Permalänk

Med vilka processorer får man mest prestanda för pengarna? C2d eller amd? vad motsvarar 6000+ för c2d?

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av labanskalle
Med vilka processorer får man mest prestanda för pengarna? C2d eller amd? vad motsvarar 6000+ för c2d?

Prestanda/krona = X2

Mest prestanda = C2D

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av labanskalle

6000+ presterar i stort sätt som e6600 (original klock) oftast är den någon sekund snabbare på längre tester med det är så lite att det inte komma att märja det någonsin förutom i syntetiska tester.

Permalänk

oki då vet man.

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Avstängd

Ni som beställt från dom med länken hur lång tid tar det innan man får leverans ..har besluta mig för att kasta ut min x2 4200+ med 1gigg i ddr ram. har beställt en sån prolle från www.datorbutiken.com för 1445:- pluss frakt 138:- hoppas den är mer klockvänlig en 4200+ i allfall annars kommer jga att såga amd helt o mera för är det nått jag är nöjd med så är det min E6600

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Huruvida den är klockvänlig eller inte kan man ju tänka sig att man kollar upp innan man beställer... Angående leveranstid så hade jag min på tors eftermiddag efter att ha beställt den sent tis kväll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emiln
Huruvida den är klockvänlig eller inte kan man ju tänka sig att man kollar upp innan man beställer... Angående leveranstid så hade jag min på tors eftermiddag efter att ha beställt den sent tis kväll.

okej det va snabb leverans tid

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk

6000+ är inte särskilt klockvänlig. Jag beställde mitt paket på en onsdag och fick det på fredagen.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompi8
Ni som beställt från dom med länken hur lång tid tar det innan man får leverans ..har besluta mig för att kasta ut min x2 4200+ med 1gigg i ddr ram. har beställt en sån prolle från www.datorbutiken.com för 1445:- pluss frakt 138:- hoppas den är mer klockvänlig en 4200+ i allfall annars kommer jga att såga amd helt o mera för är det nått jag är nöjd med så är det min E6600

Om AMD kunde få fram processorer i mängd som klarar 3200 MHz utan att ta till överklockningsknep som höjd spänning skulle de med all sannolikhet redan lanserat 6400+. Du har valt den AMD processor med sämsta överklockningspotentialen både procentuellt och absolut.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Men är det verkligen så bra att satsa på en processor med 90NM plattan?

65NM ska ju vara energieffektivare o allt

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flugfarfar
Det är annat än min gamla Celeron som med en tjutande originalfläkt idlar i 76°C

Min celeron 700MHz idlade på 70 grader utan fungerande fläkt (det satt en fläkt på som inte snurrade)

Med fläkt idlade den på strax över 20 grader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Du har valt den AMD processor med sämsta överklockningspotentialen både procentuellt och absolut. [/B]

men varför överclocka denna cpu? tror nog det räcker med org clock på denna ,för dom här pengarna/ jag menar snacka om prisvärt - prestanda/kr
visa mig nåt bättre alternativ för dom pengarna! en Intel Core 2 Duo E4300 för samma pengar e ju inte mkt att hänga i granen

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lapdance
men varför överclocka denna cpu? tror nog det räcker med org clock på denna ,för dom här pengarna/ jag menar snacka om prisvärt - prestanda/kr
visa mig nåt bättre alternativ för dom pengarna! en Intel Core 2 Duo E4300 för samma pengar e ju inte mkt att hänga i granen

Man vill alltid få ut så mycket man kan för sina pengar, vare sig det är så att man kan vinna några tusen hertz eller om det rör sig om flera miljoner hertz. Men det handlar nog även om det mänskliga sökandet, man vill alltid "se om det går"

Permalänk

Vilket moderkort är bättre av dessa två?
MSI KN9
Abit KN9

Vill ha ett så billigt moderkort som möjligt och undrar om MSI duger gott och väl eller vad som är bättre med Abit om man nu införskaffar en 6000+

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt
Vilket moderkort är bättre av dessa två?
MSI KN9
Abit KN9

Vill ha ett så billigt moderkort som möjligt och undrar om MSI duger gott och väl eller vad som är bättre med Abit om man nu införskaffar en 6000+

Abit har i alla fall kylning på det skållheta nforcechipet till skillnad från MSIs lilla aluminiumprofil som göms undergrafikkortskylningen där luften kommer stå still.
Skrämmande att chipsetet drar mer ström än processorn.
Om expansionsplatserna på detta räcker till så välj det istället http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333173

