Datorbutiken.com vill ha DINA synpunkter. Hjälp oss bli ditt förstahandsval!

Permalänk

Vill börja mitt inlägg att tacka db för en grymm leverans av min hdd, behövde den snabbt och det fixade db!

1.) Jag har en tendens att vilja trycka på loggon när jag vill "hem" istället för att dra mig ända upp till hem knappen. Så ibland när man kan vara lite stressad så har jag märkt att inte hela eran "loggo" (loggon+text) är klickar, utan bara själv "datorbutiken" texten, vilket kan vara lite frusterande när man istället markerar en text. En liten sak, men ack så irriterande ibland.

2.) Satt och kikade igenom era utskick av nyhetsbrev, en sak jag la märke till att inte hela "boxen" av erbjudandena är klickbara utan bara bilden + "besök vår hemsida för detaljer". Om jag skulle vara interreserad av en vara, naturligtvis skulle jag (och alla andra) besöka hemsidan för mer information och beställa. Så varför inte göra "hela boxen" klickbar, för att göra det enkelt.

3.) Håller på att snya er hemsida totalt nu, haha. så kikade jag in Informations sidan (https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Information.aspx) och noterade att all text inte har samma storlek, vilket kan ge oproffisonella vibbar.

4.) Något som är grymmt irriterande, för folk som är vana vid att sitta vid andra sidor, där "adressfältet" hänger med, beronde på var man är. Så är det dock inte på db, utan där är det "en fast adress" vilket kan gör att man länkar fel, även om det står "direktlänk" nedan på sidan. Man missar mer än gärna den notisen, i mitt fall är min "prisjägare" ivägen (prisjakt.nu's plugin för prisjämförelse direkt på sidan). Skulle mer än gärna se att ni gör så "adressfältet" hänger med.

5.) Allt är inte symetriskt (eller vad det heter, lika.) uppe vid "hem - Ditt konto mm.". "Om Oss" är lite utstött, ser också "budget" ut i mina ögon. Jag ser en hemsida som snygg, när allt är jämt och fint.

6.)Kategori nätverk i "datorkomponetner" ser jag gärna, för att jag anser att ett nätverkskort är en datorkomponent, och tog mig ca 4 minuter (kalla mig seg) att hitta nätverkskorten pga allt under "nätverk" gjorde mig förvirrad och läste allt som samma. Nätverskort under "datorkompenter" wants.

7.) http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZALRC10...
Mer speccs på den, oklart hur mycket den "tystar"; "Mycket behändig resistor som sänker spänningen på fläktar från 12V till 5,5V. Tystar effektivt alla olika typer av fläktar. Observera att det är 3pins anslutningar på denna konverter och den fungerar således endast med fläktar med 3pins kontakter på." Saxat från intwarehouse som jag skrev om till; "Detta är en mycket behändig resistor som sänker spänningen på dina fläktar, så att de blir tysta, volttalet sänks från 12V till 5.5V. Den passar olika typer av fläktar! (fetstil alternativt kursiv) Att observera är att den bara fungerar med fläktar som har en 3 pinnars anslutning!
Detta är ett billigt alternativ att få tyst i lådan! "

8.) Ser gärna USB minnen i "krungutrustnings-menyn" pga den har ersatt floppyn och används till de nya moderkorten att flasha bios, allt för att minska förvirring.

9.) Ser gärna "Verktyg" i egen kategori och inte i "Hobby och fritid", då jag inte förknippar det med något av det. Allt för att minska förvirring.

10.) Utförsäljningskategorin är inte mitt hemområde precis, för man vet inte vad man kan få där, därför tycker jag att ni ska ha anledning varför varan är just i den sektionen. Det har ni visserligen, men inte på allt, tex : http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=MED27Z
Inte ett ord, vad jag kan se, varför den är i utförsäljnigskategorin. Skulle tippa på utgånde modell. Men alltid gött med klargöranden!

Nu har jag suttit och synat er hemisda i 2 timmar, skojigt, hoppas att dbmannen upskattar detta och forsätter med att diskutera detta!

Keep it up DB, Min personliga favorit

/Rob

Visa signatur

Main Rigg: Antec Solo, Be Quiet Drak Power 530W, Asus P5W DH Deluxe, Intel E6300 1.86GHZ @ 2.24GHZ @ Ninja Plus Revision B + 120mm Low Noice, Corsair XMS2 PC6400 2x1GB, Sapphire Radion X1950Pro @ VF900-CU, 2 x Nexus 92mm 19.2dB(A) Insug

Permalänk

UHD - Fraktsystemet har ett par, tre specialfall för vissa ordertyper, som exempelvis att man beställer "en enda pryl". Då koden får effekten att extragodiset läggs i kundvagnen som vilken annan komponent/produkt som helst får detta konsekvensen att frakten beräknas även på detta, och då triggas ju inte specialfallet "en enda pryl". På ordrar med 2 olika komponenter (exempelvis en DVD-spelare och en diskettstation) beräknas fraktkostnaden endast på vikten, och då blir det ingen skillnad i fraktkostnad alls.

Elitrulltarta - Svarar för enkelhetens skull punktvis, och vill redan inledningsvis tacka för den tid och tankemöda du lagt på lilla oss..

1) Att endast loggan är klickbar förklaras dels av att vår slogan "När du vill handla billigt" inte ligger "ritad" i bilden utan står under loggan, som ren text. Klart är att man kan göra även denna klickbar, skall jag ta upp med utvecklaren..

