att svimma när jag lämnade sist. Men jag ska ge det ett nytt försök nu nästa gång jag får lämna igen.

Det känns lite smått dumt att påpeka, men se till att äta och dricka ordentligt innan.

Och att inte ha bråttom någonvart när du går och gör det. Det ska få ta den tid det tar!

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
Det känns lite smått dumt att påpeka, men se till att äta och dricka ordentligt innan.

Och att inte ha bråttom någonvart när du går och gör det. Det ska få ta den tid det tar!

Jag hade ätit en stadig lunch en halvtimme innan och bråttom hade jag inte. Det var ju på arbetstid.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Jag var blodgivare tidigare men käkar numera medicin som gör att jag inte får vara det längre.
Är inte så farligt egentligen. Nålen är ju stor och så men liksom... så hemskt är det inte.

edit: Och man fick coola tshirts som det står blodgivare på!

Permalänk
Medlem

Skulle börja lämna blod så fort jag fyllde 18 (båda min föräldrar gjorde det då så det kändes självklart att göra), men jag fick inte på grund av att jag tydligen hadde haft gulsot (hepatit a) som spädbarn och då får man inte lämna blod. Vet inte varför i och med att det inte smittar men dom vill väll vara 100% säkra på att det är "rent" blod vilket ifs är bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Anmälde mig för att lämna blod när Mentals tråd om det var uppe för ett par år sen. Fick dock inte lämna blod pga allergier osv så de ville inte ha det men jag fick lämna plasma istället. Har lämnat det i ett och ett halvt år kanske. Tog hål i örat i december och har inte fått lämnat sen dess. Ska in igen i juni men får säkert vända i entrén igen då jag ska åka utomlands om ett par veckor.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Jag ger inte blod av den enda anledningen att jag är skitparanoid över att dom ska säga "Men du, du har ju <infoga valfri skum blodsjukdom här>"

Bra anledning ju, känner nästan så själv
Av nån anledning så ryser jag bara av tanken med nålar i armen och sånt så jag vet inte om jag skulle klara av att lämna blod, känns obehagligt på nått sätt =/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Anmälde mig för att lämna blod när Mentals tråd om det var uppe för ett par år sen. Fick dock inte lämna blod pga allergier osv så de ville inte ha det men jag fick lämna plasma istället. Har lämnat det i ett och ett halvt år kanske. Tog hål i örat i december och har inte fått lämnat sen dess. Ska in igen i juni men får säkert vända i entrén igen då jag ska åka utomlands om ett par veckor.

Jag har funderingar kring plasmagivandet, har bara sett moskinerna men nog aldrig nån som använts..
Hur länge ligger du? Och hur mycket ersättning får man?
Och hur är det i allmänhet?

Edit: Nu frågar jag inte om ersättning för att jag försöker leva på det alltså, utan bara ren nyfikenhet, får bara tappas på trombocyter 12 gånger per år, se det räcker bara halvvägs om man tappas varannarn vecka (och aldrig är sjuk), så jag har ju möjlighet att ge plasma ett antal gånger till..
4 gånger blod, 12 gånger trombocyter och en handfull gånger plasma.. per år, låter väl seriöst?

Permalänk
Medlem

Skulle bli blodgivare eftersom jag ändå besökte mitt lokala sjukhus 3ggr i veckan, men min kroniska sjukdom gör att jag inte får donera varken blod eller plasma.

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Inaktiv

Har gett blod en gång. Blev avskräckt pga att jag inte sovit ordentligt + ätit dåligt = jag svimmade

Permalänk
Medlem

Jag var in på en hälsokontroll för ett par år sen i samband med att jag skulle förnya en massa recept och så vidare, jag var då 15.

Jag sätter mig ner och ser på medans tanten som ska "sticka" mig räknar upp 7 rör som ska fyllas.... Kan väl bli max 1.5 dl eller så...

Så först sticker hon EN gång och missar, det gör inte ont, men man blir ju lite nervig.

Sen sticker hon en gång TILL och mosar runt som fan, och lyckas väl till slut få in nålen då. Men hon sticker bara in den 4mm typ.

Hon byter rör, OCH TAPPAR NÅLEN! OMG!

Det rinner ut en matsked blod typ, inte så farligt men jag är vid det här laget ganska jävla nervös och har INGEN lust att sitta där med henne.

Hon sticker igen, och missar.

Jag svimmar.

---

Kan hända att jag ger blod när jag vuxit till mig lite, det finns inte så värst mycket blod till övers på mig

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Jag har funderingar kring plasmagivandet, har bara sett moskinerna men nog aldrig nån som använts..
Hur länge ligger du? Och hur mycket ersättning får man?
Och hur är det i allmänhet?

Man får lämna plasma varannan vecka. Maskinen pumpar ut några dl blod, centrifugerar det så att plasman och blodet skiljs åt. Sen pumpas blodet tillbaka tillsammans med konstgjort plasma eller om det var saltlösning. Det upprepas ett par gånger tills man fyllt en flaska på ungefär 600 ml. Brukar ta 45-60 min så man får lite bättre ersättning än för blod. 70 poäng tror jag man får där jag lämnar.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Anmälde mig för att lämna blod när Mentals tråd om det var uppe för ett par år sen. Fick dock inte lämna blod pga allergier osv så de ville inte ha det men jag fick lämna plasma istället. Har lämnat det i ett och ett halvt år kanske. Tog hål i örat i december och har inte fått lämnat sen dess. Ska in igen i juni men får säkert vända i entrén igen då jag ska åka utomlands om ett par veckor.

Vad är det för allergier du har? Mina pollenallergier är inget problem.

Och vad är det för poäng människor får?
Jag får välja på en gåva eller att skänka 30 kronor till diverse organisationer som Rädda barnen eller Barncancerfonden.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Jag ger blod sen ca 1 år tillbaka, jättenkelt, ofarlig, snabbt.

Förstår inte varför inte fler ger...

Och min dammallergi/astma/känsligaluftvägar och min mjölkallergi var inget problem alls.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Får man ge blod om man röker?

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snakedad
Får man ge blod om man röker?

Ja, det får man.