Permalänk

Vilken ljuddämpning för hårddisk?

Hej!

Håller på att tysta ner min dator avsevärt. Nästa sak att dämpa blir hårddisken. Men jag har sett olika lådor för att dämpa. Men vilken ska jag ha av dessa? Skriv gärna varför så ni inte bara säger vilken.

Kandidat 1: Nexus

Kandidat 2: Scythe

Kandidat 3:
Mcubed

Skulle väldigt gärna vilja höra lite om Kandidat 2. Eftersom att den är billigare (Inte ens jag skiter pengar).

Tack för er hjälp, den uppskattas

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Det finns en recension av Mcubed på sweclockers. Den kan du kika på:
http://www.sweclockers.com/recension/?id=125

Jag skall också tysta ner burken. Det är däremot hårddisken som drar iväg allt. RaptorX 150gb Gamer. Låter som fan (relativt till resten av burken).

Jag är lite orolig över värmeutvecklingen när det gäller ljuddämpning av diskarna. Man isolerar den i stort sett och det känns inte bra. Det ser inte speciellt bra ut enligt graferna i sweclockertestet av Mcubeds produkt.

Om jag ska köpa en så tror jag att det blir en Scythe då den ser bra ut och är relativt billig. 500kr för Mcubed's variant är ganska dyrt. Redan lagt ca 2k bara på disken.

Det bästa skulle nog vara att bygga en själv. Men då måste man inleda ett projekt i design, kylningsfaktor och ljuddämpningsfaktor. Det jag har kommit fram till på de senaste dagarna är att man nödvändigtvis inte behöver dämpa hela hårddisken med ljuddämpningsmaterial. Man kanske endast behöver dämpa fronten. (I mitt fall skulle det fungera då chassit ligger under bordet, ganska långt in.) Ljuddämpning behövs då inte över, under och bakom hårddisken. Självklart får man ha några fina brackets för att dämpa vibrationerna på sidorna.

Phuuu.... Det var allt för mig denna gång.

Flera tankar uppskattas.
Lycka till med ditt val.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Tjena!

Jag väntar på en mCubed-dämpare och jag hade samma frågeställning som du.

Tydligen ska det gå utmärkt att köra en Raptor i mCubed's dämpare , men det är nog ganska nära gränsen för vad den pallar?. Jag ska ha en 120mm fläkt monterad i fronten av PC'n som extra luftintag på min stacker 832.

Luftströmmen från fläktens nedre del kommer att svepa över mCuben och transportera bort stor del av värmen från kylflänsarna - så har jag nu tänkt mig! - så jag är inte orolig.

Så du bör kanske ha ett luftflöde i fronten över boxen om man kapslar in hårddisken.

Min tråd om detta:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6750...

Mvh

Permalänk

Jag skaffade en sån här till min raptor: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010069372 och det dämpade den väsentligt. Den kyler riktigt bra också.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara ett alternativ om man inte vill ha hårddiskarna i en sluten låda ? En aning billigare också, och enligt vad jag läst och hört så gör dom sitt jobb.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311513

Jag beställde själv dom, men har inte fått mitt paket än.

Permalänk

Tack för svar. Dock har jag redan köpt en Nexus drive-away. Inte alls nöjd. Men jag har säker monterat fel. Har testat 2 olika, relativt tysta Samsung diskar. Väsentligt tystare än en raptor iaf. All vibration försvann, vilket var riktigt bra. Men ALLT ljud kvarstår :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp inte Mcubed, bortkastade pengar. Min hårddisk vart varmare med den och den lät fasen inte mindre heller! Mitt dåligaste köp....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rxc
Köp inte Mcubed, bortkastade pengar. Min hårddisk vart varmare med den och den lät fasen inte mindre heller! Mitt dåligaste köp....

Men!! då ljuger ju redaktören på sweclockers som säger att den dämpar en del ljud från Raptorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Men!! då ljuger ju redaktören på sweclockers som säger att den dämpar en del ljud från Raptorn

Jag har ingen raptordisk men den isolerade i alla fall inte ljudet från min hårddisk nånting märkbart! Och disken vart mycket varmare...

Permalänk

Samma med min Nexus. Har en relativt tyst samsung. Men den låter fortfarande lika mycket i boxen.

Visa signatur

Permalänk

endligt http://www.silentpcreview.com/
så ska Mcubed vara bäst när det gäller kylning och Scythe ska vara tystast och Nexus är nått mitt i mellan.
Sen så tror jag att dom är anpassade för 10k eller 15k snurrar den dämmer inte så mycket ljud på en 7200

Permalänk
Medlem

Har använt mig av Zalman Harddisk Cooler. Den dämpar vibrationer och ljudet mer än vad den kyler allefall. Vart riktigt nöjd med den.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300271

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk

Om du vill ha en billig lösning så testa att hänga upp hårddiskarna i gummi/resårband, det gör i mitt tycke stor skillnad och du får inte försämrad kylning. Det kostar ju dessutom bara några tior att testa...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem

Dom vill väl tysta ner hårddisken också om jag fattar rätt.
Har ett Arctic Cooling Silentum T2 som följde med en hårddisk kylare, den var helt i alu och kanterna så satt det någe gummi. Hör inte hårddisken överhuvudtaget vilket gäller hela datorn då, men såfort jag sätter i en till hårddisk så låter datorn förfärligt :/

Så om den fanns att köpa separat så skulle jag köpa en till varje hårddisk

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

Jag har redan köpt Nexus'en. Men den tystade itne ned disken, bara dämpade vibrationerna. Tips på vad som är fel, för så ska det väll inte vara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Om du vill ha en billig lösning så testa att hänga upp hårddiskarna i gummi/resårband, det gör i mitt tycke stor skillnad och du får inte försämrad kylning. Det kostar ju dessutom bara några tior att testa...