2) Att göra all "whitespace" mellan olika objekt klickbara kan av många anses störande, detta då ett klick "på" inte bör ge samma konsekvens som ett klick "vid sidan om". Jag skall ge ett exempel på detta, vilket förutsätter att du har en 3-knappars-mus eller en med scrollhjul. Om du i föregående sida (sidan 2) i denna tråd trycker ner den mittersta knappen eller hjulet på musen får du troligtvis en "kompass"-cursor, och kan då scrolla ner och läsa inläggen som en rulltext, vars hastighet bestäms av hur långt du flyttar cursorn från "kompassen". Om det händelsevis råkar finnas en länk (banner, text, enner hujeda mig - whitespace) under cursorn när man klickar, så öppnas istället denna på en ny tab, i vart fall i IE7.. Whitespace bör av denna anledning inte vara "aktiv".

3) Detta borde ha fixats redan, du är inte den förste som anmärker på detta. Jag håller med fullt ut - fixas asap.

4) Detta beror på att vi kör frames. Nästa version av vår sida kommer inte att köra frames, och då löser detta sig pga teknikbytet.

5) Menyn är som den är "by design". Tanken bakom är att menyn skall vara full bredd ovanför den mittersta/breda delen av sidan, vilket för menyn lösts genom att alla objekt utom just "Om oss" är vänsterställda, och den sista högerställts. Rätt/fel? En smaksak som vi troligen kommer att ta upp till diskussion i samband med byte av teknik, se 4) ovan.

6) "Nätverk" har fått en egen "rot" i den senaste genomgången av strukturen, och där har vi samlat allt som har med nätverk att göra. De allra flesta (alla?) moderkort idag levereras med nätverkskort inbyggt, och det säljs därför allt färre nätverkskort löst. Du har helt rätt i att ett nätverkskort i de flesta fall är en komponent, i vart fall de som sitter i en PCI-plats maskinen och inte via USB, men de allra flesta nätverksprodukter av idag är inte komponenter utan kanske mer "Kringutrustning". Jag låter produktansvarig för nätverk fundera på en variant av ditt förslag, att låta i vart fall "nätverkskort" synas även under "Datorkomponenter".

7) Bra förslag, produktansvarig har nu fått uppdraget att skriva lite om vilken effekt man kan förvänta sig av en sådan lösning.

8) "Minnen" av alla de slag är en mycket bred produkt, precis som "Nätverk" enligt 6) ovan. Den har därför också en alldeles egen "rot" i den senaste strukturen, där man hittar alla förekommande typer av minnen. Jag kommer att låta produktansvarig för minnen fundera kring att ha just USB-minnen synliga även under "Kringutrustning".

9) Vi har försökt att slå samman så många nära relaterade kategorier som möjligt för att inte hamna i ett läge med ett oöverskådligt antal "rot"-objekt i menyn. Det finns exempel på sajter som gjort precis tvärtom, med i stort sett ingen kategorisering och "allt" i roten. Vi har planer på att ta upp vissa nya produktkategorier i sortimentet, däribland "hushålls-el" typ våffeljärn, brödrost och rakapparat, vilket troligen medför en översyn även av "Verktyg" och "Hem och Fritid"-delarna av sajten. Alla förslag till hur detta skulle kunna organiseras på ett sätt så att ni hittar vad ni söker mottages tacksamt!

10) Vi fick så sent som i fredags en funktion på plats för att enkelt kunna placera information på de olika "förstasidorna" som varje kategori har. Då "Utförsäljning" har en egen sådan skall jag tillse att det på "Utförsäljning"'s förstasida klart framgår vilken typ av produkter man kan förvänta sig i denna kategori. Tack för påpekandet!

Uppskattar? Ja, det kan du räkna med! Att på detta sätt få feedback/förslag från er som i första hand nyttjar hemsidan och oss är givetvis oslagbart! Vem kan, bättre än er kunder till oss, ge oss informationen vi behöver för att förändra oss till det ni vill ha oss till att vara? Vi som arbetar på datorbutiken.com handlar ju sällan hos någon annan än av oss själva, och har givetvis inte den glasklara bild av hur bra eller dåligt olika saker fungerar hos oss kontra andra som den bild ni kan ge oss. Vi lovar att förvalta denna kunskap väl, och även fortsättningsvis vara mycket lyhörda för allas era förslag som leder oss mot målet att vara ert förstahandsval! Tack!

Avslutningsvis ber jag dig skicka ett mail till mig med referens till kund-/ordernummer med aktuella adressuppgifter, samt din preferens av alternativen lakrits, gräddkola och mintchoklad..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Härligt dbmannen, vänta dig ett mejl

Edit: Nu ska vi se igen, synpunkt ala mig igen:

För skojs skull skulle jag kika lite på era priser på dvd+r / dvd-r och till min förvåning så hittade jag inte dem, så jag sökte lite, klart jag hittar dem då. MEN, vart hittar jag dom? Under vilken kategori?! Jo, datorkomponenter, som jag anser att de är heelt ute och cyklar. Kringutrustning hade varit ok, men inte komponenter : )

Det ni kan förbättra när man använder sökfunktionen, är att säga hela sökvägen till produkten, jag har själv varit med om flera gånger inte hittat en produkt och sökt efter den. Då har jag hittat den i sök såklart, men, jag kanske ville titta på fler av samma typ då får hjälp av en länk, på produktsidan men den säger mig inte var och under vilken kategori jag hittar produkten i dvd skivornas fall är det såhär: "Lagrningsmedia (ej klickbar) - DVD-R/RW (klickbar). Om jag söker efter plus skivor så är det en väldans fördel att kunna ta mig dit via minus skivorna's länk. Om du förstår vad jag menar : )

/Robert

Edit2: Tog mig också tiden att kika igenom erat kamerasortiment, en gruppering inom digitalkamera sektionen kanske vore på sin plats? Allt för att specificera sig emot av kunden vill ha, underkategori till digitalkameror; Systemdigital, Kompaktkamera alternativt med mpix gruppering (kan se aningen kladdigt ut) men bra om man vill ha alternativen silade.