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

jag kör det msi k9n du länkar till med en 6000+, och det funkar bra. Jag såg till att uppdatera BIOS innan jag skaffade den prollen dock, läste om någon annan som köpte en 6000+ och hade en msi-bräda som inte kände igen processorn.... och man måste ju ha en processor för att kunna uppdatera BIOS... lite moment 22 där. Jag är inte säker på om det är ett problem med denna brädan dock, jag flashade i förebyggande syfte, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Jag hade oxo problem med att min först minnessticka (kingston pc5300 667MHz) (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=310792) inte funkade om jag inte klockade ned den till 200MHz. När jag sedan skaffade en sticka till kunde den köras i full hastighet, men om jag körde med båda var jag tvungen att klocka ned igen. När jag sedan köpte två stickor till kunde jag köra alla fyra i normal hastighet... mycket konstigt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Abit har i alla fall kylning på det skållheta nforcechipet till skillnad från MSIs lilla aluminiumprofil som göms undergrafikkortskylningen där luften kommer stå still.
Skrämmande att chipsetet drar mer ström än processorn.
Om expansionsplatserna på detta räcker till så välj det istället http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333173

Okey, tackar för den infon!

Men vad är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333173 för något?

Vad menas med grafikstyrenhet 690G och att den är AMD Live ready?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

tror på fan att jag me beställde en...

Har suttit o OC min lilla 3600+ X2 ,o tänkte va fan,orka...

köper denna...Så får ja fart på burken...

Visa signatur

Permalänk

Synd att man fortfarande sitter på 939-plattformen

Permalänk
Medlem

Varför? den passar ju där om bara moderkortet stöder Dual Core

Själv köpte ja detta MB : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322113

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vykan
Varför? den passar ju där om bara moderkortet stöder Dual Core

Själv köpte ja detta MB : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322113

Nej det gör den inte....

Permalänk
Medlem

Är det moderkortet verkligen värt de 1000 kr mer än KN9? Skulle man köpa moderkort och processor och hade 3000 kr hade man väl ändå plockat en E6600 och P5B? Alternativt ca 2000kr för 6000+ och KN9? Eller finns det en rejäl motivation?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Är det moderkortet verkligen värt de 1000 kr mer än KN9? Skulle man köpa moderkort och processor och hade 3000 kr hade man väl ändå plockat en E6600 och P5B? Alternativt ca 2000kr för 6000+ och KN9? Eller finns det en rejäl motivation?

Den enda skillnaden på korten är att gigabyte kortet har 2x16x PCI-e portat och att den har bättre kylning för chipsetet. Så den är intressant om mans ka klocka högt. Men jag tror att det är omöjligt att ens med kompressoekylning komma så högt med en 6000+ att det är brädan som tar emot vid klockning. Så den enda anledningen är om man vill köra SLI.

nForce 570 kör nämligen bara PCI-e portarna i 8x när man kör SLI.

Permalänk
Medlem

Fick den lilla gullungen idag, kunde inte hålla mig utan fingrade lite i SoftMenu .. :D. Idlar i 42C nu, 3,3 GHz. Har inte pillat på vCore ännu. Måste skaffa bättre kylning, men lite snabbt testande visade att den orkade 3,5, men då vart det väldigt varmt och just nu sitter det originalkylaren från min 3800+ på så dumt att riskera innan jag uppgraderat. Iaf, datorn är snabbare och jag är nöjd :D:D:D

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Är min E4300 @ 3ghz snabbare än denna processor? eller bör man känna sig lite orolig

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

Din är nog fortfarande kung, sen om man skulle märka skillnanden är nog en annan sak.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Din är nog fortfarande kung, sen om man skulle märka skillnanden är nog en annan sak.

Precis, känns som det kvittar om man köper en AMD eller Intel propp idag.. man kan gå på sin övertygelse tycker jag.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Nån som kan ge lite tips om OC på min bräda med nya prollen som jag beställt? 6000+

Har ett gigabyte S5 AM2 o det e så fan så många olika inställningar jämfört med alla mina förra..

Har detta:http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...

Och innan ja kom på hur ja kom åt OC inställningarna då..

CTRL+F1 o så VIPS dök de upp MASSVIS me inställningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken angående 3ghz C2D vs denna processor, så jag testade performancetest. Där jag fick poängen 1710 pts och gämförde det med den genomsnittliga poängen 6000+ fick vilket var 1274 pts. Lite matte på det och ett C2D system i 3ghz är ca 25% snabbare än en 6000+ som går i stock hastighet (Enligt Performancetest). Kan mest troligt tas med en nypa salt!

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

Hur är detta med "burn in" program?

Ska man bränna in en cpu när den är ny med ett program eller vad?

Får min 6000+ i veckan o vill försöka köra in den optimalt

tips i tricks?

Visa signatur