Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Att Gud skapar Eva två gånger känns rätt skrattretande. Båda är i de två första kapitlerna i bibeln.

Aha!

Ett gammalt "easter egg"
Tack för upplysningen!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Heh, ingen troende-2k som vågat sig in hit än ser det ut som

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky

Va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Stämmer tyvärr inte, kolla upp din definition på agnostiker igen. En ateist är inte SÄKER på att en gud inte finns, han tror helt enkelt inte på att det finns gudar. Jag är själv ateist men samma dag det finns något som helst som skulle tala för att det fanns en gud skulle jag troligen bli "troende".

Yes, jag kollade nu, du har rätt, jag som mindes fel

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Att Gud skapar Eva två gånger känns rätt skrattretande. Båda är i de två första kapitlerna i bibeln.

Jag är inte säker på om det är just det här det gäller, men den första delen av GT är väl skrivet av fyra olika personer med lite olika perspektiv, och därför förekommer vissa grejjer flera gånger.

Mr.Schnucky; Finns ju inte så stor anledning för en troende att skriva här eftersom väldigt få är intresserade av annat än "religion-bashing".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Jag är inte säker på om det är just det här det gäller, men den första delen av GT är väl skrivet av fyra olika personer med lite olika perspektiv, och därför förekommer vissa grejjer flera gånger.

Mr.Schnucky; Finns ju inte så stor anledning för en troende att skriva här eftersom väldigt få är intresserade av annat än "religion-bashing".

Du pratar inte om evangelierna i NT? De är ju skrivna av fyra olika personer och förtäljer vart och ett om Jesus liv.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle tro att rotmos har svarat, men det är ganska vanligt att folk anser att de två skapelseberättelserna är bara två olika författare som skrivit.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Du pratar inte om evangelierna i NT? De är ju skrivna av fyra olika personer och förtäljer vart och ett om Jesus liv.

Nej, det är GT jag tänker på. Minns att jag hörde det i någon dokumentär.

Hittade det här på http://www.theology.edu/b498.htm ;

The Old Testament consists of great segments of literature that have been edited in the final edition which we presently possess. The earliest writer is the anonymous theologian we call the Yahwist. He wrote around the time of David, and compiled the earliest traditions in Genesis through Numbers. The next theologian (also anonymous) is called by scholars the Elohist. He wrote some hundred years after the Yahwist. Then we have the Deuteronomist, who wrote around the sixth century BC. Then the Priestly writer, and finally the Chronicler who wrote in the late 5th century BC.

Tror det kan vara en förklaring till viss upprepning.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Vad ska man annars göra med religion?

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp vanligste teorin är att Moseböckerna kommer från fyra olika källor. De två skapelseberättelserna är inte t.ex. inte från samma källa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad handlar tråden om, håna religiösa människor?

Inte nödvändigtvis, men att belysa galenskaperna med religionen kristendom. Man skall alltid likt kommunister motarbeta religiösa och ställa deras tro mot starka argument och granska den.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad ska man annars göra med religion?

High five!

Nej, men seriöst ( )
Det finns ju rätt mycket konstiga saker i Bibeln.

Sprätter de inte upp en gravidkvinnas mage så att babyn "ramlar" ut?
Eller var det Nazisterna?

Har för mig att jag läste det någon gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

plz, israeler, inte israeliter.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
plz, israeler, inte israeliter.

Eh, nej. Israeler är en annan sak.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Karl Marx hade några visdoms ord redan på 1800-talet som är värda att citera:

Citat:

Religion är ett opium för folket.

Citat:

Det inte är Gud som skapat människan utan tvärtom det är människan som skapat Gud, för att orka stå ut med tanken på att allt är meningslöst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Eh, nej. Israeler är en annan sak.

Egentligen inte, dock har jag svårt att förstå hur israel och elit kan vara i samma ord

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det tar lite väl mycket tid att diskutera själv mot femtielva andra. Så då får man prioritera vilka trådar man är aktiv i.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Egentligen inte, dock har jag svårt att förstå hur israel och elit kan vara i samma ord

Ne, jag vet. Ingen nationallitet är ju bättre än någon annan! Men sen är kanske vi alla eliter

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"