/ Robert

Edit3:

Den oranga lilla reklamen, där det står varför man ska välja db.com (som om det inte vore självklart). Så skulle jag se att ni gör den klickbar alternativt höjde farten på det, man blir nyfiken på varför, då vill man gärna se det men inte vänta 1 min på att få se de 6 agrumentet. Fixafixa : )

/Robert

Visa signatur

Main Rigg: Antec Solo, Be Quiet Drak Power 530W, Asus P5W DH Deluxe, Intel E6300 1.86GHZ @ 2.24GHZ @ Ninja Plus Revision B + 120mm Low Noice, Corsair XMS2 PC6400 2x1GB, Sapphire Radion X1950Pro @ VF900-CU, 2 x Nexus 92mm 19.2dB(A) Insug

Permalänk

Det enda lilla gnället jag har nu är att det är lite väl hög frakt, tänkte beställa ett datorpaket, men en frakt på 300kr känns lite i högsta laget, var trevligt när det finns rabattkoder, plus att jag tycker det borde finnas något i stil med "handla för över x kr så bjuder vi på frakten"

Permalänk

Dbmannen, snabb notis!

In med DDR3 sektionen i minne, häng med i svängarna nu, viktigt att ni får in ddr3 i erat produktsortiment så fort som möjligt! Även om ni inte får in minnena på ett tag, men bara att ha dom där och skylta med

MVH / Robert

Edit1:

In med mer p35 kort, kommer bli rätt bra sug efter dem, iaf asusbräderna, dem ser skitbra ut, blir ett sånnt för mig nästa gång jag beställer iaf!

/MVH

Visa signatur

Permalänk

Elitrulltarta - Vi skall se över hur vi presenterar kategori i den detaljerade informationen för en produkt. Att det ser ut som nu är en kombination av platsbrist och funktionalitet i menysystemet. Vi får fundera ut något riktigt bra här!

Sortimentet av digitalkameror har varit ganska begränsat en längre tid då vi inte haft någon större volym på dem. Nu har vi en mer offensiv prismodell på plats för stora delar av sortimentet, vilket skapat en ökad efterfrågan, breddning av sortiment och som du påpekar - behov av en strukturering.. Vi kommer att ta en titt på detta i det närmaste.

Den orangea "reklamen" kommer också att omarbetas inom kort på något sätt. Dels kan vi i dagsläget framhålla betydligt fler goda skäl att välja oss framför andra och dels har du rätt i att man vill kunna se dem på en sida. Att vi inte vill göra den befintliga snabbare har mest att göra med att vi inte vill att sidan skall blinka för mycket, bättre då länka till en sammanställning. Bra idé!

DDR3 finns nu uppe, kommer fler under veckan. Vad gäller passande moderkort citerar jag produktansvarig:

Citat:

P35 är ett av Intels nya chipset (även kallad Bearlake), första chipsetet med stöd för DDR3. Dock har de flesta bara DDR2-slots än så länge. Vi har just nu 5 moderkort med P35 – 2st Gigabyte och 3st Asus. När jag kollade för en vecka sen eller så var det ingen som hade någon annan tillverkares kort hemma/upplagda. Ser att iaf MSI kommit in, så jag fixar.

[Edit] DDR3-kort uppe:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASP5K3...

Visa signatur

Permalänk

Härligt dbmannen!

*sitter och smaskar härligt goda mintchockladgodisar : )*

datorbutiken.com presentkort, interresant? svar ja, skulle jag villja ha till min födelsedag iaf : >

/ Rob

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kommer med jag ett förslag som tyvärr nog inte kan ordnas i första taget, det är nog ganska mycket jobb och planerande bakom detta. Men först tar vi ett annat, enklare.

Själv är jag nog så kapabel att leta recensioner, läsa tillverkarens produktinformation, läsa och ställa frågor på forum så jag klarar mig bra med att bara se produktnamnen till det jag ska köpa om jag köper en komplett dator. Glömde jag säga att jag monterar det själv?

Men nu tar vi en Svensson som tack och lov inte vill sätta sin fot inne på Siba/onoff/elgiganten/power och bli blåst av en provisionsförsäljare (som knappt kan annat än att tala smörja).
De kommer till er hemsida, ser "Datorer" i menyn, - Ja! tänker de, det är ju vad jag ska ha.
De ser några olika saker där "Bygg din egen dator!", nej det låter skrämmande. "Datorpaket" då, och sen "familjedator"
Där får de en lista på tre paket men massa siffror och några siffror skiljer sig, antar de är bättre (och priset är ju högre på det). De klickar på namnet och får se vad för komponenter som ingår. Här har vi första saken ni enkelt kan ordna. Användaren ser "A-DATA 2x512MB (tot. 1024MB) DDR2 PC2-5300 667MHz" och tänker att det är ju bra med två hårddiskar... NEEEEJ! Vad är felet? Jo ni skriver bara komponentnamnen, inte vad det är (hårddisk, internminne etc.). Det tycker jag ni allt kan bemöda er med. Det är ju redan gjort i datorkonfiguratorn.
En kort sammanfattning av datorerna i fråga och beskrivning vore bra. Lite försäljningssnack helt enkelt men inte för vidrigt (á la hemelektronikaffärerna som nämnts). Någonstans (på lite högre nivå när man tittar på datorerna, borde det nämnas som "Skärm väljer du själv".