Håller med. Har en Samsung SP i sådana resårband och hårddisken låter praktiskt taget ingenting alls. Så den lösningen är absolut värd att testa.

Permalänk
Medlem

Som de andra sa, om du vill ha bort oljud är det gummiupphängning som är det bästa lösningen. Själv köpte jag en sån som låter diskarna hängas i luften.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=40331

Visa signatur

| Core2Duo E4300@3.0GHz ~ Zalman CNPS7000B | HIS HD4850 512MB ~ AC Accelero S1 | MSI P35 Neo2-FIR | 2*1GB Crucial DDR2-666, 1GB Corsair XMS2 DDR2-1066 | Tagan Easycon 530W |

Permalänk
Medlem

Om man inte har något emot att göra saker själv så kan ju detta vara värt att prova:

http://www.silentpcreview.com/article109-page1.html

Vad man ska tänka på är att man i huvudsak är ute efter att förhindra att vibrationer fortplantar sig till chassit som då åstakommer ljud, hårddisken i sig brukar inte låta så mycket...

Permalänk

Vibrationerna är helt borta har jag sagt. Det är sökljudet som inte fösvann, som jag trodde det skulle göra. Som en del har sagt också om den. Så har jag gjort något fel?

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Mitt nästa köp blir en Raptor 74gig + Zalman Heatpipe Hardisk Cooler

Hoppas de funkar bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

En anledning till att diskarna inte bli kallare av till exempels Zalmans nertystare kan ju vara att diskarna inte är fastskruvade i chassiet helt enkelt, det avleder ju en hel del värme annars.
Själv kör jag mina diskar upphända i cykelslang, det är endel ljud kvar, men inga vibrationer kommer ut i chassiet.
Ett problem som jag har nu är dock att diskarna blir riktigt varma, när jag hade dem fastskruvade i chassiet så låg dom runt 35 grader, nu är dom uppe mot 52 - 55 grader.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Som någon annan säkert nämnt redan så är Sunbeams hdd-upphänging det enda som gäller när man ska tysta ner hdd tycker jag. Helt sjuukt bra. Kräver dock en 5.25" plats.

Permalänk
Medlem

Köpte en Coolermaster 4-in-3 Device module https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306518 och skruvade in i helgen, mycket nöjd.

Mycket tystare diskar och bibehållen temp 30-35C fast de sitter "på varandra" (4st). Dessutom fick front fläkten som förr kylde diskarna nu fritt spelrum att skjutsa luft in i chassit och sänkte därmed tempen i burken rätt mycket. (eller snarare tempen är konstant 40-45C men fläktarna går på halvfart istället = )

lådan som diskarna sitter i fästs i chassit via mjuka gummifästen vilket tystar en hel del, något som inte är direkt uppenbart i produktbeskrivningen och var en glad överaskning för mig.

Rekomenderas varmt! Mycket kylning/tystning(?) per krona!

Visa signatur

C2D E8400 | GA-965P-DS3 3.3 | ATI HD4890 2GB DDR5 | 4GB PC8500 HyperX | 2x u320 SCSI 36GB 15k @ Raid 1 | 64MB RAID controller | 3TB SATAII | Amilo 3260w 26"@5ms | BENQ 1640 DVD | Corsair HX520W | Logitech S510 + Cordless Opt. Trackman | Win 7 Ultimate
Övrigt: HP 2560p / Samsung Galaxy SII

Permalänk
Medlem

Finns det någon av dessa som tar bort SÖKLJUD?

Mvh. Andreas

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk

Sökljud kan man tysta genom att aktivera AAM. Get görs enklast genom att ladda ner och köra Hitachi Feature Tool. Finns på Google...

Permalänk
Medlem

funkar det till alla hårdiskar och presterar dom ej sämre då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kör med Scythe till min 150GB raptor och den vart oväntat tyst, något jag inte trodde skulle fungera var kylningen vart 3grader kallare riktigt nöjd snygg som få med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av losdrivare
Sökljud kan man tysta genom att aktivera AAM. Get görs enklast genom att ladda ner och köra Hitachi Feature Tool. Finns på Google...

nån som vet om det funkar till alla hårdiskar och om det gör dom dåligare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag skulle också tipsa att det billigaste resultatet får man genom att hänga hårddisken i gummi. klippte själv till en cyckelslang som min hårddisk hänger i. detta gjorde stor skillnad! en anledning är ju att den satt skruvad stummt i lådan innan, denna åtgärd gjorde också att den behövde extra kylning vilket jag löste med en fläkt framför!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trIIger
nån som vet om det funkar till alla hårdiskar och om det gör dom dåligare?

Såvitt jag vet funkar AAM med alla/de flesta hårddiskar som är hyfsat moderna, du kan själv kolla upp specifikationen på din hårddisk mot tillverkarens hemsida om du är osäker. Jag tror även det syns i Hitachi Feature Tool, men jag är inte 100 på det.

Att aktivera AAM gör en liten (försumbar) försämring i prestanda, men desto större skillnad i sökljud. Detta är subjektivt, testa och se vad just du tycker. Det gör ingen skillnad i hållbarhet på hårddisken, möjligtvis blir hållbarheten bättre snarare än sämre med AAM aktiverat.

Det AAM gör är att det gör accelerationen/inbromsningen av skriv/läshuvudena i hårddisken mjukare och därmed tystare.

För den som vill läsa mer om AAM rekommenderar jag att gå in på www.silentpcreview.com och söka på AAM i forumet.