Långsam SATA disk i ny dator

Permalänk

Långsam SATA disk i ny dator

Jag har en fråga som jag tänkte att jag kanske kan få hjälp med här...
Jag har precis köpt en ny maskin med följande prestanda:

AMD Athlon 64 X2 6000+ (3,0GHz)
Chipset: Nforce 570 SLI
Moderkort: GIGABYTE GA-M57SLI-S4
RAM: 4Gb DDR2 800Mhz
Grafikkort: Nvidia 8800GTS 320Mb
Hårddisk: Hitachi HDT25032VLA360 (320Gb)
Operativsystem: Windows VISTA (32-bit) Home Premium

Jag upplever disken som otroligt slö. Jag har en bredbandsuppkoppling på 100Mbit (BBB). Om jag startar min torrent-klient så funkar allt som det skall i ca 10 sekunder sedan börjar disken att skriva otroligt långsamt (ser ut som nått "cache"-fel i torrent programmet (utorrent) Disken bli 100% överbelastad.

Detta dyker även även upp om jag skall packa upp en stor fil med t.ex. RAR. En fil på runt 4,5 Gbyte tar ca 25Min att packa upp.

Jag har varit runt på olika hemsidor för att se om jag kan hitta nått botemedel men har inte lyckats. Har installerat den senaste NForce programvaran från Nvidia, SATA Driver: 5.10.2600.931.

På min gamla burk så lyckades jag ladda ner i ca 8-9 Mb/s och om jag har tur nu så kommer jag upp i ca 1Mb/s. Jag testade även att flytta över en "gammal" disk från den förra datorn till den nya för att se om det blev samma med denna och den betedde sig på samma sätt.

Diskarna sitter på olika SATA-kontroller. Diskarna står inte i PIO-Mode.

Nån vänlig själ där ute som har en aning om hur man kan lösa detta problem eller skall jag ta datorn tillbaka till butiken?

Tacksam för lite hjälp!

Permalänk
Medlem

Re: Långsam SATA disk i ny dator

Har vart med om liknande problem och hörtalas om de.
Lösningen för mig va att formatara sen funka allt som de skulle.
En kompis till mig hadde liknande problem men de va koplat till något me de integrerade ljud kortet...
Får du ingent annat vättigt svara testa att formatera.

Permalänk

Ok.... Tack för tipset...skall göra ett försök!

Permalänk
Medlem

Har du bara en hårddisk eller har du två? Två likadana eller?

Om du bara har en hårddisk så kan datorn säkert bli väldigt seg när du kör torrents. Windows Vista förvärrar problemet eftersom det operativet lägger ner mycket arbete på att indexera alla filerna på hårddisken och extra mycket när datorn är ny.

Den bästa lösningen är väl om du kan ha alla torrents på en egen hårddisk. Vilken torrentklient använder du? Senaste versionen av utorrent rekommenderar jag.

När du packar upp RAR-arkiv så ska du göra det till en annan hårddisk än den som RAR-arkivet ligger på. Då går det mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Men problemet med att packa upp den dvd på 25 min, har varken me vista eller en slö disk att göra.. har sj testat vista och filöverföringar. Och de har fungerat bra har en laptop me vista och de tar 10 min att packa upp en dvd vilket ja anser normalt för en bärbar. det är nog något annat som spökar...men som sagt utorrent och 2 diskar e juh optimalt.

Permalänk
Medlem

Ok, jag läste inte inlägget så noga. Det kan vara något annat som spökar.

Har du uppdaterat alla drivrutinerna för moderkortet?

Permalänk
Medlem

Snckade nyss me min kompis som hadde haft samma problem. Han hadde även problemet med att bränning av en dvd skiva tog 50 min. Som "tur" är pajade han sitt moderkort under flytt och han blev tvungen att införskaffa ett nytt, och sen så funkade allt som de skulle. De kanske är så att moderkortet är defekt? Kolla om du kan byta moderkort me en polare och samma problem uppstår på hans dator medans din isf skulle bli problem fri.

kanske lite omständigt men värt ett försök.
Googla även på info om ditt moderkort om någon annna haft samma problem.

Permalänk

Svar: Tracky

Det gick ju faktiskt betydliugt snabbare om jag packade upp en fil mot en annan hårddisk.. Gick på ca 1,5 minut :-)..... Så skall det vara... Vet bara inte hur jag skall lösa det övriga men det kanske är så att man skall ladda ner på en annan hårddisk och kanske sedan skaffa en snabbare sytemdisk..typ en raptor eller liknande....

Alla drivrutiner för moderkortet är uppdaterade, så det är inget fel på drivisarna i alla fall..

Permalänk

På IDE-enheter är ju BIOS-inställningarna avgörande. Allt det här med Ultra DMA, vanlig DMA (1,2,3,4,5) etc. Hur är det med SATA-inställningarna på den fronten? Kanske är värt en titt.

(Jag kan inte hjälpa, har inga SATA-diskar tyvärr..)

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
På IDE-enheter är ju BIOS-inställningarna avgörande. Allt det här med Ultra DMA, vanlig DMA (1,2,3,4,5) etc. Hur är det med SATA-inställningarna på den fronten? Kanske är värt en titt.

(Jag kan inte hjälpa, har inga SATA-diskar tyvärr..)

Jag har ingen större koll på just den fronten men om de är som du säjer borde funktionen optimise settings i bios funka, eller hur?
Kanske värt att testa. Även vad Googlah skrev...om de nu funkar me sata eller liknande funktion

Permalänk

Hej alla!

Hmm... Jag löste det nog i torrent-programmet i all fall, fick stänga av skriv-cahen så gick allt som det skulle i alla fall.. Laddade åter ner i ca 10,5 Mb/s (äntligen).... MEN... Jag startade precis om min dator och nu har jag massa konstiga knäppade ljud från disken så jag antar att jag har lokaliserat problemet, det är förmodligen en fysisk skada på disken, skall se om jag inte kan få de utbytt till en Raptor X istället.. Får väl lägga några slantar imellan men det kanske det är värt??

Tack alla!

Permalänk
Medlem

härligt du. men de me disk cahen fattar ja inte. du e säker på att du inte aktivera den? ja måste ha den på. för att kunna tanka så fort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rogueswede
Jag startade precis om min dator och nu har jag massa konstiga knäppade ljud från disken så jag antar att jag har lokaliserat problemet, det är förmodligen en fysisk skada på disken, skall se om jag inte kan få de utbytt till en Raptor X istället.. Får väl lägga några slantar imellan men det kanske det är värt??

Jag fick kraftiga knäppande ljud från en SATA-hårddisk och då var problemet glapp i anslutningen mellan SATA-kabeln och hårddisken.

Ska du köpa en Raptor 150 GB hårddisk så bör du inte välja X-varianten. Den låter lite mer och är dyrare. Välj bara den om du bara måste ha det där fönstret som är på X-modellen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rogueswede
Hej alla!

Hmm... Jag löste det nog i torrent-programmet i all fall, fick stänga av skriv-cahen så gick allt som det skulle i alla fall.. Laddade åter ner i ca 10,5 Mb/s (äntligen).... MEN... Jag startade precis om min dator och nu har jag massa konstiga knäppade ljud från disken så jag antar att jag har lokaliserat problemet, det är förmodligen en fysisk skada på disken, skall se om jag inte kan få de utbytt till en Raptor X istället.. Får väl lägga några slantar imellan men det kanske det är värt??

Tack alla!

Kör ett diagnostikprogam från tillverkaren för att vara helt säker på att hårddisken är fysiskt defekt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+