Om vi nu tar en annan köpare som är lite mer intresserad och vågar sig in på "Bygg din egen dator!". Då har de ju hört från polaren på jobbet (som själv inte kan något ändå) att AMD S939 är bra så de väljer det... Men vänta! Det finns ingen processor att välja här! När ni inte längre saluför några socket 939 processorer (finns inga produkter i den kategorin på "datorkomponenter") vore det bra om det försvinner från konfiguratorn. Meningen är ju att man ska kunna bygga en komplett fungerande dator, inte en som saknar processor.
Jag haffsade ihop en enkel s939 och kommer ända till där jag skriver in kontokortuppgifter i kassan utan att bli varnad om att datorpaketet jag gjort inte är komplett fungerande. Observera att jag inte vill förbjuda en att lägga in sånt här i kundvagnen (man kanske redan har processorn), men en varning borde allt visas.

Det var de "lätta" sakerna. Nu kommer vi till vad jag tycker borde kunna vara nästa generations datorkonfigurator för webbutiker.
Att göra det här med vanlig HTML kanske inte går, men öppna sinnena nu för idéen.

En tvådimensionell yta med olika noder, ungefär en för varje komponent i konfiguratorn. Om man väljer ett moderkort som utgångpunkt så ändras alternativen på alla andra noder så de är kompatibla. Väljer vi ett DDR2, S775, PCI-E, så ska alla alternativ som inte är sådana i andra noder försvinna då de inte uppfyller kompatibilitetskraven. Har man redan valt något flaggas det som rött.
Här har vi alternativ så man kan populera varje plats för instickskorten, som har en egen nod. Väljer man grafikkort som tar upp två så blir det inaktiverat.
Bara till processornoden så är noden för processorkylare kopplad. En hierarkisk uppbyggnad av komponenterna.
Den här saken måste förlita sig mycket på specifikationerna för produkterna, de som saknar sådant kan uppenbarligen inte vara med.

Nu till det allra mest "coola", som utvecklingskostnaden nog vida överstiger nyttan av det...
Om vi i datorkonfiguratorn kollar på optiska enheter eller grafikkort så blir man rent blind av all text. Inte ens tabulerad!
Men ladda ner Dasher (wikipedia). Tänker ungefär en sådan lösning, så man stegvis drar fram vad man vill ha. Från moderkortet väljer man PCI-E x16 platsen, väljer grafikkortsserie (nvidia 7000, 8000 osv.), sedan modell, minne och till slut har man ringat in så det bara finns 1 val, då har man det kort man vill ha. Såklart ligger konfiguratorn och kontrollerar kompatibilitet hela tiden.
Sådär, nu har jag fått ur mig den idéen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Hämtade ut min beställning idag, var fint packat med 3-400gram godis som dämpning :).
Gick på en arbetsdag så ni höll vad ni lovade, får väl beställa fler saker av er vid behov av nya prylar :).
Ajja är helnöjd iallafall, hoppas ni fortsätter med den goda servicen!

Permalänk
Medlem

Beställde nyligen min dator från er och kan bara säga riktigt bra priser. Hade tänkt från början beställa från Komplett och DustinHome. Men genom endast beställa från Datorbutiken, så sparade jag in över 1000:- och det tackar man för såna konkurrens kraftiga priser!

Beställde nyligen igen hos er Corsair Dominator Airflow Fan, då ni var åter igen billigare än Komplett inkl. frakt och då det gick ganska bra med förra beställningen, då blev det er igen. Då märkte jag att jag samlat ihop mig 135 bonus poäng från förra beställningen, kollade igenom bonus varorna som man får välja och hittade faktiskt inget som var av intresse för mig. Förrutom Duo telefonerna, som ligger på 235 bonus poäng för få dom och då blir man ju tvungen beställa för minst 10 000:- till för få dom.
Blev inget av det och mycket billigare alt. är köpa det direkt.
Blev ändå till slut en Webkamera (även har redan en bättre webcamera) för 100 poäng (tror jag det ligger på), och gratis är ju bäst, so why not? hehe

Iallafall, det jag vill föreslå angående Bonus stegen:

- Mer alternativ varor vid samma bonus stege poäng.
- Gratis frakt att välja för bonus poäng. (hade valt detta om det funnits, istället för webcameran)

Humor:
Smyckar ni godiset med 24 karat guld? Förmodligen dyraste godis i världen ni "säljer!

P.S
Har kvar all godis från Datorbutiken som jag fick med vid förra beställningen. REA för HALVA PRISET!! 5p = 500:-!! Först till kvarn!! hehehe

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

Väntar med spänning på min senaste beställning, 2 kollin varav det ena tydligen är ett på 2,8kilo och det andra är på 7,4 kilo, det ena innehåller endast godis..

A pleasure to do business..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem

De får passa sig så de inte hamnar på förstasidan på aftonbladet:
- "Nätbutik gör datoranvändare feta! Så här underviker du godisfällan"

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
De får passa sig så de inte hamnar på förstasidan på aftonbladet:
- "Nätbutik gör datoranvändare feta! Så här underviker du godisfällan"

För att följa kvällstidningarnas ordinarie mönster måste även huvudrubriken innehålla ordet "CHOCK", typ "Fetchock i nördkretsarna", "Chockad nörd talar ut, så blev jag fet på 14 dagar"
"Det började med ett RAM-Minne från db"
eller liknande, tyngdpunkten ligger dock i ordet att "chock" finns med..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Permalänk
Medlem

2.6KG godis fick jag av dem igår.. TACK!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte jag behöver kommentera denna bild:

Man tackar stort..

*Edit*
Kan man inte lägga in bilder numera??

Visa signatur

Permalänk

Helt seriöst, godis också? Trodde ni menade "godis" till datorn.. hah.

Sonen har börjat röka också ser jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callister
Helt seriöst, godis också? Trodde ni menade "godis" till datorn.. hah.

Sonen har börjat röka också ser jag.

Nejdå, grabben får inte röka, är ju för faen bara 12 år..
Godiset kommer ju väl till pass nu, eftersom jag ska följa med ungarna på skolresa imorrn och över helgen (Stockholm och Gotland).. Bra PR för DB när ungarna får lite gratisgodis.. Ska väl dela ut en hel del av det på tåget imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min son vart glad..
10månader!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Vad är det för sorts godis då?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Citat:

Mintchoklad (typ marianne fast annan förpackning), lakrits och vad jag hört, gräddkola :).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Lakrits, efter egen begäran.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad roligt att ni (datorbutiken.com) bjuder in oss kunder och förhoppningsvis nya potentiella kunder till en öppen diskussion. Jag ser det som ett tydligt steg närmare en proaktiv relationsmarknadsföring, men låt för den skull inte denna insats stanna vid ett tillfälligt agerande från er sida. För att differentisiera sig tror jag att denna typ av aktivitet, förutom konkurrenskraftiga priser, är ett bra sätt för näthandlen att möta sina kunder på.

Jag tycker ni ska beakta detta och överväga om det vore idé att föra en interaktion som denna interaktion till er hemsida. Liksom flera andra skribenter som efterlyser att man ska kunna recensera era produkter, skulle jag vilja ta den funktionen ett steg till. När man klickar på en produkt tycker jag följande funktioner skulle kunna finnas som undersider till varje produkt.

1. En vanlig recensionssida där man kan lämna kommentarer om vad man tycker om produkten samt möjligheten att betygsätta den.

2. En diskussionsida där den aktuella produkten kan diskuteras mellan potentiella köpare och kunder som köpt varan, där även ni (db.com) ska ha möjlighet att delta för att svara på frågor. Istället för att enskilda kunder mailar er frågor kanske svaret kan ges i forumet, vilket besparar er tid vid ex. enklare typer av frågor. Naturligtvis ska möjligheten finnas att maila och ringa kundtjänst som vanligt.

3. En sida där man kan ställa direkta riktade frågor till er kundtjänst. Sidan bör vara en stängd (liknande ett webbformulär) där den enskilda kunden och ni har direktkontakt.

- Er kundtjänst skulle även kunna ha live-chat mellan vissa tider om man vill komma i direktkontakt med er (som ytterliggare ett alternativ till telefon)

- Ni skulle kunna ha en ruta som informerade om inkommande produkter och produkter som tas ur sortimentet.

- Bilderna på produkterna skulle kunna vara roterbara alternativt att det fanns bilder från fler vinklar (om man ska köpa ett chassi eller datorväska vill man gärna se hur det ser ut bakifrån samt inifrån. Visst kan man söka på nätet men det är ju smidigt att ha allt på samma ställe). Jag är medveten om att ni har länkar till tillverkarens hemsida, men i så fall bör länken gå till den unika undersidan för den aktuella produkten på dennes hemsida, så slipper man leta.

- En utökad sökfunktion av produkter. Ex. om man vill köpa en bärbar dator. Ska man kunna välja att man vill ha minst 15", 1 Gb minne, 80Gb HDD osv. När man kryssat i sina val får man upp de modellerna som motsvar ens önskemål.

- Man skulle kunna ha lite allmän info under varje produkttyp. Ex under menyn "minnen" skulle det kunna finns en flik som tog upp sådan info. Vad skiljer egenligen PC4200, PC6400 osv åt? För vilka ändamål rekommenderar man minnena åt? Vad är CL4? Som vanlig Svensson som använder datorn till att surfa kanske räcker det ju med långsammare minnen. Jag tror ni förstår vad jag är ute efter. Det är ju långt ifrån alla av era kunder som verkligen är duktiga på dator och har koll på sådana här saker. Bredda informationen och skapa en större potentiell kundgrupp som vet vad de köper och att det de köper är anpassat till det de använder datorn till.

Jaha, det var lite tips från min sida och jag hoppas ni kan ha nytta av något av dem i alla fall.

Permalänk

Aqualize, bemöter dina förslag ett och ett..

1. Att visa varugruppstillhörighet för ingående komponenter i detaljerad vy är en utmärkt idé, nu noterad på "att göra". Tack!

2. Socket939 är på väg att försvinna, har tydligen redan försvunnit.. Jag har meddelar produktansvariga för datorsystem så de städar upp. Tack för påpekandet!

3. Jag har meddelat vår utvecklare av hemsidan avseende både "steg-för-steg" och Dasher, ber att få återkomma med ett utförligt svar när vi fått tillfälle att kolla på möjligheterna med båda dessa förslag..

Du är hjärtligt välkommen att maila mig med referens till kundnummer (kolla adressuppgifterna) samt ge mig din preferens avseende gräddkola, lakrits och mintchoklad så har en liten extraleverans att se fram emot utöver en fraktfri dito tillgodo för kommande ordertillfälle. Tack!!!

-------

XPerion - För tydlighetens skull vill jag påpeka att det omöjligen kan bli "billigare" att köpa telefonen direkt, detta då du själv redan insett att du handlar varorna billigast hos oss från första början och dessutom får poäng för vilka du får saker gratis.. Om du däremot saknar 100 poäng för att få telefonen så är det klart att du måste handla för ytterligare 10000:- för att få den, men det är också syftet med bonussystemet - att våra kunder skall premieras för att de är trogna oss utan att betala extra för detta utan tvärtom.. Jag kan varmt rekommendera en superkul funktion på Prisjakt.nu, den s.k "Prisfighten".. Den ligger under menyn "Butiker". Testa den!

Godiset då.. OK att vi har hög kvalitet på godiset, men dyrt? Ange koden "extragodis" i kundvagnen så får du detta gratis. Väljer du att nyttja bonuserbjudandet handlar det om 10 poäng (dvs 10:-, som du fått gratis för att för att du handlat för 1000:-) för en rejäl hög kvalitetsgodis med vackert omslagspapper

Nu till dina förslag..
- Mer alternativ varor vid samma bonus stege poäng.
Bra idé, nu upptagen på "att göra". I vart fall en alternativ vara bör ju finnas på varje bonusnivå.
- Gratis frakt att välja för bonus poäng. (hade valt detta om det funnits, istället för webcameran)
Det du kan göra idag utöver att välja gratis varor är att "handla" för dina poäng, dock max 5% av ordervärdet vid varje köptillfälle. Vi hade på förslag att byta poäng mot frakt, men då fraktkostnaden varierar med orderinnehållet valde vi 5%-alternativet istället - så kan man ta del av detta även om man hämtar varorna på vårt lager.

För ditt förslag om alternativa bonusvaror får du givetvis en fraktfri leverans tillgodo + valfritt godis, maila mig med referens till kundnummer (verifiera adressuppgiften) och ange om du vill ha lakrits, gräddkola eller mintchoklad. Tack!

-------

Allmänt anser jag ni missat ordet "rasar" som också är kutym i löpet-sammanhang. "Undvik godischocken - Tandläkare rasar mot nätbutik"

-------

Retief - Det är jättetrevligt att se vilket engagemang du och andra ägnar oss. Ser att vissa delar av dina förslag redan finns på sajten, vilket förmodligen leder till en diskussion kring tydlighet - tydligare exponering av vissa funktioner. För tydlighetens skull har jag "namngivit" punkterna..

Vi börjar med det som redan finns:

1. Funktionen "Kontakta mig om denna vara". Vi har en funktion i systemet som bygger på "Tipsa en kompis" men där mottagaren ändrats till "oss" och man får möjlighet att ställa frågor i ett redigerbart fält. Vi har dock valt att inte ha detta öppet, men om detta är en funktionalitet som efterfrågas så visst skall vi testa detta! Öppnas inom kort i testsyfte.. Bra!

2. Bilder roterbara, olika vinklar. Just roterbara bilder, typ de som biltillverkare har, kräver väldigt mycket arbete. Vi har tittat på detta, men funnit ett hanterbart alternativ i att vi har möjlighet att lägga in både fler/större bilder och zoom-funktioner, se
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LSWUSB... Klicka "Visa Fler/Större bilder".
Att vi inte har detta på "alla" produkter är mest en fråga om tid. Vi prioriterar att få upp stora, tydliga bilder och information, och i mån av tid Zoombara bilder på främst moderkort och grafikkort, och olika vy-bilder på främst chassin. Högupplösta bilder är ett första krav för Zoom-funktionerna, och sådana finns inte i någon omfattning på nätet - de får man vackert ta själv.
Det vi skulle kunna kolla på är möjligheten att låta kunder bidra med bildmaterial, skall ta upp även detta som förslag men är rädd att det ligger lite i framtiden.. Berätta gärna vad du tycker om det som finns!

3. Utökad sökfunktion, dvs "Detaljerad sökning".
Vi har redan som enda butik i branschen på den nordiska marknaden en s.k "parametrisk sökfunktion". Med denna kan man söka upp det du önskar utan bekymmer, klicka "Detaljerad sökning" så ser du!

...och fortsätter med det som inte finns, dvs förslag:

1. Recensioner/betyg. Vi har lite olika varianter på detta på förslag, allt från att låta kunderna recensera/betygssätta på vår sida till att länka till, eller köpa från, Smartson, Prisjakt m.fl sajter som har denna typ av information. Att ha detta helt i egen regi kräver lite arbete som exvis korrekturläsning, godkännande etc, men vi kommer att ha recensioner/betyg i någon fom inom en nära framtid.

2. Forum, produktspecifikt. En mycket bra idé. Detta kan man antingen göra i egen regi (vi har ju forum på gaming.datorbutiken.com) eller tillsammans med en hårdvarusajt. Vi tar detta till oss och funderar.. Bra förslag!

3. Realtids-chat, från detaljerad vy. Liknar lite punkt 1 ovan, men realtid. Många stora företag idag (Ikea m.fl) har denna typ av funktionalitet och vi hade faktiskt en sådan på plats en tid redan på 90-talet. Vi har alltså erfarenhet av detta, men är lite rädda för att bli "överhopade" om vi skulle öppna en sådan. Varianten vi funderat på är att stänga mailformuläret under tiden chatten är öppen/responsiv (dvs inte för lång kö), och då givetvis exponera en länk i detaljerad vy av produkterna. När vi senast disuterade detta föll det på otillräcklig bemanning, men jag skall ta upp det igen!

4. Produkter på väg in/ut. På väg in är klart intressant, dvs "nyheter" i sortimentet. Hur intressant utgående är får du gärna förklara.. Vi har en idé för hur de inkommande/nya skulle kunna presenteras på ett bra sätt, hoppas få detta på plats inom en nära framtid.

5. Information, FAQ-system. Vi hade en variant av FAQ-system på ritbordet när vi byggde den nya sidan, men fick prioritera bort den för att komma i drift. Lyfter nu upp den igen för diskussion, planering.

För dina goda idéer vill jag belöna dig med en fraktfri leverans och lite godis, maila mig kundnummer (verifiera leveransadress) samt preferens (gräddkola, lakrits, mintchoklad). Tack för allt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Högupplösta bilder är ett första krav för Zoom-funktionerna, och sådana finns inte i någon omfattning på nätet - de får man vackert ta själv.
Det vi skulle kunna kolla på är möjligheten att låta kunder bidra med bildmaterial, skall ta upp även detta som förslag men är rädd att det ligger lite i framtiden.. Berätta gärna vad du tycker om det som finns!"

Det är sant, det är inte på så många produkter som det finns fler bilder till. Zoom-funktionen är bra och bildkvaliteten på de är helt ok, men skulle kunna vara skarpare. Jag skulle även uppskatta om man kunde zooma in ett steg till (i alla fall på bildskärmarna. Det var svårt att se texten vid menyknapparna). Som jag tidigare nämnde är det bra om produkten visas från fler vinklar och som du skrev i första hand på chassi och grafikkort, men gärna också datorväskor. Det är bra att se hur de ser ut inuti med fack och utrymmen.

"Produkter på väg in/ut. På väg in är klart intressant, dvs "nyheter" i sortimentet. Hur intressant utgående är får du gärna förklara.. "

Tanken med att visa produkter som är på väg ut är att få kunder som funderar på att köpa varan att verkligen bestämma sig. Om det står att varan kommer att finnas 10 dagar till så kommer folk nog att köpa istället för att vela omkring.

Permalänk

Måste bara påpeka det här med godiset. Jag tycker det är en bra positiv förstärkare så det är smart tänkt av datorbutiken men saken är ju den att jag har beställt grejer för över 30000 och aldrig sett röken av en enda godis men mina kompisar som beställt något grafikkort har fått en halv låda. Hur kommer detta sig?

Permalänk

Svar till Retief
Jag har noterat detta också, och kommer att ha en sittning med marknadsfolket i anledning av hemsidan och då vända och vrida på alla förslag vi fått så långt. Mycket är sådant som jag kan ta på mig själv, men för de lite större implementationerna.. Tack för förtydligandet!

Svar till _illern_balboa_
Det kan ha lite med att göra vad man beställt. Vi stoppar bara godis bland komponenter, dvs där man beställer något som vi packar om hos oss innan leverans. Bärbara datorer och större Retail-förpackningar adresserar vi ju bara utanpå, och då finns ingen plats/möjlighet. Anger man dock koden "extragodis" så får man alltid godis, men i fallet ovan blir det en extra paket.. Lite synd tycker jag ändå om dig som handlat så mycket utan att få godis, så om du mailar mig ditt kundnummer och din preferens avseende gräddkola, lakrits och mintchoklad så fixar jag detta.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Jag gjorde i dag en beställning hos db.com och använde Opera 9.21 för Windows. Någonting som buggade var kundvagnen som inte uppdaterades vid varje vara man lade i den. Låt mig förklara.

Nere i vänstra hörnet uppdaterades allting korrekt då man lade ner varor i kundvagnen, dvs. det stod rätt antal varor. Klickade man dock på länken nere till vänster, så att man kommer till kundvagnen och ser vad som finns i den, så buggade det ibland. Varor man lagt ner i kundvagnen stod inte med förrän man klickat mellan olika fönster ett antal gånger. Dessutom buggade det med att borttagna varor kom tillbaka till kundvagnen.

Nåväl. Jag är fullt medveten att Opera är en liten webbläsare och att det förmodligen fungerar alldeles utmärkt i IE och Fx. Det löste sig också för mig, då jag klickade runt lite. Beställningen gick bra och jag är nöjd.

Som sagt, så har jag varit i inköpartagen och jämfört varor på en del sajter. DB.com är väldigt billiga generellt sett (även om priserna gått upp lite sedan mitten av veckan, men det är sådant som händer). Man kan inte få allting här i livet.

Permalänk
Medlem

Hmm, Core2Duo E4400 under "Intel Socket 775" istället för under "Core 2 Duo S775"? Varför bara inte ha "Socket 775" och sedan undermenyer för de olika processorarkitekturerna? Blir oerhört rörigt samt känns budget på något sätt när det är som nu. Förövrigt var det länge sen jag beställde något från er och det berodde helt och hållet på långa leveranstider. Hoppas det har ändrat sig när man beställer från er igen

Edit: Nu har jag inte läst vad andra har skrivit men det borde finnas lite info om de artiklar folk har beställt/köpt mest av under respektive meny. Det borde även finnas "kunder har även köpt"-information när man kikar på varje produkt så man får ett litet hum om vad folk kan ha köpt ifall man inte är så grym på hårdvara.

Edit 2: Veckans klipp borde vara animerad och visa de olika produkterna som annonseras resp. vecka. Som det är nu så lägger man absolut inte märke till den lilla fliken. Reklamen här på sweclockers är betydligt bättre

Edit 3: Ni MÅSTE berätta varför just "denna " fyndvara är just en fyndvara. Jag skulle ALDRIG beställa en fyndvara utan att veta just varför det är en fyndvara.

Edit 4: Någon typ av produktguide som berätta lite kortfattat vad som är fördelen resp. nackdelen med diverse produkter etc vore trevligt att ha. T.ex. om ni förklarade vad som är fördelen/nackdelen med plasma resp. lcd-tv osv.

Edit 5: Hemsidan behöver lite färg, vill jag titta på vita väggar etc så kikar jag hellre på min hall än eran "tråkiga" hemsida

Edit 6: Ni borde ha lite mer interaktivitet på sidan, varför inte någon kundundersökning där kunder kan få svara på diverse frågor ni undrar över.

Illa att jag sitter å pysslar med detta en söndagmorgon då jag borde sova, nä nu får det vara nog.

Permalänk
Medlem

Vore kanske bra att ha lite kundrecensioner på produkter, då man kan läsa vad andra tycker om respektive produkt.

Sen förbättra med själva produktlänken, att man kan kopiera adressfältet fort man klickat på en produkt, så man slipper klicka på "produktlänk".

Poängsystemet är en grej ja verkligen gillar, funderar själv på den där webcameran inför nästa grej man handlar.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

TANDEMCYKELN: Opera även i senaste version saknar tyvärr många av de funktioner vi nyttjar, exempelvis scrollbars i DIV-tags som W3C specificerat att alla Browsers skall ha stöd för senast 2002.. Hur som helst - de problem du beskriver borde inte uppenbara sig i Opera, då de grundläggande köp- och kundvagnsfunktionerna fungerar utmärkt i våra tester. Där brister vi kan hänföra till Opera (Ja, det är Opera och inte vi som brister i detta fall) är alltså av kosmetisk natur. Det är inte så att du har någon cache/proxy-lösning i drift som gör att sidan inte visar det korrekta innehållet? Detta kan du förmodligen testa genom att göra en Reload av kundvagnen (den stora) om du anser den visar fel. Får man fråga vad som är skälet att idag köra Opera? Gammal vana? Orsaken till att jag frågar är att andra Browsers idag kommit ikapp och gått om, och att de stora mätningar som görs "world wide" avseende Browseranvändning idag inte längre listar Opera då den nu står för <0,1%o totalt sett.

---------

HMB: Många bra förslag på samma gång! Skall bemöta dem lite kort.. Jag indexerar från 0 för att möta dina edits..

0. Indelningen av processorer har sin grund i att alla processorer under en "nod", eller "löv" om man så vill, skall vara pin-kompatibla och passa i moderkort som indelats på samma sätt. Det du påpekar avseende Core 2 Duo-processorn som ligger felplacerad kommer att fixas omgående. Jag kan hålla med om att det ligger lite för många noder under "Processorer" idag, men detta har sin grund i att vi försöker att inte ha för många nivåer ner, idealet är 3.. I detta fall kanske man skall göra ett undantag pga just det du nämner, skall meddela produktansvariga.

1. Den typen av teknik är mycket svår, då det inte är helt säkert att en kund som köpt en sak garanterat köper andra saker samtidigt till samma dator. Vi har haft en sådan lösning på plats en gång, men vår erfarenhet är att sådan teknik fungerar bättre med "film & musik" än datorprodukter. Kan du ge exempel på någon sajt i vår bransch som har en sådan lösning på plats som fungerar?

2. Så bör det givetvis vara. Vi har ju nyligen facelift'at sidan en smula så både "Veckans Klipp" och övrigt banner/reklam-innehåll släpar lite grafiskt, och just nu arbetas det huvudsakligen med förberedelser inför Dreamhack som går av stapeln om ett par veckor. Det kommer, det kommer..
BTW - någon som har sett sidan "bakom" Veckans Klipp-bannern? Den lyfte vi i veckan som gick, och är själva mycket nöjda med resultatet. Feedback på den uppskattas!

3. Det finns en allmän information om man klickar "Utförsäljning" som allmänt förklarar hur man ser skillnad på nytt (utförsäljning) och begagnat (reparerat/återköpt). Vi anger "Fyndartikel" för alla varor som inte är i skick att säljas som nya. Produkter som inte har denna beteckning är alltså nya men säljs ut till reducerat pris av annan anledning. Även här undrar jag om det finns exempel på någon konkurrent till oss som anses hantera detta bättre?

4. Vi har alldeles nyss i den senaste facelift'en lagt till möjligheten att skriva allmän info under respektive huvudavdelning, och det du efterlyser är exempel på just sådan allmän info. Blir det för mycket info blir det snarare en fråga frö vårt kommande FAQ-system som kommer att beskriva varugrupper eller enskilda artiklar. Vi tänkte inom ort lägga ut info på TV-sidan som beskriver skillnaden mellan "HD Ready" och "Full HD", kontra vanlig gammal "Ful-TV" och att samtidigt trycka på vad man skall tänka på i valet mellan Plasma och LCD är vettigt - mycket bra förslag! BTW - Läste nyligen att både Plasma och LCD kan komma att ersättas om ett par års tid, av en ny teknik kallad FED - "Field Emission Display". Tills dess skall ditt förslag upp!

5. Vi har precis lyft sidan en aning men har som sagt en del kvar. Inom ett par dagar släpper vi Dreamhack-sajten till allmän beskådan, skall bli kul att se hur den tas emot.

6. Vi brukar göra undersökningar i samarbete med andra sajter, men klart är att sidan skulle behöva lite mer interaktivitet av någon slag. Några förslag utöver undersökningar?

Som tack för dina förslag så långt ber jag dig maila mig och referera till tråd/kundnummer, så registrerar jag en fri frakt tillgodo till kommande ordertillfälle. Verifiera även att adressen på detta kundnummer är aktuell, så skickar jag även lite db-godis med posten. Berätta om du gillar Gräddkola, Lakrits eller Mintchoklad, eller en kombination.. Tack!!

---------

fuer_frei: Någon form av recensioner är på G, vi har dock inte kommit fram till vilket av de olika tänkbara alternativen vi skall ha. Man kan tänka sig att kunder skall kunna recensera, att man köper in recensioner från exvis Smartson, eller en kombination.. Något kommer som sagt!

Produktlänken kommer att fungera som du vill i nästa stora release av hemsidan, då vi samtidigt går ifrån Frames. Tills dess finns ju alternativet att högerklicka på länken och välja motsv. "Copy Shortcut".

Vårt Bonussystem har blivit väldigt uppskattat och ger trogna kunder något lite extra utan att man betalar mer - snarare mindre då våra priser i grunden är väldigt konkurrenskraftiga. Får man fresta med en fraktfri leverans vid nästa ordertillfälle? Maila mig med referens till tråd/kundnummer! Glöm inte ange koden "extragodis" i kundvagnen

Visa signatur